Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
Rate this post

Jako kierowca samochodu lub motocykla masz świadomość, że co roku czeka cię obowiązek zakupu obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Oczywiście chcesz mieć jak najlepsze OC. Na co więc należy zwrócić uwagę, wybierając ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej? Czym się kierować? Czy najlepsze OC to najtańsze OC? Oto szczegóły.

OC – co to za polisa? 

Z obowiązkiem zakupienia OC nikt nie dyskutuje. Na straży tego obowiązku stoi UFG, który kontroluje systematyczność opłacania składki, a za ewentualne niedopatrzenie i przerwę w ubezpieczeniu nakłada na właścicieli pojazdów wysokie kary. Nawet za przerwę trwającą do 3 dni kierowca musi zapłacić 1040 za samochód osobowy. Po dwóch tygodniach grzywna urośnie do 5200 zł. To zupełnie się nie opłaca. A po co prawo narzuca obowiązek OC? Przede wszystkim w dobrze rozumianym interesie kierowców. OC chroni właścicieli pojazdów od finansowej odpowiedzialności w razie, gdyby wyrządzili szkodę innemu uczestnikowi ruchu. Wszelkie zasady, które obowiązują w przypadku polisy OC regulowane są przez Ustawę z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. 

Czy najtańsza polisa to najlepsze OC?  

Jak już zostało wspomniane, przepisy dotyczące OC regulowane są ustawą. A są to:

  • zakres ochrony
  • sumy gwarancyjne 
  • wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. 

W związku z tym ubezpieczyciele nie mogą sobie pozwolić na wolność w kwestii ustalania zasad i wabienia klientów warunkami. Pozostaje jedynie ustalanie korzystnej ceny. Czy w takim razie najlepsze OC to najtańsze OC? Otóż wszystko zależy od oczekiwań właściciela pojazdu. Jeśli interesuje go wyłącznie kupno podstawowej ochrony OC, warto wybrać najtańszą ofertę. Jeśli jednak ktoś ma ochotę w pakiecie razem z OC kupić dodatkowe rozszerzenia takie jak assistance, AC mini czy NNW, kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych więcej może sprawić, że sporo zyskamy na ochronie. Dlatego sprawdź ofertę Beesafe, która aż roi się od atrakcyjnych pakietów. Z nami na pewno wybierzesz najlepsze OC dla siebie!

Od czego zależy cena OC?

Weźmiemy tu pod uwagę oczywiście wyłącznie podstawową ochronę OC bez dodatków. Okazuje się, że średnia cena tego ubezpieczenia to ok. 700 zł. Jednak bez problemu na rynku można znaleźć OC, które kosztuje znacznie mniej – nawet w okolicach 300 zł. Od czego to zależy w takim razie, skoro ochrona gwarantowana przez ubezpieczycieli w ramach OC jest identyczna. Okazuje się, że na finalną cenę ubezpieczenia ma wpływ wiele czynników. To właśnie na ich podstawie ubezpieczyciel wylicza indywidualną cenę dla danego klienta. Oto najważniejsze z nich:

  • sposób zakupu ubezpieczenia i związane z tym akcje promocyjne 
  • sposób opłacania składki
  • dane pojazdu
  • informacje o kierowcy i procent wypracowanych przez niego zniżek.

Przyjrzymy się po kolei, jak powyższe czynniki wpływają na to, by każdy z nas mógł wybrać dla siebie najlepsze OC. 

Jak kupić OC?

Sposobów zakupu OC jest kilka i każdy z nich wpływa na wysokość składki. Wiele osób nadal korzysta z możliwości zakupu polisy u agenta, bo przekonuje go osobisty kontakt ze sprzedawcą. Jednak coraz więcej właścicieli pojazdów rozpoczyna poszukiwanie ofert od sprawdzenia porównywarek internetowych. Dzięki kalkulatorowi OC można szybko i skutecznie porównać ceny proponowane przez kilkanaście TU. Już sam zakup polisy online obniża cenę OC. Do tego dochodzą jeszcze specjalne promocje oraz zniżki oferowane za zakup polisy przez Internet, które mogą sięgać nawet kilkunastu procent. Promocje ubezpieczycieli mogą dotyczyć także łączenia ubezpieczeń w pakiety, zakup polis na więcej niż jedno auto, czy celowania w konkretną grupę klientów np. młodych kierowców. 

W jaki sposób płacić za OC?

Zasadniczo istnieją dwie możliwości płacenia za OC – całość rocznej składki lub rozłożenie na dwie raty. Oczywiście najbardziej opłaca się zapłacić za polisę jednorazowo za cały rok. Jednak istnieją sytuacje, kiedy zwłaszcza przy braku zniżek cena ubezpieczenia jest naprawdę wysoka. Wtedy ogólna składka będzie droższa, ale możliwość zapłacenia w dwóch ratach może okazać się dla wielu osób bezcenna. 

Pojazd i jego właściciel a najlepsze OC

Niezwykle istotne okazuje się przy zakupie OC informacja o ubezpieczanym pojeździe. Znaczenie ma wówczas wiele danych. Są to m.in. marka samochodu, rocznika, stan licznika, pojemność silnika czy sposób przechowywania. Na tej podstawie oblicza się ryzyko spowodowania szkody. Na cenę wpływają także informacje o samym właścicielu. Najbardziej liczy się informacja o posiadanych zniżkach, doświadczenie za kierownicą oraz miejsce zamieszkania. Okazuje się więc, że najwięcej za OC może zapłacić młody i niedoświadczony kierowca bez zniżek z dużego miasta pędzący po ulicach swoim BMW z ogromnym silnikiem i przebiegiem powyżej 250 tysięcy km parkujący pod blokiem. Z kolei najlepsze OC pod względem ceny znajdzie doświadczony kierowca z niewielkiej miejscowości z pełnym pakietem zniżek jeżdżący miejskim garażowanym autem. 

PODSUMOWANIE:

  • OC to obowiązkowe ubezpieczenie samochodu, a za jego brak grożą kary finansowe nakładane przez UFG.
  • Zakres OC jest taki sam, a średnie ceny wahają się w okolicy 700 zł.
  • W przypadku kupna samego OC warto wybrać najtańszą opcję.
  • Cena ubezpieczenia zależy od sposobu zakupu, danych pojazdu i kierowcy – warto porównać oferty wielu ubezpieczycieli, by wybrać najlepsze OC. 
  • Jeśli decydujemy się na dodatki do OC, cena nie powinna być jedynym kryterium wyboru.  

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej