Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
Rate this post

Miałeś stłuczkę lub tzw. szkodę parkingową i korzystasz z ubezpieczenia AC (Autocasco) przy naprawie? W tym momencie pojawia się pytanie – likwidacja szkody gotówkowa czy bezgotówkowa? Na czym polega różnica między obiema opcjami? Która się lepiej opłaca? 

Masz uszkodzone auto, masz polisę AC, więc sprawa jest w sumie prosta. Zgłaszasz szkodę do ubezpieczyciela, ty lub holownik odstawia pojazd do warsztatu i czekasz na szybką naprawę plus oczywiście pokrycie jej kosztów z ubezpieczenia. I tak mniej więcej to wygląda, tylko wcześniej musisz podjąć jedną decyzję –  w jaki sposób chcesz rozliczyć szkodę. Do wyboru masz naprawy bezgotówkowe lub rozliczenie gotówkowe. Oba rozwiązania są dobre, ale czasem jedno z nich jest lepsze. Od czego to zależy? Z grubsza od wieku auta, rodzaju uszkodzeń i od typu polisy. Zacznijmy od ubezpieczenia AC. 

Naprawy bezgotówkowe – o co w nich >Naprawy bezgotówkowe – o co w nich chodzi?

szy samochód albo sporo do naprawienia – rozważ rozliczenie bezgotówkowe. Bezgotówkowa likwidacja szkody oznacza, że upoważniasz warsztat do prowadzenia procesu szkodowego i to on będzie bezpośrednio rozliczał koszty naprawy z ubezpieczycielem. W tej opcji nie oglądasz gotówki (dostaje ją od razu warsztat), ale masz wgląd w ostateczne rozliczenie. Wypłata odszkodowania – w wariacie naprawy bezgotówkowej – najczęściej odbywa się na podstawie faktur przedstawionych przez warsztat bezpośrednio do ubezpieczyciela. 

Gdzie odbywają się  naprawy bezgotówkowe? W ASO lub warsztacie partnerskim towarzystwa. Możesz też wskazać inny warsztat, spoza puli tych współpracujących. W tej opcji zdarza się, że proces jest trochę dłuższy, bo zakład ubezpieczeń może zarządzić dodatkowe oględziny. Dłużej też może trwać wycena szkody. W wariancie warsztatu współpracującego kosztorysowanie napraw jest obecnie zautomatyzowane. 

Bezgotówkowa likwidacja szkody  – nie zawsze „darmowa”

Bezgotówkowa likwidacja szkody  – nie zawsze „darmowa”ie przyjętych dla danego regionu lub miasta stawkach za roboczogodziny. Natomiast wycena elementów do naprawy opiera się na systemach wycen części zamiennych i materiałów, np. Audatex lub Eurotax. Nazwa systemu zwykle znajduje się w OWU (Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia) naszego ubezpieczenia. Pamiętaj też, że AC występuje w kilku wariantach. W zależności od twojego wyboru. na wycenę będą wpływały: ewentualna amortyzacja cen części zamiennych, rodzaj użytych części zamiennych czy udział własny. 

Może się więc zdarzyć, że za naprawę dopłacisz, bo np. miałeś udział własny w przypadku zastosowania części oryginalnych. Podobnie będzie zresztą w przypadku rozliczenia gotówkowego. I uwaga, dopóki nie dopłacisz kwoty udziałów, warsztat nie wyda ci auta.

Na czym polega rozliczenie gotówkowe?

Jeśli chcesz dostać za likwidację szkody pieniądze „do ręki’ (czyt. na konto),>Na czym polega rozliczenie gotówkowe?ną rozliczeniem gotówkowym szkody. W tej opcji ubezpieczyciel po oględzinach auta stworzy wycenę jego naprawy dokładnie w taki sam sposób jak w wariancie napraw bezgotówkowych. Jeśli obie strony zgadzają się z wyceną (w razie czego możesz negocjować!) – likwidacja szkody kończy się wypłatą środków na wskazane przez ciebie konto. 

Naprawę organizujesz we własnym zakresie i opłacasz ją z otrzymanych pieniędzy. Możesz też z naprawy zrezygnować, gdy szkoda nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Ty decydujesz.  

Co robić, jeśli okaże się, że odszkodowanie nie wystarczyło na naprawę, bo np. dana część jest droższa niż w kosztorysie lub wybrany warsztat ma wyższe stawki za roboczogodziny? Możesz zwrócić się do towarzystwa o zapłatę dodatkowych kosztów. Pod warunkiem, że były one uzasadnione. Na dowód przedstawiasz faktury. Uważaj tylko przy kosztach roboczogodzin – towarzystwa są na ten element wyceny wrażliwe. Mogą zarzucić warsztatowi celowe zawyżanie stawki i nie pokryją różnicy. 

Rozliczenie gotówkowe zazwyczaj gwarantuje szybszą decyzję o odszkodowaniu. Opcja ta jest do rozważenia, gdy masz niewielkie uszkodzenia lub starszy samochód. Przy naprawie możesz użyć elementów blacharskich z wtórnego rynku lub innych niż oryginalne części zamiennych. Mogą one być tańsze niż wymienione w kalkulacji, więc część wypłaconego odszkodowania zostanie ci w kieszeni. 

Naprawa szkody z OC sprawcy – likwidacja szkody gotówkowa czy bezgotówkowa?

Przy likwidacji szkody z AC, jak pisaliśmy wcześniej, masz wybór. Czy tak samo jest w przypadku szkody rozliczanej z OC sprawcy? Dokładni>Naprawa szkody z OC sprawcy – likwidacja szkody gotówkowa czy bezgotówkowa?wsze, nie martwisz się szukaniem warsztatu. Po drugie, naprawa musi się odbyć z użyciem części oryginalnych lub odpowiedników i nie kosztuje cię to dodatkowo. 

Przy kosztorysowaniu naprawy zwróć uwagę na to, jakie części zostały w niej uwzględnione. Jeśli są tam zamienniki – negocjuj z ubezpieczycielem. Masz do tego prawo. Co więcej, po twojej stronie w przypadku ewentualnego sporu z ubezpieczycielem staną też instytucje nadzoru: Rzecznik Finansowy czy Komisja Nadzoru Finansowego. 

PODSUMOWANIE:

  • Przy likwidacji szkody z OC sprawcy lub własnej polisy AC masz do wyboru dwie opcje: naprawę bezgotówkową i rozliczenie gotówkowe. W pierwszej opcji to upoważniony przez ciebie warsztat rozliczy koszty naprawy z towarzystwem. Przy rozliczeniu gotówkowym kasę dostaniesz „do ręki”.
  • Jeśli likwidujesz szkodę z polisy AC przy wyborze wariantu naprawy weź pod uwagę wiek auta i rodzaj uszkodzeń. Częściej na bezgotówkową likwidację szkody decydują się właściciele młodszych (co najwyżej 5-7-letnich samochodów). Z kolei posiadacze starszych pojazdów lub aut z drobnymi uszkodzeniami chętniej wybierają opcję rozliczenia gotówkowego. 
  • W przypadku likwidacji szkody z OC sprawcy – bezgotówkowe rozliczenie szkody wydaje się opcją lepszą. 
Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej