Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 19.06.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
3/5 - (8 votes)

Rejestracja samochodu na zabytek to droga dla wytrwałych. Właściciel pojazdu musi się uzbroić cierpliwość i przygotować na przejście niełatwej ścieżki, usianej wieloma formalnościami. Żółta tabliczka jest jednak marzeniem wielu fanów motoryzacji. Jak można ją otrzymać? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym uwzględniono tak zwane samochody zabytkowe. Zgodnie z tym dokumentem za pojazd zabytkowy uznawany jest taki samochód, który spełnia definicję określoną przepisami prawa, a także został wpisany do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury. 

Czym zatem powinien charakteryzować się pojazd zabytkowy?

Auto zabytkowe musi mieć przynajmniej 25 lat, a model pojazdu nie może być produkowany od lat 15. To jednak nie wszystko! Taki samochód musi posiadać przynajmniej 75% oryginalnych części. W szczególnych wypadkach ustawodawca przewidział, że samochody o wyjątkowych rozwiązaniach konstrukcyjnych lub też te, które związane są z ważnymi wydarzeniami historycznymi, ale będące młodsze niż 25 lat, mogą zostać uznane za pojazdy historyczne. 

Rejestracja samochodu na zabytek – procedura

Decydując się na wpisanie samochodu do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury musimy liczyć się z wysokimi opłatami oraz wieloma formalnościami, które zobowiązani będziemy spełnić. Sam wpis do rejestru zabytków dokonywany jest przez wojewódzkiego konserwatora zabytków lub odpowiednią delegaturę. Konserwator zabytków wydaje opinie na podstawie decyzji rzeczoznawcy techniki samochodowej, który jest specjalistą i posiada szczegółową wiedzę na temat pojazdów zabytkowych.

Ocena eksperta jest odpłatna. Opłatę pokrywa właściciel pojazdu i zazwyczaj wynosi ona około kilkuset złotych. Nawet, jeżeli opinia rzeczoznawcy będzie pozytywna, wojewódzki konserwator zabytków może odmówić wpisania pojazdu na listę zabytków. Od tego rodzaju decyzji kierowcy przysługuje odwołanie. Jeżeli zaś auto zostanie wpisane na listę pojazdów historycznych, należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów i wykonać badanie techniczne.

Wydział Komunikacji – samochód zabytkowy

Kolejnym elementem działania osoby, która chce zarejestrować swój samochód, jest udanie się do urzędu, do właściwego wydziału komunikacji. Podobnie, jak w przypadku innych aut ,w urzędzie musimy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu, przedłożyć umowę zakupu lub darowizny, okazać dokumenty ze stacji kontroli pojazdu oraz dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.

W urzędzie musimy również przedłożyć potwierdzenie wpisania pojazdu do ewidencji zabytków oraz zabrać ze sobą opinię rzeczoznawcy. Pojazd rejestrowany jest tymczasowo na 30 dni, a opłaty w przypadku aut zabytkowych wynoszą około 800 zł! Składają się na to:

  • wydanie białej karty – 300 zł
  • badanie techniczne – 300 zł
  • żółte tablice rejestracyjne – 200,5 zł

Należy do tego doliczyć koszt pracy rzeczoznawcy, który oscyluje wokół 500 zł.

Czy w wydziale komunikacji musimy również przedstawić OC pojazdu historycznego?

Naturalnie, tak jak w przypadku innych pojazdów, do wydziału komunikacji musimy zabrać ze sobą potwierdzenie opłaty polisy OC. Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne obowiązuje również pojazdy zabytkowe. Jednakże to w ich wypadku istnieje możliwość wykupienia ubezpieczenia OC jedynie czasowo.

Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne dla pojazdów zabytkowych

Właściciele pojazdów zabytkowych poruszając się po drogach publicznych zawsze muszą mieć wykupione OC. Poruszając się oldtimerami kierowcy mogą zdecydować się na kupienie krótkoterminowego OC. Tego rodzaju obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne działa minimum przez 30 dni, gdy właściciel pojazdu decyduje się z auta korzystać, a przez pozostały czas może nie posiadać OC. Jednakże w tym czasie nie może być użytkowany.

Z jednej strony jest to bardzo wygodne rozwiązanie, a drugiej zaś trzeba bardzo uważać, by nie zacząć poruszać się po drogach publicznych bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, ponieważ grożą za to ogromne kary, a za powstałe, ewentualne straty kierowca zabytkowego pojazdu będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni. Zawsze pamiętaj o wykupieniu krótkookresowego ubezpieczenia OC dla swojego zabytkowego auta! 

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Ubezpieczenie samochodu zabytkowego.

PODSUMOWANIE:

  • Rejestracja samochodu na zabytek jest możliwa, jeśli auto ma przynajmniej 25 lat, nie jest produkowane od 15 lat i posiada 75% zachowanych oryginalnych części.
  • Za opinię rzeczoznawcy należy zapłacić, a następnie, jeśli jest pozytywna, przedłożyć ją wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków.
  • Wraz z opinią rzeczoznawcy i pismem od wojewódzkiego konserwatora zabytków należy udać się do wydziału komunikacji z dokumentami pojazdu oraz dowodem tożsamości w celu rejestracji auta. 
  • Samochody zabytkowe należą do szczególnej grupy pojazdów, które mają możliwość posiadania krótkoterminowego ubezpieczenia OC.
  • Krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie może być wydane na okres krótszy niż 30 dni.
  • Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą odmówić wydania polisy OC, należy się jednak liczyć z tym, że wysokość kwot może być czasem szokująca. 
  • Nigdy nie wyjeżdżaj na drogi publiczne bez wykupionego obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego!

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • Marjur100 pisze:

    W podsumowaniu zapomnieliście o badaniu technicznym.

  • Zabytek pisze:

    Opłaty za rejestrację pojazdu zabytkowego w wydziale komunikacji wynoszą ok. 700 zł? Co za bzdura. Może najpierw należałoby dowiedzieć się dokładnie, a dopiero potem pisać artykuły.

  • Tomasz pisze:

    Nie aktualny już artykuł ponieważ pojazd musi posiadać minimum 30 lat aby być wpisany do ewidencji pojazdów zabytkowych. Reszta się zgadza. Pzdr.

  • Tomasz pisze:

    A nie jednak się nie zgadza 🤔dalej czytam i przy opłatach rejestracyjnych również jakieś bzdury!!!

  • SŁAWEK pisze:

    BZDURY wypisujecie wpis do rejestru zabytkow to 17 zl, przeglad kolo 100 a rzeczoznawca nie jest wogole potrzebny- chyba ze pojazd jest w znacznym stopniu niekompletny, albo marka jest wogole nieznzna( nie ma o niej wiadomosci powszechnie dostepnej – np. w sieci)
    BZDURY wypisujecie

  • Tomek pisze:

    Bardzo proszę skorygować artykuł i nie wprowadzać czytelników w błąd, gdyż, nie ma ŻADNEJ PODSTAWY PRAWNEJ, ŻEBY KONSERWATOR WYMAGAŁ OPINIĘ RZECZOZNAWCY, przy rejestracji na żółte tablice. Chyba, że nie mam racji, to proszę wskazać taką podstawę.

  • Adam pisze:

    Bardzo proszę skorygować artykuł i nie wprowadzać czytelników w błąd, gdyż, nie ma ŻADNEJ PODSTAWY PRAWNEJ, ŻEBY KONSERWATOR WYMAGAŁ OPINIĘ RZECZOZNAWCY, przy rejestracji na żółte tablice. Chyba, że nie mam racji, to proszę wskazać taką podstawę.

  • Tom pisze:

    Szanowna Pani Weroniko,
    niestety w tym artykule przytacza Pani nieistniejące od 2011 roku definicje pojazdu zabytkowego. Niestety powtarzane obiego do dnia dzisiejszego. Jednak treśc tego artykułu wprowadza czytleników w błąd.
    Pozwolę sobie sprostować kilka rzeczy,
    1. definicja pojazdu zabytkoweg w brzmieniu aktualnej Ustawy Prawo o Ruchu drogowym nie wskazuje ani wieku pojazdu ani okresu od zakończenia jego produkcji. Uzależnia ona jedynie od wpisania pojazdu do Woj. ewidencji pojazdów zabytkowych lub do inwentarza muzealiów (muzemum musi posaidać 100% własności pojazdu). odsyłam do treści ustawy
    2. Do właściwego WKZ nie składamy żadnej opinii rzeczoznawcy tylko odpowiedni wniosek wraz z tzw. kartą ewidencyjną ruchomego zabytku techniki. Najczęściej konserwator wymaga aby karta została sporządzona przez uprawnionego (nie udawanego których nie brakuje) rzeczoznawcę wpisanego na listę takowych prowadzoną przez Ministerstwo Infrastruktury
    3. Nie istnieje pojęcie centralnej ewidencji dóbr kultury
    4. Samochody, nawet te ponad 110 letnie, nie są ujmowane w rejestrze zabytków tylko w ewidencji zabytków prowadzonej przez właściwego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
    5. Karty ewidencyjnej (białej karty) „się nie wydaje”, kartę sporządza się wedle określonego wzorca
    6. Koszty wynagrodzenia rzeczoznawcy oscyluja od ok 1200 do 1500 zł za kompleksowe przygotowanie dokumentów niezbędnych w WK i WKZ.Także nie wiek skąd Pani w 2023 roku zaczerpneła wiedzę o stawkach. Od razu napomnę, że stawki mogą się różnić w poszczególnych regionach kraju oraz od stopnia komplikacji sprawy. Porządnie wykonane zlecenie powinno także obejmować uzupełnienie wniosku obadanie techniczne na OSKP – niestety cześto właściciele z tym mają problem większy niż z tzw. białą kartą
    7. Za tzw. badanie zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi (upragnionych przez wielu „wieczysty” póki co przegląd) OSKP mogą żądać od 1 do 3 krotności ceny podstawowego badania – że najcześciej rządają maksymalnej stawki raczej nie dziwi.
    Pozdrawiam serdecznie
    Tomasz Czerw
    rzeczoznawca motoryzacyjny (ten legalny;))

  • TGS pisze:

    Do Pani Autorki
    Pojazd Zabytkowy i Pojazd Historyczny to nie są te same statusy

  • Maciej żelazny pisze:

    Chyba przepisy zostaly zmienione i wiek pojazdu zabytkowego powinien wynosic przynajmniej 30 lat. Prosze byc prawdomownym

  • Nazabytek.pl pisze:

    Zapraszamy! Żółte tablice, Rejestracja na zabytek
    Nasza firma specjalizuje się w pojazdach zabytkowych
    http://www.nazabytek.pl

  • Młot pisze:

    po co bzdury wypisywać nieaktualne – żenada

  • Mioki pisze:

    Kupa bzdur. Jako właściciel kilku pojazdów „na żółtych” i stwierdzam, że autorka myli pojęcia i ceny.

  • Wolf pisze:

    ’Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą odmówić wydania polisy OC, należy się jednak liczyć z tym, że wysokość kwot może być czasem szokująca”.
    Tak. Ok. 80 zł za miesiąc lub 120zł za rok to jest szok😂😂😂

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej