Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 16.03.2022 Pozostałe
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Koszt ubezpieczenia roweru zależy przede wszystkim od wartości sprzętu, który zdecydowaliśmy się zakupić. Jeżeli posiadamy stary, mocno zużyty sprzęt, nie możemy liczyć na wysoką kwotę z odszkodowania ze strony ubezpieczyciela. Dlatego też osoby, które decydują się na zakup nowego roweru, często dość drogiego, powinny zwrócić szczególną uwagę na ubezpieczenie roweru.

Czy ubezpieczenie roweru się opłaca?

Jaki koszt ubezpieczenia roweru jest opłacalny dla klienta? Wysokość składki, którą zobowiązany będzie zapłacić cyklista za ochronę polisą swojego roweru oczywiście ma znaczenie, jednakże pamiętajmy, że to, co jest najważniejsze, to suma ubezpieczenia. Podczas wyliczenia składki przez towarzystwo ubezpieczeniowe brane są pod uwagę różne elementy od wartości samego sprzętu po wiek osoby poruszającej się rowerem. Niemniej istotnym elementem jest również sposób, w jaki cyklista użytkuje jednoślad. Dużo wyższej składki za ubezpieczenie może spodziewać się kierowca jednośladu pracujący na przykład jako kurier na rowerze, niższą kwotę z pewnością otrzyma osoba, która korzysta z roweru z rzadka, turystycznie.

Należy również pamiętać, że to klient decyduje się na wysokość sumy ubezpieczenia. Co do zasady możemy przyjąć, że im wyższa jest to kwota, tym wyższą składkę będzie należało zapłacić za ochronę polisą. Większość towarzystw, tak jak już wspomnieliśmy, zwraca również uwagę na wycenę sprzętu, którą ustala na podstawie zakresów cenowych na dzień zakupy polisy. W Polsce możemy też spotkać zakłady ubezpieczeniowe, które odmawiają ubezpieczenia rowerów, których sprzęt ma wartość wyższą niż 5000 zł. 

Ile kosztuje ubezpieczenie roweru?

Ubezpieczenie roweru zazwyczaj sprzedawane jest w pakietach. Zestaw tego rodzaju ubezpieczeń obejmuje swoim zakresem najczęściej następstwa nieszczęśliwych wypadków oraz odpowiedzialność cywilną, w momencie gdy uszkodzimy czyjeś mienie lub powstaną tak zwane szkody na osobie. Dzięki tego rodzaju zabezpieczeniu rowerzysta winny zdarzeniu drogowemu nie tylko nie będzie musiał zapłacić za zniszczone mienie innej osoby, ale również nie będzie zobowiązany do tego, by płacić za rehabilitację i wsparcie ofiary w dochodzeniu do zdrowia. 

Jeśli natomiast szukasz polisy dla kierującego rowerem, sprawdź nasz artykuł „OC rowerzysty„.

Ile zapłacę za ubezpieczenie starego roweru?

Tego właśnie tytułu tak ważne jest zwrócenie uwagi na to, do jakiej kwoty towarzystwo ubezpieczeniowe odpowiada za powstałe straty. Te,  które będą przewyższały wartości określone w umowie polisy, będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni. Jeden z najprostszych pakietów tego rodzaju obejmujący następstwa nieszczęśliwych wypadków zaledwie do 10 000 zł oraz od odpowiedzialności cywilnej do 10 000 zł kosztuje najczęściej około 100 zł – przy założeniu, że mamy rower niedrogi za około półtora 1000 zł i jesteśmy w jego posiadaniu już 2 lata.

Ubezpieczamy się tylko na sezon letni? To możliwe!

Pamiętajmy również, że ubezpieczenie dla cyklistów nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym i nie musimy kupować go na 12 miesięcy. W Polsce rzadko kiedy pogoda pozwala na podróżowanie jednośladem przez cały rok. W związku z powyższym kwota składki może być o wiele niższa, gdy zdecydujemy się na zakup polisy dla rowerzysty na około 6 miesięcy.

Na polskim rynku dostępne są oferty ubezpieczenia cyklistów już od 25 zł za sezon. Jeżeli jednak posiadamy dobrej jakości sprzęt, a co za tym idzie – drogi, musimy liczyć się z tym, że nasze ubezpieczenie będzie droższe i konieczne będzie, abyśmy posiadali wskazane przez zakład ubezpieczeń zabezpieczenia utrudniające proces kradzieży jednośladu. 

Pamiętaj o wykluczeniach i zabezpieczeniach

Wszystkie warunki, które musimy spełnić są zawsze określone w ogólnych warunkach ubezpieczenia umowy polisa. Znajdziemy tam wszystkie świadczenia, do których zobowiązany jest ubezpieczyciel oraz czynności, których powinien dochować właściciel pojazdu chroniąc rower przed kradzieżą. Warto również uważnie przyjrzeć się tak zwanym wykluczeniom, czyli sytuacjom, w których zakład ubezpieczeń nie odpowiada za zniszczenia na pojeździe lub nie wypłaci nam odszkodowania z NNW lub OC.

PODSUMOWANIE:

  • Ubezpieczenia dla rowerzysty jest nieobowiązkowe.
  • Osoby korzystające z roweru dla celów zarobkowych muszą spodziewać się wyższej składki ubezpieczenia.
  • Najtańsze ubezpieczenia dla cyklisty można w Polsce kupić już za 25 zł. 
  • Polisę dla jednośladu można kupić na okres krótszy niż 12 miesięcy. 

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej