Obawiasz się, że Twoje auto może ulec awarii? Planujesz dwutygodniowy wyjazd własnym samochodem po Polsce? Przeczytaj koniecznie i zdecyduj, czy ubezpieczenie od awarii samochodu jest dla Ciebie? 

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na spędzenie urlopu w kraju. Wielu z nas podejmuje również decyzję o tym, aby podróż wyruszyć swoim autem. Jednak podróżowanie na własną rękę niesie ze sobą wiele zagrożeń. Jednym z nich jest awaria pojazdu. Z tego też tytułu coraz więcej osób decyduję się na wykupienie dobrowolnej polisy assistance, która wspiera kierowcę w momencie, gdy dojdzie do awarii. Zazwyczaj właściciel pojazdu może liczyć na odholowanie auta, usprawnienie go na drodze czy nawet auto zastępcze. Dzięki tym rozwiązaniom mimo przykrej sytuacji: wypadku czy awarii, nie trzeba całkowicie rezygnować ze swoich planów wypoczynkowych. 

Złapałeś gumę, zepsułeś silnik? Co robić? 

Wszystkie czynności, do których zobowiązany jest zakład ubezpieczeń każdorazowo bardzo precyzyjnie określone są w ogólnych warunkach ubezpieczenia w umowie polisy. Ponieważ umowa assistance jest ubezpieczeniem dobrowolnym, czyli kierowca nie musi wykupywać jej obowiązkowo, to towarzystwo ubezpieczeniowe określa wraz ze swoim klientem zakres ochrony. Za te, ściśle określone w ogólnych warunkach ubezpieczenia, czynności ubezpieczyciel pobiera opłatę w postaci składki. Oznacza to, że zakład ubezpieczeń wykonuje tylko to, do czego został zobowiązany podpisaną umową. Z tego tytułu może okazać się, że nasze ubezpieczenie od awarii samochodu assistance będzie miało zupełnie inny zakres ochrony niż to, które mają nasi znajomi czy przyjaciele. 

Podstawowe, tak zwane mini assistance, wspiera kierowcy jedynie w zakresie holowania samochodu do zakładu, który go naprawi, albo też wysyła mechanika, który usprawni auto na drodze. Rozbudowane pakiety przewidują opłatę za nocleg osób poruszających się pojazdem, transport ich do domu, a niejednokrotnie również wypożyczenie samochodu zastępczego na okres naprawy ubezpieczonego auta. Co więcej niektóre firmy wspierają swoich klientów także w przypadku koniecznej interwencji lekarskiej, a także w takich sytuacjach, gdy nie są w stanie zaopiekować się swoimi dziećmi oraz zwierzętami domowymi.

Zazwyczaj w takim rozszerzonym pakiecie otrzymamy również niezbędne wsparcie tłumacza oraz wykwalifikowanego prawnika. Naturalnie, te najbardziej rozszerzone pakiety są zdecydowanie droższe od usług przewidzianych w mini assistance. Pamiętaj, że większość towarzystw ubezpieczeniowych nawet w najbardziej rozbudowanych ofertach precyzuje limity świadczeń. To znaczy, że określa maksymalną liczbę dni, na które wypożyczysz auto zastępcze, czy też wskazuje limity kilometrów dostępne w ramach holowania pojazdu. Warto zwrócić również uwagę na to, czy ubezpieczenie od awarii samochodu będzie obowiązywało jedynie na terenie naszego kraju, czy też świadczenia będą wykonywane na terenie Unii Europejskiej. 

Dla kogo jest mini assistance? 

Ubezpieczenie od awarii samochodu mini assistance należy do tych o najwęższym zakresie i bardzo często dodawane jest do obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego darmowo. Tego rodzaju ubezpieczenie jest szczególnie korzystne dla osób nie dysponujących dużym budżetem, ale poruszających się po aglomeracjach i dużych miastach. Dzięki temu rozwiązaniu będą mogli zaoszczędzić nawet kilkaset złotych za holowanie swojego pojazdu w razie wypadku lub awarii na drodze.

Jeżeli nie jest to rozwiązanie dla Ciebie, sprawdź, czy kupując OC w pakiecie ze zwykłym assistance cena nie okaże się bardziej korzystna. Zwykle zakłady ubezpieczeń doceniają klientów, którzy kupują kilka świadczeń jednorazowo i oferują im atrakcyjne zniżki oraz rabaty. 

Miałeś wypadek lub awarię – co robić?

Po pierwsze zazwyczaj w ogólnych warunkach ubezpieczenia umowy assistance towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązują swoich klientów do niezwłocznego zgłoszenia powstałej szkody. Przygotuj polisę oraz dowód rejestracyjny pojazdu i zadzwoń na numer alarmowy wskazany w polisie. Na infolinii poproszą Cię o podanie kilku podstawowych informacji dotyczących Twojego pojazdu. Po pierwsze zostaniesz zapytany o imię i nazwisko oraz numer polisy assistance. Nierzadko poproszą Cię również o numer telefonu. Dodatkowo będziesz musiał podać konsultantowi numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN, a także markę i model auta.

Istotnym jest również to, abyś umiał wskazać, gdzie dokładnie się znajdujesz tak, aby ubezpieczyciel mógł wysłać do Ciebie niezbędną pomoc. Jeżeli Twoje ubezpieczenie obejmuje również pasażerów podróżujących z Tobą pojazdem, pytania dotyczące osób poszkodowanych mogą dotyczyć wszystkich pasażerów. Nie zapomnij zapytać konsultanta linii telefonicznej, w jakim czasie zostanie udzielona pomoc i ile powinieneś czekać. Zabezpiecz miejsce zdarzenia i czekaj na wsparcie ze strony zakładu ubezpieczeń. 

PODSUMOWANIE:

  • Ubezpieczenie od awarii samochodu assistance mini często dodawane jest jako gratis do obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.
  • Assistance obejmuje swoją ochroną nie tylko świadczenia ze strony zakładów naprawczych, ale również obejmuje holowanie, pomoc tłumacza, prawnika i innych – przewidzianą w ogólnych warunkach ubezpieczenia polisy. 
  • Assistance może chronić pojazd przed kradzieżą. 
  • Zgłoszenia awarii i wypadków dokonujesz na infolinii, gdzie będziesz zobowiązany do podania informacji dotyczących pojazdu, pasażerów oraz będziesz musiał podać numer polisy assistance.

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.