30/04/2020 7 sierpnia, 2020 Komunikacyjne

Woda potrafi wyrządzić bardzo duże szkody, również naszym autom. Zalanie samochodu to często poważniejsze skutki niż niejednej stłuczki. Przy takim problemie spotykamy się nie tylko z uszkodzeniami silnika ale również wnętrza naszego auta. Tapicerka, sprzęty elektroniczne i rzeczy przez nas pozostawione mogą ulec całkowitemu zniszczeniu.

O ile tapicerki, czy elementy nadwozia można wymienić, o tyle większość kierowców najbardziej przeraża zalanie silnika, ponieważ bardzo często tego rodzaju uszkodzenie powoduje, że auto lepiej zezłomować niż naprawiać.

Osuszanie samochodu po zalaniu

W przypadku opłacalności osuszania samochodu po zalaniu trzeba przede wszystkim zastanowić się czy będzie to czynność opłacalna. Tu niestety wiek pojazdu odgrywa znaczącą rolę. Nowe auta, które dopiero przed kilku laty wyjechały na drogi, mają w swoim wnętrzu bardzo wiele elementów elektronicznych, dla których zalanie oznacza bezpowrotne zepsucie. Nie będzie już szans na to, że po osuszeniu pojazdu auto zadziała.

W najlepszej sytuacji wbrew pozorom są te pojazdy, które są już wiekowe, a elementy elektroniczne stanowią znikomy procent mechanicznych elementów znajdujących się w samochodzie. Jest to bardzo istotne, ponieważ naprawa zalanego samochodu wiąże się z rozłożeniem na najprostsze podzespoły całego pojazdu i osuszenie każdego z elementów. Często przypomina to układankę z puzzli. Co do zasady możemy przyjąć, że im dłużej auto przebywało pod wodą lub zostało zalane, tym większe będą uszkodzenia, a możliwość naprawy będzie coraz mniejsza. 

Zalanie samochodu – szkoda całkowita i odszkodowanie z AC

Warto pamiętać, że obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne nie ma na celu ochrony właściciela pojazdu przed tego rodzaju zdarzeniami. Przed zalaniem pojazdu kierowcę może chronić jedynie dobrowolne ubezpieczenie komunikacyjne autocasco. W zakresie umowy polisy w ogólnych warunkach ubezpieczenia znajdują się ściśle określone sytuacje, w których to ubezpieczyciel bierze na siebie wypłatę odszkodowania za zniszczenia na pojeździe.

Ponieważ autocasco jest ubezpieczeniem nieobowiązkowym, a zakres ochrony nie jest ujęty przepisami prawa, każda z firm wystawiających polisę, we własnym zakresie określa, w jakich sytuacjach przewidziana jest wypłata rekompensaty właścicielowi auta. Jednym z takich typowych zapisów umownych jest ubezpieczenie od żywiołów, czyli na przykład od gwałtownej burzy. Jeżeli nasz samochód został zalany właśnie z tego powodu, to ubezpieczyciel zapłaci za naprawę auta na warunkach określonych polisą.

Zalanie a odszkodowanie – całkowite czy częściowe?

Ubezpieczyciel po zalaniu będzie musiał określić, czy szkoda powstała na pojeździe jest całkowita czy też częściowa. Szkoda częściowa występuje wtedy, gdy kwota naprawy nie przewyższa procentowo ujętej w polisie wartości pojazdu. Najczęściej jest to około 70%. W przypadku szkody całkowitej suma za naprawę auta powinna przewyższać wskazany w polisie procent. Realnie oznacza to, że naprawa pojazdu z punktu widzenia towarzystwa ubezpieczeniowego staje się nieopłacalna. 

PODSUMOWANIE:

  • Zalanie samochodu może prowadzić do całkowitego zniszczenia auta.
  • Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne nie chroni pojazdu przed zalaniem.
  • Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym i w ramach tej polisy często znajduje się ochrona pojazdu przed zalaniem.
  • Im starszy pojazd tym większa szansa na jego naprawę, ponieważ nie posiada zbyt wielu elementów elektronicznych. 
  • Szkoda powstała po zalaniu może być całkowita lub częściowa i to od tego zależy, jaką kwotę rekompensaty otrzyma właściciel pojazdu. 
Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.