30 stopni na zewnątrz, a w rozgrzanym mieście jeszcze więcej. Całe szczęście, że w większości obecnych modeli samochodów można liczyć na klimatyzację. Dlatego ważne jest, by dbać o sprawne działanie tego układu. A jak tanio naprawić klimatyzację w razie awarii? Oto szczegóły. Zadbaj o swoją klimę!
Z tego artykułu dowiesz się...
Klimatyzacja nie działa – czy to ubytek czynnika chłodzącego?
Zanim dowiesz się, jak tanio naprawić klimatyzację, przeczytaj, co powoduje jej awarie. Dzięki sprawnie działającej klimatyzacji samochód staje się w czasie upałów przyjazny i nie nagrzewa się jak patelnia. Układ ten oczywiście, tak jak wiele innych elementów pojazdu, podlega zużyciu eksploatacyjnemu i trzeba co jakiś czas zadbać o jego dobrą formę. A co może niepokoić właściciela samochodu, jeśli chodzi o działanie klimatyzacji? Objawy są zazwyczaj dwa i każdy ma inną przyczynę. Pierwszy z nich to spadek wydajności chłodzenia aż do całkowitego zaniku tej funkcji.
Wynika to ze stopniowego ubytku czynnika chłodzącego z obiegu.
Innym częstym problemem jest nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z klimatyzacji. Świadczy to o zagrzybieniu układu.
Dlaczego warto odgrzybiać i ozonować instalację?
Zastanawiasz się, jak tanio naprawić klimatyzację? W tym przypadku nie chodzi tylko o dyskomfort podczas jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo. Wdychanie substancji wydobywających się z zagrzybionej klimatyzacji grozi poważnymi problemami zdrowotnymi takimi jak bóle głowy, katar, kaszel, alergie. W obu przypadkach należy niezwłocznie udać się do warsztatu, by zaradzić problemom.
Co generuje koszty serwisowania i naprawy klimatyzacji?
Co najczęściej może się popsuć lub nieskutecznie działać w układzie klimatyzacyjnym samochodu? Przede wszystkim dochodzi do:
- wycieku czynnika chłodniczego z układu;
- awarii sprężarki;
- niedrożności filtra kabinowego.
Filtr kabinowy to bardzo ważny element klimatyzacji w samochodzie, ponieważ zatrzymuje szkodliwe substancje z powietrza zasysanego do kabiny pojazdu. Dzięki niemu do wnętrza pojazdu nie dostają się żadne szkodliwe substancje takie jak spaliny, alergeny czy bakterie.
Czemu naprawa w serwisie klimatyzacji jest coraz droższa? Nabijanie klimatyzacji
Jeśli przyjeżdżamy do serwisu lub warsztatu mechanika z zamiarem nabicia klimatyzacji, coraz częściej musimy się liczyć z rosnącym kosztem tej usługi. Podstawowym problemem na pewno jest kwestia ceny czynnika chłodzącego. Do nabijania klimatyzacji stosuje się:
- czynnik R134a (1,1,1,2-Tetrafluoroetan) – w samochodach produkowanych do 2017 roku;
- czynnik R1234yf (2,3,3,3-tetrafluoropropen) – nowy czynnik chłodniczy stosowany obowiązkowo od 2017 roku w nowych autach sprzedawanych na terenie UE. Jest to czynnik wzbudzający kontrowersje jako środek łatwopalny i w określonych sytuacjach toksyczny. Okazuje się też dziesięciokrotnie droższy od R134a, co znacznie zwiększyło koszty serwisu klimatyzacji.
Logiczne jest, że brak szczelności i ubytki czynnika chłodzącego obniżają skuteczność pracy całego układu. A przy okazji taka awaria prowadzi do obciążenia silnika przez pracującą sprężarkę. Zwiększa to zużycie paliwa albo obciążenie układu elektrycznego.
Jak tanio naprawić klimatyzację? Awaria kompresora
A co powoduje opisany ubytek gazu chłodzącego? Zazwyczaj jest to skutek wycieku czynnika z klimatyzacji. Dlatego tańsza może być naprawa wycieku niż częste nabijanie klimatyzacji. Zwłaszcza w nowych autach pozwala to na spore oszczędności. Jednak poza uciekającym gazem ogromny problem może stanowić awaria sprężarki, czyli kompresora klimatyzacji.
Doprowadzić może do niej ubytek oleju, który wówczas nie smaruje odpowiednio kompresora, co może prowadzić do jego zatarcia. Z kolei niedrożny filtr osuszacza w klimatyzacji może być przyczyną korozji w samej sprężarce lub całym układzie. Jak tanio naprawić klimatyzację? Przede wszystkim:
- w przypadku awarii sprężarki, jej cena jest dość wysoka, zwłaszcza w nowych modelach. Dlatego warto kupić zamiennik, ponieważ na rynku pojawiają się zamienniki coraz lepszej jakości, a pozwoli to znacznie oszczędzić;
- w przypadku filtra kabinowego można go wymienić samodzielnie, dostając się do niego od strony kabiny z siedzenia pasażera. Wówczas zapłacimy tylko za filtr, czyli około kilkudziesięciu złotych.
Zadbaj o klimatyzację samochodową
Dobrym sposobem na to, aby nie ponosić wysokich kosztów związanych z awariami, jest właściwa eksploatacja układu klimatyzacji i dbanie o jego dobrą formę. A oto kilka dobrych rad:
- przynajmniej raz w roku wymieniaj filtr kabinowy i dokonaj przeglądu klimatyzacji i serwisu;
- raz na 2–3 lata wymień filtr osuszacza;
- przynajmniej raz na tydzień włącz klimatyzację (w czasie zimy przydaje się do odparowania szyb), aby olej mineralny nie osiadał na częściach układu;
- przy włączonej klimatyzacji nie otwieraj okien;
- wyłącz klimatyzację przed zgaszeniem silnika.
Jak tanio naprawić klimatyzację w samochodzie? Podsumowanie
Wiesz już, jak tanio naprawić klimatyzację w samochodzie i po co należy wykonywać sprawdzanie szczelności (lub nieszczelności) układu, uzupełnianie czynnika i odgrzybianie. Równie ważna jest okresowa wymiana filtra. Przeczytaj krótkie podsumowanie najważniejszych informacji:
- klimatyzacja powinna być oddana raz na rok do serwisu, a filtr kabinowy zmieniony, co wpływa na sprawne działanie układu;
- najczęstsze problemy z klimatyzacją to jej zagrzybienie, wyciek czynnika chłodniczego lub awaria sprężarki;
- jeśli często dobijamy klimatyzację, taniej wyniesie naprawa wycieku gazu;
- w razie awarii sprężarki można zakupić dobrej jakości, ale znacznie tańszy zamiennik;
- filtr kabinowy można zmienić samodzielnie, unikając kosztów usługi.
Najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje naprawa klimatyzacji?
Cennik pełnego serwisu klimatyzacji różni się w zależności od lokalizacji i renomy warsztatu, do którego się udajemy. Cena zależy też tego, czy zależy nam tylko na samym uzupełnieniu czynnika chłodzącego, czy w układzie są usterki do naprawy. Przeciętny koszt nabijania klimatyzacji czynnikiem do 100 gram i odgrzybiania z serwisem to koszt około 500 zł.
Jak długo trwa napełnianie klimatyzacji?
Czas uzupełnienia nowego czynnika r1234yf zależy m.in. od modelu samochodu i od tego, czy układ chłodniczy jest szczelny. Jeśli wszystko jest w porządku, uzupełnienie czynnika klimatyzacji trwa od 30 do 50 minut.
Jak często uzupełniać czynnik w klimatyzacji?
Nabijanie czynnika powinno się przeprowadzać raz w roku. Przy okazji warto wykonać sprawdzenie szczelności układu wentylacji.
Przeczytaj więcej na temat: naprawa samochodu
Łożysko koła objawy
Łożysko koła objawy
Kontrolka EPC
Kontrolka EPC
Uszkodzona poduszka silnika
Uszkodzona poduszka silnika
Wymiana płynu chłodniczego
Wymiana płynu chłodniczego
Wymiana filtra powietrza
Wymiana filtra powietrza
Wymiana paska klinowego
Wymiana paska klinowego
Biały dym z wydechu
Biały dym z wydechu