Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 01.09.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut.
5/5 - (2 votes)

Caravaning już dawno przestał być czystą formą podróżowania, a coraz częściej staje się stylem życia. Turystyka bez granic i bez ustalonego planu, poczucie bezgranicznej wolności oraz pełna swoboda w drodze i w życiu – dziś cenimy to bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Z wyborem domu na kółkach nierozerwalnie wiąże się jednak ubezpieczenie kampera. Czym w ogóle jest samochód kempingowy i dlaczego tak ważne jest jego nazewnictwo? Ile kosztuje ubezpieczenie kampera i co wpływa na wysokość składki? Sprawdzamy! 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Kamper – rodzaje samochodów kempingowych

ubezpieczenie kampera

Kamper czy też samochód kempingowy – może się wydawać, że nazewnictwo nie pozostawia tutaj żadnych wątpliwości. Jest to pojazd turystyczny, który traktowany jest jako swego rodzaju dom na kółkach – jest środkiem transportu zapewniającym jednocześnie zarówno miejsce do wypoczynku, strefę do przygotowywania posiłków czy część sanitarną. Krótko mówiąc – kamper to pojazd, który w skondensowanej formie oferuje wszystko to, co mają nam do zaoferowania murowane cztery ściany.

Ze względu na projekt kampera, jego zabudowę i zaplanowane wyposażenie, możemy wyróżnić kilka rodzajów pojazdów. Jednym z najprostszych i wyposażonych w najmniejszą ilość udogodnień jest kamper-van. Z kolei poszerzona zabudowa z dodatkową przestrzenią sypialną zlokalizowaną nad kabiną kierowcy, to tak zwana alkowa. Jednym z najpopularniejszych i najczęściej spotykanych na drogach samochodów rekreacyjnych jest jednak półintegra, która – choć do złudzenia przypomina alkowę – pozbawiona jest dodatkowej przestrzeni sypialnej. Sama kabina kierowcy charakteryzuje się natomiast większą integracją z przestrzenią mieszkalną – często wykorzystywane rozwiązanie to chociażby obrotowe fotele, które jednocześnie pełnią funkcję siedzisk przy stole.

Największym i najlepiej wyposażonym samochodem kempingowym jest bez wątpienia integra, która bazuje wyłącznie na podwoziu samochodów dostawczych, gdzie całą kabinę oraz resztę kampera buduje się od podstaw. W tym przypadku, za ogromną swobodą w projektowaniu wnętrza, idzie natomiast zdecydowanie wyższa cena. 

Ile kosztuje samochód kempingowy?

Podróżowanie kamperem jest świetną alternatywą dla codziennej rutyny i przełamania standardowego stylu życia. Kamper, jeszcze nie tak dawno był świetną opcją na podróżowanie bez planu i wakacyjny wyjazd organizowany na własną rękę. Dziś coraz częściej traktowany jest jednak jako styl życia, a konkretniej synonim życia w drodze. Wydaje się kuszącą opcją dla wielu z nas. Jedną z przeszkód, jakie stoją na drodze do podróżowania domem na kółkach, może jednak okazać się jego cena. Ta uzależniona jest od wielu czynników.

Do wyboru mamy chociażby nowy samochód kempingowy czy ten z drugiej ręki. Na wartość pojazdu ogromny wpływ będzie miał także sam rodzaj oraz wyposażenie – wspomniany wyżej kamper z alkową, czyli dodatkową przestrzenią sypialną znajdującą się nad kabiną kierowcy, w wyposażeniu klasy premium, to koszt, za który moglibyśmy kupić kawalerkę w niewielkim mieście. Nowy kamper z podstawową wersją wyposażenia, to wydatek rzędu nawet 200 tys. zł. Koszt ten rośnie wraz z bogactwem funkcji, które ma nam gwarantować samochód kempingowy.

Warto jednak mieć na uwadze, że koszt samego pojazdu, to dopiero początek. Kamper, jako pojazd mechaniczny - tak, jak każdy inny samochód - podlega obowiązkowi ubezpieczenia OC. Ile kosztuje ubezpieczenie kampera i od czego zależy jego wysokość?

Ile kosztuje ubezpieczenie kampera? Czynniki wpływające na wysokość składki 

Na pytanie: “ile kosztuje ubezpieczenie kampera?” nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Choć w przypadku samochodu kempingowego obowiązują praktycznie takie same zasady, jak w przypadku ubezpieczenia auta osobowego, wysokość składki ubezpieczeniowej będzie uzależniona od jeszcze jednego czynnika. Zacznijmy jednak od podstawowych, czyli tych związanych z samym profilem kierowcy, jak i pojazdu. 

Wyliczając składkę ubezpieczeniową i oferując ubezpieczenie kampera, ubezpieczyciel weźmie pod uwagę wiek kierowcy oraz jego doświadczenie za kółkiem, historię ubezpieczeniową czy parametry techniczne pojazdu. Warto jednak liczyć się z tym, że ostateczny koszt ubezpieczenia kampera może być znacznie wyższy, niż w przypadku polisy dla samochodu osobowego. Dlaczego? Wpływ na to ma rodzaj pojazdu, który określony został w dowodzie rejestracyjnym. 

Kamper może być zarejestrowany jako zwykły samochód osobowy, samochód ciężarowy lub jako samochód specjalny - kempingowy. Ten ostatni wydaje się być najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, ponieważ w przypadku samochodów specjalnych, składka za obowiązkowe ubezpieczenie jest znacznie niższa.

Jednak aby nasz kamper mógł zostać zarejestrowany jako pojazd specjalny, musi spełniać on ściśle określone warunki:

  • pojazd musi być pojazdem zaprojektowanym głównie do przewozu osób i bagażu, czyli pojazdem kategorii M,
  • wyposażenie pojazdu musi spełniać funkcje miejsca mieszkalnego – musi obejmować wyposażenie takie jak: siedzenia i stolik, miejsce do spania, urządzenia kuchenne oraz szafki,
  • wyposażenie pojazdu musi być trwale umocowane w przedziale mieszkalnym.

W rzeczywistości jednak kamper bardzo często bywa zarejestrowany jako klasyczne auto osobowe czy samochód ciężarowy. Chcąc zaoszczędzić co nieco na obowiązkowym ubezpieczeniu kampera, warto zastanowić się nad ewentualną przebudową pojazdu i zmianą jego przeznaczenia.  

Jakie ubezpieczenie kampera wybrać? 

Ubezpieczenie OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Jego zakres uregulowany jest ustawowo, co oznacza, że w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym będzie identyczny. Polisa ta chroni w zakresie odpowiedzialności cywilnej w przypadku, gdy spowodujemy wypadek lub kolizję. Pokrywa ona koszty szkód związanych zarówno z uszkodzeniem pojazdu, jak i zdrowiem osób poszkodowanych w zdarzeniu. 

Do tej pory wszystko wydaje się oczywiste – każdy samochód kempingowy musi posiadać ważne ubezpieczenie OC, a więc ubezpieczenie kampera to fakt, z którym nie ma sensu dyskutować. Brak ważnej polisy odpowiedzialności cywilnej to nie tylko niewypełnienie obowiązku kierowcy, ale także bezmyślność, która może nas słono kosztować. Każdy dzień bez ważnego OC to wysokie kary finansowe dla właściciela, ale także kolosalne wydatki, którymi możemy zostać obarczeni w razie wypadku i spowodowania szkody.

Co więcej - każdy brak ubezpieczenia OC wyjdzie na jaw prędzej czy później. Nieodpowiedzialność kierowców coraz częściej zostaje namierzania bez ich udziału czy nawet bezpośredniej kontroli policji, a swoją zasługę w tym ma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

W tym miejscu warto jednak zadać sobie pytanie – czy OC dla kampera będzie w zupełności wystarczające? Niezupełnie. Tutaj warto zdecydować się na bardziej kompleksowe ubezpieczenie kampera, które zagwarantuje nam względny spokój w podróży, a przede wszystkim zminimalizuje stres w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. Nieodzowne więc może okazać się chociażby chociażby ubezpieczenie kampera w zakresie polisy Autocasco, pomoc Assistance czy NNW dla kampera. 

NNW kampera – Jak kupić dobre ubezpieczenie?

Zakup dobrej polisy ubezpieczeniowej dla kampera to kwestia, która wymaga starannego przemyślenia i analizy. Bez odpowiedniego ubezpieczenia, możemy narazić się na szereg nieoczekiwanych kosztów, które mogą zepsuć nawet najbardziej zaplanowany wyjazd. Wybierając ubezpieczenie NNW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) dla kampera, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów.

Przede wszystkim, ważne jest aby ubezpieczenie NNW kampera było dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb. Każdy kamper ma różne preferencje i styl podróżowania, dlatego polisa powinna odpowiadać na te specyficzne wymagania. Należy zastanowić się nad kwestią zakresu ochrony – czy obejmuje ona na przykład koszty leczenia i rehabilitacji po wypadku, czy też wsparcie w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu.

Nie zapominajmy też o kosztach ubezpieczenia. Dobrze jest porównać oferty różnych ubezpieczycieli, aby znaleźć najlepszą relację ceny do zakresu ochrony. Należy jednak pamiętać, że najtańsze polisy nie zawsze są najlepszym wyborem. W przypadku ubezpieczeń NNW dla kampera, warto zainwestować w szeroki zakres ochrony.

Ubezpieczenie assistance kampera – na to zwróć uwagę kupując polisę!

Ubezpieczenie assistance jest nieodzowną częścią każdego wyjazdu kamperem. Dzięki niemu, w razie awarii pojazdu, możemy liczyć na wsparcie na miejscu lub holowanie do najbliższego serwisu. Wybierając polisę assistance, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Pierwszą z nich jest zakres terytorialny ubezpieczenia. Jeśli planujemy podróż po Europie, polisa powinna obejmować wszystkie kraje, które zamierzamy odwiedzić. W przypadku dalszych wypraw, warto zwrócić uwagę, czy ubezpieczenie obejmuje takie kwestie jak transport do kraju, w którym kamper został zakupiony.

Innym ważnym elementem jest zakres usług assistance. Niektóre polisy oferują podstawowe wsparcie, takie jak holowanie do najbliższego serwisu, podczas gdy inne obejmują szereg dodatkowych usług, takich jak zakwaterowanie w hotelu podczas naprawy kampera, czy dostarczenie pojazdu zastępczego.

Ostatnia, ale nie mniej ważna kwestia dotyczy limitów kwotowych i częstotliwości korzystania z usług. Należy zwrócić uwagę na to, jak wysokie są limity finansowe poszczególnych usług oraz czy istnieją ograniczenia w ich liczbie.

Pamiętajmy, że dobrze dobrana polisa ubezpieczeniowa może znacznie ułatwić nam podróż i zapewnić spokój ducha na każdym etapie wyprawy kamperem.

Kamperem w świat: jakie ubezpieczenie kampera na podróż za granicę wybrać? 

Na gruncie polskim, w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia, wystarczające będzie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W przypadku kierowców planujących podróże zagraniczne, to może okazać się jednak absolutnie niewystarczające. Osoby, które planują zwiedzać świat swoim domem na kółkach i przekraczać granice kolejnych państw, powinny zorientować się także w przepisach obowiązujących na danym terytorium. W niektórych państwach, “polskie OC” po prostu nie zadziała. Wówczas konieczna będzie tak zwana “Zielona Karta”, czyli międzynarodowy certyfikat poświadczający posiadanie ważnego ubezpieczenia OC. Ta wymagana będzie chociażby w Turcji, Rosji, Macedonii czy na Ukrainie. 

UWAGA: Przed wyruszeniem w podróż warto zaplanować trasę i kraje, przez które zamierzamy przejechać, by uniknąć niepotrzebnych kłopotów. Może się zdarzyć, że choć w docelowym kraju, do którego zmierzamy, Zielona Karta nie będzie wymagana, może być ona jednak niezbędna na trasie naszej podróży. 

Wiele towarzystw ubezpieczeniowych wydaje Zieloną Kartę całkowicie za darmo. Warto jednak zadbać o nią odpowiednio wcześniej, ponieważ jej wyrobienie może trwać nawet kilka tygodni. Co więcej, dokument można wyrobić tylko w towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym posiadamy polisę, co oznacza, że niemożliwe będzie zakupienie Zielonej Karty na granicy kraju,  w którym będzie ona wymagana. 

