Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 15.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
Rate this post

Niestety, nadal wśród wielu polskich kierowców pokutuje przekonanie, że brak OC nieużywanego samochodu jest zgodne z prawem. Prowadzi to do wielu nieporozumień, a na forach internetowych nierzadko spotkać można rozgoryczony kierowców, którzy zmuszeni byli zapłacić bardzo wysoki mandat za brak OC. Co zatem stanowią przepisy? 

Co do zasady brak ubezpieczenia OC nie używanego samochodu skutkuje nałożeniem kary finansowej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zgodnie z przepisami polskiego prawa każdy właściciel pojazdu ma obowiązek wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego dla swojego auta. Oznacza to, że zarejestrowany pojazd musi mieć aktualną, opłaconą polisę. Dlatego też nawet te auta, które stoją od miesięcy czy lat w garażu lub rdzewieją na posesji, ale nadal widnieją jako zarejestrowane w systemie, muszą posiadać OC.

Brak OC nieużywanego samochodu – kiedy nie trzeba płacić?

Właściciel pojazdu może zawsze wyrejestrować swój swój samochód. Ma do tego prawo w kilku ściśle określonych przepisami sytuacjach. Pierwszą z nich jest naturalnie sprzedaż pojazdu, inną zaś wywiezienie go poza granice kraju celu sprzedaży. Zezłomowanie oraz kradzież auta również skutkować powinny wyrejestrowaniem pojazdu. Dodatkowo, jeżeli samochód został trwale zniszczony, w wyniku powodzi lub też pożaru, możemy go skutecznie wyrejestrować w urzędzie komunikacji. Również kierowcy, którzy decydują się, aby ich auto stało się pojazdem historycznym, mogą wyrejestrować pojazd. 

Jeżeli zdecydujemy się na wyrejestrowanie pojazdu na stałe, musimy pamiętać o tym, aby posiadać aktualne OC. Czy bez aktualnego ubezpieczenia będziemy mogli zezłomować samochód? Jest to możliwe, ale grożącą za to bardzo wysokie kary, ponieważ zgodnie z procedurami powinniśmy najpierw zezłomować auto, a dopiero później zająć się jego wyrejestrowaniem. 

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu

Warto jednak zwrócić uwagę również i na to, że część pojazdów mechanicznych ma możliwość czasowego wyrejestrowania. Niestety, mimo wielu krążących mitów właścicieli samochodów osobowych, nie jest to procedura przewidziana dla tego typu pojazdów. Czasowo wyrejestrować można wyłącznie: autobusy, przyczepy powyżej 3,5 tony, ciągniki i pojazdy ciężarowe. Zwykle kierowcy wyżej wymienionych pojazdów nie będą całkowicie zwolnieni z opłacenia składki za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne.

W przypadku czasowego wyrejestrowania autobusu czy ciągnika właściciel zapłaci składkę za cały okres ochronny obowiązkową polisą, ale część opłat zostanie pomniejszona ze względu na nieużytkowanie. Nie dzieje się to jednak w sposób automatyczny. Każdorazowo właściciel przyczepy lub ciągnika samochodowego musi złożyć stosowny wniosek do towarzystwa ubezpieczeniowego, które wystawiło polisę. Wtedy dopiero ubezpieczyciel obniży mu składkę za okres wyrejestrowania. Czasowe wyrejestrowanie pojazdu może trwać od dwóch miesięcy do dwóch lat. W szczególnych sytuacjach na wniosek właściciela wyrejestrowanie może zostać przedłużone w wydziale komunikacji nawet do 4 lat. 

Uwaga
W momencie gdy znów zarejestrujemy nasz autobus lub ciągnik, musimy powiadomić o tym zakład ubezpieczeń. 

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC – kto ma taką możliwość?

W Polsce wszystkie samochody muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, jednakże samochody historyczne, a także komisy samochodowe mogą, zgodnie z przepisami, wykupić tak zwane krótkoterminowe ubezpieczenie OC. Najkrótszy okres, na który można wykupić tego rodzaju polisę to 30 dni kalendarzowych. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „OC na miesiąc. Czy można kupić OC krótkoterminowe?”

Ile zapłacisz za brak OC?

Obecnie za brak OC na samochód osobowy powyżej 14 dni zapłacimy aż 5200 zł kary. Jeżeli nie posiadamy obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego od 4 do 14 dni zapłacimy 2600 zł. Mandat za brak OC do 3 dni to 1400 zł. Warto również pamiętać, że obecnie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny weryfikuje kierowców i ich ubezpieczenia na podstawie specjalnego systemu informatycznego. W związku z powyższym możemy otrzymać wezwanie do zapłaty niezależnie od kontroli drogowej. Więcej o karach za brak polisy przeczytasz w artykule „Kary za brak OC

Dlaczego musisz mieć OC?

Polisa OC chroni swojego właściciela przed skutkami wypadków lub kolizji. Kierowcy, którzy są ubezpieczeni, wiedzą o tym, że towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje straty, które spowodowali. Jest to o tyle istotne, że za zniszczenia na mieniu takie jak zniszczony pojazd czy droga łatwo jest zapłacić, o tyle urazy, których mogła doznać ofiara, mogą stanowić ogromne wyzwanie finansowe na wiele lat. Może bowiem zdarzyć się tak, że z powodu wypadku konieczne będzie przekwalifikowanie zawodowe, wieloletnia rehabilitacja, a czasem nawet dożywotnia renta.

Jeżeli właściciel pojazdu zawczasu nie zastosuje się do przepisów i nie wykupił OC, wszystkie roszczenia będzie musiał zabezpieczyć z własnego majątku. Jeśli nie posiada rozdzielności majątkowej z małżonkiem, to również majątek ten może zostać wykorzystany do spłaty zadłużenia wobec osoby poszkodowanej. Dlatego też należy zawsze pamiętać o ubezpieczeniu samochodu! Obecnie ceny OC nie są wysokie, a mogą uratować budżet całej rodziny. 

PODSUMOWANIE:

  • Nigdy nie wyjeżdżaj na publiczne drogi, jeżeli nie posiadasz obowiązkowego ubezpieczenia OC.
  • Wyrejestrowanie pojazdu możliwe jest w przypadku jego sprzedaży, wywiezienia za granicę, zezłomowania i kradzieży.
  • Czasowo wyrejestrować można tylko pojazdy ciężarowe, autobusy, przyczepy powyżej 3,5 tony oraz ciągniki samochodowe.
  • Jeżeli maszyna jest czasowo wyrejestrowana, należy złożyć wniosek do towarzystwa ubezpieczeniowego o obniżenie składki za ten czas.
  • Ubezpieczyciel powinien zostać powiadomiony, jeżeli na przykład autobus zostanie z powrotem wprowadzony do ruchu drogowego.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej