16/09/2020 Pozostałe

Popsuta lodówka czy pralka to nie tylko stres, ale i wydatki. Czy można ich uniknąć? Tak, jeśli dobrze wybierzesz ubezpieczenie sprzętu AGD RTV. Dowiedz się, jak dzięki polisie możesz mieć z głowy problem sprzętowych awarii.  

Mówi się, że obecnie produkowany sprzęt starcza góra na 5 lat. W dodatku w przypadku nawet zwykłej usterki zazwyczaj nie opłaca się go naprawiać, bo albo jest to droga „impreza”, albo nie ma na rynku odpowiednich części. Pogląd to dość skrajny i nie zawsze prawdziwy, niemniej nie da się ukryć, że koszty napraw lub wymiany urządzeń domowych mogą być wysokie. 

Ubezpieczenie sprzętu AGD RTV a rozszerzona gwarancja

Kiedy kupujesz nowy sprzęt elektroniczny, sklep zwykle proponuje ci tzw. rozszerzoną gwarancję. W rzeczywistości to nic innego jak proste ubezpieczenie, które chroni nas w określonych sytuacjach. Najczęściej są to przypadkowe uszkodzenia sprzętu lub kradzież, ale bez awarii. Dość wąsko prawda? A przyznaj, że awaria wężyka od pralki zdarza się częściej niż jej uszkodzenie w wyniku nieszczęśliwego wypadku. 

Dlatego, jeśli decydujesz się na ubezpieczenie sprzętu AGD RTV w ramach rozszerzonej gwarancji, sprawdź dokładnie, co ono obejmuje. I od kiedy działa – czy od pierwszego dnia zakupu czy dopiero po upływie okresu właściwej gwarancji. 

Ważne!
Rozszerzona gwarancja to nie jest jedyny sposób na ubezpieczenie sprzętu AGD RTV. Ochronę tego typu, znacznie szerszą, zawiera standardowa polisa mieszkaniowa. 

Ubezpieczenie domu – na co może liczyć twój sprzęt elektroniczny?

Każda polisa mieszkaniowa, poza samą nieruchomością, zazwyczaj chroni też mienie, które znajduje się w środku. Czyli elementy ruchome i stałe. Gdzie mieści się sprzęt elektroniczny? W kategorii mienia ruchomego, obok takich rzeczy jak meble, wyposażenie czy ubrania.

Ubezpieczenie sprzętu AGD RTV w ramach polisy mieszkaniowej obejmuje szeroki katalog zdarzeń. Taka polisa chroni w przypadku zdarzeń losowych, czyli pożaru, zalania, wybuchu, huraganu itp.  W wariancie ubezpieczenia all risk (od wszystkich ryzyk) katalog zdarzeń losowych niemal niewyczerpany.  Jedynym ograniczeniem są wtedy wyłączenia wyraźnie wskazane w OWU

W ramach polisy mieszkaniowej w standardzie ubezpieczenie sprzętu AGD RTV obejmuje również:

  • uszkodzenia (poza mechanicznymi i termicznymi) oraz awarie,
  • przepięcia (od skoku napięcia i od uderzenia pioruna), 
  • kradzieże (w tym z włamaniem), 
  • dewastacje, 
  • akty wandalizmu.

Wiele polis mieszkaniowych już w wersji podstawowej (a więc w cenie ubezpieczenia) zawiera assistance. W przypadku ubezpieczenia sprzętu AGD RTV chodzi o pomoc serwisową najczęściej po tym, jak skończyła ci się gwarancja na dany sprzęt. Odpowiedni fachowcy przyjadą naprawić ci komputer, lodówkę czy telewizor. Są wersje polis, gdzie w ramach usługi assistance masz też sprzątanie po naprawie.

Ubezpieczenie sprzętu AGD RTV nie tylko w domu

Polisa mieszkaniowa daje nam też sporo innych możliwości ochrony naszej elektroniki. Ubezpieczenie ruchomości w zależności od wybranego towarzystwa może obejmować również rzeczy, które znajdują się poza mieszkaniem czy należą do ciebie, twoich bliskich lub gości. 

O co dokładnie chodzi? O sprzęty, które masz w pomieszczeniach gospodarczych, na balkonie, tarasie, w loggii lub w ogrodzie. Ubezpieczenie sprzętu AGD RTV może dotyczyć też rzeczy wypożyczonych, biurowych i służbowych, a także osobistych rzeczy gości i tych, które są w trakcie przeprowadzki.  

Jak skorzystać z ubezpieczenia sprzętu?

Ubezpieczenie sprzętu AGD RTV w ramach polisy mieszkaniowej jest przypisane do mieszkania lub domu, a nie osoby. Niezależnie więc co i komu się stało, byle w danej nieruchomości, możesz liczyć na odszkodowanie lub pomoc. W przypadku każdej szkody działanie jest podobne, jak w innych ubezpieczeniach – jak najszybciej kontaktujesz się ze swoim towarzystwem i zgłaszasz, co się stało. 

Pomoc zwykle organizowana jest od ręki. Na odszkodowanie czeka się do 14 dni od daty zgłoszenia szkody pod warunkiem, że towarzystwo uzna roszczenie. Odmowa świadczenia może się zdarzyć, gdy dojdzie do sytuacji opisanych w warunkach ubezpieczenia jako wyłączenia. Najczęściej są to:

  • szkody mechaniczne i termiczne (przegrzanie),
  • użytkowanie sprzętu niezgodnie z przeznaczeniem i instrukcją,
  • sprzęt na gwarancji lub starszy niż 5 lat.

Podstawą wyliczenia odszkodowania jest suma ubezpieczenia przypisana do mienia ruchomego. Pamiętaj, że to ty decydujesz o wysokości tej sumy w ramach dostępnych opcji. Zawsze staraj się w miarę blisko określić, ile wart jest twój sprzęt. Kombinowanie tutaj się nie opłaca. Jeśli zaniżysz wartość mienia ruchomego, może się okazać, że jak przyjdzie co do czego, to twoje odszkodowanie nie pokryje nawet połowy starty. Nie wpadaj też w pułapkę zbyt wysokiej sumy ubezpieczenia, bo zapłacisz więcej za polisę, ale w ramach odszkodowania dostaniesz tyle, ile wart był sprzęt w momencie zgłoszenia. A jak wiadomo AGD i TV szybko tracą na wartości. 

PODSUMOWANIE:

  • Ubezpieczenie sprzętu AGD RTV gwarantuje pomoc w przypadku jego uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży. 
  • Najpopularniejsze sposoby na ubezpieczenie sprzętu AGD RTV to przedłużona gwarancja lub ubezpieczenie mienia ruchomego w ramach polisy mieszkaniowej. 
  • Aktualnie najszersze ubezpieczenie sprzętu AGD RTV obejmują polisy mieszkanie. Poza wypłatą odszkodowania za uszkodzenie, zniszczenie lub kradzież sprzętu, oferują też pomoc serwisową.

Agata Wiśniewska

Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.