Pasek rozrządu to element, który pracuje na sukces całego samochodu. Choć jest niewielki i schowany we wnętrzu pojazdu, napędza cały mechanizm. Dlatego tak ważne jest, by ta część była w dobrym stanie i pracowała bez zarzutu. Jak pracuje pasek rozrządu i po czym poznać, kiedy jest do wymiany, skoro na co dzień nie rzuca się w oczy? Jak wygląda wymiana paska w samochodzie i ile to kosztuje? Oto związane z tym szczegóły.
Z tego artykułu dowiesz się...
Jaką funkcję pełni pasek rozrządu?
Czym tak dokładnie jest pasek rozrządu i jaką pełni funkcję? Otóż ta część samochodu to specjalne koło zębate zbudowane z elastycznych i jednocześnie bardzo wytrzymałych materiałów. Składa się z kauczukowego grzbietu, warstwy wzmacniającej z włókna szklanego i kauczukowych zębów wzmacnianych stalowymi drutami.
Czytaj także: Co wymienić po kupnie samochodu?
Jego głównym zadaniem jest przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu. Taką samą funkcję spełniają w samochodach niektórych marek także łańcuchy rozrządu. Poprawne działanie paska tak naprawdę stanowi o tym, że silnik auta prawidłowo pracuje.
Pasek rozrządu jak wiele innych części w samochodzie zużywa się w trakcie eksploatacji, choć producenci bardzo się starają, by był jak najbardziej odporny na zużycie. Niestety nawet delikatne rozciągnięcie paska może skutkować poważnymi problemami. Sprawny pasek „zarządza” odpowiednim otwieraniem i zamykaniem zaworów cylindrów.
Dlatego tak ważne jest, by nie było nawet minimalnego opóźnienia, bo to rozreguluje pracę silnika, a w dalszej konsekwencji może prowadzić do jego uszkodzenia.
Po czym poznać, że pasek rozrządu jest do wymiany?
Pasek rozrządu powinien być wymieniany profilaktycznie, by uniknąć wielu nieprzyjemności. Rozregulowanie pracy silnika to jedno. Ale znacznie gorzej, kiedy zużyty pasek się zerwie. Wtedy może dojść do uszkodzenia trzonków zaworów. A to oznacza awarię tłoków, wału korbowego i wałków rozrządu. A naprawa lub wymiana tak uszkodzonego silnika może kosztować kilka tysięcy złotych.
Dlatego konieczna jest profilaktyczna i regularna wymiana paska rozrządu.
Paska nie widać na co dzień, dlatego trudno go obserwować. Jednak może on dawać pewne sygnały, że coś jest z nim nie tak. A po czym konkretnie można poznać, że najwyższy czas wymienić ten ważny element samochodu? Na pewno ostrzegawczymi sygnałami mogą być hałasy i stuki wydobywające się z silnika podczas jazdy.
Zaniepokoić powinny kierowcę też spadek mocy silnika lub świecąca się kontrolka silnika. Wtedy koniecznie trzeba sprawdzić, czy powodem tego nie jest przypadkiem poluzowany pasek. I oczywiście trzeba wymienić go na nowy.
Jednak bywa, że pasek nie daje żadnych objawów zużycia, a i tak trzeba go wymienić. Pasek zrobiony jest z gumy, a ten materiał ma naturalną tendencję do zużycia. Dlatego warto trzymać się zasady specjalistów, którzy zalecają, by wymiana paska rozrządu odbywała się co 100 tysięcy km lub po 5 latach użytkowania samochodu.
A najrozsądniej jest wymienić pasek w aucie zgodnie z instrukcją konkretnego producenta dołączoną do samochodu.
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
Skoro pasek rozrządu należy wymieniać regularnie, to narzuca się pytanie, ile to kosztuje. Na początek trzeba podkreślić, że sam pasek to niewielki koszt w porównaniu z naprawą silnika po tym, jak zerwie się zużyty pasek rozrządu. Cena samego paska może się bardzo różnić w zależności od modelu samochodu.
W przypadku starszych samochodów ta część może kosztować ok. 100 zł. Jednak w większości przypadków trzeba się liczyć z kosztem kilkuset, nawet do tysiąca złotych. Do tego trzeba oczywiście doliczyć kilkaset złotych za usługę wymiany paska – od 100 do 500 zł.
Ale sam pasek to nie wszystko. Regułą jest, że razem z paskiem potrzebna jest wymiana rozrządu. Cena wówczas oczywiście jeszcze wzrośnie. Ile kosztuje wymiana rozrządu, jeśli założymy, że mechanik wymieni inne zużyte części rozrządu takie jak rolki prowadzące, napinacze czy pompę wody? Całość może wówczas kosztować w granicach 300 – 1500 zł, a nawet w przypadku droższych modeli znacznie przekroczyć tę kwotę.
Ile trwa wymiana paska rozrządu w samochodzie?
Czasy, kiedy wymieniało się samodzielnie pasek w maluchu w ciągu kilkunastu minut, już minęły. Teraz wymianę rozrządu trzeba zlecić mechanikowi. Ile to może potrwać? Dobra wiadomość dla wszystkich, którzy nie chcą na dłużej rozstawać się ze swoim autem, jest taka, że jest to naprawa, która potrwa tylko jeden dzień.
Najlepiej umówić się na wymianę rozrządu wcześniej, ponieważ wszystko zaczyna się od sprowadzenia odpowiednich części. Tylko w przypadku, gdy części są słabo dostępne, całość może się przedłużyć.
Ale w zdecydowanej większości przypadków, kiedy części zostaną szybko sprowadzone do warsztatu, mechanik potrzebuje od 4 do 8 godzin, by wymienić pasek i inne części rozrządu i oddać sprawne auto w ręce właściciela. Oczywiście od tego, ile potrwa naprawa, czyli jak skomplikowany jest rozrząd i dostęp do niego, zależy także cena usługi.
PODSUMOWANIE:
- Pasek rozrządu to gumowe koło zębate, którego główną funkcją w samochodzie jest przenoszenie napędu.
- Pasek jest częścią eksploatacyjną i trzeba go regularnie wymieniać co 100 tysięcy km lub co 5 lat.
- Wymiana rozrządu może przeciętnie kosztować od 300 do 1500 zł, a nawet więcej.
- Wymiana paska rozrządu to usługa jednodniowa, która zostaje wykonana w przeciągu 4-8 godzin.