Większość naszego mienia tanieje wraz z upływem czasu. Dzieje się to w różnym tempie, ale są sposoby, by pomóc sobie w oszacowaniu kwoty odsprzedaży danej rzeczy za jakiś czas. Pomaga w tym wartość rezydualna. Czym jest i jak się ją oblicza? O tym przeczytasz w naszym tekście.
Z tego artykułu dowiesz się...
Zanim kupisz samochód
Gdy wybierasz nowy samochód pod uwagę bierzesz szereg zmiennych: cenę, parametry techniczne, wyposażenie, rodzaj nadwozia, a nawet kolor lakieru czy modę. Do tego czasem dochodzi analiza utrzymania wozu – szacunkowe koszy serwisów, ubezpieczenia OC i AC oraz paliwa.
Czytaj także: Utrata wartości handlowej pojazdu
Czy to jednak wystarczy, by w pełni cieszyć się nabytkiem? Istotną kwestią i to już na etapie zakupu samochodu jest to, ile on będzie wart, gdy będziesz go chciał za parę lat sprzedać. Jasne, że na tej operacji stracisz. Pytanie, jak dużo. Szacuje się, że nowe pojazdy w ciągu pierwszych trzech lat od wejścia na rynek tracą na wartości od 30 proc. do nawet 60 proc. Później spadek zwalnia.
Co to jest wartość rezydualna?
Rezydualny to innymi słowy pozostałość po czymś, reszta. Wartość rezydualna określa, ile nam zostanie pieniędzy, gdy sprzedamy posiadany środek trwały lub jego część. Tym środkiem trwałym może być np. samochód, nieruchomość czy maszyny lub inne przedmioty w leasingu.
Co to jest wartość rezydualna samochodu?
W największym skrócie wartość rezydualna samochodu jest kwotą, którą możesz dostać przy sprzedaży auta po iluś latach od zakupu. Wyrażona jest w procentach, które odnoszą się do ceny nowego auta. Najczęściej o wartości rezydualnej mówi w kontekście floty firmowej. Bo dobrze dobrana flota pod kątem prognozowanej wartości samochodów w momencie sprzedaży pozwala na spore oszczędności.
Tego typu wskaźnik ma też znacznie dla indywidualnego właściciela. Pojazd, który stosunkowo mało traci na wartości w czasie daje swego rodzaju satysfakcję przy sprzedaży auta.
Jak obliczyć wartość rezydualną samochodu?
Spadek wartości auta zależy przede wszystkim od jego marki. Inne czynniki, które mają duże znaczenie to:
- rodzaj nadwozia,
- silnik,
- wyposażenie,
- przebieg,
- stan techniczny,
Drogie i duże samochody w pierwszych trzech latach użytkowania tracą stosunkowo więcej, niż małe i tańsze modele. Obecnie wartość tych drugich spada w czasie bardziej równomiernie. Dobrze cenę trzymają pojazdy standardowe, bez skomplikowanej konstrukcji, z funkcjonalnym nadwoziem i oszczędnym silnikiem.
Dodatkowo, tempo spadku wartości handlowej możesz obniżyć przez utrzymanie wozu w dobrym stanie technicznym.
Nie bez znaczenia dla wartości rezydualnej są też trendy na rynku motoryzacyjnym oraz prestiż danej marki. Modne auta tracą mocniej, bo są one droższe w momencie zakupu, ale nie trzymają długo wysokiej ceny. W przyszłości tego typu wozów będzie sporo na rynku, a co za tym idzie, ich ceny zauważalnie spadną.
Uwaga: w przypadku leasingu wartością rezydualną jest kwota, za którą możesz wykupić samochód na koniec trwania umowy.
Wartość rezydualna – wzór
Szacowaniem wartości rezydualnej zajmują się wyspecjalizowane firmy, które na bieżąco analizują rynek pod kątem zmienności cen samochodów w czasie. Współczynnik przypisany jest do konkretnej marki jej modelu. Wzór na obliczenie wartości handlowej wygląda następująco: wartość nowego auta mnoży się przez wartość rezydualną przypisaną dla danego wieku samochodu. Iloczyn wyznacza nam wartość handlową pojazdu na dany moment sprzedaży.
Przykład I
- 60 tys. złotych – początkowa wartość auta
- 50 proc. – wartość rezydualna po 3 latach
30 tys. złotych – spodziewana cena auta po trzech latach (60 tys. zł x 50 proc. = 30 tys. złotych)
Przykład II
- 70 tys. złotych – początkowa wartość auta
- 60 proc. – wartość rezydualna po 3 latach
42 tys. złotych – spodziewana cena auta po trzech latach (70 tys. zł x 60 proc. = 42 tys. złotych)
Przykład III
- 70 tys. złotych – początkowa wartość auta
- 40 proc. – wartość rezydualna po 3 latach
28 tys. złotych – spodziewana cena auta po trzech latach (70 tys. zł x 40 proc. = 38 tys. złotych)
Jak widać, właściciel auta z przykładu II wychodzi najlepiej na zakupach. Po 3 latach jest do przodu o 2 tys. złotych w stosunku do osoby z przykładu I, mimo że kupił droższe auto o 4 tys. złotych w stosunku do kogoś, kto zapłacił za samochód tyle samo, ale wybrany model ma niższą wartość rezydualną. Różnice mogą wydawać się niewielkie, ale w przypadku licznej floty kwoty zaczynają być ogromne.
PODSUMOWANIE:
- Wartość rezydualna jest prognozowaną kwotą, za którą możesz w przyszłości sprzedać samochód czy inny środek trwały.
- Wartość rezydualna samochodu zależy od kilku czynników, m.in. marki, modelu, wyposażenia wieku auta, przebiegu oraz stanu technicznego. Znaczenie może mieć też popularność danego pojazdu oraz prestiż.
- Wartość rezydualna wyrażona jest w procentach i przypisana jest do danego modelu.