18/05/2020 24 sierpnia, 2020 Komunikacyjne

Wielu kierowców oprócz obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego zdecyduje się również na zakup polis dobrowolnych. Wśród ubezpieczeń dobrowolnych właściciele bardzo często decydują się na ubezpieczenie assistance lub ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, a niejednokrotnie również na autocasco. A co z midi assistance? Czy warto zdecydować się na taką polisę? Podpowiadamy!

Assistance – ubezpieczenie dla chętnych

Pakiet Assistance zazwyczaj obejmuje swoją ochroną sytuacje, w których niezbędna będzie pomoc w zakresie wsparcia informacyjnego, jak również medycznego, a niejednokrotnie także serwisowego. Ubezpieczenia assistance obejmują nie tylko kwestie dotyczące pojazdów, często również mogą być rozszerzone o kwestie związane z podróżami, ochroną domu czy zdrowia, a nawet rodziny.

W przypadku assistance należy zawsze pamiętać, że towarzystwa ubezpieczeniowe, w przypadku polis dobrowolnych, same określają zakresy ochrony i ubezpieczenia swoich potencjalnych klientów, a zatem nie zawsze zakres wsparcia oferowany przez ubezpieczyciela jest taki sam w różnych firmach. 

Assistance – nie martw się o zniżki!

W zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych warto również pamiętać, że w momencie korzystania z pomocy zakładu ubezpieczeniowego właściciel pojazdu nie musi się obawiać się, że przyznane mu przez ubezpieczyciela zniżki oraz rabaty zostaną zmniejszone ze względu na zdarzenia drogowe i korzystanie ze wsparcia wynikającego z umowy polisy. 

Co daje assistance i czym są wyłączenia?

Jeżeli zdecydujesz się na zakup ubezpieczenia assistance, możesz oczekiwać nie tylko pomocy w zakresie, o którym pisaliśmy powyżej, ale również możesz liczyć na pomoc prawną. Cały zakres ochrony oferowany przez towarzystwo ubezpieczeniowe zawsze opisany jest w ogólnych warunkach ubezpieczenia, które należy przeczytać z uwagą jeszcze przed podpisaniem umowy. Zazwyczaj zakłady ubezpieczeń w ramach usługi assistance oferuje swoim klientom naprawy samochodu w miejscu, w którym doszło do kolizji lub zdarzenia drogowego, a także holowanie auta i niejednokrotnie również transport kierowcy oraz zabezpieczenie dla niego pojazdu zastępczego, dzięki któremu będzie mógł kontynuować podróż. 

Ogólne Warunki Ubezpieczenia precyzyjnie określają zakres świadczeń, jakie przysługują klientowi w ramach ubezpieczenia assistance. Dla przykładu w momencie, gdy zepsuje nam się auto, często możemy liczyć na pomoc zakładu ubezpieczeń, ale do wysokości sumy określonej w umowie ubezpieczenia, a co również istotne, koszt części zamiennych nie będzie podlegał ubezpieczeniu. Podobnie dzieje się w sytuacji, gdy będziemy zmuszeni do odholowania naszego samochodu. Tego rodzaju działania zazwyczaj ograniczone są przez odległość w kilometrach od miejsca zamieszkania właściciela pojazdu.

W przypadku pojazdów zastępczych warto sprawdzić w ogólnych warunkach ubezpieczenia, na jaki okres przyznawany jest pojazd ze strony ubezpieczyciela. Bywa również tak, że auto zastępcze przysługuje kierowcy uszkodzonego pojazdu jedynie w ściśle określonych sytuacjach takich jak: wypadek uniemożliwiający podróżowanie pojazdem albo kradzież auta. W umowie z firmą ubezpieczeniową znajdują się również zapisy określające terytorium, na którym działa polisa i najczęściej ubezpieczyciel ogranicza swoje działanie do granic Polski lub też do granice Unii Europejskiej. W umowie ubezpieczenia mogą się również znaleźć wykluczenia krajów, w których nasza polisa nie będzie obowiązywała, a co za tym idzie, ubezpieczyciel nie będzie zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek kroków w sytuacji, gdy dojdzie do zdarzenia drogowego.

Zakresy ochrony midi assistance

Jak widać zakres ubezpieczenia, jak i na przykład terytorium, na którym obowiązuje ochrona, może być bardzo różny. Im bardziej rozbudowany pakiet ochrony i terytorium, na którym możemy oczekiwać pomocy od zakładu ubezpieczeniowego, tym droższa będzie składka za polisę.  Dlatego zakłady ubezpieczeń oferują zazwyczaj kilka wariantów ubezpieczenia assistance zróżnicowanych pod względem zakresu ochrony a co za tym idzie także cenowym. Dzięki temu mamy możliwość dopasować ubezpieczenie assistance do naszych potrzeb oraz możliwości finansowych.

Najwęższy zakres assistance (zwanego czasem midi assistance) zazwyczaj oferuje tylko podstawową pomoc w razie kolizji bądź wypadku. W przypadku droższych wariantów ubezpieczenia możemy liczyć na samochód zastępczy na ściśle określoną liczbę dni w momencie, gdy pojazd kierowcy został skradziony lub został na tyle uszkodzony, że nie można bezpiecznie poruszać się nim po drogach. W przypadku ubezpieczenia o szerszym zakresie ubezpieczyciel zazwyczaj zobowiązany jest również do dostarczenia paliwa, jeżeli zabraknie go kierowcy podczas jazdy, a także na pomóc w sytuacji, gdy zatrzaśnięte zostaną kluczyki lub rozładuje się akumulator. Droższe assistance zadziała też w momencie, gdy będziemy potrzebowali holowania pojazdu oraz powrotu do domu.

Pamiętajmy jednak, aby szczegółowo sprawdzać ogólne warunki ubezpieczenia, gdyż tam określono wszystkie działania, do których zobowiązany jest ubezpieczyciel.

PODSUMOWANIE:

  • Ubezpieczenie assistance jest ubezpieczeniem dobrowolnym. 
  • Ubezpieczenia assistance możemy kupić w różnych wariantach. 
  • W każdej firmie assistance swoją ochroną może obejmować inne czynności.
    Pamiętaj, aby każdorazowo przy podpisywaniu umowy przeczytać wszystkie regulacje zawarte w ogólnych warunkach ubezpieczenia
  • Assistance komunikacyjne najczęściej obejmuje pomoc: prawną, medyczną informacyjną oraz serwisową pojazdu.

Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.