Zakup samochodu to spore wydarzenie. Ważne jest, aby nie zapomnieć o kilku podstawowych formalnościach, które musi dopełnić nabywca auta. Jeśli zastanawiasz się „Kupiłem samochód co dalej?” przeczytaj nasze porady!

Każdy właściciel pojazdu musi posiadać tytuł własności. Jest nim najczęściej umowa sprzedaży lub odpowiednia faktura VAT. To na podstawie tego rodzaju dokumentów stwierdzamy posiadanie wskazanej w dokumencie ruchomości. 

Kupiłem samochód co dalej?

Nabywca pojazdu ma 30 dni od zakupu na rejestrację samochodu. Rejestracji, zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, dokonuje się w odpowiednim wydziale komunikacji dla miejsca zamieszkania kupującego. Jeżeli zakupiliśmy auto zarejestrowane już w Polsce, musimy przygotować kilka dokumentów.

Przede wszystkim należy uzupełnić wniosek o rejestrację, przygotować umowę kupna pojazdu, dowód rejestracyjny i kartę pojazdu. Nowy właściciel pojazdu powinien również posiadać dowód tożsamości i aktualną polisę obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, a także potwierdzenie uiszczenia opłat za dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.

Zakup pojazdu sprowadzonego z zagranicy

Osoby, które kupiły samochód z terenu innego kraju muszą również posiadać potwierdzenie zapłaty akcyzy lub zaświadczenie zwalniające z tego rodzaju opłaty, potwierdzenie odprawy celnej przewozowej i naturalnie, tłumaczenie przysięgłe wszystkich dokumentów, które będą niezbędne w wydziale komunikacji. Urzędnicy sprawdzają jedynie dokumenty w języku polskim.

Na tej podstawie urzędnik wydaje czasowy dowód rejestracyjny, który ważny jest 30 dni i dzięki niemu, możesz legalnie poruszać się po polskich drogach w oczekiwaniu na właściwe dokumenty. Zdarza się, że w dużych ośrodkach miejskich czekanie na rejestrację samochodu może się przedłużyć. W takiej sytuacji kierowca pojazdu, któremu skończył się tymczasowy dowód rejestracyjny, nie może poruszać się pojazdem bez przedłużenia zgody na poruszanie się na dotychczasowej dokumentacji. Należy zatem zgłosić się do wydziału komunikacji z odpowiednim wnioskiem o przedłużenie czasowych dokumentów, ze względu na trwające proces rejestracji pojazdu.

Zapłata podatku PCC

Niemniej istotnym jest, aby pamiętać o zapłaceniu podatku PCC w Urzędzie Skarbowym w ciągu 14 dni od zakupu, jeżeli kupowaliśmy samochód od osoby prywatnej. Wysokość tej opłaty to 2% wartości samochodu. Jeżeli nabywca kupił pojazd od firmy, czyli nie od osoby fizycznej, nie musi dokonywać tego rodzaju opłaty. Nowy właściciel pojazdu składa dokument i płaci opłatę skarbową w Urzędzie Skarbowym właściwym dla jego miejsca zamieszkania. Jeżeli urzędnik uzna, że zapłacona kwota jest za niska, wezwie nas to dopłaty. Tu warto pamiętać, że takiej osobie przysługuje odwołanie od takiej decyzji Urzędu Skarbowego. Urzędnicy nie podejmują jednak decyzji samodzielnie, kierują się specjalnymi tabelami wycen samochodów i na ich podstawie oceniają realność kwoty wpisanej w umowę sprzedaży pojazdu.

Co dzieje się z OC?

Osoba sprzedająca samochód na 14 dni na to, aby powiadomić zakład ubezpieczeń o zbyciu pojazdu. W takiej sytuacji nabywca może zdecydować się na rozwiązanie umowy, a co za tym idzie, podpisanie umowy OC z inną firmą lub też kontynuowanie dotychczasowego obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.

Jednakże należy mieć na uwadze, że dotychczasowe towarzystwo ubezpieczeniowe może zdecydować się na rekalkulację składki, jeśli nowy kierowca nie posiada wypracowanych zniżek lub rabatów. Niezależnie od decyzji pamiętaj: Twój samochód nie może być nieubezpieczony nawet przez jeden dzień, grożą za to bardzo wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego! 

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.