17/08/2020 Komunikacyjne

30 stopni na zewnątrz, a w rozgrzanym mieście jeszcze więcej. Całe szczęście, że w większości obecnych modeli samochodów można liczyć na klimatyzację. Dlatego ważne jest, by dbać o sprawne działanie tego układu. A jak tanio naprawić klimatyzację w razie awarii? Oto szczegóły. 

Problemy z klimatyzacją

Dzięki sprawnie działającej klimatyzacji, samochód staje się w czasie upałów przyjazny i nie nagrzewa się jak patelnia. Układ ten oczywiście, tak jak wiele innych elementów pojazdu, podlega zużyciu eksploatacyjnemu i trzeba co jakiś czas zadbać o jego dobrą formę. A co może niepokoić właściciela samochodu, jeśli chodzi o działanie klimatyzacji? Objawy są zazwyczaj dwa i każdy ma inną przyczynę. Pierwszy z nich to spadek wydajności chłodzenia aż do całkowitego zaniku tej funkcji.

Wynika to ze stopniowego ubytku czynnika chłodzącego z obiegu. Innym częstym problemem jest nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z klimatyzacji. Świadczy to o zagrzybieniu układu. Jednak nie tylko chodzi w tym przypadku o dyskomfort podczas jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo. Wdychanie substancji wydobywających się z zagrzybionej klimatyzacji grozi poważnymi problemami zdrowotnymi takimi jak bóle głowy, katar, kaszel, alergie. W obu przypadkach należy niezwłocznie udać się do warsztatu, by zaradzić problemom. 

Co generuje koszty serwisowania klimatyzacji?

Co najczęściej może się popsuć lub nieskutecznie działać w układzie klimatyzacyjnym samochodu? Przede wszystkim dochodzi do:

  • wycieku czynnika chłodniczego z układu
  • awarii sprężarki
  • niedrożności filtra kabinowego.

Filtr kabinowy to bardzo ważny element klimatyzacji w samochodzie, ponieważ zatrzymuje szkodliwe substancje z powietrza zasysanego do kabiny pojazdu. Dzięki niemu do wnętrza pojazdu nie dostają się żadne szkodliwe substancje takie jak spaliny, alergeny czy bakterie.

Dlaczego naprawa klimatyzacji jest coraz droższa? 

Jeśli przyjeżdżamy do serwisu lub warsztatu z zamiarem nabicia klimatyzacji, coraz częściej musimy się liczyć z rosnącym kosztem tej usługi. Podstawowym problemem na pewno jest kwestia ceny czynnika chłodzącego. Do nabijania klimatyzacji stosuje się:

  • R134a (1,1,1,2-Tetrafluoroetan) – w samochodach produkowanych do 2017 roku
  • R1234yf (2,3,3,3-tetrafluoropropen) – nowy czynnik chłodniczy stosowany obowiązkowo od 2017 roku w nowych autach sprzedawanych na terenie UE. Jest to czynnik wzbudzający kontrowersje jako środek łatwopalny i w określonych sytuacjach toksyczny. Okazuje się też  dziesięciokrotnie droższy od R134a, co znacznie zwiększyło koszty serwisu klimatyzacji. 

Logiczne jest, że ubytki czynnika chłodzącego obniżają skuteczność pracy całego układu. A przy okazji taka awaria prowadzi do obciążenia silnika przez pracującą sprężarkę. Zwiększa to zużycie paliwa, albo obciążenie układu elektrycznego. 

Jak tanio naprawić klimatyzację? 

A co powoduje opisany ubytek gazu chłodzącego? Zazwyczaj jest to skutek wycieku czynnika z klimatyzacji. Dlatego tańsza może być naprawa wycieku niż częste nabijanie klimatyzacji. Zwłaszcza w nowych autach pozwala to na spore oszczędności. Jednak poza uciekającym gazem ogromny problem może stanowić awaria sprężarki czyli kompresora klimatyzacji.

Doprowadzić może do niej ubytek oleju, który wówczas nie smaruje odpowiednio kompresora, co może prowadzić do jego zatarcia. Z kolei niedrożny filtr osuszacza w klimatyzacji może być przyczyną korozji w samej sprężarce lub całym układzie. Jak więc tanio naprawić klimatyzację? Przede wszystkim:

  • w przypadku awarii sprężarki, jej cena jest dość wysoka, zwłaszcza w nowych modelach. Dlatego warto kupić zamiennik, ponieważ na rynku pojawiają się zamienniki coraz lepszej jakości, a pozwoli to znacznie oszczędzić. 
  • w przypadku filtra kabinowego, można go wymienić samodzielnie, dostając się do niego od strony kabiny z siedzenia pasażera. Wówczas zapłacimy tylko za filtr czyli około kilkudziesięciu złotych.  

Zadbaj o klimatyzację

Dobrym sposobem na to, by nie ponosić wysokich kosztów związanych z awariami jest właściwa eksploatacja układu i dbanie o jego dobrą formę. A oto kilka dobrych rad:

  • przynajmniej raz w roku wymieniaj filtr kabinowy i dokonaj serwisu klimatyzacji 
  • raz na 2-3 lata wymień filtr osuszacz
  • przynajmniej raz na tydzień włącz klimatyzację (w czasie zimy przydaje się do odparowania szyb), aby ojej mineralny nie osiadał na częściach układu
  • przy włączonej klimatyzacji nie otwieraj okien
  • wyłącz klimatyzację przed zgaszeniem silnika.

PODSUMOWANIE:

  • Klimatyzacja powinna być oddana raz na rok do serwisu, a filtr kabinowy zmieniony, co wpływa na sprawne działanie układu.
  • Najczęstsze problemy z klimatyzacją to jej zagrzybienie, wyciek czynnika chłodniczego lub awaria sprężarki.
  • Jeśli często dobijamy klimatyzację, taniej wyniesie naprawa wycieku gazu.
  • W razie awarii sprężarki można zakupić dobrej jakości, ale znacznie tańszy zamiennik.
  • Filtr kabinowy można zmienić samodzielnie, unikając kosztów usługi.

Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.