Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 4 minut.
Rate this post

Zastanawiasz się nad zakupem polisy autocasco? Zwróć uwagę na udział własny w szkodzie właściciela pojazdu. Ta informacja może okazać się kluczowa dla Twojego portfela.

Udział własny ubezpieczenia – tylko ubezpieczenia dobrowolne

Udział własny w szkodzie to kwota, którą kierowca będzie zobowiązany zapłacić sam w momencie, gdy dojdzie do zdarzenia drogowego. W zależności od tego, do jakiej kwoty lub wartości procentowej określonej w umowie  ubezpieczenia odpowiada właściciel pojazdu, ustalana jest kwota składki za AC.

Co to oznacza? Kierowca, któremu przytrafi się kolizja, do określonej kwoty sam zapłaci za naprawę pojazdu. W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego, w zapisach umownych tego rodzaju zobowiązanie wyrażone jest albo w konkretnej kwocie wskazanej w umowie albo w wartości procentowej, jak już wspominaliśmy.

Możemy zatem założyć, że im niższa kwota, którą kierowca samochodu będzie musiał zapłacić, tym wyższa będzie wysokość kwoty za polisę autocasco. 

Pamiętaj, że w obowiązkowym ubezpieczeniu OC komunikacyjnym jest inaczej!

Warto nadmienić, że tego rodzaju rozwiązania dotyczą wyłącznie ubezpieczeń dobrowolnych. Udział własny w szkodzie OC nie występuje. Ubezpieczony kierowca nie jest zobowiązany do płacenia za szkody powstałe w ramach zdarzenia drogowego z własnej kieszeni, niezależnie od wysokości strat.

Towarzystwa ubezpieczeniowe odpowiadają za zniszczenia powstałe na mieniu do kwoty 1 miliona euro, a do kwoty 5 milionów euro za szkody powstałe na osobie – w obu przypadkach: w ramach jednego zdarzenia drogowego i niezależnie od liczby osób poszkodowanych w wypadku.

Udział własny, czyli ile możesz zapłacić

Właściciele pojazdu w momencie, gdy poszukują ubezpieczenia autocasco, powinni zwrócić uwagę na to, aby udział własny w ubezpieczeniu był dla nich możliwy do zrealizowania. Dlatego też udział własny w szkodzie AC powinien być taką kwotą, którą kierowca może dysponować bez znaczącego uszczerbku dla budżetu domowego. 

Osoby, które chcą otrzymać odszkodowanie bez potrąceń, czyli ich udział własny niezależnie od szkody będzie wynosił 0 zł, muszą liczyć się z tym, że zapłacą więcej za ubezpieczenie. W takiej sytuacji zakłady ubezpieczeniowe każdorazowo kalkulują wysokość składki w konkretnym przypadku. Właściciel takiego pojazdu zapłaci więcej za polisę, ponieważ to ubezpieczyciel każdorazowo będzie pokrywał wszystkie, nawet drobne, kwoty napraw pojazdu. Bardzo często z punktu widzenia firm sprzedających ubezpieczenia tego rodzaju działania są nieopłacalne, ponieważ uruchamiana jest procedura likwidacji szkody, która jest droga. W tym momencie praca rzeczoznawcy, wycena i inne procedury związane ze szkodą za np. 200 zł, wiążą się ze stratą finansową dla zakładu ubezpieczeniowego.

Pamiętaj!
Bardzo często właściciele pojazdów, którzy posiadają auta np. w leasingu, nie mają możliwości wyboru. Instytucje finansowe finansujące zakup pojazdu żądają kupienia dobrowolnego ubezpieczenia autocasco bez udziału własnego.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Napęd AWD
Napęd AWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd AWD (All-Wheel Drive), czyli napęd na wszystkie koła, to technologia, która zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów napędu na jedną oś (FWD – na przednią oś, RWD – na tylną oś), napęd AWD rozdziela moc na wszystkie...
Czytaj dalej
napęd RWD
Napęd RWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd RWD (Rear-Wheel Drive), czyli napęd na tylne koła, to rozwiązanie, w którym moc silnika jest przekazywana na tylne koła pojazdu. W odróżnieniu od napędu na przednie koła, w RWD to tylna oś odpowiada za napędzanie samochodu, podczas gdy przednie koła pełnią głównie funkcję ki...
Czytaj dalej