07/08/2020 Komunikacyjne

Koniec oznaczeń ON i przekreślonego Pb na stacjach benzynowych już bliski. W czerwcu Ministerstwo Klimatu przygotowało projekt rozporządzenia, które wprowadza nowe oznaczenia paliw. Przepisy wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. Jak po zmianach rozpoznamy benzynę, diesel czy gaz? Wyjaśniamy. 

Nowe oznaczenia paliw dotyczą symboli, które w praktyce już są stosowane na dystrybutorach paliw, pistoletach, klapkach wlewu paliwa oraz w instrukcjach obsługi nowo wyprodukowanych pojazdów jako alternatywa do dotychczasowych etykiet. Stało się tak za sprawą unijnej dyrektywy z 12 października 2018 roku. Zgodnie z intencją unijnych decydentów, chodzi o to, by uniknąć pomyłki przy tankowaniu. Rozporządzenie Ministerstwa Klimatu natomiast wprowadzi ujednolicenie zasad, co oznacza że dotychczasowe skróty ON, LPG czy przekreślone Pb znikną i zastąpią je nowe oznaczenia paliw.

Nie wiesz jak obliczyć spalanie swojego auta? Przeczytaj artykuł „Jak obliczyć spalanie samochodu

Nowe oznaczenia paliw – benzyna w kółku

Właściciele aut benzynowych po wejściu w życie nowego rozporządzenia będą wybierać pistolet z oznaczeniem E5, E10 lub E85 w kółku. „E” oznacza etanol, a liczba towarzysząca symbolowi określa maksymalną bezpieczną dla danego pojazdu procentową zawartość biokomponentów w paliwie. 

Jak nowe oznaczenia paliw mają się do dotychczasowych? Popatrzmy:

  • E5 to odpowiednich Pb95 i Pb 98; w benzynie z tym oznaczeniem znajduje się maksymalnie do 5 proc. biokomponentów; 
  • E10 to benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 10 proc.;
  • E85 to benzyna oparta przede wszystkim na biokomponentach i przeznaczona do silników flexifluel.

Nowe oznaczenia paliw – diesel w kwadracie

Z kolei posiadacze diesli, po wejściu w życie rozporządzenia, będą szukać pistoletów z kwadratem. Podobnie, jak w przypadku benzyny, mamy trzy typy nowych oznaczeń paliw opartych na oleju napędowym. I są to:

  • B7 to odpowiednich dotychczasowego ON; najpopularniejszy typ oleju napędowego, który zawiera do 7 proc. biokomponentów;
  • B10 to olej napędowy, który zawiera do 10 proc. biokomponentów;
  • XTL to syntetyczny olej napędowy powstający bez użycia ropy naftowej.

Nowe oznaczenia paliw – romb dla gazu

Jeśli chodzi o nowe etykiety dla paliw gazowych, będą one zamknięte w rombie. 

Nowe oznaczenia paliw gazowych to

  • LPG dla gaz płynnego,
  • CNG dla sprężonego gazu ziemnego,
  • LNG dla skroplonego gazu ziemnego,
  • H2 dla wodoru.

Sprawdź, czy ubezpieczenie samochodu z LPG jest droższe?

Nowe oznaczenia paliw – mniej pomyłek? 

Nowe etykiety dla paliw i ujednolicenie ich stosowania mają zapobiegać pomyłkom przy tankowaniu. Kosztowym pomyłkom. Wlanie nieodpowiedniego paliwa kończy się lawetą i interwencją w serwisie.  W opcji, gdy po nieprawidłowym tankowaniu nie ruszyliśmy autem, zapłacimy za taką „przyjemność” około 1000 zł (400-500 zł za odpompowanie nieodpowiedniego paliwa i drugie tyle holowanie auta). Jeśli na złym baku przejechaliśmy kilka kilometrów, koszty mogą urosnąć do kilkunastu tysięcy. 

Nowe oznaczenia paliw, mimo swoich założeń, nie uchronią nas przed pomyłkami na stacjach benzynowych. Szczególnie na początku mogą powodować chaos i zamieszanie. Dlatego jeśli się obawiamy skutków złego tankowania, kupmy odpowiednią polisę. W ramach nawet prostego assistance dodawanego do ubezpieczenia OC w większości przypadków możemy liczyć na pokrycie kosztów holowania. Z kolei odpowiednio dobre AC gwarantuje nam pełne pokrycie kosztów za skutki złego tankowania. 

PODSUMOWANIE:

  • Ministerstwo Klimatu przygotowało projekt rozporządzenia, które zmienia i ujednolica sposób etykietowania paliw. Nowe oznaczenia paliw zaczną obowiązywać w 14 dni po ogłoszeniu rozporządzenia. 
  • Zgodnie z nowymi oznaczeniami paliw, benzyna ma się kojarzyć z kółkiem, diesel z kwadratem, a paliwo gazowe z rombem. 
  • Nowe etykiety znajdziemy na dystrybutorach i pistoletach oraz przy wlewach i instrukcjach obsługi nowo wyprodukowanych pojazdów. 
  • Nowe oznaczenia paliw mają zapobiegać pomyłkom przy tankowaniu. Jeśli jednak do takiej pomyłki dojdzie, koszty holowania auta, wypompowania złego paliwa i potencjalnych napraw możesz pokryć z polisy AC. Wystarczy wybrać odpowiednie casco.

Agata Wiśniewska

Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.