Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
5/5 - (1 vote)

Wymiana sworznia wahacza nie należy wcale do tak trudnych zadań, jak mogłoby nam się wydawać. Jeżeli dojdzie do awarii, można się z tym udać do warsztatu, jednak równie dobrze można spróbować swych sił samemu. Wystarczy trochę samozaparcia, odpowiednie narzędzia i chęci. Jak wymienić samodzielnie sworzeń wahacza? Ile trwa wymiana sworznia wahacza? Ile kosztuje taka usługa w warsztacie? Podpowiadamy!

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Wymiana sworznia wahacza – cena w warsztacie

Wymiana sworznia wahacza

Wahacz jest jedną z bardzo ważnych części zawieszenia w pojeździe mechanicznym, który zapewnia jego odpowiednią stabilizację oraz współpracę z nadwoziem. To właśnie dzięki niemu można kontrolować ruch kół. Sworzeń jest natomiast niewielką, ale integralną częścią ramienia dźwigni, która łączy go z przegubem sterującym. Zdarza się, że sworzeń ulega awarii i wtedy trzeba go wymienić. Nie jest to jednak tylko kwestia usterki. Sworzeń zużywa się naturalnie podczas używania pojazdu. Jest więc to element eksploatacyjny.

Zaniedbania i brak kontroli nad stanem sworznia może doprowadzić do nagłej utraty kontroli nad pojazdem, a tym samym wypadku.

Nie jest to jednak usterka, której się nie da wykryć. Jakie są objawy jego zużycia? Kiedy coś się dzieje ze sworzniem, podczas jazdy można usłyszeć charakterystyczne stukanie oraz wibracje. Wyczuwa się wtedy po prostu wyraźny dyskomfort podczas prowadzenia pojazdu, np. poprzez trudności z kontrolowaniem go na drodze. Trudno ustalić, po jakim czasie sworzeń wahacza wymaga naprawy.

Jest to kwestia zależna indywidualnie od każdego pojazdu (ze względu na tym zawieszenia) oraz tego, jak często się nim jeździ i jak się o niego dba. Wpływ ma także fakt, jakie są objawy jego zużycia.

Niewymieniony sworzeń wahacza może się wiązać z różnymi konsekwencjami związanymi z bezpieczeństwem naszym oraz innych na drodze.

Nawet jeśli nie dojdzie do wypadku, samochód może ulec większym uszkodzeniom. Jeżeli sworzeń wypnie się, może dojść do złamania się poszczególnych elementów zawieszania. Taka sytuacja może być bardzo niebezpieczna, jeśli dojdzie do tego w chwili rozpędzenia pojazdu. Koło nagle może się urwać i nie tylko stracimy wtedy panowanie nad pojazdem, ale może się to skończyć bardzo niebezpiecznym poślizgiem, co może grozić nie tylko ogromnymi szkodami samochodu, lecz także zagrożeniem zdrowia i życia kierującego, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.

Jeśli zdecydujesz się na wymianę sworznia wahacza u mechanika, to musisz liczyć się z kosztami.

Sam sworzeń kosztuje mniej więcej 80-150 zł za sztukę w zależności od modelu i marki pojazdu, jednak jeden sworzeń wahacza to za mało, jeżeli samochód ma zawieszenie wielowahaczowe. Sama naprawa sworznia wahacza w warsztacie samochodowym może kosztować od około 100 zł do 200 zł za sztukę w zależności od cennika danego mechanika.

Te ceny mogą być różne w zależności od tego, z jakim modelem samochodu oraz w jakim stanie jest sworzeń wahacza. Wiele zależy również od renomy warsztatu oraz tego, gdzie się znajduje. Ceny takiej usługi w poszczególnych miastach często się różnią. Czasem, zamiast sworzni trzeba wymienić również inne elementy zawieszenia, a taka usługa może już kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Wymiana sworznia wahacza samodzielnie – czy to możliwe?

Jeżeli chcemy dokonać naprawy samodzielnie, to nie jest to trudne zadanie, gdy ma się odpowiednią wiedzę, czas i narzędzia. Przy wymianie sworznia warto mieć na uwadze, że bez względu na to, który jest uszkodzony, lepiej wymienić je w parach. Aby odpowiednio przygotować się do wymiany sworzni, należy zaopatrzyć się w kilka kluczowych narzędzi, w tym młotek, szlifierkę kątową, szczotkę drucianą, klucz płaski, dwa klucze płasko-oczkowe, klucz do kół, preparat WD-40 (lub jego zamiennik) oraz wybijak do sworznia wahacza.

Najlepiej, żeby samochód znajdował się na płaskiej powierzchni, jeżeli nie mamy podnośnika lub kanału, a koła były zablokowane podkładkami.

Wymiana sworznia wahacza

Podczas operacji wymiany sworzni należy odkręcić śrubę przedniego koła, podnieść samochód i zdjąć koło. Śruby dociskowe trzeba odkręcić kluczem oczkowym, natomiast kluczem płaskim odkręcić nakrętkę na sworzniu. W momencie, kiedy dojdziesz do punktu zablokowania ruchu kręcenia, należy wysunąć sworzeń z wahacza.

Wtedy można go wybić za pomocą specjalnej prasy. Jeśli jej nie mamy, możemy posiłkować się młotkiem bądź wybijakiem do sworznia wahacza. Po wykonaniu tych kroków można przystąpić do instalacji nowego wahacza. Wszystkie poprzednie kroki należy wykonać tak samo, tyle że od końca.

Wykonanie tej naprawy samodzielnie jest dla nas opłacalne.

Dzięki niej możemy zaoszczędzić koszty robocizny, a jedynym wydatkiem będzie zakup nowych części. Może jednak za sobą nieść zagrożenie źle wykonanej wymiany, jeżeli nie ma się w tym doświadczenia. Jeżeli zamierzasz samodzielnie przystąpić do naprawy sworzni wahacza samodzielnie, lepiej poproś o pomoc kogoś, kto już to robił, aby mieć pewność, że wszystko przebiegnie bez problemu.

Po samodzielnej wymianie sworzni wahacza można dla pewności udać się na przegląd do warsztatu, żeby sprawdzić, czy geometria kół nie została w żaden sposób naruszona. Nie jest to droga usługa, a może się okazać konieczna, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym podczas późniejszego prowadzenia pojazdu.

Wymiana sworznia wahacza bez prasy – czy to możliwe?

Wykonanie naprawy sworznia wahacza bez prasy jest jak najbardziej możliwe, tyle że trudniejsze. Można w ten sposób wymienić sworzeń mocowany na śruby. Jeżeli samochód jest nowy, zamiast śrub może mieć fabryczne nitowanie, które można zastąpić śrubowym, o ile ma się odpowiednie śruby. Zwykle są one dołączone do sworznia przy jego zakupie.

Brak pewnych elementów przy próbie samodzielnej naprawy sworzni wahacza nasuwa pytanie, czy jest to opłacalne przedsięwzięcie. Warto wziąć pod uwagę to, czy zakupienie odpowiednich narzędzi, aby jak najbardziej ułatwić sobie zadanie, nie będzie równało się kosztom usługi wymiany u mechanika.

Z drugiej strony narzędzia kupi się tylko raz, a sworzeń wahacza trzeba wymieniać co jakiś czas. To, czy lepiej oddać samochód do mechanika, czy dokonać wymiany samemu, powinno być uzależnione od doświadczenia, obecnych warunków finansowych oraz dostępnych narzędzi. Biorąc wszystkie te kwestie pod uwagę, można zarówno zadbać dobrze o swój samochód, jak i własny portfel.

Sworzeń wahacza – ile trwa wymiana?

Wymiana sworznia wahacza

Jeżeli odda się samochód do wprawnego mechanika, usługa nie powinna potrwać dłużej niż godzinę przeznaczoną na jedną stronę pojazdu. W przypadku samodzielnej operacji może to potrwać dłużej, w zależności od doświadczenia osoby, która zajmuje się wymianą. Oczywiście to, ile trwa wymiana sworznia wahacza u mechanika, zależne jest od jego terminarza.

Aby móc sprawdzić zarówno przed wymianą, jak i po, czy sworzeń wahacza działa poprawnie, można po podniesieniu samochodu położyć rękę na sworzniu wahacza. Tutaj może być potrzebna pomoc drugiej osoby, która będzie poruszać kołem. Wtedy można wyraźnie usłyszeć obecność stuków lub luzów. Jeżeli takie dźwięki nie występują lub ustąpiły po wymianie, operacja przebiegła poprawnie.

Katarzyna Matusiak
Katarzyna Matusiak

Autorka wielu tekstów poradnikowych o tematyce finansowej i ekonomii. Z wykształcenia specjalistka ds. Public Relations. Dzięki pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych, posiada niezbędne doświadczenie, którym dzieli się z czytelnikami bloga Beesafe.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej