07/05/2020 15 maja, 2020 Komunikacyjne

Zakup samochodu na firmę niesie ze sobą szereg pytań nie tylko natury formalnej. Co robić, a czego się wystrzegać? Sprawdź, czy wiesz wszystko, zanim podejmiesz decyzję. 

Zakup samochodu na firmę wiąże się zazwyczaj z pytaniem: leasing czy gotówka? A co, jeśli chcesz wziąć pojazd na fakturę i rozliczać go w ramach działalności gospodarczej? Kupno samochodu na firmę to niełatwa decyzja, a wiele wyborów okazuje się kluczowymi.

Amortyzacja pojazdu

Zakup samochodu osobowego na firmę za gotówkę wydaje się dość prostą sytuacją.  Właściciel korzysta z środków finansowych i kupuje pojazd. Środki, które zostały wydane na zakup auta, wlicza się w koszty uzyskania przychodu i w ten sposób amortyzuje zakup samochodu. W momencie gdy kupujemy samochód nowy amortyzacja trwa aż 5 lat, natomiast w momencie gdy decydujemy się na zakup auta z drugiej ręki, jego amortyzacja może trwać zaledwie 2 i pół roku.

Wymiana niezbędnych elementów pojazdu takich jak opony, przeglądy auta, jego czyszczenie i ogólne utrzymanie w technicznie dobrym stanie zgodnie z przepisami polskiego prawa mamy możliwość wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Do tego rodzaju wydatków zaliczamy również obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, a także dobrowolne polisy komunikacyjne. 

Leasing na firmę – różne rodzaje

Zakup auta na firmę w leasingu rządzi się jednak innymi prawami. Podobnie jak w przypadku kredytu, właściciel pojazdu co miesiąc spłaca ratę z doliczeniem składki za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne. Leasing finansowy jest niezwykle podobny do kredytu udzielanego przez banki na zakup pojazdów. W tym jednak wypadku nowy właściciel pojazdu musi zapłacić podatek VAT już na początku za cały okres. Realnie oznacza to, że początkowy wydatek dla firmy może się okazać znaczący. Z tego tytułu prowadzący firmę rzadko wybierają ten rodzaj finansowania zakupu samochodu. 

Leasing operacyjny wygląda zupełnie inaczej, głównie ze względu na kwestie zaliczenia podatku VAT. Jest on doliczony automatycznie do każdej raty, którą spłaca nowy właściciel pojazdu. Oznacza to jednak, że nie amortyzuje się pojazdu. Kwota netto, którą przedsiębiorca płaci co miesiąc, jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodu, natomiast VAT odliczany jest w 50% albo też 100%. Wysokość odliczeń zależy zarówno od celu zakupu auta, jak i kwoty, która została przeznaczona na jego zakup. Przy tego rodzaju finansowaniu przedsiębiorca musi pamiętać o tak zwanym wkładzie własnym.

Dodatkowo po zakończeniu spłaty rat za pojazd będziemy zobligowani to zdecydowania się na odkup pojazdu, czyli przyjęcie go na własność po zakończeniu leasingu lub zakończenie leasingu. Wysokość odkupu ustalana jest każdorazowo w momencie podpisywania umowy leasingu. Zazwyczaj stanowi ona niewielki procent wartości pojazdu. 

Zakup samochodu na firmę a ubezpieczenie pojazdu

Wybierając ubezpieczenie dla samochodu firmowego, musimy pamiętać, że firma udzielająca nam leasingu, ma prawo wskazania nam konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego i produktu, który musimy wykupić. Najczęściej tego rodzaju ubezpieczenia nie należą do najtańszych. Warto skonsultować kredytodawcą, czy istnieje możliwość samodzielnego zakupu obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, co pozwoli na oszczędności w firmie. 

PODSUMOWANIE:

  • Samochód firmowy możemy kupić za gotówkę i okres amortyzacji nowego pojazdu trwa 5 lat, a używanego 2,5 roku. 
  • Istnieją dwa rodzaje leasingu: finansowy i operacyjny. 
  • W przypadku leasingu finansowego podatek VAT musimy zapłacić z góry za cały okres użytkowania pojazdu. 
  • W przypadku leasingu operacyjnego podatek VAT doliczany jest każdorazowo do raty spłaty. 
  • Leasingodawca ma prawo wskazać nam konkretny produkt towarzystwa ubezpieczeniowego, który będziemy zobligowani wykupić. 
Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.