Ubezpieczenie AC, Assistance czy ubezpieczenie NNW dla kampera: jakie ubezpieczenie dodatkowe wybrać? 

ubezpieczenie kampera

Wśród ubezpieczeń dobrowolnych, których zakup powinni rozważyć kierowcy, możemy wyróżnić chociażby ubezpieczenie kampera w zakresie Autocasco, NNW dla kampera czy ubezpieczenie Assistance. Ich wybór jest kwestią indywidualną, jednak warto rozważyć za i przeciw (jeśli takowe w ogóle istnieją) posiadania dodatkowej ochrony. 

Pierwszym ubezpieczeniem, którego zasadność przeanalizujemy, będzie ubezpieczenie NNW dla kampera. Jest to ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, które chroni zarówno kierowcę kampera, jak i jego pasażerów. Polisa gwarantuje wypłatę odszkodowania w razie wypadku czy doznania trwałego uszczerbku na zdrowiu. Pokryje zatem koszty rehabilitacji po wypadku czy zapewni wsparcie finansowe w momencie, gdy stwierdzona zostanie niezdolność do pracy. Wysokość składki ubezpieczenia NNW kampera będzie ściśle związana przede wszystkim z wybraną sumą ubezpieczenia. 

Pozostawienie kampera na niestrzeżonym parkingu czy parkowanie w przypadkowych miejscach na trasie, zwiększa ryzyko dewastacji i zniszczeń czy nawet kradzieży pojazdu. Wszystko to wynika ze specyfiki podróżowania kamperem. W związku z tym kierowcy samochodów kempingowych powinni rozważyć zakup dodatkowego ubezpieczenia AC. Szczególną uwagą na nie powinni zwrócić podróżni, którzy przemierzają kolejne kilometry autem z bogatym wyposażeniem klasy premium, które może okazać się bardzo smakowitym kąskiem dla złodziei. 

Kolejną polisą, której posiadanie wydaje się bardzo zasadne w przypadku “życia w drodze” jest wsparcie na drodze Assistance, które zagwarantuje nam pomoc w razie wypadku, awarii czy innej nieprzewidzianej sytuacji na drodze. W zależności od wybranej opcji Assistance, polisa może zadziałać nawet w takich przypadkach jak rozładowanie akumulatora, brak paliwa czy zatrzaśnięcie kluczyków. Jej posiadanie może uwolnić nas od wielu stresujących sytuacji, szczególnie jeśli te spotkają nas w obcym państwie, bez znajomości języka i lokalnych przepisów. 

UWAGA: W przypadku ubezpieczenia Assistance warto jednak zwrócić szczególną uwagę na jego zakres terytorialny. Zweryfikujmy czy polisa zapewnia ochronę także za granicą, w krajach, przez które przebiegać będzie trasa naszej podróży. 

PODSUMOWANIE: 

  • Kamper to pojazd turystyczny, zapewniający jednocześnie zarówno miejsce do wypoczynku, strefę do przygotowywania posiłków czy część sanitarną. 
  • Ze względu na rodzaj zabudowy i wyposażenie pojazdu, możemy wyróżnić kamper-vany, alkowy z dodatkową przestrzenią sypialną nad kabiną kierowcy, półintegry czy zaprojektowane i zbudowane od postaw – integry. 
  • Nowy kamper z podstawową wersją wyposażenia, to wydatek oscylujący w granicach nawet 200 tys. zł. Koszt ten rośnie oczywiście wraz z bogactwem wyposażenia czy funkcji, które ma nam gwarantować samochód kempingowy.
  • Ubezpieczenie kampera, podobnie jak każdego pojazdu mechanicznego, jest obowiązkowe, a jego wysokość uzależniona jest od podobnych czynników, jak w przypadku samochodu osobowego. 
  • Kamper może być zarejestrowany jako zwykły samochód osobowy, samochód ciężarowy lub jako samochód specjalny – kempingowy. Ten ostatni będzie najbardziej opłacalny w kontekście ubezpieczenia OC – ubezpieczenie kampera będącego pojazdem specjalnym będzie kosztowało nieco mniej. 
  • Przed wyruszeniem w podróż warto zaplanować trasę i zapoznać się z przepisami krajów, przez które zamierzamy przejechać. W krajach, które nie respektują klasycznego “polskiego OC”, konieczna będzie Zielona Karta. 
  • Kierowcy przemierzający świat kamperem, powinni rozważyć zakup dodatkowego ubezpieczenia – chociażby polisy NNW, AC czy pomocy w drodze – Assistance.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej