Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Oryginały, zamienniki czy odpowiedniki? Dla kupujących ubezpieczenie autocasco kwestia rodzaju części zamiennych, które będą używane w trakcie naprawy ma kluczowe znaczenie. Tym bardziej, że decyzja w tym zakresie ma wpływ nie tylko na cenę AC, ale też na stan techniczny naszego auta po naprawie. Co warto wiedzieć w temacie “części zamienne autocasco”?

Części zamienne – autocasco: rodzaje i różnice

Przyjmuje się zwyczajowo, że oryginalne części są bardziej trwałe i ogólnie lepszej jakości. Rynek części zamiennych jest jednak bardzo zróżnicowany i obok części oznaczonych numerem i logo producenta, są odpowiedniki, które tych oznaczeń nie mają, ale są produkowane w tej samej fabryce i na tej samej taśmie, co oryginały. Do tego dochodzą części zamienne o porównywalnej jakości do części oryginalnych i na potwierdzenie tego mają odpowiednie zaświadczenia od producentów samochodów. I na koniec jest cała masa zamienników bez potwierdzonej jakości i w istocie dopiero na te ostatnie powinniśmy uważać. W tej grupie obok części zamiennych lepszej jakości może nam się trafić zwyczajny bubel. 

Warto też wiedzieć, że rynek części motoryzacyjnych jest regulowany. Klasyfikacja części wynika z Rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010. Przepisy unijne umożliwiają też konkurencję na rynku napraw. Dzięki wspomnianemu rozporządzeniu także warsztaty niezależne (inne niż ASO) mogą naprawiać pojazdy różnych marek.

Rodzaje części zamiennych – zestawienie

Rodzaj części  Oznaczenie  Uwagi
Części oryginalne (OE – Original Equipment)  O, OE, OEM Części na tzw. pierwszy montaż, oznaczone numerem katalogowym i logo producenta samochodu, wyprodukowane zgodnie z jego standardami jakości 
Odpowiedniki  (OEM – Original Equipment Manufacturer) Q, OES Części wyprodukowane w tej samej fabryce, co oryginały, ale bez numeru katalogowego i logo producenta. Między nimi a częściami zamiennymi OE nie ma różnic technologicznych
Części zamienne o porównywalnej jakości (OEQ – Original Equipment Quality) PC, PT, PJ Części o tej samej lub zbliżonej jakości do oryginalnych, które mają zaświadczenie o jakości od producenta pojazdu. Najczęściej są produkowane przez dostawców części oryginalnych dla innych producentów samochodów.  
Zamienniki (AM – Aftermarket) Z, ZJ Części, których jakość nie jest potwierdzona dokumentem. W tej grupie są części lepszej i gorszej jakości 

Części zamienne autocasco a wariant naprawy

Ubezpieczyciele do dyskusji o częściach zamiennych dorzucają jeszcze kwestię potencjalnie niższej ceny AC. Najczęściej jest tak, że wybór naprawy w autoryzowanych serwisach i tylko przy zastosowaniu oryginalnych części zamiennych powoduje, że koszt autocasco będzie odpowiednio wyższy. Dlaczego tak się dzieje? Decydujące są koszty naprawy, a te będą niższe przy zamiennikach.

Wariant likwidacji szkody to jedna z tych rzeczy, nad którymi zastanawiamy się przy zakupie AC.

Do wyboru mamy opcję kosztorysową i warsztatową oraz w autoryzowanym warsztacie ASO.

Co to oznacza w interesującym nas temacie część zamiennych? W przypadku ostatniego wariantu mamy gwarancję naprawy na częściach oryginalnych lub… odpowiednikach. Bo tak jest, że nawet ASO korzystają z części zamiennych, które zeszły z tej samej taśmy produkcyjnej co części fabryczne. 

Jeśli decydujemy się na opcję warsztatową, zazwyczaj dostajemy od ubezpieczyciela wybór, czy chcemy naprawę na częściach oryginalnych czy częściach zamiennych. Pierwsza opcja oznacza zwyżkę w cenie AC. 

Z kolei w przypadku wariantu kosztorysowego ubezpieczyciel wyliczy nam wysokość odszkodowania, a zakupem części i naprawą zajmujemy się sami. Zwyczajowo kalkulacja zakłada części zamienne inne niż oryginalne. Zawsze jednak możemy przedstawić faktury za oryginały i najczęściej towarzystwo dopłaci różnicę. Chyba że warunki naszego ubezpieczenia AC mówią inaczej.

Części zamienne w autocasco – co się opłaca?

Jeśli nasze auto jest objęte gwarancją producenta, to wybór cześć zamiennych w autocasco też jest prosty. Oryginały.  W innych przypadkach trudno powiedzieć, co się bardziej opłaca – zamienniki czy części oryginalne, jeśli nie wiemy, co dokładnie zapisane jest w OWU (ogólnych warunkach ubezpieczenia). Chodzi o to, by w kategorii części zamiennych innych niż oryginalne nie znalazły się zamienniki bez potwierdzonej jakości. Bo wtedy możemy mieć kłopot. Zaoszczędzimy kilkanaście, może nawet 20 proc. na składce, ale dużo więcej może nas kosztować wymiana felernej części. 

Bo w przypadku nadwozia im część zamienna bliższa oryginału, tym lepiej. Chodzi bowiem o to, by wymieniana część idealnie pasowała do bryły naszego auta.  Ale już w przypadku mechaniki wystarczy nam odpowiednik czy komponent o porównywalnej jakości, które na pewno będą dużo tańsze. 

PODSUMOWANIE:

  • Są aż cztery rodzaje części zamiennych, których oznaczenia i międzynarodowe nazewnictwo są regulowane rozporządzeniem unijnym. 
  • Między częściami oryginalnymi OE (na pierwszy montaż) a częściami OEM (odpowiednikami) nie ma różnicy, bo oba rodzaje pochodzą z tej samej taśmy produkcyjnej.
  • Części zamienne o porównywalnej jakości do oryginałów są też do zaakceptowania. Są to części wytwarzane przez producentów samochodów innych marek niż nasza. 
  • Zamienniki o niepotwierdzonej jakości lepiej omijać. W tym przypadku nie mamy gwarancji, czy nie trafi nam się bubel. 
  • Warto zawsze sprawdzić jak definiowane są części zamienne w autocasco, na które się chcemy zdecydować. 
Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej