Rozrusznik samochodowy jest tym elementem spalinowego auta, który pozwala na uruchomienie silnika. Bez tej części odpalenie pojazdu jest bardzo trudne, choć nie niemożliwe. Jak działa rozrusznik w aucie? Po czym poznać, że uległ awarii? I co zrobić z uszkodzoną częścią? Odpowiadamy.
Od dziesięcioleci ciężko wyobrazić sobie samochód bez rozrusznika. Rozwiązanie stało się standardem już w latach 20. minionego wieku i znacząco ułatwiło życie kierowców. Wcześniej uruchomienie auta wymagało użycia siły i uwagi, bo łatwo można było zostać znokautowanym przez korbę. Na szczęście obecnie modele na korbkę możemy podziwiać tylko w muzeach lub na starych filmach.
Czytaj także: Wymiana akumulatora
Z tego artykułu dowiesz się...
Do czego służy rozrusznik?
Jak sama nazwa wskazuje, rozrusznik w samochodzie służy do rozruchu. To dzięki niemu auto natychmiast odpala po uruchomieniu z kluczyka. Sam z siebie silnik nie jest w stanie wydać momentu obrotowego. Nie wytworzy też energii elektrycznej. Do tego potrzebny jest właśnie rozrusznik, który uruchamia początkowy obrót wału korbowego i nadaje mu odpowiednią prędkość, przy której napęd zaczyna samodzielnie pracować.
Ta niewielka i genialna w swojej prostocie część najczęściej zasilana jest z akumulatora. Rzadziej spotykane są rozruszniki pneumatyczne i spalinowe.
Jak działa rozrusznik?
Konstrukcja rozrusznika nie jest skomplikowana. Podstawową częścią jest bendiks, czyli zespół sprzęgający. To dzięki niemu rozrusznik łączy się z silnikiem i obraca wał korbowy. Bendiks blokuje też przeniesienie napędu zwrotnie na rozrusznik, bo w przeciwnym razie część mogłaby się zniszczyć. Zespół sprzęgający połączony jest ze szczotkami i wirnikiem.
Od niego odchodzi też elektromagnes, który odpowiada za przekazanie prądu z akumulatora do rozrusznika, by ten mógł zacząć działać. Inne elementy rozrusznika to cewki stojana i szczotkotrzymacz. Całość zamknięta jest w metalowej obudowie.
Żeby rozrusznik samochodowy wprowadził silnik spalinowy w obroty, trzeba „załączyć” mu prąd. Po przekręceniu kluczyka lub wciśnięciu guzika startu rozrusznik przejmuję energię elektryczną z akumulatora i zamienia na pracę mechaniczną. Najpierw zaczyna obracać się wirnik, a zaraz potem wał korbowy silnika.
Uwaga: Rozrusznik mimo niewielkich rozmiarów musi mieć sporą moc, żeby spowodować obroty napędu. W zależności od modelu, rozrusznik do samochodu ma moc między 0,4 a 10 kW.
Jakie są objawy uszkodzenia rozrusznika?
Awarie rozrusznika nie należą do listy najczęstszych problemów z samochodem. Niemniej przez to, że ta część działa pod ogromnym obciążeniem i z nią zdarzają się kłopoty. Najczęściej są one spowodowane rozładowanym akumulatorem lub zużyciem konkretnego elementu. W rozruszniku najszybciej zużywają się szczotki węglowe. W końcu to one cały czas ścierają się o wirnik. Stosunkowo często zużywają się też łożyska i tuleje.
Dużo rzadziej ulegają uszkodzeniu koła zębate zespołu sprzęgającego.
Po czym poznać, że masz problem z rozrusznikiem? Pierwszym i najbardziej oczywistym sygnałem, że coś może się dziać z tą częścią, jest brak zapłonu. Innymi objawami są: wolniejszy rozruch oraz dziwne hałasy podczas odpalania auta. Gdy obserwujesz takie zjawiska, receptą na ustalenie ich przyczyn jest diagnostyka rozrusznika.
Czytaj także:
OC Kielce
Jak naprawić uszkodzony rozrusznik?
Z awarią rozrusznika można poradzić sobie na kilka sposobów. Jeśli jesteś złotą rączką, a powodem problemów jest wytarcie się szczotek, możesz wymienić ten element samodzielnie. Jednak przy wyrobieniu się łożysk czy tulei warto podjechać do warsztatu lub zakładu, który specjalizuje się w regeneracji urządzeń elektrycznych. Bo w zależności od rodzaju i stopnia uszkodzenia, rozrusznik można zregenerować, co jest znacznie tańszą opcją niż wymiana tej części na nową.
Pamiętaj: od ponoszenia kosztów za awarie samochodu może cię uchronić specjalne ubezpieczenie zwane motogwarancją.
PODSUMOWANIE:
- Rozrusznik samochodu jest urządzeniem, które uruchamia silnik samochodu spalinowego.
- Sygnałem, że coś dzieje się z rozrusznikiem są problemy z uruchomieniem samochodu, dziwne odgłosy przy starcie silnika lub wolniejsze obroty wału korbowego.
- Uszkodzony rozrusznik można zregenerować, jeśli awaria nie jest bardzo poważna. Koszt takiej naprawy można pokryć z motogwarancji, jeśli taką mamy.