Bartłomiej Skrobol
Bartłomiej Skrobol
Aktualizowano: 18.03.2022 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut.
1.5/5 - (2 votes)

O potrzebie stosowania fotelików dla dzieci w samochodzie chyba nie trzeba już rodziców informować. Mało kto jednak wie, że można kupić fotelik z ubezpieczeniem i w ten sposób jeszcze mocniej zadbać o bezpieczeństwo swoich pociech.

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Fotelik samochodowy. Dla jakich dzieci jest wymagany?

Świeżo upieczeni rodzice często wiele czasu poświęcają refleksji jaki fotelik dla dziecka wybrać. Na rynku są setki modeli, podzielonych na różne grupy i rodzaje. Najważniejszą zasadą jest, by dopasować fotelik do wzrostu i wagi dziecka, oraz samochodu, w którym będziemy z niego korzystać. Najpierw jednak podsumujmy krótko co mówią przepisy na temat przewozu dzieci w samochodzie i kiedy musimy z fotelików korzystać.

Czytaj także: Od kiedy dziecko może jeździć z przodu?

Każde dziecko, które ma poniżej 150 cm wzrostu powinno podróżować autem w foteliku. Od tej zasady są oczywiście wyjątki. Dzieci, które mają powyżej 135 cm wzrostu i nie mieszą się już w standardowych fotelikach, mają prawo jeździć bez nich, ale tylko na tylnej kanapie i przypięte oczywiście pasami. Surowo zakazane jest przewożenie dziecka poniżej 150 cm wzrostu z przodu bez fotelika! Jeśli dziecko ma już 3 lata może warunkowo podróżować bez fotelika na tylnym siedzeniu, pod warunkiem, że znajduje się tam już dwójka dzieci w fotelikach i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego.

Fotelik samochodowy jaki wybrać?

Fotelik musi być przede wszystkim dobrze dopasowany do naszego dziecka i naszego samochodu. Przed zakupem warto sprawdzić mocowanie, zobaczyć czy dobrze leży na kanapie – generalnie przymierzyć do auta. Może się zdarzyć na przykład, że w naszym pojeździe pasy bezpieczeństwa są zbyt krótkie i nie pozwalają na przypięcie wybranego przez nas modelu. Nowsze samochody wyposażone są w systemy ISOFIX, ale wtedy też musimy się upewnić, że wszystko dobrze „leży“ i bezpiecznie się „trzyma“ tylnego siedzenia.

Najbardziej preferowanym miejscem umocowania jest środek tylnej kanapy, choć często w tym miejscu występuje wypukłość, która to uniemożliwia. Drugim naszym wyborem powinno być miejsce na tylnym siedzeniu od strony pasażera, a jeśli zamierzamy wozić dziecko z przodu, należy pamiętać, że fotelik powinien być zamontowany tyłem do kierunku jazdy. Koniecznie trzeba też wyłączyć poduszkę powietrzną od strony pasażera. Większość współczesnych samochodów udostępnia taką możliwość, w ostateczności poduszkę na stałe wyłączą nam w warsztacie samochodowym.

Foteliki muszą posiadać odpowiednie certyfikaty i warto to sprawdzić. Wiele organizacji konsumenckich przeprowadza też „crash testy“ fotelików dla dzieci, więc warto się wczytać w niezależne porównania. Pytanie jaki fotelik samochodowy wybrać jest jednym z najtrudniejszych, przed jakimi stają nowi rodzice, ale z przyczyn oczywistych nie należy szczędzić czasu na wybór odpowiedniego modelu. Od tego będzie zależeć bezpieczeństwo naszego dziecka.

Grupy i kategorie fotelików samochodowych dla dzieci

Są różne grupy fotelików samochodowych, zależne od wieku, wagi i wzrostu naszej pociechy. Grupa 0+ to najmniejszy fotelik samochodowy. Waga dziecka nie powinna przekraczać 13 kilogramów – to są foteliki generalnie dla niemowląt, używane nawet już podczas powrotu ze szpitala. Często spotykane są modele, które pasują do stelażu wózków dziecięcych, co pozwala nie przekładać dziecka co chwile podczas podróży. Warto jednak pamiętać, że nie jest to prawdziwy wózek i nie powinniśmy zbyt długo męczyć dziecka w takim „nosidełku“. Foteliki takie przypinane są pasami i montowane tyłem do kierunku jazdy (co uważane jest za najbardziej bezpieczne rozwiązanie). Są wyposażone w charakterystyczny pałąk, który z jednej strony pomaga w noszeniu fotelika, a z drugiej zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo w razie zdarzenia drogowego.

Około pierwszego roku życia dziecko musi „przesiąść“ się na fotelik grupy 1 (9-18 kilogramów). Ten rodzaj  montujemy już zaczepami ISOFIX lub pasami bezpieczeństwa. Warto też upewnić się, że fotelik można zamontować tyłem do kierunku jazdy (co jest bezpieczniejsze) lub przodem (co wymuszą na nas starsze już dzieci, chcące patrzeć na coś więcej, niż tylko oparcie kanapy).

Grupa 2-3 to ostatni, docelowy fotelik samochodowy. Wzrost dziecka nie powinien przekraczać 150 cm. Wyższe dzieci mają już pełne prawo do „jeżdżenia jak dorośli“. Taki fotelik często nie ma już własnych pięciopunktowych pasów, a nasza pociecha jest zabezpieczana pasami bezpieczeństwa samochodu. W tej grupie warto zwrócić uwagę na możliwość regulowania wysokości zagłówka czy dodatkowe systemy, na przykład bocznego zabezpieczenia. 

Podkładki i podwyższenia dla dzieci. Pozorna oszczędność?

Niektórzy uważają, że od pewnego wieku wystarczy podwyższenie samochodowe dla dzieci. To tańsze rozwiązanie, dopuszczalne przez prawo, które traktuje taką podstawkę na równi z fotelikiem. Eksperci zwracają jednak uwagę, że podwyższenie samochodowe dla dzieci nie posiada wielu systemów bezpieczeństwa, nie ma zagłówka, uniemożliwia poprawne zapięcie pasa bezpieczeństwa, nie zapewnia żadnej ochrony w przypadku uderzenia bocznego. Zgodnie z zasadą, że na bezpieczeństwie dzieci nie można oszczędzać, warto by nasza pociecha korzystała z fotelika jak najdłużej, gdyż wtedy jest najlepiej chroniona.

Fotelik z ubezpieczeniem

Nie każdy sobie zdaje sprawę, że każdy fotelik znajdujący się w aucie w momencie zdarzenia drogowego, musi zostać wymieniony na nowy. Nawet jeśli w ogóle nie wygląda na uszkodzony – foteliki dla dzieci, podobnie jak kaski rowerzystów, są tak zaprojektowane, by pochłaniały energię podczas wypadku. To może powodować mikro zmiany i osłabiać ich strukturę. Dotyczy to prawie każdego rodzaju zdarzeń drogowych – producenci w instrukcjach zalecają często, by wymienić foteliki po kolizji, w trakcie której samochód poruszał się raptem z prędkością 10 km/h! Biorąc pod uwagę, że koszt dobrego, posiadającego wszystkie certyfikaty i sprawdzonego w testach fotelika może wynosić kilkaset i więcej złotych, wymiana może być  dużym problemem dla przeciętnej rodziny.

Warto dlatego wiedzieć, że jak najbardziej możemy ubiegać się o kupno nowego fotelika z polisy OC sprawcy wypadku. Dla pewności musimy zachować jednak dowód zakupu i instrukcję producenta, w której zaleca on taką wymianę. Warto się też postarać wpis w policyjnej notatce czy zrobić zdjęcie fotelika w samochodzie po wypadku – zrobić wszystko, by ubezpieczyciel nie mógł zakwestionować tego wydatku. Na podobnych zasadach możemy wykorzystać własne ubezpieczenie AC do wymiany fotelika po zdarzeniu – warto jednak upewnić się, że wykupiony przez nas pakiet zawiera taką możliwość.

Niektórzy producenci fotelików oferują swoim klientom darmową wymianę po wypadku. Warto o tym pamiętać zastanawiając się jaki fotelik z ubezpieczeniem dla dziecka wybrać. Również towarzystwa ubezpieczeniowe też często oferują taką możliwość. Biorąc pod uwagę koszt dobrego, bezpiecznego fotelika warto zastanowić się nad kupnem takiego ubezpieczenia. Na bezpieczeństwie dzieci nie warto oszczędzać, ale nie musi ono od razu rujnować naszej kieszeni.

PODSUMOWANIE:

  • Dzieci poniżej 150 cm wzrostu powinny jeździć w fotelikach samochodowych.
  • Fotelik samochodowy trzeba dobrać względem wieku, wzrostu i wagi dziecka, a także przymierzyć do samochodu, w którym będzie użytkowany.
  • Podwyższenie samochodowe dla dzieci to legalna, tańsza, ale zdecydowanie nie polecana alternatywa dla porządnych fotelików.
  • Fotelik samochodowy trzeba wymienić po każdej kolizji, nawet jeśli nie widać uszkodzeń. Na szczęście można to zrobić z OC sprawcy, bądź skorzystać z własnego ubezpieczenia lub oferty producenta fotelików.

Bartłomiej Skrobol
Bartłomiej Skrobol

Z wykształcenia dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami, z praktyki specjalista do spraw komunikacji internetowej i ubezpieczeń. Prywatnie fan motoryzacji, muzyki i gier komputerowych.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej