Transport to krwiobieg gospodarki, bez niego współczesne państwa nie są w stanie funkcjonować. Codziennie przewożone są miliony ton towaru, nierzadko znacznie droższego niż pojazdy, w których są transportowane. Przewoźnicy są odpowiedzialni w całości za ładunek pod ich opieką, niezależnie od tego jak drogocenny lub niebezpiecznych jest to towar. I dlatego na wypadek kradzieży, uszkodzenia i innych strat powstało ubezpieczenie OCP czyli OC przewoźnika drogowego.
Z tego artykułu dowiesz się...
Ubezpieczenie OC przewoźnika. Co to jest?
Nie ma większego znaczenia czy jesteś gigantem na transportowych rynku, czy jednoosobową działalnością – jeśli podpisałeś umową, że coś komuś przewieziesz, od momentu przyjęcia towaru cała odpowiedzialność spoczywa na Tobie. Jeśli stracisz przewożony towar lub go uszkodzisz – będziesz musiał wypłacić zleceniodawcy odszkodowanie. Nie ma znaczenia czy zdarzenie było z Twojej winy czy miałeś po prostu pecha – przewożony towar jest pod Twoją opieką i ma dojechać do miejsca wyładunku cały i „zdrowy“.
Te wynikające z prawa warunki sprawiły, że towarzystwa ubezpieczeniowe oferują przewoźnikom ubezpieczenie OCP. W odróżnieniu od zwykłej polisy od odpowiedzialności cywilnej nie ma obowiązku korzystania z OC przewoźnika. OCP przewoźnika jest teoretycznie dowolne, ale w praktyce nie można prowadzić biznesu bez tego ubezpieczenia. Zostawiając na boku kwestie pragmatyczne, bo kto przy zdrowych zmysłach byłby gotów zaryzykować bardzo prawdopodobny upadek firmy z powodu możliwego przecież uszkodzenia ładunku, żaden zleceniodawca też nie podejmie ryzyka korzystania z firmy transportowej nie posiadającej OCP – ubezpieczenie to jest w zasadzie obowiązkowe. Dochodzenie odszkodowania za, często bardzo drogi przecież, towar od firmy, która nie posiada OC przewoźnika, może być bardzo trudne, czasochłonne i często niemożliwe. Firma transportowa upadnie, a zleceniodawca straci duże pieniądze – takie rozwiązanie nikogo nie satysfakcjonuje.
Polisa OCP – warunki ubezpieczenia
Nie ma jednego standardu OC przewoźnika drogowego podobnie jak nie ma identycznie działającej firmy transportowej. W odróżnieniu od obowiązkowej polisy OC, ubezpieczenie OCP powinno być indywidualnie wynegocjowane i zawierać takie zapisy, które są potrzebne konkretnemu przewoźnikowi. A warunki mogą być bardzo różne i rozszerzone o dodatkowe punkty. W zależności od potrzeb polisa OCP będzie zawierać konkretną sumę gwarancyjną (straty powyżej tej kwoty będziesz musiał zapłacić z własnej kieszeni).
Można dokupić różne rozszerzenia, takie jak na przykład przewóz żywych zwierząt, materiałów niebezpiecznych (materiały wybuchowe, gazy, materiały promieniotwórcze i żrące, inne substancje toksyczne), towarów łatwo psujących się, a także sprzęt RTV AGD, leki, alkohol i tytoń i tak dalej. Dodatkowe rozszerzenie obejmuje też straty powstałe w wyniku rozboju.
Rodzaj OC przewoźnika jest też zależny od tego czy ma obowiązywać w Polsce czy zagranicą. Inne ubezpieczenie OCP obowiązuje nas, gdy załadunek i wyładunek towaru znajduje się na terenie naszego kraju, a inne gdy jeden z tych punktów leży za granicą. Niekiedy musimy się liczyć z wyższą ceną OCP przewoźnika, jeśli chcemy operować w krajach podwyższonego ryzyka – wszystko zależy od konkretnego ubezpieczyciela, który może chcieć takie warunki zawrzeć. Działając za granicą warto też rozszerzyć swoje OCP – ubezpieczenie przewozu kabotażowego umożliwi nam, po dokonaniu rozładunku w zagranicznym mieście, kontynuować działalność przewozową w obcym kraju, zamiast powrotu prosto do Polski.
Ile kosztuje OC przewoźnika drogowego?
W odróżnieniu od obowiązkowej polisy OC, która ma jeden standardowy zakres odpowiedzialności i w zasadzie opłaca się kupić jak najtańszą, ubezpieczenie OCP może zawierać wiele różnych zapisów i jego cena może być różnie liczona. Najczęściej wyceny opierają się na rocznych obrotach netto przewoźnika. Do tego dochodzą różne rozszerzenia, o których już pisaliśmy. Musimy z góry przewidzieć jak kosztowny ładunek będziemy przewozić, oraz czy mogą nam się trafić towary, których nie obowiązuje standardowe OC przewoźnika.
Zawsze warto planować z zapasem i posiadać ubezpieczenie OCP z odpowiednio wysoką sumą gwarancyjną i obejmujące różne typy towarów, żebyśmy nie musieli nagle odmawiać wykonania opłacalnej usługi transportowej lub ryzykowania wysokiego odszkodowania w razie pecha. Dlatego warto negocjować warunki OC przewoźnika drogowego z różnymi zakładami ubezpieczeń, dbać o indywidualne zapisy, próbować przewidywać przyszłość i targować się o jak najlepszą cenę.
Pamiętajmy, że mimo najlepszych możliwych zapisów wypłata odszkodowania z OC przewoźnika może okazać się niemożliwa. Kierowca musi zawsze dochowywać najwyższej możliwej staranności, zatrzymywać się na strzeżonych parkingach, upewniać się, że wszystkie zamki są zamknięte, nie zostawiać kluczyków podczas opuszczania kabiny i tak dalej. Ubezpieczenie OCP chroni nas w przypadku wypadku, pożaru, awarii, kradzieży ze strzeżonego parkingu, ale rzadko kiedy obejmuje następstwa niedbałości naszego kierowcy.
O tym pamiętaj przed zakupem polisy OCP
Kupując OC przewoźnika drogowego musimy zawsze pamiętać, by suma gwarantowana przekraczała wartość naszego potencjalnego ładunku. Możemy zgodzić się na franszyzę redukcyjną czyli udział własny w szkodzie, ale musimy mieć świadomość, że w razie przykrego zdarzenia będziemy musieli wtedy sięgnąć do własnej kieszeni. Dobra polisa OCP powinna też zawierać klauzule ubezpieczeniowe o przewozie materiałów podwyższonego ryzyka lub niebezpiecznych, jeśli bierzemy pod uwagę obsługę takich ładunków. Musimy pamiętać, że dodatkowe warunki będą zwiększać cenę OC przewoźnika. Wykupując ubezpieczenie OCP nie warto oszczędzać – w przeciwnym wypadku w najlepszym razie może ominąć nas interes życia, a w najgorszym możemy zbankrutować i stracić dorobek życia.
PODSUMOWANIE:
- OC przewoźnika drogowego nie jest obowiązkowe, ale w praktyce może uniemożliwić prowadzenie działalności transportowej.
- Ubezpieczenie OCP zapewnia odszkodowanie dla właściciela przewożonego towaru, za który odpowiedzialny jest przewoźnik.
- Polisa OCP może zawierać wiele różnych zapisów i powinna być indywidualnie negocjowana i dopasować do potrzeb przewoźnika.
- OC przewoźnika nie zwalnia z dbałości o towar – ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli kierowca nie zadbał odpowiednio o bezpieczeństwo i nie zabezpieczył ładunku.
Przeczytaj więcej na temat: ubezpieczenie innych pojazdów
Rejestracja quada
Rejestracja quada
Trójkołowce na kategorię B
Trójkołowce na kategorię B
Jaką przyczepę można ciągnąć samochodem osobowym
Jaką przyczepę można ciągnąć samochodem osobowym
Ubezpieczenie kampera
Ubezpieczenie kampera
Ubezpieczenie samochodu ciężarowego do 3,5 tony
Ubezpieczenie samochodu ciężarowego do 3,5 tony
Ubezpieczenie samochodu uprzywilejowanego
Ubezpieczenie samochodu uprzywilejowanego
Ubezpieczenie wkładu własnego
Ubezpieczenie wkładu własnego