Karetka należy do pojazdów uprzywilejowanych, które mają prawo poruszać się po drodze. Jeżeli ma włączone syreny, ostrzegawczo mruga światłami, to kierowcy mają obowiązek wesprzeć działania medyków poprzez ustąpienie miejsca na jezdni, aby utworzyć korytarz życia. W takich ekstremalnych sytuacjach liczą się nie tyle minuty, ile sekundy, szybka reakcja i właściwe zachowania. Czy wiesz, co zrobić w takiej chwili? Przeczytaj!
Z tego artykułu dowiesz się...
Obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu
W grudniu 2019 roku zostały zmienione przepisy dotyczące tak zwanego korytarza życia. Rozwiązanie to ma na celu przepuszczanie wszystkich służb ratunkowych, w tym, co istotne, również straży pożarnej w jak najbardziej sprawny sposób. Przypomnijmy rozwiązania dyktowane artykułem 9 Ustawy prawo o ruchu drogowym, które regulują korytarz życia.
- Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
- W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:
- na jezdni z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;
- na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.
Prawo o ruchu drogowym – nowe przepisy
- Kierującemu pojazdem innym, niż uprzywilejowany, zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.
- Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.
Co to zasady kierowcy powinni stosować się do punktu pierwszego, czyli powinni niezwłocznie usunąć się z drogi i zatrzymać się, natomiast punkt drugi obowiązuje jedynie w sytuacjach, gdy na jezdni znajduje się wiele pojazdów, czyli najczęściej w dużych miastach i w momencie, gdy stoimy w korku.
źródło: gov.pl
Warto zapoznać się z powyższą grafiką, gdyż w chwili, gdy dojdzie do wypadku lub zdarzenia drogowego i będzie przyjeżdżała na przykład karetka, liczą się szybkie reakcje i sekundy, w których decydujemy o tym, czy karetka, przejeżdżając z ofiarami zdarzenia, dotrze na czas do szpitala. Zawsze należy jak najszybciej udostępnić drogę dla pojazdu uprzywilejowanego.
Czy tworzenie korytarza ratunkowego jest obowiązkowe?
Nowe przepisy wprowadziły obowiązek tworzenia wolnej przestrzeni dla służb ratunkowych podczas korków i zatorów na drodze. Za niedostosowanie się do przepisów grozi mandat karny w wysokości 500 złotych.
Jak utworzyć korytarz życia? Dwa pasy ruchu
W sytuacji, gdy jedziemy drogą z dwoma pasami w jednym kierunku, przepuszczamy uprzywilejowany pojazd środkiem osi jezdni. Oznacza to, że korytarz życia tworzymy wg schematu: pojazdy znajdujące się po prawej stronie zjeżdżają jak najbardziej na prawą stronę, nawet opuszczając drogę, a te, które znajdują się po lewej stronie, przesuwają się jak najbardziej w lewo, aby udrożnić przejazd.
Korytarz ratunkowy – trzy i cztery pasy jezdni
Jeżeli jedziemy drogą, która ma więcej niż trzy pasy, przyjmuje się zasadę, że pojazdy znajdujące się na lewym pasie zjeżdżają z jezdni w lewo, natomiast wszystkie te, które znajdują się po prawej stronie, niezależnie od tego, czy będą to dwa, czy trzy pasy, zjeżdżają jak najbardziej na prawo. Muszą to zrobić również kierowcy pasa środkowego – oni również przesuwają się jak najbardziej ku prawej stronie jezdni. Prowadzący pojazdy mechaniczne w takiej sytuacji mają prawo do korzystania z pasów awaryjnego jezdni. Tylko w ten sposób stworzymy prawidłowy korytarz życia.
Pas awaryjny a korytarz życia
W przypadku, gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej występuje pas awaryjny, kierowcy poruszający się skrajnym prawym pasem powinni zjechać w stronę jego krawędzi. Korytarz życia tworzy się między lewym pasem a pozostałymi pasami ruchu.
Zgodnie z przepisami, nie można przekraczać linii ciągłej, nawet w sytuacji formowania korytarza życia. Wciąż pozostaje to wykroczeniem. W niektórych sytuacjach może to być jednak jedyne rozwiązanie, by umożliwić szybki przejazd pojazdu uprzywilejowanego i jest bardzo mało prawdopodobne, by groził za takie zachowanie mandat karny.
Mandat za blokowanie lub nieutworzenie korytarza życia
Kierowcy, którzy nie utworzą korytarza życia, zostaną ukarani na podstawie art. 86 Kodeksu Wykroczeń, który odnosi się do stwarzania zagrożenia w ruchu drogowym. Przypomnijmy jego brzmienie: Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny.
Za blokowanie korytarza życia lub jazdę nim pod prąd grozi mandat w wysokości od 1500 zł.
Warto również dodać, że sąd ma możliwość (choć nie jest to obligatoryjne) nałożyć na takiego kierowcę zakaz prowadzenia pojazdów na okres od 6 miesięcy do 3 lat.
Tworzenie korytarza życia na drodze – podsumowanie
Wiesz już, czym jest korytarz życia. Pamiętaj, że szybka reakcja i właściwe zachowanie na drodze to zawsze kilka sekund, a czasem minut, które mogą uratować ludzkie życie. Zachowujmy się odpowiedzialnie i dbajmy o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Warto również pamiętać, aby nigdy nie prowadzić pojazdu bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, ponieważ nie wiadomo, czy nie będziemy uczestniczyć w wypadku drogowym, niekoniecznie z własnej winy. Poniżej wypunktowaliśmy najważniejsze informacje:
- 6 grudnia 2019 r. zostały wprowadzone przepisy dotyczące korytarza życia;
- zapisy dotyczące korytarza życia znajdziemy w Ustawie prawo o ruchu drogowym w artykule 9;
- słysząc syreny pojazdu uprzywilejowanego, należy niezwłocznie rozpocząć procedurę tworzenia korytarza życia, ponieważ w takiej sytuacji liczą się nawet sekundy.
Najczęściej zadawane pytania
Jak się robi korytarz życia?
Jeśli droga ma dwa pasy, obowiązuje następująca zasada tworzenia korytarza życia. Kierowcy jadący prawym pasem powinni zjechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, a ci, którzy jadą pasem lewym – lewej krawędzi. Analogicznie odbywa się to na szerszych drogach o co najmniej dwóch pasach ruchu (autostradach i drogach ekspresowych). W drogi z trzema pasami – kierowcy pasa środkowego przesuwają się jak najbliżej prawej strony jezdni.
Kiedy tworzy się korytarz życia?
Korytarz życia tworzy się w celu ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Skraca to czas dotarcia służb ratunkowych do miejsca wypadku i osób potrzebujących pomocy.
Co to znaczy korytarz życia?
Korytarz ratunkowy to przestrzeń na drodze, którą tworzą uczestnicy ruchu. Służby ratunkowe, wykorzystując korytarz życia, mogą szybciej dotrzeć do poszkodowanych. Odpowiednia reakcja kierowców może przyczynić się do uratowania komuś życia.
Przeczytaj więcej na temat: jazda samochodem
Budowa DK9
Budowa DK9
Czarny lód
Czarny lód
Bezpieczeństwo pod lupą
Bezpieczeństwo pod lupą
Bezpieczeństwo na drogach jesienią
Bezpieczeństwo na drogach jesienią
Era zmian w transporcie
Era zmian w transporcie
Hamowanie silnikiem
Hamowanie silnikiem
15 minutowe miasto
15 minutowe miasto