Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowym ubezpieczeniem dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych. Oznacza to, że jest obligatoryjne nie tylko dla właścicieli samochodów osobowych, ale i właścicieli motocykli. Ile wynosi kara za brak OC motocykla? Czy warto ryzykować brakiem polisy? 

Każdy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak dotkliwe mogą być kary za brak ubezpieczenia OC. Wiemy, że to jest obligatoryjne, a z obowiązkiem jego posiadania nie ma co dyskutować. Nie każdy jednak wie, że dokładnie takie same przepisy obowiązują posiadaczy jednośladów. Niezależnie od tego, czy brak ubezpieczenia wynika z zapominalstwa czy celowego działania, kara za brak OC motocykla należy się zawsze! 

Ile wynosi kara za brak OC motocykla w 2022 roku? 

Kara za brak OC, czy to dla właścicieli aut osobowych czy motocykli, nakładana jest zgodnie z taryfikatorem. Jej wysokość ustalana jest każdego roku, a uzależniona od ustalanej corocznie przez rząd płacy minimalnej. W 2022 roku ta wzrosła z 2800 złotych to 3010 złotych brutto. Tak też wzrosła wysokość kary za brak OC. Choć najwięcej za niesubordynację zapłacą kierowcy samochodów ciężarowych, tak kara nałożona na właścicieli motocykli także będzie odczuwalna. 

Właściciele motocykli, którzy poruszają się nieubezpieczonym jednośladem poniżej 3 dni, za brak polisy zapłacą 200 złotych. W sytuacji, gdy brak ubezpieczenia będzie wynosił od 3 do 14 dni, kara wzrośnie już do 500 złotych. Najwięcej zapłacą ci, którzy z ubezpieczeniem pojazdu spóźnią się powyżej 14 dni –  w ich przypadku kara będzie wynosiła już 1000 złotych. 

Okres bez ochrony ubezpieczeniowej Rodzaj pojazdu mechanicznego
Samochody osobowe Samochody ciężarowe Pozostałe pojazdy
Od 1 do 3 dni 1200 zł 1810 zł 200 zł
Od 3 do 14 dni 3010 zł 4520 zł 500 zł
Powyżej 14 dni  6020 zł 9030 zł 1000 zł

Ubezpieczenie OC komunikacyjne: kiedy trzeba ubezpieczyć pojazd?

Stwierdzenie “spóźnią się z ubezpieczeniem pojazdu” nie zostało tutaj użyte przypadkiem. Warto pamiętać, że obowiązek ubezpieczenia pojazdu mechanicznego spoczywa na jego właścicielu. Musi on go spełnić niezwłocznie po zarejestrowaniu czy to samochodu czy motocykla. To, co najważniejsze – każdy zarejestrowany pojazd, niezależnie od tego czy i jak często jest używany, musi posiadać ważną polisę komunikacyjną.

Nawet jeśli motocykl wyprowadzany jest na drogę kilka razy w roku – musi posiadać polisę OC. Jeśli z kolei motocykl nie jest użytkowany, a sentyment nie pozwala na jego sprzedaż, pojazd można wyrejestrować. Tylko wtedy możliwe jest uniknięcie płacenia za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Ubezpieczenie motocykla„.

Czy kary za brak OC motocykla można uniknąć? 

Wielu kierowców żyje w przeświadczeniu, że przy odrobinie szczęścia, kary za brak ubezpieczenia można uniknąć. Wierzą oni, że brak polisy może wyjść na jaw jedynie podczas kontroli drogowej, a jeśli będą poruszać się bocznymi ścieżkami, rosną szanse, że tej uda się uniknąć. W rzeczywistości wygląda to jednak zupełnie inaczej – najwięcej przypadków braku ubezpieczenia OC wychodzi na jaw bez ingerencji policji i samego zainteresowanego. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny dysponując swoimi narzędziami, od dłuższego czasu namierza pojazdy bez ubezpieczenia i z jeszcze większym sukcesem ściąga należności za brak ochrony. A czy można uniknąć płacenia kary za OC, jeśli ta zostanie już na nas nałożona? 

Co do zasady, nie ma możliwości na uniknięcie płacenia należności. Prawo przewiduje jednak wyjątkowe sytuacji, w których dopuszczalne jest jej umorzenie. Może mieć to miejsce między innymi w przypadku trudnej sytuacji materialnej, bezrobocia poświadczonego przez Urząd Pracy czy zadłużenia w banku.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji
Samochód van
Samochód VAN Autor Anna Rychlewicz Komunikacyjne
Van to typ nadwozia wielozadaniowego. W zależności od jego konfiguracji może służyć do przewozu ładunków lub pasażerów. Jest to pojazd pracujący, który chętnie wykorzystują różnego rodzaju firmy i przedsiębiorstwa. To także świetny środek transportowy dla większej liczby osób. ...
Czytaj dalej
liftback
Liftback Autor Agata Wiśniewska Komunikacyjne
Liftback to typ nadwozia samochodowego, który jest niezwykle podobny do sedana lub do hatchbacka. Niektórzy twierdzą nawet, że te pojęcia są sobie tożsame i nie ma między nimi żadnych różnić. Jak jest naprawdę? Jak odróżnić nadwozie liftback od innych typów samochodów? Zapraszamy n...
Czytaj dalej