06/08/2020 Komunikacyjne

Rejestracja samochodu zabytkowego to droga dla wytrwałych. Właściciel pojazdu musi się uzbroić cierpliwość i przygotować na przejście niełatwej ścieżki, usianej wieloma formalnościami. Żółta tabliczka jest jednak marzeniem wielu fanów motoryzacji. Jak można ją otrzymać? 

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym uwzględniono tak zwane samochody zabytkowe. Zgodnie z tym dokumentem za pojazd zabytkowy uznawany jest taki samochód, który spełnia definicję określoną przepisami prawa, a także został wpisany do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury. 

Czym zatem powinien charakteryzować się pojazd zabytkowy?

Auto zabytkowe musi mieć przynajmniej 25 lat, a model pojazdu nie może być produkowany od lat 15. To jednak nie wszystko! Taki samochód musi posiadać przynajmniej 75% oryginalnych części. W szczególnych wypadkach ustawodawca przewidział, że samochody o wyjątkowych rozwiązaniach konstrukcyjnych lub też te, które związane są z ważnymi wydarzeniami historycznymi, ale będące młodsze niż 25 lat, mogą zostać uznane za pojazdy historyczne. 

Rejestracja samochodu zabytkowego – procedura

Decydując się na wpisanie samochodu do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury musimy liczyć się z wysokimi opłatami oraz wieloma formalnościami, które zobowiązani będziemy spełnić. Sam wpis do rejestru zabytków dokonywany jest przez wojewódzkiego konserwatora zabytków lub odpowiednią delegaturę. Konserwator zabytków wydaje opinie na podstawie decyzji rzeczoznawcy techniki samochodowej, który jest specjalistą i posiada szczegółową wiedzę na temat pojazdów zabytkowych.

Ocena eksperta jest odpłatna. Opłatę pokrywa właściciel pojazdu i zazwyczaj wynosi ona około kilkuset złotych. Nawet, jeżeli opinia rzeczoznawcy będzie pozytywna, wojewódzki konserwator zabytków może odmówić wpisania pojazdu na listę zabytków. Od tego rodzaju decyzji kierowcy przysługuje odwołanie. Jeżeli zaś auto zostanie wpisane na listę pojazdów historycznych, należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów i wykonać badanie techniczne.

Wydział Komunikacji – samochód zabytkowy

Kolejnym elementem działania osoby, która chce zarejestrować swój samochód, jest udanie się do urzędu, do właściwego wydziału komunikacji. Podobnie, jak w przypadku innych aut ,w urzędzie musimy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu, przedłożyć umowę zakupu lub darowizny, okazać dokumenty ze stacji kontroli pojazdu oraz dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.

W urzędzie musimy również przedłożyć potwierdzenie wpisania pojazdu do ewidencji zabytków oraz zabrać ze sobą opinię rzeczoznawcy. Pojazd rejestrowany jest tymczasowo na 30 dni, a opłaty w wydziale komunikacji w przypadku aut zabytkowych wynoszą około 700 zł!

Czy w wydziale komunikacji musimy również przedstawić OC pojazdu historycznego?

Naturalnie, tak jak w przypadku innych pojazdów, do wydziału komunikacji musimy zabrać ze sobą potwierdzenie opłaty polisy OC. Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne obowiązuje również pojazdy zabytkowe. Jednakże to w ich wypadku istnieje możliwość wykupienia ubezpieczenia OC jedynie czasowo.

Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne dla pojazdów zabytkowych

Właściciele pojazdów zabytkowych poruszając się po drogach publicznych zawsze muszą mieć wykupione OC. Poruszając się oldtimerami kierowcy mogą zdecydować się na kupienie krótkoterminowego OC. Tego rodzaju obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne działa minimum przez 30 dni, gdy właściciel pojazdu decyduje się z auta korzystać, a przez pozostały czas może nie posiadać OC. Jednakże w tym czasie nie może być użytkowany.

Z jednej strony jest to bardzo wygodne rozwiązanie, a drugiej zaś trzeba bardzo uważać, by nie zacząć poruszać się po drogach publicznych bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, ponieważ grożą za to ogromne kary, a za powstałe, ewentualne straty kierowca zabytkowego pojazdu będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Zawsze pamiętaj o wykupieniu krótkookresowego ubezpieczenia OC dla swojego zabytkowego auta! 

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Ubezpieczenie samochodu zabytkowego.

PODSUMOWANIE:

  • Jeżeli chcesz zarejestrować auto jako historyczne, pamiętaj, że musi mieć przynajmniej 25 lat, nie być produkowane od 15 lat i posiadać 75% zachowanych oryginalnych części.
  • Za opinię rzeczoznawcy należy zapłacić, a następnie, jeśli jest pozytywna, przedłożyć ją wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków.
  • Wraz z opinią rzeczoznawcy i pismem od wojewódzkiego konserwatora zabytków należy udać się do wydziału komunikacji z dokumentami pojazdu oraz dowodem tożsamości w celu rejestracji auta. 
  • Samochody zabytkowe należą do szczególnej grupy pojazdów, które mają możliwość posiadania krótkoterminowego ubezpieczenia OC.
  • Krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie może być wydane na okres krótszy niż 30 dni.
  • Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą odmówić wydania polisy OC, należy się jednak liczyć z tym, że wysokość kwot może być czasem szokująca. 
  • Nigdy nie wyjeżdżaj na drogi publiczne bez wykupionego obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego!

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.