Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 01.09.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Popularność sprowadzanych aut nie spada, a stale rośnie. Spośród licznych formalności, które towarzyszą temu procesowi, warto też pamiętać o polisie OC. Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy rządzi się swoimi prawami, nie jest jednak bardziej skomplikowane niż zakup polisy dla samochodu zarejestrowanego w Polsce.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Zakup importowanych samochodów ma się bardzo dobrze. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w marcu tego roku sprowadziliśmy w Polsce ponad 90 tysięcy pojazdów z zagranicy, głównie z Niemiec. To o ponad 70 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Nie ma niestety danych, ile z tych sprowadzanych pojazdów miało OC lub Zieloną Kartę. Dlatego jeśli kupujesz importowane auto, nie zapomnij też o obowiązkowej polisie.

Czytaj także: Samochód z Belgii

Jak ubezpieczyć sprowadzony samochód?

Zgodnie z przepisami, aby importowany pojazd mógł jeździć po polskich drogach, musi mieć ważne OC. Nie inaczej jest ze sprowadzanymi autami. Jednak nie dla wszystkich od razu możesz wykupić całoroczną polisę OC. Czasem konieczne jest najpierw krótkoterminowe obowiązkowe ubezpieczenie. Ale po kolei.

Całoroczne OC bez problemu kupisz dla auta, które jest na „obcych” blachach, z OC lub Zieloną Kartą i ważnymi badaniami technicznymi.

W tym przypadku na spokojnie możesz jeździć z „zagranicznym” OC lub Zieloną Kartą przez 30 dni od daty sprowadzenia samochodu. W tym czasie musisz zarejestrować sprowadzony model w Polsce oraz kupić ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy na 12 miesięcy.

Jeśli kupujesz importowane auto od handlarza, który w sprowadzaniu pojazdów się specjalizuje (np. komis), to zazwyczaj taki samochód ma już krótkoterminowe OC, o które zadbał sprzedawca. Wraz z umową kupna sprzedaży przekaże ci tę polisę, której nie musisz wypowiadać. Sama automatycznie wygaśnie 30 dni od daty zawarcia, która – uwaga – może być inna (i raczej tak będzie) niż data zakupu samochodu. Po twojej stronie jest obowiązek zakupu całorocznego ubezpieczenia OC, która zacznie obowiązywać od pierwszego dnia po wygaśnięciu krótkoterminówki.

Krótkoterminowe ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy

Krótkoterminowe OC musisz kupić wtedy, gdy importowane auto nie ma rejestracji lub gdy nie ma OC albo Zielonej Karty. Bo np. te straciły ważność. Chodzi oczywiście o zagraniczne OC, a nie sytuacji, gdy ważność straciło polskie krótkoterminowe OC. Takie można kupić tylko raz na dane auto i po nim kupuje się już tylko roczną polisę.

Umowę na krótkoterminowe OC bez problemu zawrzesz w każdym towarzystwie. Jego zakres jest taki sam jak całorocznej polisy. Różnicą jest czas trwania – krótkoterminowe ubezpieczenie OC jest ważne tylko 30 dni. Co więcej, jak już wspomnieliśmy, tego typu polisę możesz zawrzeć jednorazowo i nie odnawia się ona automatycznie.

Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy – na to uważaj

Profesjonaliści sprowadzający auta z zagranicy kupują im OC krótkoterminowe. Opcja to dla nich dość opłacalna, bo dzięki niej mają niskie koszty ubezpieczenia. Natomiast samochód może legalnie poruszać się po naszych drogach. Tym samym może być podstawiony pod twoje drzwi. Jest w tym wszystkim jednak jeden haczyk, o którym handlarz może cię nie poinformować.

Krótkoterminowe OC nie przedłuża się automatycznie. Może mieć to przykre dla ciebie następstwa, jeśli o tym nie wiesz i nie kupisz kolejnego ubezpieczenia, tym razem na 12 miesięcy. Raz, grozi ci kara z UFG za brak ciągłości w obowiązkowym ubezpieczeniu. Grzywna wynosi nawet kilka tysięcy złotych, jeśli zaliczysz minimum 14 dni przerwy w ochronie OC. Więcej o tym piszemy w naszym tekście „Kary za brak OC„.

Dwa, jeśli spowodujesz kolizję lub wypadek nieubezpieczonym autem, musisz się liczyć z finansowymi konsekwencjami. Kara z UFG to mały pikuś w porównaniu z samodzielnym pokryciem kosztów wyrządzonych szkód. Te mogą wynieść kilkanaście czy nawet kilkaset tysięcy. Nie wspominając o milionowych rekompensatach za szkody spowodowane pojazdem bez OC.

Dlatego niezależnie od tego, czy sprowadzony pojazd ma ubezpieczenie OC czy też nie, zadbaj o to sam. Najpóźniej w dniu zakupu pojazdu miej już podpisaną umowę obowiązkowego ubezpieczenia.

Pamiętaj, że ochrona z tytułu OC nie musi się zaczynać tego samego dnia, gdy kupiłeś samochód. Musi się zacząć od następnego dnia po wygaśnięciu krótkoterminowej polisy.

PODSUMOWANIE:

  • Auto z zagranicy możesz sprowadzić na własną rękę lub skorzystać z oferty wyspecjalizowanych w tym zakresie handlarzy (np. komisów).
  • Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy jest obowiązkowe w momencie włączenia go do ruchu w Polsce.
  • Obowiązkowe ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy może być od razu całoroczne lub krótkoterminowe.
  • Krótkoterminowe OC musisz kupić wtedy, gdy sprowadzone auto nie ma rejestracji (zagranicznej ani polskiej) lub/i ważnego OC albo Zielonej Karty.
  • Krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie przedłuża się automatycznie. Dlatego pamiętaj, by kolejną, roczną już polisę OC zawrzeć bez dnia przerwy.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej