Silnik 1.6 HDi to wysokoprężna jednostka napędowa, którą znajdziemy pod maską wielu pojazdów koncernu PSA oraz innych, nie tylko francuskich konstrukcji. Uznawany jest za jedną z najpopularniejszych konstrukcji początku XXI wieku. Występuje w kilku wariantach o różnej mocy, a cechuje je przede wszystkim niskie spalanie przy zachowaniu zadowalających osiągów. Co warto wiedzieć o jednostce 1.6 HDi i w jakich pojazdach można ją spotkać?
Z tego artykułu dowiesz się...
Geneza powstania silników HDI
Silniki HDI (High Pressure Direct Injection) to jednostki napędowe zasilane olejem napędowym, które charakteryzują się bezpośrednim wtryskiem paliwa pod wysokim ciśnieniem. Technologia ta została opracowana przez koncern PSA (Peugeot i Citroën) i po raz pierwszy wprowadzona w latach 90. Silniki HDI wykorzystują system common rail, który umożliwia precyzyjne dawkowanie paliwa oraz optymalizację procesu spalania, co przekłada się na lepszą wydajność, niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin.
Dzięki zaawansowanej konstrukcji, silniki HDI są cenione za swoją ekonomiczność, trwałość i dobrą dynamikę pracy, co sprawia, że są popularnym wyborem wśród kierowców samochodów osobowych i użytkowych.
Ile wytrzymuje silnik 1.6 HDi?
Żywotność silnika 1.6 HDi jest jednym z głównych powodów, dla którego pojazdy w niego wyposażone wciąż cieszą się tak ogromną popularnością wśród miłośników motoryzacji. Oczywiście nie jest ona uzależniona jedynie od niezawodnej konstrukcji, lecz także od wykonywanych prac serwisowych oraz stylu jazdy kierowcy.
Pokonanie ponad 300 tys. kilometrów bez wykonywania bardziej znaczących napraw nie stanowi dla silnika 1.6 HDi większego wyzwania. Na rynku wtórnym dostępne są także egzemplarze o wyższych przebiegach, które wciąż cieszą się bardzo dobrą kondycją.
Dobra żywotność silnika 1.6 HDi wynika m.in. z zastosowania wtryskiwaczy bardzo dobrej jakości. Elektromagnetyczne modele produkowane przez firmę Bosch były regularnie wykorzystywane w konstrukcji tej jednostki napędowej. Decydując się na zakup pojazdu z rynku wtórnego, warto wcześniej poprosić sprzedawcę o udostępnienie numeru nadwozia (VIN). Podpowie Ci to, czy dany egzemplarz został wyposażony w te niezawodne wtryskiwacze, czy może użyto do jego budowy bardziej awaryjnych produktów Siemens.
Czytaj także:
Kolejną kwestią, która bezpośrednio wpływa na żywotność silnika 1.6 HDi, są tanie koszty jego eksploatacji. Prowadzenie napraw związanych np. z wymianą paska rozrządu lub układu wtryskiwaczy nie jest drogą inwestycją. Z tego powodu kierowcy są w stanie częściej przeprowadzać prace serwisowe w swoim pojeździe, które wykonane zawczasu zapobiegają powstawaniu bardziej poważnych w skutkach usterek.
Czy silnik 1.6 HDi jest awaryjny?
Silnik HDi 1.6 słynie ze swojej niezawodności. Są one w stanie służyć przez wiele lat intensywnej eksploatacji. Jednak aby było to możliwe, konieczne jest przeprowadzanie regularnych prac serwisowych, wymiana uszkodzonych elementów oraz wszelkich płynów eksploatacyjnych, w szczególności oleju silnikowego.
Jego zadaniem jest ochrona mechanicznych elementów silnika, co zapobiega zatarciom. Wszelkiego rodzaju wycieki oraz innego rodzaju uszkodzenia powinny być niezwłocznie usuwane, ponieważ mogą w konsekwencji doprowadzić do bardziej rozległych awarii.
1.6 HDi silnik nowszej generacji jest wyposażony w dodatkowy osprzęt, który z jednej strony pozytywnie wpływa na jego parametry, takie jak moc czy średnie spalanie paliwa, ale jednocześnie powoduje, że istnieje więcej miejsc, w których może wystąpić potencjalna awaria.
Jeśli popatrzymy na schemat silnika 1.6 HDi, naszą uwagę powinny zwrócić trzy elementy – turbina, koło dwumasowe oraz filtr FAP. Jedną z częściej występujących usterek jest zawieszanie się układu smarowania turbosprężarki. Można temu zapobiegać poprzez usunięcie sitka z przewodu odprowadzającego olej.
Niektóre modele wyposażone w silnik 1.6 HDi posiadają filtr FAP, czyli filtr cząstek stałych. Składa się on z ceramicznego rdzenia (a dokładniej – wykonanego z węglika krzemu), którego zadaniem jest zatrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, które mogłyby osadzić się w silniku. Jednak może on przysparzać pewnych problemów związanych z nadmiernym gromadzeniem się oleju silnikowego, który w efekcie prowadzi do spływania paliwa do miski olejowej.
Typowe usterki silnika 1.6 HDI
Silnik 1.6 HDI, choć ceniony za oszczędność paliwa i niezawodność, może wykazywać pewne typowe usterki, które wynikają z jego konstrukcji oraz intensywnej eksploatacji. Oto najczęściej spotykane problemy:
Zaniedbane wymiany oleju i zapychanie się smoka olejowego
- Silnik 1.6 HDI jest wrażliwy na jakość i regularność wymiany oleju. Zbyt rzadkie wymiany lub używanie złej jakości oleju może prowadzić do zapchania smoka olejowego, co skutkuje zmniejszeniem smarowania i poważnymi uszkodzeniami, w tym zatarciem turbosprężarki.
Problemy z turbosprężarką
- W silniku 1.6 HDI często dochodzi do uszkodzeń turbosprężarki, zwłaszcza jeśli nie są przestrzegane zalecenia dotyczące wymiany oleju. Zatarcie turbosprężarki może być wynikiem niewystarczającego smarowania lub gromadzenia się osadów w układzie olejowym.
Zabrudzone zawory EGR
- Zawór recyrkulacji spalin (EGR) w 1.6 HDI może się zabrudzić lub zablokować w wyniku osadzania się sadzy. Skutkiem tego może być zmniejszona wydajność silnika, większe zużycie paliwa, a także problemy z emisją spalin.
Wtryskiwacze paliwa
- Wtryskiwacze w silniku 1.6 HDI mogą być podatne na zużycie lub zapchanie, zwłaszcza w wersjach z wyższymi przebiegami. Problemy z wtryskiwaczami mogą prowadzić do trudności z uruchamianiem silnika, nierównej pracy oraz zwiększonego zużycia paliwa.
Uszkodzenia uszczelek
- Silnik 1.6 HDI może mieć problemy z uszczelką pod głowicą, zwłaszcza przy wyższych przebiegach lub przy przegrzaniu silnika. Objawia się to m.in. wyciekiem płynu chłodzącego, przegrzewaniem się silnika lub spadkiem mocy.
Problem z filtrem cząstek stałych (DPF)
- Wersje wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF) mogą mieć problemy z jego zapychaniem, zwłaszcza podczas częstej jazdy na krótkich dystansach, gdzie filtr nie ma szansy na pełną regenerację. Objawy to spadek mocy, dymienie z wydechu i zwiększone zużycie paliwa.
Przewody olejowe i podciśnieniowe
- Z czasem przewody doprowadzające olej do turbosprężarki lub przewody podciśnieniowe mogą ulec uszkodzeniu lub zatkaniu, co prowadzi do problemów z działaniem turbosprężarki lub innych elementów układu dolotowego.
Uszkodzenia koła dwumasowego (jeśli występuje)
- W wersjach silników 1.6 HDI z kołem dwumasowym, element ten może ulegać zużyciu, co prowadzi do wibracji, hałasów podczas zmiany biegów oraz trudności z płynną jazdą.
