Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Musisz zmienić opony w swoim samochodzie i zastanawiasz się, jak sprawdzić rozmiar opon? To nic trudnego. Każdy kierowca może to zrobić samodzielnie w ciągu kilku minut. Podpowiadamy, gdzie szukać informacji. 

Marka i model samochodu nie wystarczą, by wiedzieć, jakie ogumienie nadaje się do naszego samochodu. Praktyką większości producentów jest to, że do jednego modelu homologują kilka rozmiarów felg i opon. Wszystko zależy np. od rodzaju silnika i parametrów układu kierowniczego. 

Rozmiar opon ma znaczenie 

Dobrze dobrane ogumienie to nie tylko kwestia komfortu jazdy. Złe opony wpływają na pracę układu kierowniczego – może gorzej „chodzić’ koło kierownicy.  Powodują wyższe spalanie i szybsze zużywanie się niektórych podzespołów. Nieodpowiednie gumy mogą też zmieniać geometrię zwieszenia, nadwozia czy powodować nieprawidłową pracę systemów typu ABS, ESP czy ASR. W skrajnych wypadkach nieprawidłowe ogumienie doprowadza do uszkodzeń mechanicznych i awarii.  

Co to jest rozmiar opon?

Zanim przejdziemy do tego, jak sprawdzić rozmiar opon, wyjaśnijmy, czego szukamy. Rozmiar opon składa się z trzech parametrów:

  • szerokości opony, która podawana jest w milimetrach, 
  • profilu (szerokość/wysokość ściany bocznej), który wyrażony jest w procentach (wartość procentowa szerokości bieżnika),
  • średnicy felgi podanej w calach.

Na tym jednak nie koniec. Poza rozmiarem ogumienia sprawdzamy jeszcze dwie cechy:

  • indeks prędkości (liczba),
  • indeks nośności (litera).

Oznaczenie rozmiaru opon jest ustandaryzowane i składa się z ciągu znaków. Przykładowo: 215/55 R17  98 V, gdzie 215 oznacza szerokość opony, 55 profil, a R17 konstrukcję radialną (R) i średnicę felgi. Dalej mamy indeks nośności 98 i indeks prędkości V. 

Jak sprawdzić rozmiar opon w samochodzie?

Najprostszą metodą na znalezienie rozmiaru opony jest sprawdzenie oznaczeń na ogumieniu. Na boku opony, zawsze w tym samym formacie, znajduje się biały ciąg znaków, z których odczytuje się potrzebne informacje. Proste prawda? Ta metoda jest niezawodna, ale tylko wtedy, gdy jeździsz na fabrycznie montowanych gumach. Jeśli jesteś kolejnym właścicielem auta i nie masz pewności, czy poprzedni właściciel zmontował prawidłowe opony, ten sposób może być zawodny.  

Zastanawiasz się nad zakupem opon uniwersalnych? Przeczytaj więcej na temat opon całorocznych – kliknij w link!

Jak sprawdzić rozmiar opon, gdy nie ufamy temu, co jest na kole? To też nie kłopot. Są przynajmniej trzy miejsca, gdzie możesz znaleźć informację: na klapce wlewu paliwa, na naklejce na drzwiach kierowcy (w środku auta) lub we wnęce bagażnika. Na pewno też rozmiar opon powinien być wpisany w książkę serwisową. W ostateczności pozostaje ci kontakt z dealerem danej marki czy autoryzowanym serwisem. 

Rozmiar opon a ubezpieczenie

Odpowiednio dobrane ogumienie jest ważne z jeszcze jednego powodu. Jazda na niezalecanych oponach może mieć znaczenie, gdy dojdzie do szkody. Jeśli ubezpieczyciel udowodni, że niedopasowane gumy były przyczyną zdarzenia, możesz mieć kłopot z wypłatą z AC.

Odszkodowanie może zostać obniżone, a w skrajnych przypadkach spotkasz się z odmową. Podejście ubezpieczyciela zależy od warunków danej polisy, a te są różne w zależności od towarzystwa, w którym mamy AC. Trzeba więc sprawdzić zakres ochrony, podstawy do wypłaty odszkodowania oraz te zapisy, w których ubezpieczyciel zastrzega sobie prawo do jego odmowy lub obniżenia. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Odmowa wypłaty odszkodowania„.

Pamiętaj: żeby ubezpieczyciel miał podstawę do obniżenia odszkodowania lub odmowy, musi udowodnić związek pomiędzy zdarzeniem a nieprawidłowymi oponami. 

PODSUMOWANIE:

  • Najprostszym sposobem na to, jak sprawdzić rozmiar opon, jest przeczytanie kodu z boku opony. Rozmiar możesz też znaleźć na naklejce na wewnętrznych drzwiach kierowcy, przy wlewie paliwa, we wnęce bagażnika lub w książce serwisowej. 
  • Poza podstawowymi parametrami, jak szerokość, profil i średnica, zawsze sprawdzasz indeksy nośności i prędkości. 
  • Nieprawidłowe opony mogą wpływać na pracę samochodu, a nawet powodować uszkodzenia mechaniczne. 
  • Źle dobrane opony mogą powodować problemy z wypłatą odszkodowania z AC. 

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej