Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 17.12.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
Rate this post

Rejestracja samochodu na zabytek to droga dla wytrwałych. Właściciel pojazdu musi się uzbroić cierpliwość i przygotować na przejście niełatwej ścieżki, usianej wieloma formalnościami. Żółta tabliczka jest jednak marzeniem wielu fanów motoryzacji. Jak można ją otrzymać? 

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Rejestracja samochodu na zabytek to proces, dzięki któremu pojazd historyczny może otrzymać żółte tablice rejestracyjne. Aby zarejestrować auto zabytkowe, należy spełnić określone warunki, a cała procedura rejestracji pojazdu zabytkowego wymaga współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz rzeczoznawcą. Zabytkowe pojazdy muszą zostać wpisane do ewidencji zabytków lub Centralnej Ewidencji Dóbr Kultury.

Wymagania dla pojazdów zabytkowych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pojazd musi mieć przynajmniej 30 lat i nie może być produkowany od co najmniej 15 lat lub spełnia dodatkowe kryteria, takie jak innowacyjne rozwiązania technologiczne, przynależność do znanej osoby lub udział w istotnym wydarzeniu. W przypadku pojazdu zabytkowego konieczna jest opinia rzeczoznawcy oraz zgoda Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Jak zarejestrować auto zabytkowe?

Rejestracja auta na zabytkowe przebiega w kilku etapach:

  1. Opinia rzeczoznawcy – to dokument potwierdzający wpisanie pojazdu do ewidencji.
  2. Biała karta – jest to szczegółowy opis technicznych warunków pojazdu zabytkowego.
  3. Zgoda konserwatora zabytków – Wojewódzki Konserwator Zabytków musi wydać zgodę na wpisanie samochodu do rejestru.
  4. Wniosek o rejestrację pojazdu – sprawa rejestracji trafia do Wydziału Komunikacji.

Procedura rejestracji pojazdu zabytkowego jest skomplikowana, ale odpowiednia dokumentacja gwarantuje, że samochód zabytkowy zostanie zarejestrowany.

Wiek samochodu a zabytkowy charakter pojazdu

Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym, samochód musi mieć odpowiedni wiek. Zazwyczaj pojazd zabytkowy to auto, które zostało wyprodukowane co najmniej 30 lat temu. Właściciel pojazdu zabytkowego musi również udowodnić, że samochód spełnia kryteria oryginalności.

Techniczne warunki pojazdu zabytkowego

Stan techniczny pojazdu oraz oryginalne części są niezwykle istotne. Techniczne samochodu zabytkowego muszą spełniać ścisłe kryteria. Zabytkowe pojazdy muszą posiadać:

  • minimum 75% oryginalnych części,
  • białą kartę z opisem stanu technicznego,
  • dokument potwierdzający wpisanie pojazdu do rejestru.

Wydział Komunikacji – rejestracja auta zabytkowego

Właściciel pojazdu zabytkowego musi udać się do Wydziału Komunikacji z kompletem dokumentów:

  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • dowód własności pojazdu,
  • opinię rzeczoznawcy,
  • zgodę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Po pozytywnym rozpatrzeniu sprawy następuje wydanie dowodu rejestracyjnego oraz żółtych tablic.

Bezterminowe badanie techniczne – co warto wiedzieć?

Rejestracja samochodu na zabytek wiąże się z uzyskaniem bezterminowego przeglądu technicznego pojazdu. W przypadku pojazdu zabytkowego badanie techniczne nie musi być odnawiane co roku, jak w standardowych pojazdach.

Ile kosztuje rejestracja samochodu na zabytek?

Koszt rejestracji auta zabytkowego uzależniony jest od kilku czynników. Na cenę wpływają m.in. opłaty za opinię rzeczoznawcy, białą kartę oraz wydanie dowodu rejestracyjnego. Łączne koszty mogą wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Etap rejestracji Koszt
Wycena rzeczoznawcy 500–1000 zł
Sporządzenie białej karty 400–800 zł
Przegląd techniczny 183 zł – dla motocykli
305 zł – dla aut osobowych
427 zł – dla samochodów ciężarowych
Tablice rejestracyjne 100 zł – dla aut osobowych i dostawczych
50 zł – dla motocykli
30 zł – dla motorowerów
Wydanie dowodu rejestracyjnego 54 zł
Tymczasowe pozwolenie 13,50 zł
Nalepka legalizacyjna 12,50 zł
Opłata administracyjna 2 zł – dla samochodów
1,50 zł – dla jednośladów

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Ubezpieczenie auta zabytkowego różni się od standardowych polis komunikacyjnych. Właściciel samochodu zabytkowego może liczyć na korzystniejsze warunki. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego nie wymaga OC na cały rok, co jest znaczną oszczędnością.

Podsumowanie

Rejestracja samochodu na zabytek to skomplikowany proces, który wymaga spełnienia wielu warunków. Pojazd historyczny musi być odpowiednio udokumentowany, a techniczne warunki pojazdu zabytkowego muszą być potwierdzone przez rzeczoznawcę i konserwatora zabytków. Właściciel pojazdu zabytkowego zyskuje jednak wiele korzyści, takich jak żółte tablice rejestracyjne, bezterminowe badanie techniczne oraz korzystne ubezpieczenie.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • Marjur100 pisze:

    W podsumowaniu zapomnieliście o badaniu technicznym.

  • Zabytek pisze:

    Opłaty za rejestrację pojazdu zabytkowego w wydziale komunikacji wynoszą ok. 700 zł? Co za bzdura. Może najpierw należałoby dowiedzieć się dokładnie, a dopiero potem pisać artykuły.

  • Tomasz pisze:

    Nie aktualny już artykuł ponieważ pojazd musi posiadać minimum 30 lat aby być wpisany do ewidencji pojazdów zabytkowych. Reszta się zgadza. Pzdr.

  • Tomasz pisze:

    A nie jednak się nie zgadza 🤔dalej czytam i przy opłatach rejestracyjnych również jakieś bzdury!!!

  • SŁAWEK pisze:

    BZDURY wypisujecie wpis do rejestru zabytkow to 17 zl, przeglad kolo 100 a rzeczoznawca nie jest wogole potrzebny- chyba ze pojazd jest w znacznym stopniu niekompletny, albo marka jest wogole nieznzna( nie ma o niej wiadomosci powszechnie dostepnej – np. w sieci)
    BZDURY wypisujecie

  • Tomek pisze:

    Bardzo proszę skorygować artykuł i nie wprowadzać czytelników w błąd, gdyż, nie ma ŻADNEJ PODSTAWY PRAWNEJ, ŻEBY KONSERWATOR WYMAGAŁ OPINIĘ RZECZOZNAWCY, przy rejestracji na żółte tablice. Chyba, że nie mam racji, to proszę wskazać taką podstawę.

  • Adam pisze:

    Bardzo proszę skorygować artykuł i nie wprowadzać czytelników w błąd, gdyż, nie ma ŻADNEJ PODSTAWY PRAWNEJ, ŻEBY KONSERWATOR WYMAGAŁ OPINIĘ RZECZOZNAWCY, przy rejestracji na żółte tablice. Chyba, że nie mam racji, to proszę wskazać taką podstawę.

  • Tom pisze:

    Szanowna Pani Weroniko,
    niestety w tym artykule przytacza Pani nieistniejące od 2011 roku definicje pojazdu zabytkowego. Niestety powtarzane obiego do dnia dzisiejszego. Jednak treśc tego artykułu wprowadza czytleników w błąd.
    Pozwolę sobie sprostować kilka rzeczy,
    1. definicja pojazdu zabytkoweg w brzmieniu aktualnej Ustawy Prawo o Ruchu drogowym nie wskazuje ani wieku pojazdu ani okresu od zakończenia jego produkcji. Uzależnia ona jedynie od wpisania pojazdu do Woj. ewidencji pojazdów zabytkowych lub do inwentarza muzealiów (muzemum musi posaidać 100% własności pojazdu). odsyłam do treści ustawy
    2. Do właściwego WKZ nie składamy żadnej opinii rzeczoznawcy tylko odpowiedni wniosek wraz z tzw. kartą ewidencyjną ruchomego zabytku techniki. Najczęściej konserwator wymaga aby karta została sporządzona przez uprawnionego (nie udawanego których nie brakuje) rzeczoznawcę wpisanego na listę takowych prowadzoną przez Ministerstwo Infrastruktury
    3. Nie istnieje pojęcie centralnej ewidencji dóbr kultury
    4. Samochody, nawet te ponad 110 letnie, nie są ujmowane w rejestrze zabytków tylko w ewidencji zabytków prowadzonej przez właściwego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
    5. Karty ewidencyjnej (białej karty) „się nie wydaje”, kartę sporządza się wedle określonego wzorca
    6. Koszty wynagrodzenia rzeczoznawcy oscyluja od ok 1200 do 1500 zł za kompleksowe przygotowanie dokumentów niezbędnych w WK i WKZ.Także nie wiek skąd Pani w 2023 roku zaczerpneła wiedzę o stawkach. Od razu napomnę, że stawki mogą się różnić w poszczególnych regionach kraju oraz od stopnia komplikacji sprawy. Porządnie wykonane zlecenie powinno także obejmować uzupełnienie wniosku obadanie techniczne na OSKP – niestety cześto właściciele z tym mają problem większy niż z tzw. białą kartą
    7. Za tzw. badanie zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi (upragnionych przez wielu „wieczysty” póki co przegląd) OSKP mogą żądać od 1 do 3 krotności ceny podstawowego badania – że najcześciej rządają maksymalnej stawki raczej nie dziwi.
    Pozdrawiam serdecznie
    Tomasz Czerw
    rzeczoznawca motoryzacyjny (ten legalny;))

  • TGS pisze:

    Do Pani Autorki
    Pojazd Zabytkowy i Pojazd Historyczny to nie są te same statusy

  • Maciej żelazny pisze:

    Chyba przepisy zostaly zmienione i wiek pojazdu zabytkowego powinien wynosic przynajmniej 30 lat. Prosze byc prawdomownym

  • Młot pisze:

    po co bzdury wypisywać nieaktualne – żenada

  • Mioki pisze:

    Kupa bzdur. Jako właściciel kilku pojazdów „na żółtych” i stwierdzam, że autorka myli pojęcia i ceny.

  • Wolf pisze:

    ’Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą odmówić wydania polisy OC, należy się jednak liczyć z tym, że wysokość kwot może być czasem szokująca”.
    Tak. Ok. 80 zł za miesiąc lub 120zł za rok to jest szok😂😂😂

napęd FWD
Napęd FWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd FWD (Front Wheel Drive), czyli napęd na przednią oś, to jeden z najczęściej stosowanych układów w nowoczesnych samochodach osobowych. Oznacza to, że moc silnika przenoszona jest bezpośrednio na przednie koła pojazdu, co wpływa na charakterystykę jazdy, zwłaszcza w warunkach miej...
Czytaj dalej
mandat na raty
Mandat na raty Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Mandaty drogowe są jednym z najczęstszych sposobów karania kierowców za naruszenie przepisów ruchu drogowego w Polsce. Choć większość mandatów należy opłacić w wyznaczonym terminie, wielu kierowców znajduje się w sytuacji, w której jednorazowa spłata kary stanowi duże obciążenie...
Czytaj dalej