Nie tylko w czasach koronawirusa SARS CoV-2 zaplanowane wyjazdy z biura podróży zostają odwołane. W innych okolicznościach przecież także zdarza się, że wycieczka zorganizowana przez touroperatora nie dochodzi do skutku z różnych powodów. Czy w takiej sytuacji, gdy impreza nie została zrealizowana, można liczyć na odzyskanie pieniędzy z biura podróży? Dowiedz się, czego możesz się spodziewać po odwołaniu wyjazdu i od czego zależy zwrot kosztów.

Odzyskanie pieniędzy z biura podróży – czy jest możliwe?

Możliwość odzyskania pieniędzy za niewykorzystaną wycieczkę z biura podróży zależy od sytuacji i kilku czynników. Jeśli z jakiegoś powodu nie dojdzie do wyjazdu, zazwyczaj można liczyć na zwrot kosztów od touroperatora. Gdy zrezygnujemy z wyjazdu może powstać problem. Zwrot pieniędzy nie będzie to cała kwota, którą zapłaciliśmy, ponieważ najczęściej organizator wyjazdu potrąca pewną sumę z tytułu kosztów rezygnacji. Co więc należy zrobić, by odzyskać wszystkie pieniądze, jeśli wyjazd się nie odbył? Najlepiej po prostu ubezpieczyć się na tę ewentualność.

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z wyjazdu

Oczywiście, jeśli decydujesz się na wyjazd z biurem podróży, zakładasz, że na pewno wyjedziesz, odpoczniesz i pozwiedzasz. Tymczasem nie wszystko da się przewidzieć. Dlatego warto przed wyjazdem zdecydować się na zakup polisy bardzo pomocnej w tej sytuacji. Chodzi o ubezpieczenie kosztów rezygnacji z wyjazdu. Jeśli zabezpieczymy się w ten sposób, wówczas towarzystwo ubezpieczeniowe gwarantuje odzyskanie pieniędzy straconych, gdy nie mogłeś skorzystać z wycieczki.

Jeśli z powodów, które ubezpieczyciel zawarł w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), dojdzie do konieczności rezygnacji z wyjazdu, towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje wszystkie koszty wynikające z zerwania umowy z touroperatorem. Ochrona dotyczy też noclegów, przejazdów oraz przerwania podróży. Jednak przyczyny rezygnacji zawsze muszą być uzasadnione. Co to oznacza?

Regulacje prawne

W świetle nowych ustaleń klienci biur podróży mogą domagać się zwrotu całości kosztów w ramach rezygnacji z podróży. Pozwalają na to zapisy w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych imprezach turystycznych z dnia 24.11.2017 r. Artykuł 47 pkt. 4 ustawy głosi, że podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Oczywiście klient biura może żądać wyłącznie zwrotu kosztów wyjazdu, ale nie odszkodowania z powodu rezygnacji wyjazdu.

Uzasadnione powody odwołania wyjazdu

Jeśli mowa o odwołaniu lub przerwaniu wyjazdu, to zazwyczaj odbywa się to z uzasadnionych powodów. Jakie przyczyny są uznawane w zapisach ubezpieczycieli jako właśnie takie? Najczęściej chodzi o udokumentowane i mające bezpośredni wpływ na wyjazd sytuacje takie jak:

  • nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie lub śmierć
  • utrata dokumentów potrzebnych w czasie wyjazdu np. paszportu
  • zdarzenie losowe np. pożar
  • utrata pracy lub jej rozpoczęcie w przypadku osób bezrobotnych
  • wezwanie do stawiennictwa w sądzie
  • reakcja alergiczna na obowiązkowe szczepienie przed wyjazdem.

A jak ubezpieczyciele ustosunkowują się do przyczyny odwołania wyjazdów, jaką jest obecna pandemia?

Pandemia i odwołanie wyjazdów

Wielu klientów biur podróży stanęło twarzą w twarz z problemem masowego odwoływania wyjazdów spowodowanym pandemią koronawirusa. Obostrzenia, odwołane loty, zamknięte granice – oczywiste, że w tych warunkach nie mogło dojść do realizacji zarezerwowanych wcześniej wyjazdów. Czy jednak stan epidemii uznawany jest przez ubezpieczycieli za uzasadnioną przyczynę odwołania wyjazdów. Otóż do tej pory większość towarzystw ubezpieczeniowych miała w OWU zapis, który epidemie zalicza do wyłączeń odpowiedzialności.

Czyli że ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania w ramach NNW oraz pokrycia kosztów leczenia wynikającego z zakażenia wirusem. Jednak w nowej sytuacji towarzystwa ubezpieczeniowe zmieniają podejście do tej kwestii. Część ubezpieczycieli zaczęła stosować zapis, który uznaje jako przyczynę odwołania wyjazdu w przypadku zachorowania na koronawirusa w Polsce. Jednak nie uznaje rezygnacji z wyjazdu z powodu obaw przed zachorowaniem na COVID-19.

Co robić w obliczu pandemii?

Zarówno klienci biur podróży, jak i sami touroperatorzy stanęli przed faktem podjęcia trudnych decyzji na czas pandemii. Odwoływanie, wstrzymywanie, przekładnie w czasie wyjazdów. Branża turystyczna bardzo ucierpiała na rozwoju pandemii. Eksperci radzą, by w zaistniałej sytuacji nie odwoływać wcześniej zarezerwowanych wycieczek, o ile to oczywiście możliwe. Warto zaczekać na rozwój wydarzeń, powrót do normalności i wówczas zrealizować zaplanowane wyjazdy.

PODSUMOWANIE:

  • W przypadku rezygnacji z wyjazdu biura podróży zazwyczaj nie zwracają całej sumy, ponieważ potrącają odpowiednią sumę z tytułu kosztów wyjazdu.
  • Warto się ubezpieczyć od kosztów rezygnacji z wyjazdu.
  • Towarzystwa ubezpieczeniowe uznają w OWU różne uzasadnione powody rezygnacji z wyjazdu.
  • Stan epidemii najczęściej jest jednym z wyłączeń odpowiedzialności ubezpieczyciela.
  • Zamiast odwoływać zaplanowane wyjazdu, lepiej przełożyć je na bezpieczny termin.

 

Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.