26/03/2020 3 czerwca, 2020 Komunikacyjne

Instytucja Rzecznika Ubezpieczonych, zastąpiona w 2015 roku, instytucją o bardzo zbliżonych zadaniach i nazwaną Rzecznikiem Finansowym, ma za zadanie wspierać konsumentów, a więc także klientów zakładów ubezpieczeń, w sytuacji sporu z instytucją finansową. Jak działa Rzecznik Finansowy, czyli wcześniejszy Rzecznik Ubezpieczonych? Kiedy może pomóc i jak można zwrócić się o wsparcie? 

Szukasz pomocy u Rzecznika Praw Ubezpieczonych?

Instytucje finansowe, a więc towarzystwa ubezpieczeniowe, banki, to zwykle bardzo duże podmioty, działające na rynku o skomplikowanych regulacjach prawnych. Większość z nas, jeśli nie ma zawodowego związku z finansami i ubezpieczeniami, słabo orientuje się w meandrach i zawiłościach umownych, nie do końca wie, jakie ma prawa i czego może oczekiwać w sytuacji, gdy np. likwiduje szkodę z ubezpieczenia OC czy zaciąga kredyt. 

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy jesteśmy zmuszeni złożyć reklamację, kiedy dochodzi do sporu z instytucją finansową i np. musimy iść do sądu. Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma w tej sytuacji dostęp do prawników i profesjonalnego wsparcia, klient, zwłaszcza jeśli przedmiot sporu nie przedstawia ogromnej wartości, niekoniecznie może sobie na takie wsparcie pozwolić. 

Z powodu tej oczywistej nierówności, powołano instytucję nazwaną Rzecznikiem Ubezpieczonych, przekształconą następnie w Rzecznika Finansowego. Jeśli zastanawiasz się, jak napisać wniosek do Rzecznika Finansowego, kliknij w link!

Rzecznik Finansowy (dawniej Rzecznik Ubezpieczonych) – zadania

Rzecznik Finansowy, jest organem, który służy doradztwem w sprawach ubezpieczeniowych, finansowych. Jeśli masz wątpliwości, chcesz zapytać o prawa, które Ci przysługują, możesz zwrócić się do Rzecznika z pytaniem. Biuro Rzecznika Finansowego (Ubezpieczonych) udostępnia infolinię, adres e-mail, pytanie można zadać także na Facebooku Rzecznika. 

Rzecznik może pomóc Ci przygotować argumentację i pismo do instytucji finansowej, możesz także zwrócić się do niego z wnioskiem o interwencję. UWAGA! Opinia Rzecznika Ubezpieczonych nie jest wiążąca dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego! 

Ważne zadanie związane z działalnością Rzecznika Finansowego to także te dotyczące zmiany i uściślenia interpretacji prawa w sprawach związanych z ubezpieczeniami i produktami bankowymi. 

Rzecznik informuje Komisję Nadzoru Finansowego, a także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli otrzymuje wiele zgłoszeń w sprawach dotyczących konkretnego problemu, występuje z wnioskami o zmiany systemowe, a także np. do Sądu Najwyższego z prośbą o uściślenie interpretacji i rozbieżności w orzecznictwie sądów niższej instancji. 

Rzecznik Finansowy – kontakt

Z Rzecznikiem Finansowym, najłatwiej skontaktować się telefonicznie lub e-mailowo, pisząc na adres: porady@rf.gov.pl 

Biuro Rzecznika Finansowego znajduje się w Warszawie, Al. Jerozolimskie 87.

Dyżur telefoniczny z zakresu ubezpieczeń i zabezpieczenia emerytalnego:

 

Tel. 22 333 73 28, od poniedziałku do piątku 8.00 – 18.00

Dyżur telefoniczny dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych:

 

Tel. 22 333 73 26 lub 22 333 73 27, od poniedziałku do piątku 11.00-15.00.

Dyżur telefoniczny z zakresu prawa bankowego i rynku kapitałowego:

 

Tel. 22 333 73 25, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.

Rzecznik Finansowy – interwencje

Działalność Rzecznika Finansowego to tysiące porad i setki interwencji. W 2018 r. udzielono blisko 27 tys. porad, złożono 19,0 tys. wniosków o interwencję i 4,0 tys. wniosków o przeprowadzenie pozasądowego postępowania polubownego. 

Warto podkreślić, że instytucja nie pobiera opłat za porady, wyjątkiem jest wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego – złożenie takiego wniosku kosztuje 50 zł.

Małgorzata Dawid

Małgorzata Dawid

Content Manager, ekonomistka, pisarka i specjalistka ds. treści internetowych z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu poradników ubezpieczeniowych.