Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 28.08.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut.
5/5 - (1 vote)

Jedziesz samochodem za granicę? Zdejmij nogę z gazu. W przeciwnym razie możesz słono zapłacić za przekroczenie dozwolonych prędkości. Zapraszamy do naszej ściągawki – sprawdź jakie są ograniczenia prędkości w Europie. 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Wysokie mandaty czy punkty karne to nie wszystko. Utrata prawa jazdy, prace społeczne, a nawet więzienie – to kary, które mogą grozić piratom drogowym w niektórych krajach europejskich. Ograniczenia prędkości w Europie w wielu krajach są znacznie mniej liberalne niż w Polsce i wiążą się z wyższymi karami. Dlatego przed wyjazdem do danego kraju zapoznaj się z obowiązującymi tam limitami prędkości.

Czytaj także: Prędkości na drogach w Polsce

Ograniczenia prędkości w Europie w 2020 roku 

Dozwolona prędkość różni się w zależności od kraju, rodzaju dróg i prowadzonego pojazdu. Poniżej zestawienie dla ograniczeń prędkości w Europie, które są obowiązujące w 2020 roku.

Samochody osobowe i motocykle

Państwo  Teren zabudowany Poza terenem zabudowanym  Autostrady 
Austria  50 km/h 100 km/h 130 km/h
Belgia 50 km/h 90km/h 120 km/h
Białoruś 60 km/h 90 km/h 120 km/h
Bułgaria  50 km/h 80 (motocykle), 90 km/h 100 (motocykle), 140 km/h
Chorwacja  50 km/h 90-110 km/h 130 km/h
Cypr 50 km/h 80 km/h 100 km/h
Czechy  50 km/h 80-130 km/h 80-130 km/h
Dania  50 km/h 80 km/h 110-130 km/h
Finlandia  50 km/h 100 km/h 120 km/h
Francja  50 km/h 80-110 km/h 130 km/h
Grecja  50 km/h 90-110 km/h 130 km/h
Hiszpania  50 km/h 90 km/h 120 km/h
Holandia  50 km/h 80-100 km/h 80-130 km/h
Litwa  50 km/h 70-90 km/h 130 km/h
Łotwa  50 km/h 90 km/h 110 km/h
Niemcy  50 km/h 100 km/h Brak limitu – zalecane 130 km/h
Norwegia  50 km/h 80-90 km/h 90-100 km/h
Portugalia  50 km/h 90-100 km/h 120 km/h
Rosja  60 km/h 90-110 km/h 110-130 km/h
Rumunia 60 km/h 90-100 km/h 1310 km/h
Słowacja  50 km/h 90-130 km/h 90-130 km/h
Słowenia  50 km/h 90-100 km/h 130 km/h
Szwajcaria 50 km/h 80-100 km/h 130 km/h
Szwecja  30-50 km/h 70-110 km/h 110-120 km/h
Ukraina  60 km/h 90; 110 km/h 130 km/h
Węgry 50 km/h 90-110 km/h 130 km/h
Włochy  50 km/h 90-110 km/h 70 km/h

 

Autobusy, samochody ciężarowe lub przyczepą

Państwo  Teren zabudowany Poza terenem zabudowanym  autostrady
Austria  50 km/h 70-100 km/h 80-100 km/h
Belgia 50 km/h 60-90 km/h 90 km/h
Białoruś 60 km/h 60-70 km/h 90 km/h
Bułgaria  50 km/h 80 km/h 90-100 km/h
Chorwacja  50 km/h 80 km/h 90 km/h
Cypr 50 km/h 80 km/h 100 km/h
Czechy  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Dania  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Finlandia  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Francja  50 km/h 60-80 km/h 80-90 km/h
Grecja  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Hiszpania  50 km/h 80 km/h 90 km/h
Holandia  50 km/h 80 km/h 90 km/h
Litwa  50 km/h 70-90 km/h 90 km/h
Łotwa  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Niemcy  50 km/h 60-80 km/h 80-100 km/h
Norwegia  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Portugalia  50 km/h 70-80 km/h 100 km/h
Rosja  60 km/h 70-90 km/h 90 km/h
Rumunia 60 km/h 80 km/h 100 km/h
Słowacja  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Słowenia  50 km/h 80 km/h 80 km/h
Szwajcaria 50 km/h 80 km/h 80 km/h
Szwecja  30-50 km/h 80 km/h 80 km/h
Ukraina  60 km/h 80 km/h
Węgry 50 km/h 70 km/h 80 km/h
Włochy  50 km/h 130 km/h 80 km/h
Dane za: Wikipedia

Ograniczenia prędkości w Europie a kary

W większości europejskich krajów taryfikator mandatów jest znacznie dotkliwszy niż w Polsce. We Francji przekroczenie prędkości może kosztować od 45 do 1500 euro. W Portugalii stawki wynoszą od 60 do aż 2500 euro. W Chorwacji za jadę z prędkością większą o 50 km/h od dozwolonej można zapłacić nawet 9 tys. złotych. 

W wielu krajach wysokość mandatów uzależniona jest od miejsca wykroczenia. Przykładowo w Niemczech są oddzielne stawki dla dróg w terenie zabudowanym (wyższe) i niezabudowanym. Z kolei w Holandii sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Stawki różnicują się bowiem w zależności od wysokości przekroczenia, miejsca oraz rodzaju ograniczenia prędkości w danym miejscu. Szczególnie chronione są obszary ze strefą Tempo 30 i tutaj mandaty są najbardziej dotkliwe. 

Jeden z najsurowszych systemów naliczania opłat karnych ma Szwajcaria, gdzie wysokość mandatu uzależniona jest od zarobków kierowcy. Gdyby tego typu system funkcjonował w Polsce, to największym piratom mogłyby grozić kary w wysokości nawet 730 tys. złotych. 

I jedna ważna zasada, za granicą mandaty za przekroczenie prędkości płaci się od razu. Inaczej nie pojedziemy dalej, a policja może nam zatrzymać tablice rejestracyjne. W niektórych krajach możemy płacić kartą, w innych policjanci przyjmują tylko gotówkę. Jeśli nie będziemy mieli wystarczających środków przy sobie, służby zorganizują  nam konwój do najbliższej placówki banku lub kantoru.

Monitorowane ograniczenie prędkości w Europie – tańsze ubezpieczenie 

Co jakiś czas wraca pomysł elektronicznego monitorowania ograniczeń prędkości w samochodzie. Pochylają się nad nim m.in. urzędnicy z Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, bo chcą zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. System monitorowania wiedziałby jak szybko się poruszamy i jaka jest obowiązująca prędkość na danej drodze. W sumie wiele nowych samochodów ma podobne rozwiązanie, ale nie wiążą się z tym żadne sankcje i żadne profity. 

Gdyby taki system był obowiązujący, poza zwiększeniem bezpieczeństwa, możemy się spodziewać obniżek cen ubezpieczeń. Nadmierna prędkość to najczęstsza przyczyna wypadków i kolizji. Jazda zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości, to mniejsze ryzyko szkody, więc szansa na tańsze OC.

Jedziesz z granicę – o tym też nie zapomnij

Poza wiedzą o ograniczeniach prędkości w Europie i innych przepisach ruchu drogowego w zagraniczną podróż autem zabierzmy też odpowiednie dokumenty. Dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny oraz potwierdzenie ubezpieczenia OC. W krajach Unii wystarczy polskie OC – będzie respektowane. W krajach spoza Unii będziemy potrzebować Zielonej Karty, czyli specjalnego potwierdzenia, że mamy ważne obowiązkowe ubezpieczenie. 

Na zagranicznych drogach przydatne będą też inne ubezpieczenia – AC, NNW, assistance, pod warunkiem, że swoim zakresem obejmują dane państwo. Ponadto nie zapomnij o ubezpieczeniu podróżnym oraz karcie EKUZ.

PODSUMOWANIE:

  • Jeśli wybierasz się autem za granicę, zapoznaj się z obowiązującymi w danym miejscu przepisami ruchu drogowego oraz limitami prędkości. 
  • Ograniczenia prędkości w Europie są różne w zależności od państwa. Różne są też kary za przekroczenie dozwolonej prędkości w danym miejscu. Mandaty zazwyczaj są dużo dotkliwsze niż te obowiązujące w Polsce. 
  • Mandaty za niestosowanie się do ograniczenia prędkości w Europie płaci się na miejscu najczęściej gotówką. W przeciwnym razie policja zabierze nam tablice rejestracyjne i dalej nie pojedziemy.

Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej