Młodego kierowcę za kółkiem stresować może wiele rzeczy – jedną z nich jest z pewnością zmiana biegów. A gdyby tak odciążyć go i zaproponować prawo jazdy na automat? Jak wygląda nauka jazdy automatem i czy rzeczywiście jest to dobra opcja? 

Egzamin na prawo jazdy – większość z nas wspomina go jako najbardziej stresującą sytuację w życiu. Jedni za kierownicą czują się jak ryba w wodzie i po 30 godzinach praktyki, zdają egzamin za pierwszym razem, a innym dojście do perfekcji zajmie nieco więcej. Dla niektórych sporym ułatwieniem będzie jazda automatem… Tak, tym automatem, który jeszcze jakiś czas temu przywodził na myśl tylko amerykańskie filmy… Sprawdźmy zatem, do czego uprawnia i jak wygląda prawo jazdy na automat. 

Zdawanie prawa jazdy na automacie – ułatwienie dla młodych? 

Pamiętasz swoje pierwsze godziny za kółkiem? Stres związany z koniecznością podzielności uwagi. Jedziesz, stajesz. Hamujesz, ruszasz. Zmieniasz biegi. Obrotomierz, sprzęgło, skrzynia biegów – wszystko na raz, w jednym czasie. Do tego wszystkiego, nie możesz spuszczać oczu, patrz przed siebie. Osobie początkującej za kierownicą, koordynacja tych wszystkich czynności może przysporzyć nieco problemów. Pewnym ułatwieniem i wyjściem z opresji może wydawać się jazda automatem.

Wówczas nie musisz pilnować obrotomierza, martwić się o gaśnięcie silnika. Podczas egzaminu odchodzi Ci cały stres związany z płynnością jazdy, ruszania na wzniesieniu czy gasnącym silnikiem podczas włączania się do ruchu. Automatyczna przekładnia ułatwia Ci skupienie się na samym prowadzeniu pojazdu i obserwacji otoczenia, która jest absolutnie niezbędna. Ale czy nauka jazdy automatem rzeczywiście jest optymalnym rozwiązaniem dla młodego – ale nie tylko – kierowcy? Do czego uprawnia i czym konkretnie różni się od egzaminu na prawo jazdy z manualną skrzynią biegów? 

Jazda automatem vs. manualna skrzynia biegów: różnice

Przede wszystkim zaznaczmy, że prawo jazdy kategorii B na automat, choć cieszy się coraz większym zainteresowaniem, w dalszym ciągu stanowi jednak niewielki odsetek wszystkich egzaminów dla kierowców. A czym konkretnie różni się od egzaminu z tradycyjną skrzynią biegów? Przede wszystkim uprawnieniami, jakie daje. To, co podstawowe i najważniejsze – nauka jazdy automatem i zdawanie prawa jazdy na automacie uprawnia nas do prowadzenia pojazdów jedynie z automatyczną skrzynią biegów.

Oznacza to, że nawet jeśli poszczęści Ci się za kierownicą, a egzamin nie przysporzy większych problemów, z otrzymanym dokumentem nie będziesz mógł wsiąść za kierownicę auta z manualną skrzynią biegów. Dlaczego? Na świeżutkim prawo jazdy będzie widniała adnotacja “78”, a to uprawnia jedynie do jazdy automatem. Co jeśli będziesz chciał prowadzić auto z tradycyjną, manualną skrzynią biegów? Będziesz musiał zdać kolejny egzamin. 

Nauka jazdy automatem czy autem z manualną skrzynią biegów? 

Według wielu kierowców, automatyczna skrzynia biegów pozwala na lepsze panowanie nad autem. Rezygnując z manualnej przekładni możesz poświęcić całą uwagę otoczeniu, nie dbając o dostosowanie odpowiedniego biegu do prędkości jazdy. Jeśli po otrzymaniu prawa jazdy planujesz poruszać się automatami, nauka jazdy automatem, może być dobrym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że prawdopodobieństwo sytuacji, kiedy spontanicznie wsiądziesz za kierownicę dowolnego auta, zdecydowanie się zmniejszy.

Chcąc kierować pojazdem z manualną przekładnią, musisz ponownie podejść do egzaminu. Nie ma natomiast obowiązku przechodzenia całego kursu, więc jeśli jesteś doświadczonym kierowcą, wystarczą jedynie jazdy doszkalające. Reasumując – być może automat jest łatwiejszy w obsłudze i zdecydowanie podnosi komfort jazdy, ale pamiętaj o tym, że niesie za sobą także pewne ograniczenia. 

PODSUMOWANIE: 

  • Zdając egzamin na prawo jazdy masz do wyboru: jazdę automatem lub naukę samochodem z manualną skrzynią biegów. 
  • Prawo jazdy na automat uprawnia do poruszania się tylko i wyłącznie autami z automatyczną skrzynią biegów; by prowadzić auto z manualną przekładnią – musisz ponownie podejść do egzaminu. 
  • Automatyczna skrzynia biegów ułatwia panowanie nad autem, jednak niesie za sobą pewne ograniczenia.
Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.