Weronika Cichocka
Weronika Cichocka
Aktualizowano: 15.04.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
3/5 - (5 votes)

Przy ich pomocy transportowana jest żywność, leki, meble, ubrania i inne produkty, z których korzystamy w codziennym życiu. Ciągnik siodłowy jest motorem napędowym stale rozwijającej się branży transportowej. W tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje, dla osób planujących zakup ciągnika siodłowego.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Porządny ciągnik siodłowy to podstawa funkcjonowania każdej firmy transportowej. Przed jego zakupem należy jednak rozważyć wszystkie oferty proponowane na rynku.

Co to jest ciągnik siodłowy

Rodzaje ciągników samochodowych możemy podzielić na dwie kategorie: balastowy i omawiany przez nas siodłowy. Jeden i drugi przeznaczony jest do ciągnięcia naczepy, która nie posiada własnego napędu. Ciągniki siodłowe są najpopularniejszym rozwiązaniem – wyróżnia jest niezwykła skrętność, niezależnie od obciążenia. Ciągniki balastowe pozwalają zaś ciągnąć przyczepy o wielu osiach i mają znacznie większą ładowność.

Ciągniki siodłowe również możemy podzielić na dwie kategorie – lekkie i z hydrauliką.

To, ile waży ciągnik siodłowy jest precyzyjnie regulowane przez przepisy prawa, a konkretnie Dział II Obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalna masa całkowita ciągnika siodłowego z naczepą nie może przekraczać 42 ton (dla pojazdu 2-osiowego) oraz 44 ton (dla pojazdu 3-osiowego).

Sprzedawcy oferują całą gamę lekkich ciągników siodłowych o różnych właściwościach – np. Scania P, Volvo FM, czy DAF CF. Bez większego problemu znajdziemy maszyny ważące 6 lub 7 ton. Po dołączeniu naczepy nie powinny ważyć więcej niż 13 ton. Tego typu ciągniki są stosunkowo niewielkie, mają mniejsze kabiny, w których nie znajdziemy wielu udogodnień (takich jak łóżko). Doskonale sprawdzają się jednak na krótkie trasy krajowe lub dla kierowców, którzy nocują w domach. Jednak ich największym atutem jest ładowność, która sięga nawet 28 ton.

Czytaj także: Ubezpieczenie samochodu ciężarowego do 3,5 tony

Ciągniki siodłowe z hydrauliką przydadzą się podczas transportu nieco innych materiałów – takich jak paliwa czy gaz. Układ hydrauliczny ułatwia rozładunek, ale zapewnia również bezpieczeństwo.

Trzeba jednak pamiętać, że montaż takiego systemu to dodatkowe kilkanaście tysięcy złotych.

Ile kosztuje ciągnik siodłowy?

To chyba najmniej przyjemny aspekt dla posiadaczy firm transportowych czy osób, które taką firmę planują założyć. Ciągniki siodłowe są swoistymi wołami roboczymi nastawionymi na ciężką pracę i przynoszenie zysków. Z tego powodu wyprodukowanie odpowiednio wytrzymałego sprzętu będzie kosztować znacznie więcej. Chcąc zakupić tego typu pojazd musimy liczyć się z wydatkiem sięgającym kilkuset tysięcy złotych.

Nie ukrywajmy – niewiele firm jest w stanie pozwolić sobie na tego typu wydatek – zwłaszcza na początku działania. Warto więc zastanowić się nad inną formą finansowania. Rozsądną opcją będzie leasing. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy korzystać z pojazdów bez konieczności wykładania gotówki na jeden raz.

Standardowa umowa leasingowa trwa od 2 do 5 lat. W tym czasie jesteśmy zobligowani do dbania o pojazd, przeprowadzania niezbędnych serwisów i napraw.

Początkujące firmy bardzo często korzystają również z pojazdów z rynku wtórnego. Zakup takiego pojazdu jest zdecydowanie tańszy, jednak obarczony większym ryzykiem. Firmy zazwyczaj pozbywają się ciągników mających ogromne przebiegi. Dobrym wyjściem będzie zakup samochodu poleasingowego – przy skorzystaniu z tej opcji najczęściej możemy trafić na tira ze sprawdzoną historią serwisową, co jest niezwykle ważne.  

Ile pali ciągnik siodłowy?

Kolejnym sporym wydatkiem, na który musimy być przygotowani jest paliwo. W ostatnim czasie jego koszty poszybowały w górę, dlatego warto szukać pojazdów z nowoczesnymi, oszczędnymi silnikami. Takie podejście pozwoli nam zaoszczędzić wiele litrów paliwa.

Musimy zdawać sobie sprawę, że ciągnik siodłowy bez najmniejszego problemu spali nawet 30 litrów paliwa na 100 km.

Oczywiście wiele zależy też od stylu jazdy kierowcy, dlatego dobrym pomysłem będzie przekonanie pracowników naszej firmy do ekonomicznej jazdy. Każdy zaoszczędzony litr to ogromny zysk w skali kwartału czy roku. Możemy zrobić to np. za pomocą specjalnych premii.

Na koniec roku może okazać się, że podziale zysków z pracownikiem i tak wyjdziemy na spory plus. Nie bez powodu mówi się, że chytry traci dwa razy. Czasem warto zainwestować pieniądze w dobrego i oddanego pracownika, ponieważ najczęściej przyniesie to nam same korzyści.

PODSUMOWANIE:

  • Ciągnik siodłowy to niezbędny element każdej firmy transportowej.
  • Koszty jego zakupu oraz utrzymania są wysokie, jednak należy pamiętać, że dobrze zarządzana firma tego typu może przynosić duże zyski.
  • Przed otwarciem firmy transportowej należy zrobić szczegółowe rozeznanie – ustalić, jakie materiały będziemy chcieli wozić i ilu zatrudnimy kierowców.
  • Ustalenie podstawowych zasad funkcjonowania naszej firmy pozwoli nam wybrać odpowiedni model ciągnika i czerpać z tego biznesu wymierne korzyści finansowe.

Weronika Cichocka
Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.

Dołącz do dyskusji

  • Wlodek pisze:

    Szkoda słów. Połowa tekstu to bzdury. Np. 40 ton na 2 osiach.

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej