Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 16.03.2022 Turystyczne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
Rate this post

Sezon wakacyjny to wzmożony czas kursowania autokarów z turystami. Przez cały rok korzystamy także z usług przewoźników na trasach krajowych i zagranicznych. Media co jakiś czas donoszą o wypadkach z udziałem autokaru. Na co może liczyć poszkodowany w takim zdarzeniu i kto ponosi za nie odpowiedzialność? Kiedy i od kogo można uzyskać odszkodowanie za wypadek autokarowy? Oto szczegóły. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Kto odpowiada za ewentualne szkody?

Podróże autokarem to chętnie wybierany sposób na zwiedzanie zarówno w kraju jak i za granicą. Podczas zorganizowanego wyjazdu korzystamy także z transportu zorganizowanego przez biuro podróży. Co jednak w sytuacji, gdy na trasie dojdzie do wypadku. Kto jest odpowiedzialny za ewentualne szkody i na jakiej podstawie? Zgodnie z Ustawą Prawo przewozowe to przewoźnik odpowiada za szkody wobec pasażerów.

Zazwyczaj nieświadomi tego pasażerowie poszkodowani w wypadku autokarowym udają się z załatwieniem formalności odszkodowawczych do biura podróży. Tymczasem to sprawa przewoźnika i jego ubezpieczyciela. Dlatego zawsze warto wiedzieć, z jakim przewoźnikiem podpisuje umowę touroperator. A co, jeśli przemieszczamy się z punktu A do punktu B autokarem albo busem na podstawie zakupionego biletu? Wówczas oczywiście także przewoźnik jest odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania.

Podstawa do wypłaty odszkodowania

Na jakiej podstawie pasażer autokaru może się domagać wypłaty odszkodowania, jeśli został poszkodowany w wypadku autokarowym? Zależy oczywiście od tego, w jakiej sytuacji doszło do zdarzenia. Jednak zawsze podstawą będzie ważna umowa przewozu. W zależności od charakteru podróży umowa przewozu to:

  • umowa zawarta z pośrednikiem turystycznym, w której znajduje się zapis o tym, jaka firma będzie świadczyła usługi transportowe w czasie wyjazdu – w przypadku zorganizowanego wyjazdu turystycznego
  • ważny bilet autokarowy w przypadku indywidualnej podróży pasażera.

A czy pasażer, który podróżuje autokarem bez ważnego biletu, będzie mógł się domagać odszkodowania w razie, gdyby został poszkodowany? Okazuje się, że tak. Skoro jego przebywanie w pojeździe nie zostało zweryfikowane, również on ma prawo do wystąpienia o odszkodowanie. 

Z jakiego tytułu można otrzymać odszkodowanie?

Za co konkretnie można otrzymać odszkodowanie, jeśli ktoś stał się ofiarą wypadku autokarowego? Wszystko oczywiście zależy od rodzaju szkody, której doznał pasażer w wyniku tego zdarzenia. Przewoźnik zgodnie z prawem przewozowym odpowiada za:

  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi przewozu osób np. w przypadku opóźnienia przyjazdu albo zbyt wczesnego przybycia 
  • zniszczone mienie pasażerów – wypłata odszkodowania tylko w sytuacji, gdy do zdarzenia doszło z winy przewoźnika 
  • szkody osobowe – przewoźnik bierze na siebie odpowiedzialność na zasadzie ryzyka związanego ze świadczeniem usługi.  

Roszczenia osób poszkodowanych są wypłacane z ubezpieczenia OC przypisane do autokaru, z niego także odbywa się ewentualna likwidacja szkody. O odszkodowanie należy wnioskować bezpośrednio u przewoźnika, w którego usług korzystała osoba poszkodowana w wyjeździe zorganizowanym lub podróżowała indywidualnie.

Kiedy odszkodowanie za wypadek autokarowy nie zostanie wypłacone przez przewoźnika?

Pojawiają się jednak okoliczności, w których mimo udziału w wypadku autokarowym nie ma mowy o możliwości wypłaty odszkodowania ze strony przewoźnika. Takimi wyjątkami są np. sytuacje, kiedy szkoda osobowa pasażerów nastąpiła w wyniku:

  • działania siły wyższej
  • wyłącznej winy osoby trzeciej
  • lub wyłącznej winy poszkodowanego. 

Dopiero jeśli wyłącznej winy nie można przypisać ani osobie trzeciej, ani osobie poszkodowanej, przewoźnik odpowiada za zdarzenie. Podobnie w przypadku działania siły wyższej – jeśli przewoźnik nie dopełnił swoich wszystkich zobowiązań i tym samym przyczynił się do powstania szkody, wówczas nie może zostać zwolniony z odpowiedzialności. 

Wypadek autokarowy za granicą

A co w sytuacji, gdy do wypadku autokarowego dojdzie za granicą? Oczywiście także w wówczas osobie poszkodowanej należy się odszkodowanie. Jednak na tej samej zasadzie, jeśli chodzi o odpowiedzialność za spowodowanie wypadku. Dlatego bardzo ważne jest ustalenie sprawstwa. Likwidacja szkód i ochrona interesów osób poszkodowanych w wypadkach za granicą odbywają się w ramach Systemu Zielonej Karty.

Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy czyli Zielona Karta uznawany jest w niemal wszystkich krajach europejskich. Dzięki temu likwidacja szkody i cały proces odszkodowawczy po zdarzeniu, do którego doszło poza Polską, odbywa się w kraju. To znacznie upraszcza sprawę i nie naraża poszkodowanych na załatwianie formalności w obcym języku i systemie prawnym.   

PODSUMOWANIE:

  • Za przewóz osób w ramach wycieczek zorganizowanych przez biuro podróży odpowiada przewoźnik.
  • Za szkody na mieniu lub osobie odszkodowanie zostaje wypłacone z OC pojazdu należącego do przewoźnika, jeśli do wypadku doszło z jego winy.
  • Wykluczeniem odpowiedzialności jest działanie siły wyższej, wyłączna wina osoby trzeciej lub wyłączna wina poszkodowanego.
  • Podstawą do wypłaty odszkodowania będzie umowa zawarta z biurem podróży, w którym wskazany jest przewoźnik lub ważny bilet.
  • Jeśli do wypadku doszło za granicą, interesy poszkodowanych chroni Zielona Karta

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej