Dorota Bajorek
Dorota Bajorek
Aktualizowano: 21.02.2023 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut.
5/5 - (1 vote)

1 października 2021 roku zakończyła się era systemu via-Toll na polskich drogach. Systematycznie i etapami zastąpił poprzednie rozwiązanie zupełnie nowy system opłat drogowych czyli system e-TOLL. Jakie korzyści niesie on ze sobą? Jak działa ten system? Kto korzysta z tego rozwiązania? Na jakich drogach obowiązuje? Poznaj szczegóły związane z elektronicznym systemem e-TOLL.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

System e-TOLL – co to jest?

W ostatnich latach coraz częściej spotykamy się z nowoczesnymi rozwiązaniami w każdej dziedzinie życia. I słyszymy nowe nazwy. Jedną z nich jest właśnie pojęcie e-TOLL. Czym jest system e-TOLL? To całkowicie nowe rozwiązanie związane z uiszczeniem opłat za przejazd autostradą. To system, który umożliwia bezgotówkowe opłacanie należności za przejazd płatnymi drogami w Polsce. Płatne odcinki dróg to oczywiście poszczególne odcinki autostrad, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

System e-TOLL wszedł w życie w czerwcu 2021 roku i zastąpił działający do tego czasu system viaToll.

Od tego momentu rozpoczęło się stopniowe wprowadzanie tego systemu w coraz szerszym zakresie.  Rok wcześniej Szef Krajowej Administracji Skarbowej przejął od Głównego Inspektora Transportu Drogowego pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych i opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad. Z tym wiąże się także utrzymanie, eksploatowanie i rozwijanie elektronicznego systemu poboru opłat.

Jak działa system e-TOLL?

System e-TOLL oparty został na najnowszych osiągnięciach technologicznych. Poprzedni system dział na zasadzie technologii radiowej. E-TOLL to krok naprzód, ponieważ powstał w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego. Jak to działa? Otóż dane geolokalizacyjne przesyłane są do systemu i właśnie na tej podstawie nalicza się opłaty za przejazd odcinkami dróg płatnych.  Do przekazywania danych lokalizacyjnych użytkownicy systemu e-TOLL mogą wybrać:

  • aplikację mobilną e-TOLL PL
  • urządzenia pokładowe OBU (On Board Unit)
  • ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

E-TOLL – etapy wprowadzania

System elektronicznej opłaty za autostrady e-TOLL w naszym kraju wprowadzany został etapami. Jednocześnie stopniowo zastępował on poprzedni elektroniczny system opłat drogowych czyli viaToll. A odbywało się w następujących terminach:

  • od czerwca 2021 uruchomiony został pobór opłat w e-TOLL dla pojazdów ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów na płatnych odcinkach dróg w całym kraju
  • do 30 września 2021 trwał okres przejściowy, w czasie którego funkcjonowały obok siebie dwa systemy e-TOLL i viaToll
  • od 1 października 2021 – jedynym systemem opłaty elektronicznej na państwowych drogach płatnych w Polsce stał się e-TOLL.
  • 1 grudnia 2021 – zlikwidowany został Manualny System Poboru Opłat na odcinkach autostrad: A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Gliwice – Sośnica i uruchomiony został na tych odcinkach usługi bilet autostradowy.

Kto korzysta z systemu e-TOLL?

Grupa docelowa, której dedykowany jest system e-TOLL, zmieniała się wraz z kolejnymi etapami wprowadzania go w życie. W ciągu pierwszych miesięcy istniała jeszcze możliwość opłaty przez viaToll. Oznacza to, że od czerwca 2021 roku, na początkowym etapie funkcjonowania tego projektu do korzystania z systemu e-TOLL zachęcani byli przede wszystkim użytkownicy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.

Dołączyli także do nich kierowcy autobusów i to niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej. Oczywiście o ile pojazdy te poruszały się płatnymi odcinkami autostrad.

Jednak od 1 grudnia 2021 roku skończyła się dobrowolność i kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów nie mogli już korzystać z innego rodzaju opłat za przejazd. Oznacza to, że system e-TOLL stał się dla nich obowiązujący.

A co z samochodami osobowymi? Otóż na początku także ich użytkownicy mogli korzystać z systemu, jeśli poruszali się z przyczepą i łączna masa całkowita zespołu pojazdów przekraczała 3,5 tony.

Natomiast od 1 grudnia 2021 roku na odcinkach płatnych A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Gliwice – Sośnica jest to jedyny możliwy sposób na opłacenie w sposób elektroniczny przejazdu tymi drogami przez użytkowników osobówek.

Jakie korzyści płyną z wprowadzenia systemu e-TOLL?

Elektroniczny system opłaty za autostradę daje podstawową korzyść, jaką jest oszczędność czasu. Chyba każdy, kto jechał kiedykolwiek płatnym odcinkiem autostrady z bramkami, wie, jak potrafią one spowolnić ruch. System e-TOLL wyeliminował więc problem korków na płatnych drogach spowodowanych opóźnieniem w płaceniu za przejazd. Koniec ze staniem w kolejkach do bramek!

Od momentu, kiedy zlikwidowano manualny system opłat na płatnych odcinkach autostrad A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie  – Gliwice – Sośnica, każdy może korzystać z systemu e-TOLL. Wystarczy tylko zapłacić za przejazd za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub przez e-bilet autostradowy. Jeśli jednak kierowca nie zarejestruje się w systemie, wystarczy, że wykupi stacjonarny bilet autostradowy na stacji benzynowej.

Co ciekawe, w ramach systemu e-TOLL użytkownicy będą mogli korzystać z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej.

Różnice między systemem e-TOLL a viaToll

Z jakiego powodu zmieniony został poprzedni system elektronicznego naliczania opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg? Na pewno z tego powodu, że nowe rozwiązanie jest nowocześniejsze. Poprzednia technologia radiowa zastąpiona została przez GPS, który przekazuje dane o lokalizacji danego auta. Czy w związku z tym zmieniły się stawki za przejazd płatnym odcinkiem autostrady? Okazuje się, że wprowadzenie nowoczesnej technologii nie wpłynęło na ceny, natomiast bardzo precyzyjnie monitoruje drogę i stawki za przejazd.

A jak wygląda przejście z systemu viaToll do e-TOLL? Na szczęście bez nieprzyjemnych niespodzianek. Wystarczyło wyrejestrować się ze starego systemu i zarejestrować w nowym. A co jeśli płacąc w systemie viaToll, kierowca nie wykorzystał wszystkich środków? Czy dało się je odzyskać i zapłacić z nich przejazdy w aktualnym systemie?

Kaucja i niewykorzystane środki z viaToll – czy przydały się w systemie e-TOLL?

Zaraz po zmianie systemów i odejścia od płacenia za autostrady przy pomocy viaToll był czas na załatwienie formalności związanych ze zmianami. Na pewno kierowca nie mógł zwrócić urządzenia OBU viaToll. A co z kaucją i niewykorzystanymi środkami z viaToll? Czy można je było odzyskać lub przeksięgować, aby nie przepadły? Zdecydowanie tak, ale tylko do 30 września 2022 roku.

Jeśli ktoś przegapił termin albo nie załatwił formalności z tym związanych, jego pieniądze przepadły.

Rejestracja w systemie e-TOLL dla samochodów osobowych – jak to zrobić?  

Nie ma już bramek na płatnych odcinkach, na których obowiązuje e-TOLL. Nic dziwnego, że wielu kierowców osobówek chce zarejestrować się w systemie e-TOLL, aby ułatwić sobie przejazdy autostradami. Jak to zrobić? Otóż można wybrać jedną z możliwości, a mianowicie:

  • online – na stronie rządowej e-TOLL za pomocą danych uwierzytelniających, takich jak profil zaufany, aplikacja mObywatel lub bankowość elektroniczna
  • stacjonarnie – w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL – w tym celu należy okazać na miejscu dokument tożsamości, dowód rejestracyjny pojazdu oraz podać adres e-mail.

Aplikacja e-TOLL od tej pory będzie bardzo pomocnym narzędziem w uiszczaniu opłat autostradowych. Można ją pobrać na swój telefon ze sklepu w Google Play lub APP Store. A kiedy już zostanie zainstalowana, koniecznie trzeba wybrać metodę płatności. Można płacić za przejazdy na dwa sposoby, decydując się na:

  • przedpłatę – w takiej sytuacji kierowca musi przelać na konto pieniądze, którymi każdorazowo zapłaci za przejazd
  • odroczoną płatność – wtedy kierowca musi wpłacić odpowiednie zabezpieczenie.

Aplikacja e-TOLL jest intuicyjna, łatwa w obsłudze i nie potrzebuje częstych aktualizacji. A jeśli użytkownik samochodu potrzebuje ją doładować, może to zrobić na różne sposoby w IKK/aplikacji mobilnej e-TOLL PL poprzez:

  • przelew bankowy
  • kartę płatniczą
  • kartę flotową
  • płatność mobilną – BLIK, Pay-By-Link.

Jak kupić bilet autostradowy?

Bilet autostradowy to jedna z możliwości zapłaty za przejazd płatną drogą dla pojazdów do 3,5 tony. Można go wykupić na stacjach sieci PKN Orlen, na niektórych stacjach sieci Lotos, w aplikacji e-TOLL, a także przez aplikacje partnerskie. Co trzeba pamiętać o bilecie autostradowym? Przede wszystkim to, że wykupiony bilet traci ważność po 48 godzinach od jego wykupienia. Chyba, że kierowca podczas zakupu poda datę przejazdu, wówczas można się zaopatrzyć w bilet nawet 60 dni wcześniej. W tym celu trzeba podać:

  • numer rejestracyjny samochodu osobowego lub motocykla
  • odcinek autostrady
  • planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu.

Ważna jest także kwestia zwrotu biletów. W razie potrzeby bilet należy zwrócić w ten sam sposób i u tego sprzedawcy, u którego się go kupiło.

Aplikacje partnerskie – gdzie jeszcze można kupić bilet autostradowy?

Z pomocą w opłatach za przejazd autostradą przychodzą też aplikacje partnerskie. Wśród nich warto wymienić aplikacje:

  • aplikacja Autopay
  • aplikacja mPay
  • aplikacja mFlota
  • aplikacja IKO.

Na każdej z nich trzeba się zarejestrować i podać takie dane jak imię i nazwisko, numer telefonu,

numer karty debetowej, numer rejestracyjny i markę pojazdu. Aby aplikacja prawidłowo zadziałała, potrzebne jest uprawnienie do lokalizacji, inaczej pojawi się problem z płatnością. Aplikacja nie będzie w stanie prawidłowo uiścić opłaty także w kilku innych sytuacjach. Może się tak zdarzyć, gdy kierowca zbyt późno włączy aplikację, za szybko przejedzie przez punkt opłat, czy jego telefon pracuje w trybie oszczędzania baterii. Wtedy zaległy bilet można wykupić w terminie 3 dni na stronie partnera systemu e-TOLL.

Czy wszędzie obowiązuje system e-TOLL?

To byłoby zbyt proste rozwiązanie, gdyby w całym kraju obowiązywała ta sama zasada. Niestety tylko część płatnych dróg podlega systemowi e-TOLL. Płacenie za autostrady jest więc mocno skomplikowane. Dlatego przed przejazdem przez płatne odcinki trzeba mieć świadomość, w jaki sposób można opłacić daną autostradę. Koncesyjne odcinki autostrad można opłacić przy użyciu następujących aplikacji:

  • A4 – Kraków – Katowice – aplikacja Autopay lub urządzenie A4 Go
  • A1 – Rusocin – Nowa Wieś – aplikacja Autopay
  • A2 – Konin – Świecko – płatność tylko w systemie manualnym przy bramkach.

System e-TOLL obejmuje więc jedynie na dwóch odcinkach autostrad A2 Konin Wschód – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Gliwice – Sośnica.

Trzeba mieć jednak świadomość, że w przyszłości wszystkie autostrady w Polsce będą płatne i obejmie je któryś z systemów elektronicznych opłat.

Czy w samochodach osobowych warto stosować urządzenie OBU e-TOLL?

Część kierowców stawia na inne rozwiązanie niż aplikacja mobilna. Tym bardziej, że problem z jej skutecznością może się pojawić choćby w przypadku słabej baterii. Podobnie, jeśli kierowca nie zdąży włączyć aplikacji. Niestety nie jest to rozwiązanie idealne, ponieważ często się zawiesza i restartuje akurat w czasie, gdy powinna pobierać opłaty.

Dlatego by uniknąć takich niespodzianek, można w aucie zainstalować urządzenie OBU e-TOLL. OBU to urządzenie, którego nazwa pochodzi od angielskiego On Board Unit. Jeśli przed wyruszeniem w drogę doładuje się w nim środki, można spokojnie jeździć nie martwiąc się o opłaty, które urządzenie samo nalicza.

Co grozi za brak opłaty e-TOLL na autostradzie?

Jazda po płatnym odcinku drogi bez opłaty oczywiście może zakończyć się wysokim mandatem. Oczywiście zdarza się, że ktoś jest urodzonym szczęściarzem i mimo że zapomni zapłacić lub ma problemy techniczne, to nie zostanie przyłapany. Taki urodzony w czepku kierowca może spokojnie w ciągu 3 dni zapłacić za przejazd.

Jeśli jednak ktoś ma nieco mniej szczęścia, musi się liczyć z poważnymi konsekwencjami. W razie kontroli kierowca, który nie opłacił przejazdu otrzyma mandat w wysokości 500 zł. Jeśli do tego dojdzie celowe zasłonienie tablic, żeby utrudnić identyfikację pojazdu, mandat wzrośnie do 1000 zł. Mandat może przyjść nawet po 9 miesiącach, a na jego egzekucję przewidziano aż 5 lat. Na szczęście nie pojawią się w tym przypadku odsetki karne.

A kto może skontrolować, czy kierowca opłacił e-TOLL? Przede wszystkim patrole policyjne, które rozpoznają tablice i sprawdzają w systemie uiszczenie opłat. Co ciekawe. Jeśli kierowca zostanie przyłapany bez biletu autostradowego i zapłaci na miejscu, jego mandat zmniejszy się o 100 zł.

Jazda po autostradzie a ubezpieczenie

Jeśli sporo podróżujesz i do tego na dłuższych trasach, koniecznie pomyśl o ubezpieczeniu dostosowanym do swoich potrzeb. Awaria czy kolizja na autostradzie to zawsze kłopot. Dlatego w pakiecie z OC wybierz korzystne polisy o szerokim zakresie. AC potrzebne będzie, by pokryć uszkodzenia samochodu lub jego elementów i assistance okaże się niezbędne, gdy trzeba będzie zadzwonić po lawetę.

PODSUMOWANIE:

  • E-TOLL to elektroniczny system umożliwiający pobieranie opłat za płatne odcinki autostrad w naszym kraju, który zastąpił via-Toll.
  • System ten był systematycznie wprowadzany w życie od czerwca 2021 roku i zaczął ostatecznie obowiązywać od 1 grudnia 2021 roku na płatnych odcinkach autostrad A2 oraz A4.
  • Za przejazd można zapłacić za pomocą aplikacji e-TOLL PL lub przez e-bilet autostradowy.
  • E-TOLL oparty na technologii pozycjonowania GPS zastąpił radiową technologię viaToll bez zmiany wysokości opłat za przejazd, a niewydane środki można było przenieść do nowego systemu.
  • Po zarejestrowaniu w systemie e-TOLL można płacić za przejazdy przy użyciu aplikacji, a także aplikacji partnerskich.
  • Za brak opłaty e-TOLL grozi mandat w wysokości 500 zł.

Dorota Bajorek
Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.

Czarny lód
Czarny lód Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Czy zwykłe przymrozki mogą zamienić codzienną podróż w niebezpieczną grę z lodem? Oto czarny lód, tajemniczy wróg kierowców i pieszych, którego obecność trudno dostrzec, a konsekwencje mogą być niewyobrażalnie niebezpieczne. [bee_cta_inset style='1' header='Uzupełnij tylko 2 po...
Czytaj dalej
ubezpieczenie domu mieszkania ranking
Ubezpieczenie domu mieszkania ranking Autor Katarzyna Matusiak Nieruchomości
Ranking ubezpieczenia domu lub mieszkania to zestawienie najlepszych ofert ubezpieczeniowych, stworzone, aby ułatwić Ci wybór optymalnego ubezpieczenia dla siebie i Twoich bliskich. Polisy ubezpieczeniowe na nieruchomości różnią się zakresem ochrony, okresem obowiązywania, przeznaczeniem o...
Czytaj dalej