Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 28.08.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut.
5/5 - (1 vote)

Jesteś miłośnikiem francuskich aut? Zamierzasz sprowadzić samochód z Francji? Masz oko na Renaulta, Peugeota czy Dacię? A może upatrzyłeś sobie po prostu niezły okaz, którego właścicielem jest akurat Francuz? Zastanawiasz się, czy wybrać pojazd z komisu czy kupić go z rąk prywatnych? Dla wszystkich zainteresowanych sprowadzeniem auta znad Sekwany, przygotowaliśmy mini poradnik. Podpowiadamy, gdzie szukać sprawdzonych ofert, co jest wymagane do rejestracji auta z Francji i jakie są ostateczne koszty importu. Na koniec odpowiemy sobie na pytanie, czy sprowadzenie auta z Francji rzeczywiście jest tak opłacalne, jak może się wydawać. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Samochód z Francji – czy warto? Gdzie szukać sprawdzonych ofert?

Samochody z Francji są bez wątpienia jednymi z najczęściej sprowadzonych aut z zagranicy. Pojazdy znad Sekwany cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Nie ma w tym nic dziwnego – samochody z Francji to auta naprawdę dobrze wyposażone, a poza tym bardzo często utrzymane w dobrym stanie technicznym. Francuzi z racji wysokiego statusu społecznego, stosunkowo często wymieniają też swoje auta na nowe, co pozwala znaleźć nam pojazd o dosyć niskim przebiegu. Co więcej, nie oszczędzają oni raczej na serwisie auta, więc przy odrobinie szczęścia, możemy trafić na prawdziwą perełkę.

Czytaj także:
Jak obliczyć akcyzę za samochód
Rejestracja samochodu z zagranicy
Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z zagranicy

Jeśli masz słabość do francuskich producentów aut, powinieneś wiedzieć, od czego rozpocząć przygodę sprowadzenia samochodu z Francji. Po pierwsze – znajdź dobrą ofertę. Dobrą, czyli jaką? Bądź roztropny i nie daj się uwieść podrzędnym handlarzom, a szukaj pewnej i sprawdzonej oferty. Najpierw zrób mały rekonesans w sieci i sprawdź, jakie oferty królują teraz w domach aukcyjnych czy we francuskich komisach samochodowych. Warto przejrzeć także lokalne portale ogłoszeniowe, gdzie bardzo często możemy znaleźć prawdziwe perełki w naprawdę okazyjnej cenie. Po garść inspiracji zajrzyj na strony takie jak: 

  • https://www.paruvendu.fr/,
  • https://www.lacentrale.fr/,
  • https://www.autojournal.fr/,
  • https://www.auto123.com/fr/,
  • https://www.fiveauction.fr/pl,
  • https://www.alcopa-auction.fr/pl.

Dwa ostatnie serwisy dostępne są także w polskiej wersji językowej, co może znacznie ułatwić nam poszukiwania. 

Jak sprawdzić przebieg samochodu z Francji? 

Przebieg samochodu jest jednym z istotniejszych parametrów, na jakie zwracamy uwagę podczas zakupu. Faktem jest, że stan licznika może nam bardzo wiele powiedzieć o kondycji samego auta. Dlatego przed zakupem czterech kółek, warto dokładnie zweryfikować przebieg samochodu. W przypadku auta z Francji, możemy sprawdzić to na kilka sposobów. Najprostszym i najczęściej wykorzystywanym sposobem jest oczywiście sprawdzenie historii samochodu na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/.

Tutaj, w celu zweryfikowania pojazdu będziemy potrzebowali trzech danych: numeru rejestracyjnego pojazdu, numeru VIN, a także daty pierwszej rejestracji. Na ich podstawie możemy otrzymać takie informacje jak dane techniczne auta, stan licznika, ważność polisy OC czy chociażby informację dotyczącą badań technicznych. Dane samochodów sprowadzonych z Francji możemy także łatwo sprawdzić za pomocą takich stron jak https://www.carvertical.com/pl czy https://www.autodna.pl/.

Na rynku francuskim dużą popularnością cieszą się strony firm, które zajmują się sprawdzeniem konkretnego pojazdu przed zakupem. To będzie wiązało się jednak z dodatkowymi kosztami.

Samochód z Francji – lepiej z komisu czy z rąk prywatnych? 

Planujesz kupić samochód z Francji? Jednym z kluczowych pytań, na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć jest to, czy lepiej kupić auto z komisu czy może wybrać takie od prywatnego właściciela? Zakup auta w komisie może wydawać się rozwiązaniem stosunkowo prostym i mniej czasochłonnym. Przede wszystkim odpada nam wówczas kwestia organizacji transportu z Francji do Polski, co może przyprawiać o szybsze bicie serca.

W zamian jednak musimy liczyć się z tym, że zakup samochodu w komisie będzie wiązał się z nieco wyższymi kosztami niż kupno czterech kółek z rąk prywatnych, bezpośrednio do właściciela auta. W przypadku korzystania z usług klasycznych handlarzy, warto jednak zachować szczególną ostrożność. Bardzo często możemy natknąć się tutaj na samochody “po przejściach”.

Jak sprawdzić samochód z Francji po numerze rejestracyjnym? 

Dokładne sprawdzenie auta, którym jesteśmy zainteresowani, to absolutna podstawa. Zanim podejmiemy decyzję o sprowadzeniu samochodu z drugiego końca Europy, warto mieć wiedzę dotyczą wspomnianego wyżej przebiegu, historii pojazdu czy chociażby tego, czy auto nie jest kradzione. Wszystkie te informacje, podobnie jak przebieg samochodu, możemy łatwo sprawdzić w internecie. W tym celu musimy jednak dysponować numerem VIN oraz numerem rejestracyjnym pojazdu.

Jeśli dotychczasowy właściciel nie będzie chciał udostępnić na takich informacji, powinna zapalić nam się czerwona lampka. Być może ma coś do ukrycia.

Czy trudno sprowadzić samochód z Francji? 

Francuskie auta kuszą ceną i jakością. Niekiedy jednak czynnikiem zniechęcającym może być cały proces związany ze sprowadzeniem auta do Polski. Czy sprowadzenie samochodu z Francji rzeczywiście jest takie trudne? Na pewno będzie wymagało od nas dopełnienia kilku niezbędnych formalności, nieco czasu i nakładu pieniędzy. Podstawą, której musimy dopilnować jest przecież podpisanie umowy kupna-sprzedaży. Tutaj warto mieć na uwadze fakt, że ta musi być sporządzona w dwóch językach, więc bardzo często będzie wiązało się to z wizytą u tłumacza. 

Jeśli zdecydujemy się już na zakup, dotychczasowy właściciel musi wyrejestrować pojazd, a my zadbać o tablice wyjazdowe. Niezbędne będą także badania techniczne oraz wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Do tego pamiętać musimy chociażby o winietach. Planując powrót nowymi czterema kółkami do Polski, wcześniej musimy udać się do francuskiego Wydziału Komunikacji, gdzie przekreślony zostanie dowód rejestracyjny auta oraz wpisana data jego sprzedaży.

Francuskie prawo dopuszcza poruszanie się na terenie państwa na starych tablicach, jednak aby opuścić granice państwa konieczne będzie wykupienie wspomnianych tablic wyjazdowych, czyli tzw. tablic eksportowych, których koszt waha się od 50 do 80 Euro. Nieco inaczej będzie wyglądał cały proces w przypadku sprowadzenia samochodu na lawecie, jednak takie rozwiązanie wiąże się już ze znacznym kosztem.

Co jest wymagane do rejestracji auta z Francji? 

Po szczęśliwym sprowadzeniu samochodu z Francji pozostaje nam dopełnienie kilku podstawowych formalności, by móc legalnie cieszyć się nowym nabytkiem. Jedną z nich jest oczywiście rejestracja samochodu z Francji. Procedura nie odbiega niczym od standardowej rejestracji auta sprowadzonego z innych krajów europejskich. Podstawą jest opłacenie podatku akcyzowego w Urzędzie Celnym, który oblicza się na podstawie kwoty sprzedaży – w przypadku aut z silnikami do 2 litrów pojemności akcyza wynosi 3,1 proc., natomiast w przypadku większych silników – próg procentowy wzrasta już do 18,6 proc. 

Po opłaceniu akcyzy udajemy się do Urzędu Komunikacji z wypełnionym wnioskiem o rejestrację, dowodem osobistym, przetłumaczoną umową kupna-sprzedaży oraz tymczasowymi tablicami rejestracyjnymi. Należy także pamiętać o ważnym badaniu technicznym samochodu – w przypadku ważnego badania wykonanego we Francji, nie będzie potrzeby powtarzania go od razu w Polsce.

Na dopełnienie wszelkich formalności związanych z rejestracją auta z Francji mamy dokładnie 30 dni. 

Ile kosztuje zarejestrowanie samochodu z Francji? 

Rejestracja samochodu z Francji, podobnie jak każdego innego samochodu, wiąże się z pewnymi wydatkami. Tutaj należy jeszcze pamiętać o konieczności przetłumaczenia na język polski wymaganych dokumentów, co generuje dodatkowe koszty. Jeśli chodzi o klasyczne koszty związane z rejestracją auta znad Sekwany, musimy przygotować się na wydatki w wysokości:

  • dowód rejestracyjny i komplet znaków legalizacyjnych: 85,00 zł,
  • tablice rejestracyjne – 80,00 zł,
  • karta pojazdu – 75,00 zł,
  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
  • opłata ewidencyjna – 0,50 zł.

W przypadku konieczności wykonania przeglądu technicznego, koszt rejestracji wzrośnie o 98 zł (benzyna/diesel) lub o 170 zł (LPG). 

Samochód z Francji – wszystkie koszty importu 

Sprowadzenie samochodu z Francji wydaje się opłacalne. Miłośnicy aut francuskich producentów zacierają ręce w nadziei na znalezienie prawdziwej okazji. Taką rzeczywiście można znaleźć, jeśli potrafimy dobrze szukać. Warto jednak zastanowić się, czy biorąc pod uwagę wszystkie wydatki związane z importem samochodu z Francji, transakcja ta nadal będzie dla nas opłacalna.

Nawet jeśli cena samego auta będzie niezwykle okazyjna, w końcowym rozliczeniu może okazać się mniej atrakcyjna.

Do kosztów wybranego samochodu musimy doliczyć przede wszystkim koszty transportu, a te do najniższych nie należą. Do tego koszty związane z tłumaczeniem dokumentów, akcyza, opłaty za autostrady, ewentualny nocleg i pobyt we Francji, koszty związane z wydaniem tablic wyjazdowych czy ubezpieczenie samochodu. W efekcie może okazać się, że do wyjściowej ceny pojazdu musimy dopłacić nawet kilka tysięcy złotych. 

Ubezpiecz samochód z Francji w Beesafe 

Sprowadzając samochód z Francji, by legalnie wrócić nim do Polski, konieczne było z pewnością zakupienie ubezpieczenia OC. W takim przypadku możemy skorzystać z opcji ubezpieczenia krótkoterminowego, które zawierane jest jedynie na 30 dni. Jest to jednocześnie czas, jaki mamy na dopełnienie wszelkich formalności z rejestracją pojazdu w Polsce. Po tym czasie jednak ochrona wygasa, a w gestii nowego właściciela jest dopilnowanie, by ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zachowało ciągłość. Szukając ubezpieczenia OC dla samochodu z Francji możemy skorzystać z kalkulatora OC/AC Beesafe, który do wyliczenia składki potrzebuje jedynie dwóch danych – numeru rejestracyjnego pojazdu oraz daty urodzenia właściciela. 

Co więcej, Beesafe daje możliwość rozszerzenia ochrony ubezpieczeniowej o atrakcyjne dodatki, które sprawią, że jako kierowca poczujesz się absolutnie chroniony. Oprócz obowiązkowego OC, warto rozważyć także ubezpieczenia AC, które sprawdzi się wtedy, gdy sami uszkodzimy swój samochód czy ubezpieczenie NNW. Ci bardziej zapobiegawczy kierowcy powinni rozważyć także pakiet Assistance, który gwarantuje wsparcie w przypadku awarii samochodu. To jednak nie wszystko! W Beesafe możesz dodatkowo rozważyć takie usługi jak Ubezpieczenie szyb i opon, czy chociażby pakiet BLS, czyli usługę Bezpośredniej Likwidacji Szkód.

Jeśli pokusiliśmy się już o przeprowadzenie całej procedury związanej ze sprowadzeniem auta z zagranicy, być może warto o nie kompleksowo zadbać? 

PODSUMOWANIE:

  • Samochody z Francji są jednymi z najczęściej sprowadzanych aut z zagranicy.
  • Przebieg samochodu i podstawowe informacje o pojeździe możemy sprawdzić na stronie https://historiapojazdu.gov.pl. Do weryfikacji będziemy potrzebować numeru rejestracyjnego auta, numeru VIN oraz daty pierwszej rejestracji. 
  • Do rejestracji samochodu z Francji niezbędny będzie dowód opłacenia podatku akcyzowego, ważne badania techniczne pojazdu, wniosek o rejestrację, przetłumaczona na język polski umowa kupna-sprzedaży, a także tymczasowe tablice rejestracyjne. 
  • Decydując się na sprowadzenia auta z zagranicy, koszty całego przedsięwzięcia rosną o wydatki związane z transportem samochodu, podatkiem akcyzowym, tłumaczeniem dokumentów czy chociażby wydaniem tablic wyjazdowych. Może się okazać, że w ostatecznym rozliczeniu do ceny samego auta będziemy musieli doliczyć nawet kilka tysięcy złotych. 
  • W przypadku nowo nabytych czterech kółek warto zadbać o ich kompleksową ochronę. Oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC, warto rozważyć ubezpieczenie AC, ubezpieczenie szyb, czy chociażby pakiet Assistance.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej