14/05/2020 Komunikacyjne

Holowanie pojazdu z pozoru wygląda na nieskomplikowaną sprawę. Tymczasem na polskich drogach widzimy takie obrazki, jak włączone światła awaryjne czy luźny hol, co jest niezgodne z prawem. Co zatem mówią przepisy o tym, jak holować auto? Wyjaśniamy w naszym poradniku. 

Problem masz oczywiście z głowy przy AC lub dobrym assistance. Wtedy usługę holowania pojazdu w razie awarii lub stłuczki dostajesz w ramach polisy assistance. Jeśli nie masz odpowiedniego ubezpieczenia, wtedy musisz liczyć na pomoc innych. Dobrze, żeby obie strony wiedziały jak holować i jak być holowanym, by nie zaliczyć mandatu. 

Holowanie pojazdu – przepisy 

Zasady dotyczące holowania pojazdu są opisane w art. 31 (rozdział 3.) Kodeksu Drogowego. Zgodnie z przepisami holować można auto ze sprawnym układem hamulcowym i kierowniczym. W przeciwnym razie – wzywamy lawetę.  

W holowanym pojeździe musi przebywać kierowca, który ma ważne prawo jazdy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy holowanie pojazdu nie wymaga kierowania. Oba samochody muszą być ze sobą połączone w taki sposób, by samoistne odczepienie się było niemożliwe (połączenie sztywne). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy holujemy motocykl – wtedy mamy do czynienia z tzw. giętkim połączeniem, czyli takim, które można w każdej chwili odłączyć. 

To już nie wynika z przepisów, ale żeby manewr się powiódł, holujący samochód powinien być sprawny, cięższy i najlepiej z mocniejszym silnikiem. 

Holowanie pojazdu – linka ma znaczenie 

Na rynku jest wiele rodzajów linek do holowania pojazdu. Mamy stalowe, plecione, taśmowe, elastyczne, kinetyczne czy tzw. sztywny hol. Poza sztywnym holem, który służy do holowania pojazdów ciężarowych, pozostałe nadają się do aut osobowych i motocykli. Wybierając linę do holowania pojazdu sprawdź jej uciąg. Chodzi o to, by był on odpowiedni do wagi twojego pojazdu. 

Pamiętaj!
Linka kinetyczna nie sprawdza się przy holowaniu aut po drodze, bo może pogorszyć sterowność pojazdu. 

Hol powinien mieć od 3 do 6 metrów. Długość zależy od rodzaju połączenia, czy jest ono na sztywno (3 metry) czy giętkie (4-6 metrów). Ważny jest też kolor linki holowniczej. Jak wynika z Kodeksu Drogowego powinna być oznakowana naprzemiennie biało-czerwonymi pasami. Drugą opcją są czerwone lub żółte chorągiewki przymocowane do liny.  

Czy można holować auto na światłach awaryjnych?

Absolutnie nie. Mimo że kierowcom przyświeca myśl, że ostrzegą innych o problemie na drodze, to światła awaryjne zawsze oznaczają zatrzymany samochód. Zgodnie z przepisami pojazd holujący jedzie więc na światłach mijania. Co jest też o tyle uzasadnione, że będzie mógł używać kierunkowskazów do informowania o planowanych manewrach. Z kolei holowane auto, gdy jest słaba widoczność, może jechać na światłach pozycyjnych. Używanie świateł mijania w drugim aucie nie jest zbyt praktyczne, bo można oślepiać holującego. 

Holowany pojazd z tyłu, po lewej stronie powinien mieć w widocznym miejscu trójkąt ostrzegawczy. Uwaga, auta nie mają na wyposażeniu specjalnych mocowań trójkąta z tyłu samochodu, więc będzie się trzeba wykazać inwencją własną.   

Holowanie a prędkość

Ze względów bezpieczeństwa nadmierna prędkość przy holowaniu nie jest dobrym pomysłem. Gdyby ktoś chciał wykazać się j brawurą lub głupotą w tej sytuacji, ustawodawca nałożył konkretne ograniczenia. I tak, zgodnie ze wspomnianym artykułem z Kodeksu Drogowego, dozwolona prędkość holującego pojazdu nie może przekroczyć 30 km/h w terenie zabudowanym, a poza nim – 60 km/h. Z oczywistych względów limity prędkości dotyczą też holowanego pojazdu. W praktyce kierowcy  muszą tak dostosować prędkość aut, by utrzymać napięty hol i odpowiednią odległość między pojazdami. Wiele tu zależy od kierowcy auta z tyłu. 

Holowanie pojazdu – to jest zabronione

O światłach awaryjnych już wspominaliśmy. A czy można holować auto z niesprawnym układem kierowniczym czy z uszkodzonymi hamulcami? Też nie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sposób holowania sprawia, że sprawne hamulce nie są istotne, bo nie będą używane.  

Nie wolno też holować pojazdów na autostradzie, chyba że robi to pojazd przeznaczony do tego typu czynności. Wtedy holuje on auto lub motocykl do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.  

Ustawodawca zabrania także holowania pojazdami, które mają przyczepę. I, co wydaje się dość oczywiste, na raz można holować tylko jedno auto. 

Jak holować auto bezpiecznie?

Ogólną zasadą powinno być, że holowany pojazd prowadzi bardziej doświadczony kierowca. To na nim spoczywa odpowiedzialność za utrzymanie odległości pomiędzy pojazdami oraz napięcia liny holowniczej. W razie czego warto zamienić się miejscami. I najważniejsze, jedziemy płynnie i ostrożnie. 

Co jeszcze jest ważne dla bezpieczeństwa holowania?

  • Dobra komunikacja. Przed ruszeniem w drogę kierowcy powinni ustalić sposób porozumiewania się.
  • Podział ról – holujący zawsze przyspiesza, holowany hamuje. Dzięki temu skutecznie utrzymamy napięty hol. Gdy trzeba zwolnić, holujący tylko lekko naciska hamulec, by dać sygnał kierowcy z tyłu i to on dopiero zdecydowanie hamuje.   
  • Znana trasa. Przed ruszeniem w drogę obaj kierowcy powinni wybrać i omówić trasę do pokonania. Dobrze też wybrać mniej uczęszczane drogi.
  • Informacja z wyprzedzeniem. Warto, by kierowca holujący z dużym wyprzedzeniem dawał znać o planowanych manewrach.
  • Uwaga na przejściach. Piesi mogą się nie zorientować, że pojazdy się holują, więc trzeba uważać, by nie weszli pomiędzy auta. 
  • Jazda tylko prawym pasem. 
  • Znaj instrukcję auta. Mimo że nie ma prawnych przeciwwskazań, producenci aut elektrycznych, z napędem na cztery koła lub z automatyczną skrzynią biegów często nie zalecają holowania tych aut. 

PODSUMOWANIE:

  • Holowanie pojazdu jest regulowane Kodeksem Drogowym. Nieprzestrzeganie przepisów podczas holowania może skończyć się mandatem karnym. 
  • Przy holowaniu pojazdu przepisy precyzyjnie określają dopuszczalną prędkość aut oraz odległość między pojazdami w zależności od rodzaju połączenia – czy jest ono na sztywno czy giętkie.
  • Holujący pojazd porusza się tylko i wyłącznie na światłach mijania. Z kolei holowany pojazd musi mieć z tyłu z lewej strony trójkąt ostrzegawczy, a w przypadku złej widoczności może włączyć światła pozycyjne. Używanie świateł awaryjnych podczas holowania pojazdu przy kontroli drogowej skończy się mandatem. 
  • Jak holować auto z niesprawnymi hamulcami lub układem holowniczym? Nie da się. Wzywamy w tej sytuacji pomoc drogową.
Agata Wiśniewska

Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.