Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 14.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
Rate this post

Każdy kierowca w swojej codziennej praktyce za kółkiem miał na pewno do czynienia z sytuacją, że ruszył w drogę i nagle przestawał widzieć świat, bo właśnie zaparowały mu szyby. Dlaczego w ogóle szyby parują w samochodzie i uprzykrzają życie kierowcom? Jakie czynniki mają na to wpływ? Jakimi sposobami można pozbyć się problemu? Poznaj szczegóły dotyczące zjawiska, jakim jest parowanie szyb w aucie.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Dlaczego szyby parują?

Parowanie szyb w samochodzie to zjawisko nie tylko mocno irytujące, ale przede wszystkim niebezpieczne. Przecież jeśli szyby zaparują wewnątrz pojazdu, tracisz możliwość właściwej oceny sytuacji na drodze. Może to spowodować, że nie zareagujesz odpowiednio, bo nie dostrzeżesz przeszkody, tyłu innego samochodu, czy przechodzącego przez drogę pieszego. Dlaczego w ogóle szyby parują od czasu do czasu w każdym, nawet najlepszym i najnowszym samochodzie?

Okazuje się, że główna przyczyna tkwi w zwiększonej wilgotności wnętrza pojazdu. Dostanie się wilgoci do samochodu może być spowodowane różnymi przyczynami, które omówione zostaną poniżej. Parowanie szyb nasila się także bardzo w przypadku różnicy temperatur między wnętrzem samochodu a jego otoczeniem. Kierowcy odczuwają to najboleśniej w okresie jesienno – zimowym. Sprawdź w takim razie, skąd zazwyczaj bierze się wilgoć w twoim aucie.

Wpływ pogody na parowanie szyb – wilgoć w aucie

Główną przyczyną, która powoduje parowanie szyb w samochodzie, jest wilgoć w samochodzie. Oczywiście duży wpływ na to ma pogoda. Szyby parują przede wszystkim jesienią i zimą. To właśnie wówczas tworzy się duża różnica temperatury między wnętrzem auta, a otoczeniem. Przeszkadza to zwłaszcza w czasie deszczu, bo nie dość, że widoczność zaburzają krople deszczu spływające po szybach, to jeszcze dochodzi do tego parowanie szyb.

W czasie deszczowej pogody oczywiście wilgoć także dostaje się do środka. W zimie z kolei problemem jest śnieg. Wnosisz go na butach na wycieraczki, wpada do wnętrza podczas wchodzenia do samochodu. Niby niewiele, ale po wyparowaniu osadza się w środku. A wtedy wystarczą brudne szyby, by wilgoć osiadła na nich w postaci pary.

Parowanie szyb – nieszczelny samochód

Nieszczelny samochód? Rzeczywiście, to nie żart. Wystarczą drobne nieszczelności w samochodzie, by wilgotne powietrze przedostawało się bez przeszkód do środka. Dlaczego tak się dzieje? A dlatego, że wszystkie uszczelki w samochodzie zrobione są z gumy. A ta po jakimś czasie twardnieje i przestaje spełniać w stu procentach swoją funkcję ochroniarza wnętrza auta.

Takie nieszczelne drzwi lub bagażnik sprawiają, że do środka dostaje się wilgoć, która potem w odpowiednich warunkach osadzi się na szybie.

Parowanie szyb – nieprawidłowe działanie filtra i nagrzewnicy

Kolejną ważną przyczyną parowania szyb w aucie jest zapchany filtr kabinowy. Montowany jest on na podszybiu auta i odpowiada za prawidłową cyrkulację powietrza wewnątrz pojazdu. Dopóki sprawnie działa, nie ma problemu. Ale po jakimś czasie ma prawo się zapchać liśćmi, brudem i pyłem. Wówczas wlot powietrza do samochodu jest utrudniony, ale to działa też w drugą stronę –  problematyczne jest też odparowanie wilgoci ze środka samochodu.

Podobny kłopot pojawi się, gdy w aucie dojdzie do usterki nagrzewnicy. Zdarza się to rzadko, ale wtedy płyn chłodzący wycieka do środka pojazdu. Ale ten powód parowania szyb można szybko odkryć, bo płyn chłodzący wydziela specyficzny zapach.

Parowanie szyb a niewłaściwa cyrkulacja powietrza w aucie

Na pogodę nie masz wpływu, na zużycie eksploatacyjne części auta możesz coś poradzić, a zdecydowanie największy wpływ masz na obsługę nawiewów. Okazuje się bowiem, że ich ustawienie ma niebagatelny wpływ na parowanie szyb. Wielu kierowców popełnia błąd i tak ustawia nawiewy, że w aucie krąży powietrze pochodzące z wewnątrz samochodu. Tymczasem wystarczy, że ustawisz nawiewy na obieg zewnętrzny, a parowanie szyb nie będzie już problemem.

Parowanie szyb – zadbaj o swoje auto

Chcesz poradzić sobie z problemem, jakim jest parowanie szyb – sposobów na to jest sporo. Zacznijmy od najprostszych zasad. Przede wszystkim staraj się nie „zapraszać” wilgoci do środka samochodu. Oznacza to, że zimą warto dobrze otrzepać buty, zanim wsiądziesz do auta. W momencie, gdy woda zebrała się na dywanikach, dobrze je wytrzep. Jeśli auto ma klimatyzację, w momencie, gdy zaparuje szyba, wystarczy, że na chwilę włączysz klimatyzację z nawiewem na przednią szybę.

Jeśli nie ma klimatyzacji, wtedy dobrze sprawdza się ciepły nawiew na przód i podgrzanie tylnej szyby, a następnie wywietrzenie samochodu. W ogóle świetnie sprawdza się wietrzenie auta w celu wyrównania temperatur. Zawsze warto też wycierać z szyb nadmierną ilość wilgoci irchową ściereczką. Właśnie takimi prostymi sposobami pozbędziesz się nadmiernego parowania szyb.

I pamiętaj – dokładnie i często myj szyby w aucie, bo na zabrudzeniach osiada para. To zdecydowanie zapobiega problemowi, jakim jest parowanie szyb.

Parowanie szyb – środki chemiczne

Na rynku pojawił się ostatnio spory wybór różnych środków chemicznych, które świetnie przeciwdziałają parowaniu szyb. Najczęściej mają one postać spreju. Przed użyciem środka musisz jednak dokładnie umyć i wysuszyć szyby. Dopiero wtedy je spryskać i ponownie przetrzeć, ale zostawić jedną, by mogła na niej skraplać się woda. Taki środek eliminujący parowanie szyb może być skuteczny nawet przez kilka tygodni. Niektórzy używają też w samochodzie specjalnie kupionych pochłaniaczy wilgoci albo domowych sposobów typu woreczek z ryżem czy solą.

Parowanie szyb – jak jeszcze możesz temu zaradzić?

Oczywiście to jeszcze nie wszystkie sposoby, które mają zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować parowanie szyb. Czasem samo wietrzenie i suszenie samochodu nie wystarcza i szyby parują dalej. Zdarza się tak, jeśli któraś z części samochodu nie działa odpowiednio. Wtedy może się okazać, że musisz zadbać o sprawdzenie stanu technicznego i wyposażenia auta. Chodzi przede wszystkim o:

  • wymianę starych uszczelek, które nie chronią przed wnikaniem do środka wilgoci
  • używanie gumowych wycieraczek, z których można łatwo usunąć wodę
  • regularne czyszczenie, a jeśli trzeba, wymianę filtra kabinowego przy okazji przeglądów samochodu, ponieważ dobrze działający filtr zapewnia właściwą cyrkulację powietrza
  • wymianę nagrzewnicy, jeśli doszło do uszkodzenia układu chłodniczego w samochodzie.

Ubezpiecz się od ryzyka

Zaparowane szyby w samochodzie to przede wszystkim duże niebezpieczeństwo. Wystarczy nawet moment zmniejszonej widoczności, by mogło dojść do niebezpiecznej sytuacji. A przecież parowanie szyb samochodzie może doprowadzić do tego, że kierowca w ogóle przez chwilę nie widzi drogi. Jeśli przez zaparowane szyby spowodujesz kolizję lub nie zauważysz w porę pieszego, pamiętaj, że ubezpieczenie OC chroni Cię od finansowych skutków tego zdarzenia. Poszkodowany otrzyma odszkodowanie z twojego OC. Ale warto też pomyśleć o swoim samochodzie. Gdyby w takiej sytuacji został uszkodzony, sprawdzi się polisa AC, z której możesz pokryć koszty związane z jego naprawą.

PODSUMOWANIE:

  • Parowanie szyb jest szczególnie uciążliwe w okresie jesienno-zimowym i może być przyczyną niebezpiecznych zdarzeń na drodze.
  • Parowanie szyb jest spowodowane nadmierną wilgotnością powietrza we wnętrzu pojazdu z powodu deszczu, śniegu i dużej różnicy temperatur między środkiem auta a otoczeniem.
  • Wilgoć może pojawić się w samochodzie z powodu nieszczelności drzwi, nieprawidłowej cyrkulacji powietrza, czy zapchanego filtra.
  • Aby zapobiec parowaniu szyb, warto wietrzyć samochód, myć szyby, odpowiednio ustawiać nawiewy, zadbać o niezawodne uszczelki oraz sprawny filtr kabinowy i nagrzewnicę.
  • Pamiętaj o ubezpieczeniu samochodu, bo parowanie szyb może być przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej