Rokrocznie linie lotnicze gubią około 35 mln sztuk bagażu. Podobno liczba uszkodzonych egzemplarzy jest jeszcze większa. Co robić, gdy taka sytuacja przydarzy się tobie? Jakie odszkodowanie za opóźniony bagaż ci się należy? Wyjaśniamy w naszym poradniku.
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie, gdy coś stanie się z twoją walizką? W trzech sytuacjach:
- uszkodzenie bagażu
- opóźnienie bagażu
- zagubienie bagażu
W każdej z powyższych sytuacji odszkodowanie należy ci się od linii lotniczych. Tak wynika z Konwencji Montrealskiej. Opisuje ona również zasady, które obowiązują przy ubieganiu się o odszkodowanie za opóźniony lub zagubiony bagaż. Ale po kolei.
Z tego artykułu dowiesz się...
Uszkodzony, opóźniony i zagubiony bagaż – odszkodowanie od linii lotniczych
Bierzesz bagaż z taśmy i okazuje się, że kółko urwane, materiał rozdarty albo rączka pęknięta. Co robić? Najlepiej jeszcze na lotnisku udaj się do punktu danej linii lotniczej i zgłoś problem. Pracownik punktu od razu powinien sporządzić protokół ze szczegółowym opisem szkody. Kopię zabierasz ze sobą i trzymasz do czasu uzyskania rekompensaty. Jeśli nie zrobiłeś tego od razu albo twoja linia nie ma swojego punktu na lotnisku – nie martw, nic straconego. Masz 7 dni na zgłoszenie problemu do przewoźnika.
Co robić, gdy na taśmie w ogóle nie ma twojego bagażu? Po pierwsze opóźniony lub zagubiony bagaż zgłaszasz obsłudze lotniska. W punkcie „Lost luggage” wypełniasz dokument PIR (property irregularity report) i dostajesz potwierdzenie zgłoszenia szkody. Koniecznie go zachowaj wraz z kartą pokładową/biletem i naklejkami bagażowymi. Od razu na lotnisku lub w ciągu 21 dni od zdarzenia zgłaszasz też reklamację do przewoźnika. To ważne, bo to ona będzie podstawą dla odszkodowania za opóźniony lub zagubiony bagaż.
Niektóre linie lotnicze w sytuacji opóźnienia lub zgubienia bagażu dają tzw. rescue pack. Niezależnie jednak od pakietu ratunkowego należy ci się zwrot kosztów za zakup najpotrzebniejszych rzeczy (np. środki czystości, kosmetyki, ubrania). Rachunki za te zakupy przedstawiasz potem swojemu przewoźnikowi. Zazwyczaj limit tego typu wydatków wynosi 100 dolarów.
Odszkodowanie za opóźniony lub zgubiony bagaż – co obejmuje?
Niezależnie czy chodzi o zagubienie czy opóźnienie bagażu, odszkodowanie obejmuje wydatki, które poniosłeś w związku z brakiem przedmiotów, które były w twojej walizce. Najczęściej są to kosmetyki czy codzienne ubrania. Ale jeśli np. jechałeś na spotkanie biznesowe to kupno odpowiedniego zestawu ubrań biznesowych też będzie objęte zwrotem kosztów. Pieniądze na dodatkowe koszty możesz dostać od razu po zgłoszeniu opóźnienia bagażu czy jego zagubienia. Niektóre linie potrzebują do tego rachunków za zakupy i dopiero wtedy zwracają poniesione koszty. Najczęściej robią przelew na wskazane konto.
Z kolei przy zagubieniu bagażu odszkodowanie, poza dodatkowymi kosztami (o których było wyżej), zwraca szacunkową wartość walizki i jej zawartości. Kiedy dochodzi do zagubienia bagażu? Jeśli w ciągu 30 dni od zdarzenia walizka się nie znajdzie. Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, po tych 30 dniach przekazujesz linii lotniczej wycenę zawartości zgubionej walizki.
I teraz uwaga. Wspomniana Konwencja Montrealska określa limit odpowiedzialności przewoźnika. Innymi słowy, jaką maksymalnie kwotę może wypłacić za uszkodzenie, opóźnienie lub zgubienie bagażu. Od końca 2019 roku górna granica odszkodowania wynosi ona 6 955,20 zł. Co więc w sytuacji, gdy nasza strata przekroczyła tę kwotę? Tutaj przyda się oddzielne ubezpieczenie bagażu.
Opóźniony lub zagubiony bagaż – odszkodowanie z ubezpieczenia
Wraz z wykupionym ubezpieczeniem sprawy stają się dużo prostsze. Jeśli twoja polisa obejmuje uszkodzenie, opóźnienie lub zagubienie bagażu – odszkodowanie pokryje zaistniałą szkodę. Szczegóły dotyczące zasad obowiązujących przy wypłacie oraz limity wypłat określone są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Tam znajdziesz też informację o tym, jaką zawartość bagażu dane ubezpieczenie obejmuje, a jakiej nie. Niektóre towarzystwa np. nie ubezpieczają specjalistycznego sprzętu elektronicznego lub sportowego. Warto więc sprawdzać warunki przed zakupem polisy.
Zgłoszenia szkody też trudne nie jest. Żeby ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony bagaż (lub zagubiony) należy wysłać do towarzystwa opis zdarzenia, dokumentację oraz wycenę przedmiotów znajdujących się w walizce. O wartości bagażu warto pomyśleć też wcześniej – przy zakupie ubezpieczenia i wyborze sumy gwarancyjnej. Chodzi o to, by odpowiadała ona rzeczywistej wartości przewożonych rzeczy. Gdy dojdzie do zagubienia bagażu masz wtedy pewność, że poniesiona stara zostanie ci wyrównana.
Co powinna zawierać dokumentacja przekazana do ubezpieczyciela, gdy doszło do opóźnienia lub zagubienia bagażu? Odszkodowanie łatwiej uzyskasz, gdy jaka najszybciej przekażesz do towarzystwa:
- potwierdzenie zgłoszenia na lotnisku opóźnienia lub zagubienia bagażu
- dokumenty podróżne (karta pokładowa/bilet, naklejki bagażowe itp.)
- zdjęcia poglądowe (gdy doszło do uszkodzenia walizki)
- rachunki za zakup niezbędnych rzeczy
- rachunki lub wycenę zagubionych rzeczy
PODSUMOWANIE:
- W przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu odszkodowanie możesz dostać od linii lotniczych.
- Górna granica odpowiedzialności przewoźnika wynika z Konwencji Montrealskiej i obecnie wynosi 6 955,20 zł.
- Bagaż można też ubezpieczyć. Wtedy za uszkodzenie, opóźnienie lub zagubienie bagażu odszkodowanie dostaniesz od ubezpieczyciela. Pamiętaj, by suma ubezpieczenia odpowiadała wartości twojego bagażu. Upewnij się też, że towarzystwa nie stosuje wyłączeń na przewożone przedmioty.
Przeczytaj więcej na temat: odszkodowanie
Ile można dostać odszkodowania z OC sprawcy?
Ile można dostać odszkodowania z OC sprawcy?
Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela
Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela
Odszkodowanie po wypadku
Odszkodowanie po wypadku
Likwidacja szkody w ASO
Likwidacja szkody w ASO
Odszkodowanie z polisy na życie
Odszkodowanie z polisy na życie
Odszkodowanie bez podatku VAT
Odszkodowanie bez podatku VAT
Odszkodowanie za zgubiony bagaż
Odszkodowanie za zgubiony bagaż