Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 28.08.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut.
Rate this post

Każdego roku, setki tysięcy Polaków szuka ich za zachodnią granicą. Są absolutnym hitem europejskiego rynku motoryzacyjnego, a nad Wisłą święcą absolutne triumfy. Samochody z Niemiec – i nie trzeba już nic dodawać. Decydując się jednak na auto od zachodnich sąsiadów, warto wiedzieć co, jak i gdzie. Jak znaleźć dobrą ofertę i jak zweryfikować samochód z Niemiec? Co będzie niezbędne podczas rejestracji w Polsce i jakie będą jej ostateczne koszty? Podpowiadamy! 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Samochód z Niemiec – czy warto? Gdzie szukać sprawdzonych ofert?

Jest ich bez liku. Praktycznie na każdym kroku możemy natknąć się na wiele obiecujące oferty sprzedaży samochodów z Niemiec. Niektóre z nich to ogłoszenia typowych handlarzy, którzy często w ogłoszeniu lubią mijać się z prawdą. To dlatego tak ważne jest zachowanie czujności i wybór pewnej i sprawdzonej oferty. Ale czy w ogóle warto jej szukać? Czy oby na pewno, w swojej fascynacji niemieckimi samochodami, nie popłynęliśmy nieco z tłumem? Być może, jednak w tym przypadku tłum ma rację.

Samochód z Niemiec to przede wszystkim samochód bardzo często w genialnym stanie technicznym, zadbany, należycie utrzymany. Do tego dochodzi okazyjna cena i przede wszystkim różnorodność – wielkość niemieckiego rynku motoryzacyjnego, z jednej strony może przyprawić o zawrót głowy, z drugiej – daje nam ogromne możliwości wyboru. Niemiecka giełda samochodowa jest naprawdę imponująca. Wgląd w nią możemy mieć za pomocą niemieckich stron z ogłoszeniami. Do najpopularniejszych należą z pewnością serwisy Mobile.de/pl i Autoscout24.pl, które dostępne są także w polskiej wersji językowej.

Wystrzegać powinniśmy się natomiast prowizorycznych komisów, w których bardzo często stoją auta z bogatą historią.

Z kolei decydując się na zakup samochodu w autoryzowanym komisie, niekiedy możemy trafić na samochód poleasingowy w naprawdę bardzo dobrym stanie. Ostateczna decyzja należy zatem do nas samych.

Jak sprawdzić przebieg samochodu z Niemiec? 

Przekręcanie licznika to popularna praktyka. W jakim celu kombinuje się przy liczbie zrobionych kilometrów? Przede wszystkim po to, by podkręcić cenę. Przecież im mniejszy przebieg, tym wyższa cena. Kupując auto warto jednak zachować trzeźwość umysłu – jeśli interesujący nas samochód ma niemal dekadę, a na liczniku nie stuknęło mu nawet 10000 tys. km, może to oznaczać, że ktoś poświęcił mu chwilę, by odpowiednio zmniejszyć przebieg.

Czytaj także: Historia pojazdu z Niemiec

Niezależnie od zapewnień dotychczasowego właściciela, samochód warto sprawdzić na własną rękę. Możemy to zrobić w bardzo prosty sposób. Wystarczy posiadać numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN, a także datę pierwszej rejestracji samochodu. Z pomocą przyjdzie nam tutaj Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Zatem, jak sprawdzić przebieg samochodu z Niemiec? Na stronie historiapojazdu.gov.pl, wpisujemy konieczne dane, a po chwili uzyskujemy dostęp do takich informacji jak przebieg samochodu, dane techniczne pojazdu czy wyniki badań technicznych. 

Samochód z Niemiec – lepiej z komisu czy z rąk prywatnych? 

W sieci możemy znaleźć ogrom ofert sprzedaży aut wystawianych zarówno przez osoby prywatne, jak i komisy samochodowe. Które rozwiązanie jest lepsze? Które bezpieczniejsze? Zakup samochodu z komisu, szczególnie za granicą, zawsze będzie wydawał się nieco szybszy i prostszy. Wiele formalności związanych z zakupem, samym transportem samochodu do Polski czy kompletowaniem niezbędnych dokumentów do rejestracji, załatwi przez nas komis.

Co jednak najważniejsze – do ofert niemieckich serwisów samochodowych należy podchodzić ze sporą rezerwą. Jeśli już zdecydujemy się na zakup taką drogą, dokładnie sprawdźmy auto i sam komis. Na rynku znajdziemy wielu handlarzy, którzy są świetnie wyspecjalizowani w swojej branży, jednak ich zapewnienia dotyczące stanu auta, mogą znacznie rozmijać się z rzeczywistością. Sprowadzenie samochodu z Niemiec od prywatnego właściciela, choć nałoży na nas o wiele więcej obowiązków do wypełnienia, może okazać się jednak nieco pewniejszym rozwiązaniem.

Niezależnie od tego, jaką drogę wybierzemy, na oględziny potencjalnego pojazdu warto wybrać się z osobą, która ma jakiekolwiek pojęcie o motoryzacji.

Spojrzenie na nowy nabytek okiem profesjonalisty może ochronić nas przed potencjalną wpadką. 

Jak sprawdzić samochód z Niemiec po numerze rejestracyjnym? 

Decydując się na sprowadzenia auta z Niemiec, wcześniej warto sprawdzić czy okaz, który wpadł nam w oko nie był przypadkiem kradziony, ani nie miał przekręconego licznika. Jest to niestety bardzo częsta praktyka wśród handlarzy samochodów, czego dowodzą analitycy rynku. Ci bardziej sceptyczni mówią, że na każde 10 samochód, jakie znajdziemy na niemieckim rynku, nawet 8 może być egzemplarzami z bogatą przeszłością. Przeszłością, której z pewnością nie poznamy dzięki handlarzowi czy nawet właścicielowi, który będzie chciał ją zataić. 

Mając jednak numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN oraz znając datę pierwszej rejestracji, w bardzo prosty sposób możemy sprawdzić jego historię. Taką możliwość daje nam chociażby usługa Historia Pojazdu, która od kwietnia 2020 roku pozwala już internetowo prześwietlać także samochody z Niemiec. Dzięki e-usłudze możemy poznać takie informacje jak przebieg samochodu, dane techniczne pojazdu, a także badania techniczne. Zawiera ona także informacje o historii wypadków, liczbie poprzednich właścicieli czy ewentualnych kradzieżach. 

Czy trudno sprowadzić samochód z Niemiec?

W kontekście sprowadzania aut z zagranicy, to właśnie Niemcy cieszą się największą popularnością. Każdego roku, dziesiątki tysiące Polaków migrują do naszych zachodnich sąsiadów, aby przywieźć od nich cudo niemieckiej motoryzacji. Wielu przed nami przetarło już drogi w sprowadzeniu auta. A czy droga ta jest rzeczywiście tak trudna, jak mogłoby się wydawać? To, co najważniejsze i o czym warto wiedzieć przed zakupem używanego auta z Niemiec, to fakt, że po dokonaniu transakcji należy udać się do niemieckiego wydziału komunikacji z kompletem niezbędnych dokumentów.

Do nich zalicza się dokument zwany Zulassungsbescheinigung I, który jest niczym innym jak niemieckim odpowiednikiem dowodu rejestracyjnego. Wraz z nim przedłożyć będziemy musieli Zulassungsbescheinigung II, czyli odpowiednik polskiej karty pojazdu, a także umowę kupna-sprzedaży.

Na koniec zostanie nam załatwienie tablic transportowych oraz zakupienia ubezpieczenia krótkoterminowego. W przypadku tablic rejestracyjnych mamy do wyboru dwie opcje – możemy ubiegać się o tablice krótkoterminowe, których ważność wynosi dokładnie 5 dni, a całościowy koszt oscyluje w okolicy 100 euro, albo możemy wybrać tablice eksportowe, których ważność może wynosić do 15 do nawet 365 dni. 

Co jest wymagane do rejestracji auta z Niemiec? 

Po przetransportowaniu auta do Polski, pozostaje nam jego rejestracja i ubezpieczenie. Pierwszym krokiem do zarejestrowania samochodu sprowadzonego z Niemiec będzie przetłumaczenie dokumentów na język polski oraz opłacenie akcyzy w Urzędzie Celnym. Do zarejestrowania auta niezbędne będzie także ważne badanie techniczne. Jeśli samochód miał robiony przegląd w Niemczech, w Polsce nie będzie konieczności przeprowadzania przeglądu zerowego.

Następnie pozostaje nam wypełnić wniosek o rejestrację auta i złożyć go w urzędzie. Tam stawić musimy się wraz z przetłumaczoną na język polski umową kupna-sprzedaży lub fakturą za samochód, potwierdzeniem opłaty podatku akcyzowego i opłat rejestracyjnych oraz aktualnym zaświadczeniem o badaniu technicznym. Konieczne będzie też złożenie tymczasowych tablic rejestracyjnych z Niemiec. 

Ile kosztuje zarejestrowanie samochodu z Niemiec? 

Jednym z wydatków, jakie należy doliczyć do ceny samego samochodu, jest jego rejestracja. Rejestracja samochodu z Niemiec kosztuje łącznie 256 zł. Składają się na to opłaty: 

  • tablice rejestracyjne – 80,00 zł,
  • dowód rejestracyjny – 54,00 zł,
  • karta pojazdu – 75,00 zł,
  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
  • naklejki kontrolne i legalizacyjne – 31,00 zł,
  • opłata ewidencyjna – 2,50 zł. 

Samochód z Niemiec – wszystkie koszty importu? 

Szukając odpowiedniego auta na niemieckich stronach, zwykle zwracamy uwagę na cenę podaną w ogłoszeniu i to właśnie nią się kierujemy. Warto jednak zastanowić się nad całościowym kosztem sprowadzenia samochodu z Niemiec i dopiero wtedy przekalkulować, czy procedura ta jest rzeczywiście opłacalna.

Cena samochodu to dopiero początek wydatków.

Już na samym wstępie, dochodzą nam do niej koszty związane z wyrobieniem tablic rejestracyjnych wyjazdowych, a przede wszystkim koszty transportu i samej podróży do Niemiec.

Po powrocie do Polski czeka nas opłacenie akcyzy. Stawka akcyzy uzależniona będzie od pojemności silnika – dla aut o pojemności silnika poniżej 2000 cm sześciennych, stawka wynosi 3,1 proc. wartości samochodu, natomiast dla silników większych – powyżej 2000 cm sześciennych – 18,6 proc. wartości auta. Następnie dochodzą do tego  wszystkie koszty związane z rejestracją auta, a w przypadku braku posiadania ważnych badań technicznych – przeprowadzenie przeglądu zerowego. Czy to koniec wydatków? Nie do końca. Zwieńczeniem dzieła będzie wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC

Ubezpiecz samochód z Niemiec w Beesafe 

Planując podróż zakupionym samochodem z Niemiec do Polski, musieliśmy zadbać o konieczne ubezpieczenie OC. W przypadku zakupu ubezpieczenia krótkoterminowego, jego ważność wygasa dokładnie po miesiącu, a ochrona nie przedłuży się automatycznie. Wówczas obowiązkiem nowego właściciela jest zadbanie o podstawową ochronę. Szukając ubezpieczenia OC dla samochodu z Niemiec, warto sprawdzić, co do zaoferowania ma Beesafe. Nasz kalkulator OC/AC, po podaniu zaledwie dwóch danych – numeru rejestracyjnego pojazdu oraz daty urodzenia właściciela – wygeneruje spersonalizowaną ofertę ubezpieczeniową. Podejmując decyzję o ubezpieczeniu samochodu z niemiec, warto jednak zastanowić się nad rozszerzeniem ochrony i wzbogaceniu klasycznego OC o atrakcyjne dodatki. Ubezpieczenie AC, NNW czy pakiet Assistance, to standard.

Beesafe proponuje jednak nieco więcej - do wyboru mamy między innymi pakiet Wygodny kierowca, ubezpieczenie szyb czy opon, a także ubezpieczenie miejskie.

PODSUMOWANIE:

  • Wielkość niemieckiego rynku motoryzacyjnego, ogromny wybór, duża dbałość kierowców o swoje cztery kółka daje szansę na znalezienie naprawdę dobrego niemieckiego samochodu, w niezłej cenie. 
  • Do najpopularniejszych niemieckich serwisów, na których możemy poszukiwać wymarzonych czterech kółek należą Mobile.de/pl i Autoscout24.pl. Oba serwisy dostępne są także w polskiej wersji językowej. 
  • Przebieg samochodu, parametry techniczne i “przeszłość” samochodu z Niemiec możemy sprawdzić za pomocą Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W tym celu niezbędny będzie numer rejestracyjny, numer VIN oraz data pierwszej rejestracji auta. 
  • Decydując się na zakup auta w niemieckim komisie samochodowym warto dokładnie sprawdzić historię pojazdu i zweryfikować jego stan techniczny. Niekiedy bardzo łatwo możemy wpaść w pułapkę, gdzie do sprzedania będzie samochodów powypadkowy czy taki z przekręconym licznikiem.
  • Po zakupie samochodu w Niemczech musimy udać się do lokalnego wydziału komunikacji w celu wyrejestrowania pojazdu i wyrobienia tablic wyjazdowych. 
  • Do zarejestrowania auta sprowadzonego z zagranicy niezbędna będzie przetłumaczona na język polski umowy kupna-sprzedaży, dowód opłacenia akcyzy i innych opłat rejestracyjnych, wynik badania technicznego oraz tymczasowe tablice rejestracyjne. 
  •  Rejestracja samochodu z Niemiec kosztuje łącznie 256 zł.
  • Ostateczne rozliczenie obejmujące proces sprowadzenia samochodu z Niemiec, to także koszt tymczasowych tablic rejestracyjnych, koszty transportu, rejestracji i ubezpieczenia pojazdu. Przed zakupem warto więc zrobić przykładową kalkulację i sprawdzić, czy import auta będzie rzeczywiście opłacalny. 

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej