Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut.
Rate this post

Oleje silnikowe to elementy, na które spora część kierowców nie zwraca uwagi. To błąd – olej silnikowy jest dziś znacznie bardziej wyrafinowany, a jednocześnie zapewnia osiągi lepsze niż kiedykolwiek wcześniej. Obecność odpowiedniego smaru zapobiega również zatarciu jednostki napędowej i pomaga utrzymać samochód w dobrym stanie przez wiele lat. Dlaczego oleje silnikowe są tak ważne? Jakie są ich rodzaje? Jak często je wymieniać?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Dlaczego oleje silnikowe są tak ważne?

Co sprawia, że jednostka napędowa Twojego samochodu pracuje płynnie? Odpowiadają za to oleje silnikowe. Tak samo jak w ludzkich żyłach płynie krew i nie bylibyśmy w stanie bez niej żyć, tak też jest w przypadku smaru i silnika. Bez oleju będzie on bezbronny i zatrze się w ciągu kilku sekund – smar zapewnia bezawaryjną pracę jednostki napędowej. Oleje silnikowe utrzymują z kolei wał korbowy, łożyska oraz tłoki w dobrej kondycji.

Oleje silnikowe spełniają wiele ważnych funkcji:

  • działają jako środek smarny dla części silnika;
  • pomagają chronić system emisji spalin;
  • zapewniają większą oszczędność paliwa;
  • zapobiegają korozji w środku jednostki napędowej;
  • zmniejszają ilość osadów i neutralizują

Olej smaruje silnik i jednocześnie neutralizuje dwa największe zagrożenia każdej jednostki napędowej – tarcie i ciepło, które wpływają na szybsze zużycie się silnika, a z czasem również na parametry smaru, dlatego też oleje silnikowe i filtry muszą być regularnie wymieniane. Przy odpowiedniej konserwacji samochodu oraz prawidłowym stylu jazdy, wymiana smaru może jednak zostać odłożona w czasie.

Podział olejów silnikowych

Za każdym razem, gdy uruchamiany jest silnik, produkty uboczne procesu spalania zanieczyszczają olej silnikowy. Jeśli w jednostce napędowej nagromadzi się ich zbyt dużo, mogą osadzać się w różnych obszarach silnika, trudnych do oczyszczenia.

Używanie niskiej jakości smaru lub zaniedbywanie regularnej wymiany oleju silnikowego, doprowadzi również do powstania tych uporczywych zanieczyszczeń, dlatego zanim zabierzesz się za zmianę oleju silnikowego, musisz wiedzieć, że możesz sięgnąć po jego różne rodzaje. Smary dzielą się na syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Czym różnią się od siebie te konkretne oleje silnikowe?

Syntetyczne oleje silnikowe

W pełni syntetyczny olej jest idealny do pojazdów, które wymagają najwyższych osiągów i wysokiego poziomu smarowania. Ten rodzaj smaru zapewnia wyższy poziom lepkości, odporność na utlenianie i rozkład termiczny oraz wspiera zwalczanie szlamu olejowego. Co więcej, pomaga również zmniejszyć zużycie paliwa, a nawet zwiększyć moc pojazdu, zmniejszając opór silnika.

Musisz jednak wiedzieć, że za jakość się płaci – syntetyczne oleje silnikowe mogą kosztować od dwóch do nawet czterech razy więcej niż zwykły smar, stąd warto porozmawiać ze swoim technikiem, czy jest to odpowiedni olej do Twojego samochodu. Sprawdzi się on w Twoim aucie zwłaszcza, jeśli mieszkasz w miejscu cechującym się skrajnym klimatem.

Również starsze silniki mogą skorzystać na oleju syntetycznym, ponieważ pomaga on w zapobieganiu gromadzenia się szkodliwego szlamu, na który część wieloletnich jednostek napędowych wydaje się podatna.

Mineralne oleje silnikowe

Oleje silnikowe mineralne produkowane są z naturalnie występującej ropy naftowej, która jest rafinowana i przetwarzana w celu usunięcia wosków i zanieczyszczeń. Ten rodzaj smaru zwykle znajduje się w gęstszej klasie lepkości olejów silnikowych. Podczas jazdy samochodem powstają produkty uboczne spalania paliwa, a z biegiem czasu zanieczyszczenia te mogą gromadzić się i wpływać na wydajność silnika.

Korzystanie z wysokiej jakości oleju silnikowego gwarantuje Ci więc, że Twój silnik będzie się sam oczyszczał podczas jazdy, poprawiając tym samym oszczędność paliwa, chroniąc ważne komponenty i ostatecznie wydłużając ogólną żywotność silnika.

Mineralne oleje silnikowe zapewnią bezpieczeństwo jednostce napędowej Twojego samochodu.

Półsyntetyczne oleje silnikowe

Półsyntetyczne oleje silnikowe oferują to, co najlepsze z obu wcześniej opisanych smarów – mają wiele cech w pełni syntetycznego oleju, ale w znacznie niższej cenie. Ten rodzaj smaru jest mieszanką syntetycznych i mineralnych olejów bazowych oraz pewnych dodatków, zapewniających dodatkową odporność na utlenianie i doskonałe właściwości w niskich temperaturach.

Mieszanki półsyntetyczne ułatwiają kierowcom przejście z oleju mineralnego na syntetyczny, dlatego półsyntetyczne oleje silnikowe stają się coraz bardziej popularne wśród nawet najbardziej doświadczonych kierowców. To również świetny wybór dla posiadaczy aut, którzy chcą dodatkowej ochrony i wydajności smaru syntetycznego, ale mogą nie być jeszcze gotowi i nie mają wystarczających funduszy, by przejść na ten rodzaj oleju.

Dlaczego silnik pobiera olej?

Olej silnikowy to kluczowy płyn w każdym samochodzie – bez niego jednostka napędowa ulegnie całkowitemu zniszczeniu, dlatego każdy silnik pobiera olej, choć niekiedy w trakcie jazdy zużywa się go za dużo. Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem fachowców, średnie zużycie oleju w jednostce napędowej to 1 l/1000 km – zdecydowanie zbyt wiele.

Co prawda każdy silnik pobiera środek smarujący, jednak litr na każdy tysiąc kilometrów to wygórowana wartość.

Jakie są przyczyny zbyt dużego poboru oleju przez jednostkę napędową? Może za to odpowiadać popękanie i zniszczenie niektórych elementów np. pierścieni tłokowych. Metal pod wpływem temperatury rozszerza się, stąd usterki i nieszczelności w silniku są zjawiskiem powszechnym. Inną przyczyną pobierania oleju może być awaria turbosprężarki lub uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych. Zbyt szybkie znikanie środka smarującego to zmora wielu kierowców, na szczęście oleje silnikowe wpływają na długość sprawności jednostki napędowej. Warto zadbać o ten element swego auta, w przeciwnym razie może się to skończyć zatarciem silnika.

Jak często wymienia się oleje silnikowe?

Jednym z najważniejszych i najbardziej opłacalnych kroków, jakie możesz podjąć, aby przedłużyć żywotność swojego pojazdu, jest wymiana oleju silnikowego i filtra. W Internecie możesz znaleźć wiele różnych informacji na temat tej czynności. Które z nich są prawdziwe? Jak często wymienia się oleje silnikowe? Smar to element, który podtrzymuje „funkcje życiowe” Twojego pojazdu, z kolei regularna wymiana oleju jest kluczowa, aby silnik samochodu działał dobrze przez wiele lat.

Z pewnością widziałeś wiele sprzecznych informacji na temat wymiany oleju silnikowego, niektórzy np. sugerują, że smar powinno się wymieniać co 4500 km. Być może w przypadku niektórych modeli silników zachodzi taka konieczność, lecz wszystko zależy od Twojego stylu jazdy, jednostki napędowej oraz klasy oleju. Większość producentów podaje w instrukcjach serwisowych, że interwał powinien wynosić od 10000 do 15000 kilometrów.

Decydując się na przestrzeganie okresów wymiany oleju zalecanych przez większość producentów, nie tylko zaoszczędzisz czas i pieniądze na kosztach konserwacji, lecz pomożesz także chronić środowisko.

Niektórzy producenci sugerują wymianę oleju po pokonaniu ok. 30000 km – jest to spowodowane troską o ekologię, która staje się w ostatnim czasie bardzo popularna, gdyż ludzie zaczęli sobie zdawać sprawę, że trzeba chronić przyrodę – bez tego przyszłe pokolenia mogą odziedziczyć kompletnie zniszczoną planetę.

Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy?

Kiedy serwisujesz swój pojazd, musisz mieć pewność, że zawsze korzystasz z właściwego oleju. Używanie dobrego smaru zapewnia dłuższe i lepsze życie silnika bez osadów i innych zanieczyszczeń. Pamiętaj, aby wybierając rodzaj oleju do jednostki napędowej, zawsze sięgać po produkt zalecany przez producenta – każdy z nich określił wcześniej, jaki smar jest optymalny dla danego silnika.

Wszystkie niezbędne informacje powinny znajdować się w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli jej nie masz, najlepiej udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. Mechanicy, którzy tam pracują, z pewnością będą wiedzieć, jakie oleje silnikowe będą odpowiednie do Twojej jednostki napędowej.

Czym jest klasa lepkości SAE?

Klasa lepkości SAE to jeden z czynników, który klasyfikuje oleje silnikowe. SAE (z ang. Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) opracowało system klasyfikacji w celu określenia lepkości lub grubości oleju, w tym temperaturę roboczą/pracy dla różnych gatunków olejów silnikowych; zawiera ponadto specyfikacje lepkości „rozruchowej”.

Klasa lepkości oleju silnikowego dostarcza informacje o odporności smaru na przepływ wewnątrz silnika. Produkt o niskiej lepkości będzie bardziej płynny, a co za tym idzie, łatwiej przepływa przez jednostkę napędową. I odwrotnie – im wyższy stopień, tym gęstszy olej spowalniający jego przepływ.

Klasa lepkości SAE umożliwia ocenę danego produktu i dostarcza informacje na temat sposobu działania smaru na „gorąco” i na „zimno” – to kluczowe dane w przypadku każdego oleju, ponieważ reaguje on pod wpływem temperatury. Dzięki wiedzy na temat klasy lepkości możesz wybrać odpowiedni produkt, który zapewni płynną pracę pojazdu. Na chłodniejsze, zimowe miesiące, lepsze są oleje silnikowe oznaczone literą W – szczególnie płynne środki smarne. Wśród nich wyróżniamy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. W przypadku lata i cieplejszych dni możesz zastosować inny produkt – w tej klasie wyróżniamy 8 oznaczeń: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60. Istnieją również oleje silnikowe całoroczne, wówczas produkt musi spełniać kryteria obu grup – letniej i zimowej.

PODSUMOWANIE

  • Oleje silnikowe należą do najważniejszych płynów w samochodzie. Bez nich prawidłowa praca jednostki napędowej byłaby niemożliwa.
  • Oleje silnikowe dzielą się na syntetyczne, mineralne oraz półsyntetyczne.
  • Zbyt duże pobieranie oleju to kłopot wielu kierowców. Może za to odpowiadać nieszczelność elementów jednostki napędowej lub awaria turbosprężarki.
  • Informacje na temat odpowiedniego oleju silnikowego dla danego auta znajdują się w jego instrukcji obsługi.
  • Wybierając oleje silnikowe, należy brać pod uwagę klasyfikację lepkości SAE. Dzieli ona środki smarujące na zimowe oraz letnie.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej