Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 16.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
4.1/5 - (10 votes)

Na sprowadzenie samochodu ze Szwajcarii decyduje się stosunkowo niewielu Polaków. Niemniej, ci którzy podejmują taki wybór, liczą na bezwypadkowe auto w niezłym stanie. W końcu kupują od Helwetów. Jak kupić samochód ze Szwajcarii i nie narazić się na przykre niespodzianki? I jak wyglądają formalności? Zapraszamy do lektury naszego poradnika. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Samochody ze Szwajcarii można sprowadzić na dwa sposoby – przez wyspecjalizowaną firmę lub samodzielnie. Drożej, ale też szybciej i bez większych formalności kupisz samochód ze Szwajcarii w komisach, które zajmują się sprowadzaniem aut z tego kraju. Większy wybór daje szukanie pojazdu samodzielnie. Będzie cię to kosztowało też mniej niż w komisie, ale zajmie więcej czasu. 

Sprowadzenie samochodu ze Szwajcarii – na to uważaj

Bez względu na wybrany sposób sprowadzenia samochodu ze Szwajcarii, sprawdź, co kupujesz. Poproś więc sprzedawcę o dokumenty samochodu i papiery z badania technicznego. W Szwajcarii są one bardzo dokładne, pod warunkiem, że nie jest to badanie eksportowe. W tym drugim przypadku oględziny są pobieżne, a szwajcarska stacja gwarantuje dojazd auta do granicy. 

Czytaj także:
Akcyza na samochód
Samochód z Anglii

Niestety, przy sprowadzaniu samochodu ze Szwajcarii nie masz opcji sprawdzenia historii auta w powszechnej bazie (nie ma takiej), szczególnie jego przebiegu, poza tym co widzisz na cyferblacie. Przejrzyj uważnie dokumenty i jeśli coś budzi twoją wątpliwość, to znaczy że historia może nie być „czysta”. 

Jeśli kupujesz samochód ze Szwajcarii przez firmę, zrób dobry research i skorzystaj z zaufanej instytucji. Niestety, zdarza się, że komisy naciągają swoich klientów i jako auta bezwypadkowe sprzedają pojazdy pokolizyjne czy poważnie uszkodzone, ale po naprawie. Uważaj też na zbyt atrakcyjne ceny. Auta sprowadzane z kraju Helwetów są zazwyczaj droższe niż te z rynku niemieckiego czy francuskiego. Za okazyjną ceną mogą się więc kryć ukryte wady.

Samochód ze Szwajcarii – formalności

Gdy sprowadzasz samochód ze Szwajcarii przez komis większość formalności ci odpada. Nie martwisz się rejestracją, opłatami, tłumaczeniem dokumentów czy krótkoterminowym OC. Gdy jednak sprowadzasz auto na własną rękę, dopilnowanie tych wszystkich spraw jest na twojej głowie. 

Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej, dlatego przy sprowadzaniu samochodu ze Szwajcarii zwróć większą uwagę na dokumentację. Najważniejszy jest dowód rejestracyjny – Fahrzeugausweis – w którym powinna być pieczątka wyrejestrowania auta. Bez tego rejestracja samochodu ze Szwajcarii w polskim urzędzie nie będzie możliwa.

Kolejna rzecz, to akcyza – w ciągu 30 dni od zakupu auta musisz ją opłacić. Stawki są dwie:

  • 3,1% wartości samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3
  • 18,6% wartości samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3

Mimo że Szwajcaria nie należy do Unii, nie płacisz za odprawę celną (stawka jest zerowa).  Pod jednym warunkiem – samochód był wyprodukowany na terenie Wspólnoty i ma certyfikat pochodzenia EUR-1.

Pamiętaj też o krótkoterminowym OC (do czasu właściwej rejestracji samochodu ze Szwajcarii). W zależności od auta to koszt kilkudziesięciu do nawet 200-250 zł. Do kraju przywozisz pojazd na lawecie lub jedziesz nim samodzielnie. I mimo że przeglądy w Szwajcarii są dość dokładne i wymagające, po przyjeździe udajesz się do Stacji Kontroli Pojazdów, bo szwajcarskie badania nie są u nas honorowane.

Rejestracja samochodu ze Szwajcarii – dokumenty 

W ciągu 30 dni od daty zakupu samochodu ze Szwajcarii musisz go zarejestrować. Tak wygląda lista potrzebnych do tego dokumentów:

  1. Wniosek o rejestrację pojazdu (do pobrania w urzędzie lub na stronie instytucji).
  2. Umowa kupna/sprzedaży, faktura VAT lub inne potwierdzenie własności.
  3. Dowód rejestracyjny (fahrzeugausweis).
  4. Dokument poświadczający ważne badanie techniczne w polskiej SKP.
  5. Potwierdzenie opłaty akcyzowej – dotyczy tylko samochodów osobowych i czterokołowych
  6. Świadectwo odprawy celnej.
  7. Dotychczasowe tablice rejestracyjne auta (lub twoje oświadczenie, że pojazd nie ma tablic lub są one zwrócone w kraju, z którego pochodzi samochód).
  8. Karta pojazdu (w przypadku, gdy była wydana).
  9. Potwierdzenie tzw. opłaty recyklingowej (jeśli pojazd był sprowadzony przed 1 stycznia 2016 r. i jest rejestrowany po raz pierwszy w Polsce).
  10. Potwierdzenie opłat urzędowych.

Przy rejestracji samochodu ze Szwajcarii niezbędne jest przetłumaczenie przez tłumacza przysięgłego poniższych dokumentów: 

  1. Umowy kupna-sprzedaży lub faktury.
  2. Świadectwa odprawy celnej.
  3. Fahrzeugausweis (szwajcarskiego dowodu rejestracyjnego).

Więcej na ten temat piszemy w artykule „Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy„.

Ubezpieczenie samochodu ze Szwajcarii

W dniu rejestracji polisy krótkoterminowe OC na sprowadzany samochód ze Szwajcarii wygasają. Dlatego pamiętaj o kupieniu całorocznej obowiązkowej polisy ze startem w dniu rejestracji auta. Koszty ubezpieczenia OC dla sprowadzanego samochodu ze Szwajcarii są średnio wyższe niż dla aut krajowych. Dlatego warto sprawdzić oferty i wybrać najlepszą opcję pod względem kosztów. 

Ubezpieczenie samochodu ze Szwajcarii w odpowiednim czasie jest bardzo ważne. W przeciwnym razie możesz dostać karę za brak ubezpieczenia OC od UFG.

PODSUMOWANIE:

  • Sprowadzenie samochodu ze Szwajcarii możliwe jest na dwa sposoby – przez wyspecjalizowaną firmę lub samodzielnie. 
  • Gdy kupujesz samochód ze Szwajcarii, zwłaszcza na własną rękę, czeka cię sporo formalności – opłaty akcyzowe, świadectwo odprawy celnej, tłumaczenia części dokumentów, badanie techniczne w polskiej stacji kontroli pojazdów i oczywiście rejestracja.  
  • Rejestracja samochodu ze Szwajcarii musi nastąpić w ciągu 30 dni od daty zakupu pojazdu. Wtedy też nie zapomnij o zakupie ubezpieczenia OC dla tego samochodu. Wcześniejsze polisy w dniu rejestracji samochodu ze Szwajcarii wygasają.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej