Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 11.07.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Automatyczna skrzynia biegów w samochodzie to jeden z najlepszych wynalazków w historii motoryzacji. Wygodna, precyzja i łatwość obsługi sprawiają, że prowadzenie pojazdu staje się proste i przyjemne. Skrzynia automatyczna świetnie sprawdza się też w zazwyczaj zakorkowanych polskich miastach. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Jak jeździć automatem? Jak rusza się automatem? Co dokładnie oznaczają symbole na automatycznej skrzyni biegów? Czy automatyczna skrzynia biegów się psuje? Tego wszystkiego dowiecie się w naszym tekście.

Początki automatycznych przekładni samochodowych

Na początek trochę historii – automatyczna skrzynia biegów nie jest nowym wynalazkiem. Pierwsze próby wyposażania samochodów w tego typu udogodnienie były podejmowane już na początku XX w. Jak można się domyślić, podejmowali je Amerykanie.

Czytaj także: Tempomat

Na samym początku konstrukcje były jednak bardzo zawodne i nietrwałe. Dopiero w latach 1948-1955 w seryjnych amerykańskich pojazdach pojawiły się dopracowane i powszechnie dostępne przekładnie automatyczne.

W Europie producenci zaczęli je stosować w latach 50 i 60.

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

Skrzynie automatyczne możemy podzielić na kilka rodzajów:

– skrzynie hydrauliczne – to skrzynie, które dobierają optymalne przełożenie całkowicie mechanicznie lub hydraulicznie na podstawie parametrów jazdy i pracy silnika;

– skrzynie hydrauliczno-elektryczne – są to skrzynie hydrauliczne wzbogacone o elementy sterowania elektrycznego i elektronicznego. Ich wprowadzenie pozwoliło na zwiększenie ilości parametrów i blokad.

– skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym – są to skrzynie, które montuje się w obecnie produkowanych samochodach. Za ich pracę w głównej mierze odpowiada elektronika. Wyposażona jest w szereg czujników i sterowników. To one decydują o pracy podzespołów mechanicznych i hydraulicznych. Tego typu rozwiązanie sprawia, że skrzynia jest niezwykle precyzyjna i momentalnie reaguje na zachowanie kierowcy.

– skrzynie bezstopniowe – ten rodzaj skrzyń również montowany jest we współczesnych samochodach. Bazują one na różnych rozwiązaniach technicznych, ale główną różnicą jest to, że nie posiadają one ustawianych przełożeń. Kierowca nie odczuwa więc charakterystycznego szarpnięcia podczas zmiany biegów. Tego typu rozwiązanie spotykane jest również w skuterach.

Jak jeździć na automatycznej skrzyni biegów?

Samochód automat w przeciwieństwie do pojazdu z klasyczną, manualną skrzynią biegów, posiada tylko dwa pedały – gaz i hamulec. Jak rusza się automatem? W pierwszej kolejności musimy nacisnąć hamulec i wybrać odpowiednie przełożenie. Kiedy to zrobimy, wciskamy pedał gazu – reszta dzieje się już sama.

Co oznaczają symbole na automatycznej skrzyni biegów?

Skrzynia biegów automatyczna posiada kilka oznaczeń. Już w latach 60. Ustalone zostały skróty pozycji dźwigni i ich układ (P-R-N-D). P oznacza parking – w tej pozycji ustawiamy przekładnie po zakończeniu jazdy. R – z angielska reverse, czyli bieg wsteczny. N, czyli neutral, potocznie nazywany luzem.

Jest to pozycja, która zalecana jest np. podczas holowania. D, czyli drive, jazda. To przełożenie wybieramy wtedy, kiedy chcemy jechać do przodu.  Automatyczna skrzynia biegów oznaczenia ma też inne.

Oprócz tych podstawowych zdarza się oznaczenie „S”, które oznacza tryb jazdy sportowej.

Czy automatyczna skrzynia biegów się psuje?

Istnieje masa mitów na temat automatycznej skrzyni biegów. Wbrew pozorom w naszym kraju nie jest to jeszcze bardzo popularne rozwiązanie. Wielu osobom kojarzy się z luksusowymi samochodami i ogromnymi wydatkami w razie awarii. Co do pierwszego stwierdzenia, śmiało możemy uznać, że jeszcze kilka lat temu faktycznie automatycznie skrzynie montowane były w samochodach klasy premium.

Niewiele osób było stać na to, aby kupując samochód w salonie zdecydować się na tego typu przekładnie. Były one po prostu o wiele droższe. Dzisiaj stają się one powoli standardem.

W niektórych modelach samochodów nie możemy nawet wybrać manualnej skrzyni biegów.

Co do kosztów serwisowania i awaryjności. Automatyczna skrzynia biegów psuje się tak samo, jak niemal każdy mechaniczny element samochodu. Wiele zależy od tego, jak o nią dbamy.

Regularne przeglądy i wymiany oleju sprawią, że unikniemy częstych usterek. Przed zakupem pojazdu warto poczytać opinie o konkretnych skrzyniach biegów.

Niektórzy producenci montują sprawdzone, bezawaryjne konstrukcje, u innych bywa z tym różnie. W zależności od modelu i marki koszt remontu automatycznej skrzyni biegów może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Sama jazda automatem jest bajecznie prosta – jeżeli nie lubisz lub nie najlepiej czujesz się ze skrzynią manualną, będzie to dla Ciebie świetnie rozwiązanie.

PODSUMOWANIE:

  • Skrzynia automat będzie dobrym wyborem dla osób, które cenią sobie wygodę i precyzję zmiany biegów. W zakorkowanych miastach jest to rozwiązanie wręcz idealne.
  • Brak przymusu ciągłego wciskania sprzęgła i ręcznej zmiany biegów może przekonać nawet najmniej przekonanych.
  • Przed zakupem pojazdu z taką przekładnią warto poczytać opinie innych kierowców, aby unikać awaryjnych konstrukcji, których serwis może pochłonąć wiele tysięcy złotych.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej