08.10.2021 Komunikacyjne
Ten artykuł przeczytasz w 12 minut.

Czy leasingowanie motocykla bardziej się opłaca, a może korzystniejszy jest leasing motocykla na firmę? Ile kosztuje leasing motocykla? To są pytania, z którymi należy się zmierzyć jeszcze przed zakupem tak, aby nie dać się zwieść pozornie opłacalnym rozwiązaniom.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Motocykle i ich popularność w Polsce

W Polsce coraz więcej osób decyduje się na zakup jednośladu. I coraz więcej tego typu pojazdów spotkamy głównie w dużych miastach i aglomeracjach. Jest to związane z tym, że w takich miejscach najczęściej stoimy w korkach, a dojazd do miejsca pracy czy domu potrafi trwać nawet kilka godzin. Teoretycznie zakup jednośladu nie jest specjalnie wysokim wydatkiem, a w porównaniu z samochodami osobowymi można wręcz powiedzieć, że jest to bardzo tania opcja.

Należy jednak pamiętać, że w większości wypadków jednośladem nie możemy poruszać się cały rok i jest to rozwiązanie, które wygodna jest dla osób poruszających się najczęściej samodzielnie.

Pomimo tego, że motocykl nie jest bardzo dużym wydatkiem – mówimy tu o podstawowych, najprostszych pojazdach, to wielu amatorów tego typu podróży decyduje się na lepsze modele, o większej mocy, lepszych parametrach, a co za tym idzie, koszt tego typu pojazdu znacznie wzrasta. Wtedy też nie możemy już powiedzieć, że zakup motocykla to dużo tańsze rozwiązanie. Na te bardziej zaawansowane technologicznie jednoślady nie zawsze można sobie pozwolić od ręki. Dlatego kierowcy często decydują się na zakup na raty lub też na leasing motocykla. Czasem kierowcy, mimo tego, że mogliby sobie pozwolić na zakup pojazdu za gotówkę, decydują się na leasing motocykla na firmę.

Co oznacza leasing dla właściciela pojazdu?

Leasing oznacza, że kupujący nie decyduje się na posiadanie motocykla na własność. Leasing motocykla powoduje, że właściciel pojazdu wpłaca w ramach rat określoną kwotę za to, że użytkuje pojazd. W związku z powyższym w czasie trwania leasingu motocykla to faktycznie firma, która tego leasingu udziela, jest właścicielem jednośladu. Pomiędzy leasingodawcę a leasingobiorcą zawierana jest umowa na czas określony ze wskazaniem określonych (zazwyczaj miesięcznych a czasem kwartalnych) rat.

Obecnie oprócz firm zajmujących się faktycznym leasingiem za odpowiednią, wskazaną w umowie opłatą, tego rodzaju świadczenia oferowane są również przez niektórych dealerów samochodowych, a ich oferty zazwyczaj są najbardziej korzystne w przypadku motocykli nowych. Dealer zazwyczaj nie pobiera prowizji od leasingobiorcy.

Leasing oznacza również, że kierowca pojazdu nie jest jego właścicielem i dopiero po zakończeniu umowy na leasing motocykla ma prawo do tak zwanego wykupu.

Kwota wykupu zazwyczaj określona jest w ramach umowy na leasing motocykla. Warto pamiętać, że jest to jedynie opcja. Leasingobiorca nie jest zobowiązany do wykupu, choć po zazwyczaj dwu lub czteroletnim spłacaniu leasingu kwota wykupu jest bardzo niska i najzwyczajniej w świecie się opłaca, nawet jeśli właściciel pojazdu zdecyduje się następnie na sprzedaż jednośladu. Leasing jednak nie jest rozwiązaniem dla każdego, ponieważ firmy, które decydują się takiego leasingu udzielać oceniają, czy osoba fizyczna lub też przedsiębiorca, w przypadku gdy leasing motocykla jest na firmę, jest wypłacalna i jest w stanie w aktualnej sytuacji finansowej poradzić sobie z miesięczną spłatą kwoty wskazanej na umowie.

Firmy sprawdzają, jak długo prowadzona jest działalność gospodarcza lub spółka z o.o., a w przypadku brania leasingu na firmę także to, czy właściciel pojazdu nie figuruje w bazach dłużników.

Rodzaje leasingu – podstawowe informacje, które musisz znać, zanim zdecydujesz się na leasing motocykla

Leasingodawcy oferują różnego rodzaju rozwiązania w ramach oferty korzystania z ich pojazdów. Wyżej wspomniany leasing to tak zwany leasing z wykupem. Oznacza to, że po zakończeniu spłacania leasingu w ramach okresu wskazanego w umowie leasingobiorca może zdecydować się na wykupienie pojazdu, którym do tej pory się poruszał.

W ramach tego rodzaju rozwiązania spotkać możemy tak zwany leasing operacyjny, który jest najbardziej popularny. Takim przypadku, gdy dochodzi do rozliczenia, w ramach kosztu rozliczana jest wpłata, której leasingobiorca dokona na początku umowy, a także wszystkie raty leasingowe. Kwota wykupu pojazdu zazwyczaj oscyluje wokół jednego procenta wartości motocykla.

Innym rozwiązaniem jest tak zwany leasing finansowy. W takiej sytuacji w ramach kosztów leasingobiorca może odliczyć amortyzację, a także odsetki rat leasingowych. Warto zauważyć, że w tej sytuacji to leasingobiorca płaci za przeglądy techniczne motocykla oraz inne wskazane w umowie działania. Różnic można również dopatrywać w kwestii opłaty VAT, gdyż leasingobiorca jest zobowiązany do zapłaty VAT.

Kolejnym rodzajem leasingu jest tak zwany leasing zwrotny. Polega on na tym, że środek trwały, którym może być motocykl, zostaje odsprzedany leasingodawcy, który następnie leasinguje zakupiony towar firmie lub osobie, od której wcześniej zakupił towar. W Takiej sytuacji firma może uzyskać przychód, a jednocześnie mieć stały koszt za użytkowanie wcześniej posiadanych przez siebie przedmiotów. W tego rodzaju sytuacji rozróżnić możemy dwa rodzaje leasingu zwrotnego.

Tak zwany leasing full-service, czyli długoterminowy. Leasingodawca bierze odpowiedzialność za całą konserwację przedmiotu leasingu, czyli w tym wypadku motocykla. A zatem odpowiada za wymianę opon czy przeglądy. Minusem tego rodzaju rozwiązania jest to, że leasingobiorca nie ma możliwości wykupienia motocykla po zakończeniu umowy.

Część osób decyduje się także na leasing z serwisem. Jest to również forma leasingu full service, ale w jej ramach wskazane są dodatkowe czynności, do których przystąpić musi leasingobiorca - na przykład serwis.

Warto pamiętać, aby zwrócić uwagę na to, w jaki sposób wysokość rat wskazanych w umowie powiązana jest z wysokością 100% wartości pojazdu. Należy również bardzo starannie przeczytać ogólne warunki umowy. Warto również zweryfikować, w jakiej kwocie leasingobiorca odpowiada za ewentualne szkody na pojeździe, których nie poniesie towarzystwo ubezpieczeniowe w ramach ochrony polisą.

Warto również mieć na uwadze, że wydatki na zakup odzieży niezbędnej do poruszania się motocyklem po drogach, mowa tu więc nie tylko o zabezpieczeniu głowy, może być wliczona w koszty. Jest to rodzaj odzieży standardowej, zabezpieczającej ewentualnego pracownika lub właściciela firmy przed obrażeniami. Należy również podkreślić w tym wypadku, że urzędy skarbowe mają w tym zakresie często rozbieżne interpretacje. Jeżeli nie jesteś pewien, jakiego rodzaju decyzję podjąć w przypadku tego rodzaju rozliczeń, skontaktuj się ze swoim urzędem skarbowym i zapytaj, jakie rozwiązanie przyjąć w przypadku tego rodzaju potencjalnych odliczeń.

Ubezpieczenie motocykla w leasingu

W sytuacji gdy leasingujemy pojazd, bardzo często, praktycznie prawie zawsze, to leasingodawca decyduje o wszystkim, gdyż faktycznie do niego należy pojazd. W związku z powyższym to leasingodawca wybiera zakład ubezpieczeniowy, w którym zakopuje obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. W koszty samego leasingu wliczane są również te opłaty, czyli mimo tego, że leasingobiorca nie ma wpływu na wybór towarzystwa ubezpieczeniowego, to koszty ponosi osobiście.

W przypadku jednośladów zazwyczaj leasingodawcy zobowiązują użytkowników, czyli leasingobiorców, do zakupu pełnego pakietu polis, czyli obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, autocasco, NNW oraz assistance, ponieważ leasingodawcy kupują pakiety zazwyczaj hurtowo dla posiadanych przez siebie pojazdów, ich składki są dość korzystne.

Kiedy najbardziej opłaca się leasing motocykla?

Najbardziej opłacalny leasing jednośladu jest wtedy, gdy wliczamy go w jednoosobową działalność gospodarczą czy też spółkę cywilną, a także w momencie gdy decydujemy się na nowy pojazd, za który otrzymamy fakturę.

Opłacalny leasing motocykla staje się również wtedy, gdy kupujemy jednoślad od dealera albo też sprowadzamy go z zagranicy oraz gdy nie chcemy motocykla rejestrować na siebie.

Część kierowców decyduje się na zakup motocykla w kredycie. Jest on też opłacalny, jeżeli zaistnieje kilka warunków. Po pierwsze, jeśli nie jesteśmy płatnikiem VAT. Po drugie, jeżeli chcemy, aby pojazd zarejestrowany był na nas. Jeżeli kupujemy jednoślad od kogoś, kto sprzedaje nam go w ramach umowy cywilnoprawnej, czyli nie wystawia faktury VAT, również bardziej opłaca się opcja brania motocykla na kredyt. Tego rodzaju rozwiązania finansowe może się również opłacać, gdy prowadzimy działalność gospodarczą.

Brak OC

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na zakup motocykla w leasingu, czy też w na kredyt lub wolisz zapłacić gotówką, pamiętaj,  że zawsze musisz posiadać obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Szczególnie, jeśli jesteś właścicielem pojazdu, to na Tobie spoczywa obowiązek wykupienia polisy OC, która chroni właściciela pojazdu przed odpowiedzialnością całym swoim majątkiem za ewentualnie powstałą szkodę w ramach zdarzenia drogowego. Mowa tu nie tylko o szkodach, które powstały na mieniu, czyli zniszczonych autach, motocyklach czy drodze, ale również szkodach na osobie, czyli ewentualnym wypłatom poszkodowanym za przekwalifikowanie zawodowe, leczenie, rehabilitację, a nierzadko również trwale wypłacane renty – w przypadku niezdolności do pracy.

Bez tego rodzaju polisy nie należy w ogóle poruszać się po drogach. Co prawda Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci ofiarom wypadku należne odszkodowanie, natomiast wystąpi do sprawcy z tak zwanym regresem ubezpieczeniowym, czyli zwrotnym żądaniem spłaty środków wypłacanych osobom poszkodowanym.

W takiej sytuacji właściciel pojazdu, jeśli nie posiada odpowiednich środków, musi liczyć się ze zlicytowaniem majątku na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dodatkowo za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego właściciel motocykla musi się liczyć z mandatem w postaci grzywny w wysokości 940 zł – w sytuacji gdy ubezpieczenie nie zostało wykupione powyżej 14 dni. Jeśli zaś właściciel zdecyduje się na dodatkowe, dobrowolne ubezpieczenia, tak jak na przykład autocasco czy autocasco mini, musi pamiętać, że dla motocykli nie wszystkie firmy oferują tego rodzaju świadczenia.

Dla przykładu autocasco może działać sytuacji gdy auto zostanie skradzione, zostanie uszkodzony jego element przez osoby trzecie oraz również wtedy, gdy uszkodzenie powstanie w ramach wypadku drogowego lub działań natury.

W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych trzeba zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia, ponieważ zakres ochrony w każdym towarzystwie będzie się różnić i to, co podlegało zabezpieczeniu w jednej firmie, w ramach konkretnego ubezpieczenia, może nie być chronione w drugiej. Wszak towarzystwa ubezpieczeniowe również samodzielnie określają w tak zwanych wykluczeniach sytuacje, w jakich nie wypłacają odszkodowań. W umowie określone są też warunki, jakie właściciel pojazdu musi spełniać. Na przykład w ramach odpowiedniego przechowywania czy garażowania pojazdu oraz minimalnych zabezpieczeń, które wymagane są przez ubezpieczyciela. Zazwyczaj właściciele jednośladów decydują się na tak zwany pakiet ubezpieczeń OC / AC, który jest najbardziej korzystny. Niektóre firmy dopuszczają również assistance dla jednośladów. Jednakże takich firm jest obecnie niewiele, a usługa ta nie jest specjalnie rozpowszechniona.

Wszystkie ubezpieczenia poza obowiązkowym ubezpieczeniem komunikacyjnym są dobrowolne, a ich zakres wskazywany jest przez zakłady ubezpieczeń. Tylko w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego zakres ochrony polisą wskazany jest przez ustawę, a zatem jest taki sam w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym. W przypadku polisy OC właściciel pojazdu może kierować się jedynie ceną – w momencie gdy wybiera firmę. W zakresie obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego właściciel pojazdu może zweryfikować cenę w ramach dostępnych kalkulatorów online i wybrać taką, która najbardziej mu odpowiada. Ważne jest to, aby pomiędzy kolejnymi ubezpieczeniami OC nie było przerwy.

Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne w przypadku wszystkich jednośladów musi być kupione na 12 miesięcy ochrony polisą i nie ma możliwości, aby zapłacić jedynie za te miesiące, w których faktycznie jednoślad jest użytkowany. Wyjątkiem od tej reguły są jedynie motocykle historyczne, które mają prawo do OC krótkoterminowego. Tego rodzaju OC nie może być zawierana na okres krótszy niż 30 dni kalendarzowych.

PODSUMOWANIE:

  • Przypadku działalności gospodarczej, jak również spółek z o.o., istnieje możliwość zakupu nie tylko auta, ale również motocykla w leasingu.
  • W przypadku tego rodzaju umowy to leasingodawca pozostaje właścicielem faktycznym jednośladu.
  • W ramach leasingu leasingobiorca płaci stałą kwotę, ratalnie lub kwartalnie, a następnie po zakończeniu umowy cywilnoprawnej ma prawo do wykupu pojazdu na preferencyjnych warunkach.
  • W momencie decydowania się na leasing warto zweryfikować, jakiego rodzaju wkład własny wymagany jest przez leasingodawca.
  • Warto również sprawdzić, jakiego rodzaju leasing najbardziej się opłaca.
  • Leasing motocykla trwa zazwyczaj od dwóch do czterech lat.

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.