Małgorzata Dawid
Małgorzata Dawid
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
Rate this post

Instytucja Rzecznika Ubezpieczonych, zastąpiona w 2015 roku, instytucją o bardzo zbliżonych zadaniach i nazwaną Rzecznikiem Finansowym, ma za zadanie wspierać konsumentów, a więc także klientów zakładów ubezpieczeń, w sytuacji sporu z instytucją finansową. Jak działa Rzecznik Finansowy, czyli wcześniejszy Rzecznik Ubezpieczonych? Kiedy może pomóc i jak można zwrócić się o wsparcie? 

Szukasz pomocy u Rzecznika Praw Ubezpieczonych?

Instytucje finansowe, a więc towarzystwa ubezpieczeniowe, banki, to zwykle bardzo duże podmioty, działające na rynku o skomplikowanych regulacjach prawnych. Większość z nas, jeśli nie ma zawodowego związku z finansami i ubezpieczeniami, słabo orientuje się w meandrach i zawiłościach umownych, nie do końca wie, jakie ma prawa i czego może oczekiwać w sytuacji, gdy np. likwiduje szkodę z ubezpieczenia OC czy zaciąga kredyt. 

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy jesteśmy zmuszeni złożyć reklamację, kiedy dochodzi do sporu z instytucją finansową i np. musimy iść do sądu. Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma w tej sytuacji dostęp do prawników i profesjonalnego wsparcia, klient, zwłaszcza jeśli przedmiot sporu nie przedstawia ogromnej wartości, niekoniecznie może sobie na takie wsparcie pozwolić. 

Z powodu tej oczywistej nierówności, powołano instytucję nazwaną Rzecznikiem Ubezpieczonych, przekształconą następnie w Rzecznika Finansowego. Jeśli zastanawiasz się, jak napisać wniosek do Rzecznika Finansowego, kliknij w link!

Rzecznik Finansowy (dawniej Rzecznik Ubezpieczonych) – zadania

Rzecznik Finansowy, jest organem, który służy doradztwem w sprawach ubezpieczeniowych, finansowych. Jeśli masz wątpliwości, chcesz zapytać o prawa, które Ci przysługują, możesz zwrócić się do Rzecznika z pytaniem. Biuro Rzecznika Finansowego (Ubezpieczonych) udostępnia infolinię, adres e-mail, pytanie można zadać także na Facebooku Rzecznika. 

Rzecznik może pomóc Ci przygotować argumentację i pismo do instytucji finansowej, możesz także zwrócić się do niego z wnioskiem o interwencję. UWAGA! Opinia Rzecznika Ubezpieczonych nie jest wiążąca dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego! 

Ważne zadanie związane z działalnością Rzecznika Finansowego to także te dotyczące zmiany i uściślenia interpretacji prawa w sprawach związanych z ubezpieczeniami i produktami bankowymi. 

Rzecznik informuje Komisję Nadzoru Finansowego, a także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli otrzymuje wiele zgłoszeń w sprawach dotyczących konkretnego problemu, występuje z wnioskami o zmiany systemowe, a także np. do Sądu Najwyższego z prośbą o uściślenie interpretacji i rozbieżności w orzecznictwie sądów niższej instancji. 

Rzecznik Finansowy – kontakt

Z Rzecznikiem Finansowym, najłatwiej skontaktować się telefonicznie lub e-mailowo, pisząc na adres: porady@rf.gov.pl 

Biuro Rzecznika Finansowego znajduje się w Warszawie, Al. Jerozolimskie 87.

Dyżur telefoniczny z zakresu ubezpieczeń i zabezpieczenia emerytalnego:

 

Tel. 22 333 73 28, od poniedziałku do piątku 8.00 – 18.00

Dyżur telefoniczny dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych:

 

Tel. 22 333 73 26 lub 22 333 73 27, od poniedziałku do piątku 11.00-15.00.

Dyżur telefoniczny z zakresu prawa bankowego i rynku kapitałowego:

 

Tel. 22 333 73 25, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.

Rzecznik Finansowy – interwencje

Działalność Rzecznika Finansowego to tysiące porad i setki interwencji. W 2018 r. udzielono blisko 27 tys. porad, złożono 19,0 tys. wniosków o interwencję i 4,0 tys. wniosków o przeprowadzenie pozasądowego postępowania polubownego. 

Warto podkreślić, że instytucja nie pobiera opłat za porady, wyjątkiem jest wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego – złożenie takiego wniosku kosztuje 50 zł.

Małgorzata Dawid
Małgorzata Dawid

Content Manager, ekonomistka, pisarka i specjalistka ds. treści internetowych z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu poradników ubezpieczeniowych.

Dołącz do dyskusji
Samochód van
Samochód VAN Autor Anna Rychlewicz Komunikacyjne
Van to typ nadwozia wielozadaniowego. W zależności od jego konfiguracji może służyć do przewozu ładunków lub pasażerów. Jest to pojazd pracujący, który chętnie wykorzystują różnego rodzaju firmy i przedsiębiorstwa. To także świetny środek transportowy dla większej liczby osób. ...
Czytaj dalej
liftback
Liftback Autor Agata Wiśniewska Komunikacyjne
Liftback to typ nadwozia samochodowego, który jest niezwykle podobny do sedana lub do hatchbacka. Niektórzy twierdzą nawet, że te pojęcia są sobie tożsame i nie ma między nimi żadnych różnić. Jak jest naprawdę? Jak odróżnić nadwozie liftback od innych typów samochodów? Zapraszamy n...
Czytaj dalej