10/07/2020 12 sierpnia, 2020 Komunikacyjne

Obawiasz się, że Twoje auto może ulec awarii? Planujesz dwutygodniowy wyjazd własnym samochodem po Polsce lub za granicę? Przeczytaj koniecznie i zdecyduj, czy ubezpieczenie od awarii samochodu, czyli assistance jest dla Ciebie? 

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na spędzenie urlopu w kraju. Wielu z nas podejmuje również decyzję o tym, aby w podróż wyruszyć swoim autem. Jednak podróżowanie na własną rękę niesie ze sobą wiele zagrożeń. Jednym z nich jest awaria pojazdu. Z tego też tytułu coraz więcej osób decyduję się na wykupienie dobrowolnego ubezpieczenia assistance, która wspiera kierowcę w momencie, gdy dojdzie do awarii. Zazwyczaj właściciel pojazdu może liczyć na odholowanie auta, usprawnienie go na drodze czy nawet auto zastępcze. Dzięki tym rozwiązaniom mimo przykrej sytuacji: wypadku czy awarii, nie trzeba całkowicie rezygnować ze swoich planów wypoczynkowych. 

Złapałeś gumę, zepsuł się silnik? Co robić? 

Wszystkie czynności, do których zobowiązany jest zakład ubezpieczeń są bardzo precyzyjnie określone w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Ponieważ ubezpieczenie assistance jest ubezpieczeniem dobrowolnym, czyli kierowca nie musi wykupywać jej obowiązkowo, to towarzystwo ubezpieczeniowe określa wraz ze swoim klientem zakres ochrony. Za wszystkie usługi (ściśle określone w ogólnych warunkach ubezpieczenia), z których ubezpieczony skorzysta są rozliczane bez jego udziału. Oznacza to, że zakład ubezpieczeń wykonuje tylko to, do czego został zobowiązany podpisaną umową. Z tego tytułu może okazać się, że nasze ubezpieczenie od awarii samochodu assistance będzie miało zupełnie inny zakres ochrony niż to, które mają nasi znajomi czy przyjaciele. 

Podstawowy wariant (mini assistance) wspiera kierowcę jedynie w zakresie holowania do warsztatu naprawczego, chyba że jest możliwość skorzystania z pomocy mechanika i usprawnienia samochodu na miejscu zdarzenia. Rozbudowane pakiety przewidują opłatę za nocleg osób poruszających się pojazdem, ich transport do domu, a niejednokrotnie również wypożyczenie samochodu zastępczego na okres naprawy ubezpieczonego auta. Co więcej niektóre firmy wspierają swoich klientów także w przypadku koniecznej interwencji lekarskiej oraz w takich sytuacjach, gdy nie są w stanie zaopiekować się swoimi dziećmi oraz zwierzętami domowymi.

Zazwyczaj w takim rozszerzonym pakiecie otrzymamy również niezbędne wsparcie tłumacza oraz wykwalifikowanego prawnika. Te najbardziej rozszerzone pakiety są zdecydowanie droższe od usług przewidzianych w mini assistance. Pamiętaj, że większość towarzystw ubezpieczeniowych nawet w najbardziej rozbudowanych ofertach precyzuje limity świadczeń. To znaczy, że określa maksymalną liczbę dni, na które wypożyczysz auto zastępcze, czy też wskazuje limity kilometrów dostępne w ramach holowania pojazdu. Warto zwrócić również uwagę na to, czy assistance (określane potocznie jako ubezpieczenie od awarii samochodu) będzie obowiązywało jedynie na terenie naszego kraju, czy też świadczenia będą wykonywane na terenie Unii Europejskiej. 

Dla kogo jest podstawowy wariant assistance? 

Ubezpieczenie assistance w wariancie podstawowym należy do tych o najwęższym zakresie i bardzo często dodawane jest do obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego obligatoryjnie. Tego rodzaju ubezpieczenie jest szczególnie korzystne dla osób nie dysponujących dużym budżetem, ale poruszających się po aglomeracjach i dużych miastach. Dzięki temu rozwiązaniu będą mogli zaoszczędzić nawet kilkaset złotych za holowanie swojego pojazdu w razie wypadku lub awarii.

Jeżeli nie jest to rozwiązanie dla Ciebie, sprawdź, czy kupując OC w pakiecie ze zwykłym assistance cena nie okaże się bardziej korzystna. Zakłady ubezpieczeń doceniają klientów, którzy kupują kilka ubezpieczeń jednorazowo, oferując im atrakcyjne zniżki oraz bonusy.

Miałeś wypadek lub awarię – co robić?

Po pierwsze, w ogólnych warunkach ubezpieczenia umowy assistance towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązują swoich klientów do niezwłocznego zgłoszenia powstałej szkody. Przygotuj polisę oraz dowód rejestracyjny pojazdu i zadzwoń na numer alarmowy wskazany w polisie. Dalsze etapy są uzależnione od konkretnego towarzystwa. W każdym z nich, proces ten wygląda nieco inaczej. Na infolinii mogą poprosić Cię o podanie kilku podstawowych informacji dotyczących Twojego pojazdu. Dodatkowo, ubezpieczyciel może poprosić o imię i nazwisko oraz numer polisy. Nierzadko poproszą Cię również o numer telefonu. Dodatkowo będziesz musiał podać konsultantowi numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN, a także markę i model auta.

Istotnym jest również to, abyś umiał wskazać, gdzie dokładnie się znajdujesz tak, aby ubezpieczyciel mógł wysłać do Ciebie niezbędną pomoc. Jeżeli Twoje ubezpieczenie obejmuje również pasażerów podróżujących z Tobą pojazdem, pytania dotyczące osób poszkodowanych mogą dotyczyć wszystkich pasażerów. Zapytaj konsultanta jakie powinny być Twoje kolejne kroki w czasie oczekiwania na udzielenie pomocy. Zabezpiecz miejsce zdarzenia i czekaj na wsparcie ze strony zakładu ubezpieczeń. 

PODSUMOWANIE:

  • Ubezpieczenie assistance w wariancie podstawowym mini często dodawane jest jako obligatoryjne do obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.
  • Assistance obejmuje swoją obejmuje holowanie, pomoc tłumacza, prawnika i innych – przewidzianą w ogólnych warunkach ubezpieczenia polisy.
  • Assistance może być przydatne również w przypadku kradzieży – auto zastępcze. 
  • Zgłoszenia awarii i wypadków dokonujesz na infolinii, gdzie możesz być zobowiązany do podania informacji dotyczących pojazdu.

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.