Jedziesz samochodem za granicę? Zdejmij nogę z gazu. W przeciwnym razie możesz słono zapłacić za przekroczenie dozwolonych prędkości. Zapraszamy do naszej ściągawki – sprawdź jakie są ograniczenia prędkości w Europie.
Wysokie mandaty czy punkty karne to nie wszystko. Utrata prawa jazdy, prace społeczne, a nawet więzienie – to kary, które mogą grozić piratom drogowym w niektórych krajach europejskich. Ograniczenia prędkości w Europie w wielu krajach są znacznie mniej liberalne niż w Polsce i wiążą się z wyższymi karami. Dlatego przed wyjazdem do danego kraju zapoznaj się z obowiązującymi tam limitami prędkości.
Czytaj także: Prędkości na drogach w Polsce
Z tego artykułu dowiesz się...
Ograniczenia prędkości w Europie w 2020 roku
Dozwolona prędkość różni się w zależności od kraju, rodzaju dróg i prowadzonego pojazdu. Poniżej zestawienie dla ograniczeń prędkości w Europie, które są obowiązujące w 2020 roku.
Samochody osobowe i motocykle
Państwo | Teren zabudowany | Poza terenem zabudowanym | Autostrady |
Austria | 50 km/h | 100 km/h | 130 km/h |
Belgia | 50 km/h | 90km/h | 120 km/h |
Białoruś | 60 km/h | 90 km/h | 120 km/h |
Bułgaria | 50 km/h | 80 (motocykle), 90 km/h | 100 (motocykle), 140 km/h |
Chorwacja | 50 km/h | 90-110 km/h | 130 km/h |
Cypr | 50 km/h | 80 km/h | 100 km/h |
Czechy | 50 km/h | 80-130 km/h | 80-130 km/h |
Dania | 50 km/h | 80 km/h | 110-130 km/h |
Finlandia | 50 km/h | 100 km/h | 120 km/h |
Francja | 50 km/h | 80-110 km/h | 130 km/h |
Grecja | 50 km/h | 90-110 km/h | 130 km/h |
Hiszpania | 50 km/h | 90 km/h | 120 km/h |
Holandia | 50 km/h | 80-100 km/h | 80-130 km/h |
Litwa | 50 km/h | 70-90 km/h | 130 km/h |
Łotwa | 50 km/h | 90 km/h | 110 km/h |
Niemcy | 50 km/h | 100 km/h | Brak limitu – zalecane 130 km/h |
Norwegia | 50 km/h | 80-90 km/h | 90-100 km/h |
Portugalia | 50 km/h | 90-100 km/h | 120 km/h |
Rosja | 60 km/h | 90-110 km/h | 110-130 km/h |
Rumunia | 60 km/h | 90-100 km/h | 1310 km/h |
Słowacja | 50 km/h | 90-130 km/h | 90-130 km/h |
Słowenia | 50 km/h | 90-100 km/h | 130 km/h |
Szwajcaria | 50 km/h | 80-100 km/h | 130 km/h |
Szwecja | 30-50 km/h | 70-110 km/h | 110-120 km/h |
Ukraina | 60 km/h | 90; 110 km/h | 130 km/h |
Węgry | 50 km/h | 90-110 km/h | 130 km/h |
Włochy | 50 km/h | 90-110 km/h | 70 km/h |
Autobusy, samochody ciężarowe lub przyczepą
Państwo | Teren zabudowany | Poza terenem zabudowanym | autostrady |
Austria | 50 km/h | 70-100 km/h | 80-100 km/h |
Belgia | 50 km/h | 60-90 km/h | 90 km/h |
Białoruś | 60 km/h | 60-70 km/h | 90 km/h |
Bułgaria | 50 km/h | 80 km/h | 90-100 km/h |
Chorwacja | 50 km/h | 80 km/h | 90 km/h |
Cypr | 50 km/h | 80 km/h | 100 km/h |
Czechy | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Dania | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Finlandia | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Francja | 50 km/h | 60-80 km/h | 80-90 km/h |
Grecja | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Hiszpania | 50 km/h | 80 km/h | 90 km/h |
Holandia | 50 km/h | 80 km/h | 90 km/h |
Litwa | 50 km/h | 70-90 km/h | 90 km/h |
Łotwa | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Niemcy | 50 km/h | 60-80 km/h | 80-100 km/h |
Norwegia | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Portugalia | 50 km/h | 70-80 km/h | 100 km/h |
Rosja | 60 km/h | 70-90 km/h | 90 km/h |
Rumunia | 60 km/h | 80 km/h | 100 km/h |
Słowacja | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Słowenia | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Szwajcaria | 50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Szwecja | 30-50 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Ukraina | 60 km/h | 80 km/h | |
Węgry | 50 km/h | 70 km/h | 80 km/h |
Włochy | 50 km/h | 130 km/h | 80 km/h |
Dane za: Wikipedia
Ograniczenia prędkości w Europie a kary
W większości europejskich krajów taryfikator mandatów jest znacznie dotkliwszy niż w Polsce. We Francji przekroczenie prędkości może kosztować od 45 do 1500 euro. W Portugalii stawki wynoszą od 60 do aż 2500 euro. W Chorwacji za jadę z prędkością większą o 50 km/h od dozwolonej można zapłacić nawet 9 tys. złotych.
W wielu krajach wysokość mandatów uzależniona jest od miejsca wykroczenia. Przykładowo w Niemczech są oddzielne stawki dla dróg w terenie zabudowanym (wyższe) i niezabudowanym. Z kolei w Holandii sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Stawki różnicują się bowiem w zależności od wysokości przekroczenia, miejsca oraz rodzaju ograniczenia prędkości w danym miejscu. Szczególnie chronione są obszary ze strefą Tempo 30 i tutaj mandaty są najbardziej dotkliwe.
Jeden z najsurowszych systemów naliczania opłat karnych ma Szwajcaria, gdzie wysokość mandatu uzależniona jest od zarobków kierowcy. Gdyby tego typu system funkcjonował w Polsce, to największym piratom mogłyby grozić kary w wysokości nawet 730 tys. złotych.
I jedna ważna zasada, za granicą mandaty za przekroczenie prędkości płaci się od razu. Inaczej nie pojedziemy dalej, a policja może nam zatrzymać tablice rejestracyjne. W niektórych krajach możemy płacić kartą, w innych policjanci przyjmują tylko gotówkę. Jeśli nie będziemy mieli wystarczających środków przy sobie, służby zorganizują nam konwój do najbliższej placówki banku lub kantoru.
Monitorowane ograniczenie prędkości w Europie – tańsze ubezpieczenie
Co jakiś czas wraca pomysł elektronicznego monitorowania ograniczeń prędkości w samochodzie. Pochylają się nad nim m.in. urzędnicy z Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, bo chcą zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. System monitorowania wiedziałby jak szybko się poruszamy i jaka jest obowiązująca prędkość na danej drodze. W sumie wiele nowych samochodów ma podobne rozwiązanie, ale nie wiążą się z tym żadne sankcje i żadne profity.
Gdyby taki system był obowiązujący, poza zwiększeniem bezpieczeństwa, możemy się spodziewać obniżek cen ubezpieczeń. Nadmierna prędkość to najczęstsza przyczyna wypadków i kolizji. Jazda zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości, to mniejsze ryzyko szkody, więc szansa na tańsze OC.
Jedziesz z granicę – o tym też nie zapomnij
Poza wiedzą o ograniczeniach prędkości w Europie i innych przepisach ruchu drogowego w zagraniczną podróż autem zabierzmy też odpowiednie dokumenty. Dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny oraz potwierdzenie ubezpieczenia OC. W krajach Unii wystarczy polskie OC – będzie respektowane. W krajach spoza Unii będziemy potrzebować Zielonej Karty, czyli specjalnego potwierdzenia, że mamy ważne obowiązkowe ubezpieczenie.
Na zagranicznych drogach przydatne będą też inne ubezpieczenia – AC, NNW, assistance, pod warunkiem, że swoim zakresem obejmują dane państwo. Ponadto nie zapomnij o ubezpieczeniu podróżnym oraz karcie EKUZ.
PODSUMOWANIE:
- Jeśli wybierasz się autem za granicę, zapoznaj się z obowiązującymi w danym miejscu przepisami ruchu drogowego oraz limitami prędkości.
- Ograniczenia prędkości w Europie są różne w zależności od państwa. Różne są też kary za przekroczenie dozwolonej prędkości w danym miejscu. Mandaty zazwyczaj są dużo dotkliwsze niż te obowiązujące w Polsce.
- Mandaty za niestosowanie się do ograniczenia prędkości w Europie płaci się na miejscu najczęściej gotówką. W przeciwnym razie policja zabierze nam tablice rejestracyjne i dalej nie pojedziemy.
Przeczytaj więcej na temat: podróż samochodem
Słowenia samochodem
Słowenia samochodem
Autostrady na Słowacji
Autostrady na Słowacji
Czarnogóra samochodem
Czarnogóra samochodem
Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce
Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce
Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce
Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce
Samochodem do Włoch
Samochodem do Włoch
Czechy samochodem
Czechy samochodem