Czujniki i elektronika
- Czasami mogą wystąpić problemy z czujnikami, np. czujnikami ciśnienia doładowania, przepływomierza, które mogą powodować spadki mocy lub nierówną pracę silnika.
Jak zapobiegać usterkom?
- Regularne wymiany oleju (co 10–15 tys. km).
- Używanie olejów o odpowiednich specyfikacjach, zgodnych z zaleceniami producenta.
- Unikanie jazdy na krótkie dystanse bez odpowiedniego rozgrzania silnika.
- Częsta kontrola turbosprężarki oraz układu smarowania.
- Regularne sprawdzanie i czyszczenie układu recyrkulacji spalin oraz filtra DPF.
Podsumowując, silnik 1.6 HDI może działać niezawodnie przez długi czas, ale wymaga regularnej konserwacji i dbałości o elementy takie jak turbosprężarka, układ wtryskowy i system smarowania.
Ile paliwa spala silnik 1.6 HDi?
Silnik HDi 1.6 nie należy do jednostek napędowych o największej pojemności. Jego dokładna pojemność skokowa wynosi 1560 centymetrów sześciennych. Moc silnika jest natomiast uzależniona od jego wersji. Najsłabsze oferowane jednostki napędowe mają moc 75 KM, a najmocniejsze – 120 KM.
Nowsze generacje silnika 1.6 HDi cechują się zdecydowanie większą mocą w porównaniu ze starszymi odpowiednikami, jednak jak wcześniej wspomnieliśmy, pociągnęło to za sobą konsekwencje związane z jego awaryjnością.
To, jaką średnią ilość paliwa spala silnik 1.6 HDi (oraz jakakolwiek inna jednostka napędowa), jest uzależnione od kilku czynników. Pierwszy z nich, na który mamy bezpośredni wpływ, to styl jazdy kierowcy. Osoby preferujące dynamiczną jazdę będą musiały składać znacznie częstsze wizyty na stacjach benzynowych. Dodatkowo inną charakterystykę poboru paliwa obserwujemy podczas jazdy po mieście, gdzie nie zachowujemy raczej stałej prędkości, a inną na autostradzie.
W grę wchodzą również masa własna pojazdu oraz jego obładowanie. Jak wspomnieliśmy wcześniej, wiele pojazdów różnych marek zostało wyposażonych w jednostkę HDi. Silnik zatem musi napędzać odmienne rodzaje nadwozia, różniące się między sobą ciężarem oraz wymiarami.
Średnie wartości spalania, które udało się wyznaczyć dla tej jednostki napędowej na podstawie informacji pochodzących z różnych pojazdów, plasują się na następującym poziomie. Średnie spalanie podczas jazdy po mieście to około 6,5 litra paliwa na 100 kilometrów.
W dłuższych trasach wartość ta jest zdecydowanie niższa i może zejść do nawet 4 litrów na 100 kilometrów. Należy więc przyznać, że jest to silnik dość ekonomiczny, który nie będzie zanadto nadwyrężał portfela swojego właściciela.
Czy silnik 1.6 HDI ma koło dwumasowe?
Tak, w niektórych wersjach silnika 1.6 HDI występuje koło dwumasowe (tzw. dwumasowe koło zamachowe). Koło dwumasowe jest stosowane w celu zredukowania drgań generowanych przez silnik, co przekłada się na płynniejsze działanie układu napędowego i większy komfort jazdy. Jednak nie wszystkie wersje silnika 1.6 HDI są wyposażone w dwumasę – zależy to od wariantu mocy silnika oraz od modelu pojazdu, w którym jest zamontowany.
Wersje o niższej mocy, np. 75 KM czy 90 KM, często mogą być wyposażone w zwykłe koło zamachowe (jednomasowe), podczas gdy mocniejsze warianty, np. 110 KM i więcej, są zazwyczaj wyposażone w koło dwumasowe. Przed zakupem lub naprawą warto upewnić się, jakiego rodzaju sprzęgło znajduje się w konkretnym modelu z silnikiem 1.6 HDI.
W jakich samochodach jest silnik 1.6 HDi?
W jakich pojazdach możemy się spodziewać jednostek napędowych z rodziny 1.6 HDi? Silniki te kojarzą się głównie z francuską motoryzacją, nie są to jednak jedyne samochody, które skrywają go pod maską. Sama konstrukcja silnika powstała przecież przy współpracy z amerykańskim producentem aut – koncernem Ford. Również w pojazdach pochodzących z tych fabryk możemy znaleźć silnik 1.6 HDi.
W silnik 1.6 HDi została wyposażona pierwsza generacja popularnego hatchbacka Citroen C4. Był on produkowany w latach 2004-2010. W tym modelu znajdziemy słabsze wersje 1.6 HDi, czyli warianty o mocy 90 lub 110 KM. Skoro mowa o francuskiej motoryzacji, to warto wspomnieć również o innym docenianym Citroenie, czyli wersji C5. Obie generacje tego pojazdu dostępne są w wersjach z jednostką HDi.
Silnik ten cechuje się dobrą sprawnością w każdej z generacji, jednak nowsza z nich jest zdecydowanie popularniejsza ze względu na swoje walory estetyczne.
Silnik 1.6 HDi znajdziemy również pod maską Forda Focusa. Jednak w została zmieniona jego handlowa nazwa i spotkamy się tu z oznaczeniem 1.6 TDCi. Wybrać można było jedną z dwóch wersji – słabszą jednostkę o mocy 90 KM, która nie została wyposażona w problematyczny filtr cząstek stałych, oraz mocniejszą o mocy 109 KM (w wersji z filtrem FAP lub bez).
Czytaj także:
Ubezpieczenie samochodu Łódź
Z zalet silnika 1.6 HDi korzysta również japońska motoryzacja. Mazda 3 drugiej generacji, która produkowana była w latach 2009-2013, dostępna była w wersji z tą jednostką napędową. W podobnych latach produkowana była inna azjatycka konstrukcja, mianowicie Suzuki SX4, która również mogła zostać wyposażona w silnik 1.6 HDi.
Oba modele są warte uwagi, prezentują jednak zupełnie różną stylistykę nadwozia. Suzuki SX4 to crossover, natomiast Mazda 3 dostępna jest w wersji hatchback lub sedan.
Na tak dużą popularność jednostki 1.6 HDi wpłynęły jej niezawodność i zadowalające osiągi. Wielu producentów zdecydowało się umieścić ją pod maską swoich samochodów. Oprócz wymienionych wcześniej modeli wyposażone są w nią także pojazdy takie jak: Volvo S40, Volvo S80 drugiej generacji, Peugeot 407, Peugeot 308, Mini Cooper drugiej generacji czy Ford C-Max.
Poniżej przedstawiamy pełną listę z podziałem na poszczególnych producentów:
Silnik 1.6 HDI, znany z ekonomiczności i niezawodności, był montowany w wielu modelach samochodów różnych marek. Oto lista niektórych z nich:
Peugeot:
- Peugeot 206
- Peugeot 207
- Peugeot 307
- Peugeot 308
- Peugeot 407
- Peugeot 508
- Peugeot Partner
- Peugeot 3008
- Peugeot 5008
Citroën:
- Citroën C3
- Citroën C4
- Citroën C5
- Citroën C4 Picasso
- Citroën Berlingo
- Citroën DS3
- Citroën DS4
- Citroën DS5
Ford:
- Ford Focus
- Ford C-Max
- Ford Mondeo
- Ford Fiesta
- Ford Fusion
Mazda:
- Mazda 2
- Mazda 3
Volvo:
- Volvo C30
- Volvo S40
- Volvo V50
Mini:
- Mini One D
- Mini Cooper D
Suzuki:
- Suzuki SX4
Silnik 1.6 HDI był szeroko stosowany w różnych pojazdach koncernu PSA, jak również w samochodach marek takich jak Ford, Volvo, Mazda czy Mini, co świadczy o jego popularności i wszechstronności.