Bartłomiej Skrobol
Bartłomiej Skrobol
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.
5/5 - (1 vote)

Transport to krwiobieg gospodarki, bez niego współczesne państwa nie są w stanie funkcjonować. Codziennie przewożone są miliony ton towaru, nierzadko znacznie droższego niż pojazdy, w których są transportowane. Przewoźnicy są odpowiedzialni w całości za ładunek pod ich opieką, niezależnie od tego jak drogocenny lub niebezpiecznych jest to towar. I dlatego na wypadek kradzieży, uszkodzenia i innych strat powstało ubezpieczenie OCP czyli OC przewoźnika drogowego.

Ubezpieczenie OC przewoźnika. Co to jest?

Nie ma większego znaczenia czy jesteś gigantem na transportowych rynku, czy jednoosobową działalnością – jeśli podpisałeś umową, że coś komuś przewieziesz, od momentu  przyjęcia towaru cała odpowiedzialność spoczywa na Tobie. Jeśli stracisz przewożony towar lub go uszkodzisz – będziesz musiał wypłacić zleceniodawcy odszkodowanie. Nie ma znaczenia czy zdarzenie było z Twojej winy czy miałeś po prostu pecha – przewożony towar jest pod Twoją opieką i ma dojechać do miejsca wyładunku cały i „zdrowy“.

Te wynikające z prawa warunki sprawiły, że towarzystwa ubezpieczeniowe oferują przewoźnikom ubezpieczenie OCP. W odróżnieniu od zwykłej polisy od odpowiedzialności cywilnej nie ma obowiązku korzystania z OC przewoźnika. OCP przewoźnika jest teoretycznie dowolne, ale w praktyce nie można prowadzić biznesu bez tego ubezpieczenia. Zostawiając na boku kwestie pragmatyczne, bo kto przy zdrowych zmysłach byłby gotów zaryzykować bardzo prawdopodobny upadek firmy z powodu możliwego przecież uszkodzenia ładunku, żaden zleceniodawca też nie podejmie ryzyka korzystania z firmy transportowej nie posiadającej OCP – ubezpieczenie to jest w zasadzie obowiązkowe. Dochodzenie odszkodowania za, często bardzo drogi przecież, towar od firmy, która nie posiada OC przewoźnika, może być bardzo trudne, czasochłonne i często niemożliwe. Firma transportowa upadnie, a zleceniodawca straci duże pieniądze – takie rozwiązanie nikogo nie satysfakcjonuje.

Polisa OCP – warunki ubezpieczenia

Nie ma jednego standardu OC przewoźnika drogowego podobnie jak nie ma identycznie działającej firmy transportowej. W odróżnieniu od obowiązkowej polisy OC, ubezpieczenie OCP powinno być indywidualnie wynegocjowane i zawierać takie zapisy, które są potrzebne konkretnemu przewoźnikowi. A warunki mogą być bardzo różne i rozszerzone o dodatkowe punkty. W zależności od potrzeb polisa OCP będzie zawierać konkretną sumę gwarancyjną (straty powyżej tej kwoty będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni).

Można dokupić różne rozszerzenia, takie jak na przykład przewóz żywych zwierząt, materiałów niebezpiecznych (materiały wybuchowe, gazy, materiały promieniotwórcze i żrące, inne substancje toksyczne), towarów łatwo psujących się, a także sprzęt RTV AGD, leki, alkohol i tytoń i tak dalej. Dodatkowe rozszerzenie obejmuje też straty powstałe w wyniku rozboju.

Rodzaj OC przewoźnika jest też zależny od tego czy ma obowiązywać w Polsce czy zagranicą. Inne ubezpieczenie OCP obowiązuje nas, gdy załadunek i wyładunek towaru znajduje się na terenie naszego kraju, a inne gdy jeden z tych punktów leży za granicą. Niekiedy musimy się liczyć z wyższą ceną OCP przewoźnika, jeśli chcemy operować w krajach podwyższonego ryzyka – wszystko zależy od konkretnego ubezpieczyciela, który może chcieć takie warunki zawrzeć. Działając za granicą warto też rozszerzyć swoje OCP – ubezpieczenie przewozu kabotażowego umożliwi nam, po dokonaniu rozładunku w zagranicznym mieście, kontynuować działalność przewozową w obcym kraju, zamiast powrotu prosto do Polski.

Ile kosztuje OC przewoźnika drogowego?

W odróżnieniu od obowiązkowej polisy OC, która ma jeden standardowy zakres odpowiedzialności i w zasadzie opłaca się kupić jak najtańszą, ubezpieczenie OCP może zawierać wiele różnych zapisów i jego cena może być różnie liczona. Najczęściej wyceny opierają się na rocznych obrotach netto przewoźnika. Do tego dochodzą różne rozszerzenia, o których już pisaliśmy. Musimy z góry przewidzieć jak kosztowny ładunek będziemy przewozić, oraz czy mogą nam się trafić towary, których nie obowiązuje standardowe OC przewoźnika.

Zawsze warto planować z zapasem i posiadać ubezpieczenie OCP z odpowiednio wysoką sumą gwarancyjną i obejmujące różne typy towarów, żebyśmy nie musieli nagle odmawiać wykonania opłacalnej usługi transportowej lub ryzykowania wysokiego odszkodowania w razie pecha. Dlatego warto negocjować warunki OC przewoźnika drogowego z różnymi zakładami ubezpieczeń, dbać o indywidualne zapisy, próbować przewidywać przyszłość i targować się o jak najlepszą cenę.

Pamiętajmy, że mimo najlepszych możliwych zapisów wypłata odszkodowania z OC przewoźnika może okazać się niemożliwa. Kierowca musi zawsze dochowywać najwyższej możliwej staranności, zatrzymywać się na strzeżonych parkingach, upewniać się, że wszystkie zamki są zamknięte, nie zostawiać kluczyków podczas opuszczania kabiny i tak dalej. Ubezpieczenie OCP chroni nas w przypadku wypadku, pożaru, awarii, kradzieży ze strzeżonego parkingu, ale rzadko kiedy obejmuje następstwa niedbałości naszego kierowcy. 

O tym pamiętaj przed zakupem polisy OCP

Kupując OC przewoźnika drogowego musimy zawsze pamiętać, by suma gwarantowana przekraczała wartość naszego potencjalnego ładunku. Możemy zgodzić się na franszyzę redukcyjną czyli udział własny w szkodzie, ale musimy mieć świadomość, że w razie przykrego zdarzenia będziemy musieli wtedy sięgnąć do własnej kieszeni. Dobra polisa OCP powinna też zawierać klauzule ubezpieczeniowe o przewozie materiałów podwyższonego ryzyka lub niebezpiecznych, jeśli bierzemy pod uwagę obsługę takich ładunków. Musimy pamiętać, że dodatkowe warunki będą zwiększać cenę OC przewoźnika. Wykupując ubezpieczenie OCP nie warto oszczędzać – w przeciwnym wypadku w najlepszym razie może ominąć nas interes życia, a w najgorszym możemy zbankrutować i stracić dorobek życia. 

PODSUMOWANIE:

  • OC przewoźnika drogowego nie jest obowiązkowe, ale w praktyce może uniemożliwić prowadzenie działalności transportowej.
  • Ubezpieczenie OCP zapewnia odszkodowanie dla właściciela przewożonego towaru, za który odpowiedzialny jest przewoźnik.
  • Polisa OCP może zawierać wiele różnych zapisów i powinna być indywidualnie negocjowana i dopasować do potrzeb przewoźnika.
  • OC przewoźnika nie zwalnia z dbałości o towar – ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli kierowca nie zadbał odpowiednio o bezpieczeństwo i nie zabezpieczył ładunku.
Bartłomiej Skrobol
Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej