W przypadku likwidacji szkody z AC należy zwrócić szczególną uwagę na zapisy umowne wskazujące terminy zgłoszenia szkody autocasco. Co stanie się, jeśli zapomnisz dochować terminu? Czy w takim wypadku zakład ubezpieczeniowy ma prawo do tego, aby odmówić Ci wypłaty odszkodowania? 

Każdy ubezpieczyciel sam wyznacza czas na zgłoszenie szkody AC, a w ogólnych warunkach ubezpieczenia znajdziesz informacje dotyczące tego, co stanie się, jeśli nie dochowasz terminu wskazanego w umowie. Najczęściej w takich wypadkach zakłady ubezpieczeniowe decydują się na obniżenie potencjalnego świadczenia dla swojego klienta lub też, w szczególnych wypadkach, zostawiają sobie możliwość odmowy wypłaty rekompensaty dla osoby ubezpieczonej w ich firmie.

Szkoda z AC: kiedy zgłosić zdarzenie ubezpieczycielowi?

Najlepszą odpowiedzią zawsze jest – jak najszybciej! W przypadku ubezpieczeń OC sytuacja jest dość jasna, ponieważ określają przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co do zasady właściciel pojazdu zgodnie z przepisami ma aż 3 lata na to, by zgłosić roszczenie. Wyjątkiem są jednak takie sytuacje, gdy ofiara zdarzenia drogowego została poszkodowana w wyniku przestępstwa. Wtedy też ustawa przewidziała wydłużenie terminu aż do lat 20. Niestety tego rodzaju rozwiązania nie mają zastosowania w przypadku polis dobrowolnych.

Autocasco nie należy do polis obowiązkowych i to towarzystwo ubezpieczeniowe określa nie tylko zakres ochrony, ale również wszelkie procedury związane ze zgłoszeniem szkody albo też kradzieży ubezpieczonego pojazd.

Warto podkreślić, że terminy u różnych ubezpieczycieli kształtują się dość swobodne. Część z nich daje aż tydzień na poinformowanie o wypadku lub zniszczeniu, natomiast inni zapisują w ogólnych warunkach ubezpieczenia, że kierowca powinien informować towarzystwo niezwłocznie po zdarzeniu. Warto zawczasu zapoznać się z obowiązkami ubezpieczonego, które znajdują się  zawsze w każdej polisie w OWU. Dzięki temu, gdy już dojdzie do wypadku, mamy większe szansa na niepopełnienie błędu zaniechania, który może kosztować nas wiele nerwów oraz pieniędzy. 

Terminy zgłoszenia szkody autocasco?

Najwięcej czasu kierowcy, który jest ubezpieczony dobrowolną polisą autocasco, dają takie towarzystwo ubezpieczeniowe jak: PZU, Uniqa, Warta, Link4, Generali czy też AXA Direct. Niezwłocznie o zdarzeniu należy poinformować Ergo Hestia oraz You Can Drive. Aviva, Benefia oraz Proama dają swoim klientom aż 3 dni na zgłoszenie powstałej szkody. Allianz Direct stosuje tymczasem przelicznik godzinowy i maksymalny czas na zgłoszenie szkody z autocasco wynosi jedynie 72 godziny od  zdarzenia. Oczywiście, jest to jedynie ramowe wskazanie tego, jak zazwyczaj w większości polis ubezpieczyciele w ogólnych warunkach ubezpieczenia określają tempo przekazywania informacji. 

Skradziony samochód: ile masz czasu na zgłoszenie?

Co ważne, zupełnie innego rodzaju terminy obowiązują osoby ubezpieczone, którym został skradziony samochód. W tym szczególnym wypadku ubezpieczyciele przewidują inne zakresy czasowe dla swoich klientów. I tak w przypadku Uniqa, Link4, Generali osoby poszkodowane mają aż 7 dni na to, by zgłosić kradzież. Natomiast Ergo Hestia i You Can Drive obligują okradzionych do poinformowania towarzystwa niezwłocznie. W przypadku Proamy i Avivy możemy spodziewać się terminu 3 dniowego, z kolei AXA Direct, Benefia oraz Compensa przewidują termin jedynie dwudniowy. Również i w tym wypadku Allianz Direct daje najmniej czasu na zgłoszenie kradzieży auta i jest to zaledwie 48 godzin.

Od kiedy liczymy czas na zgłoszenie szkody?

Większość ubezpieczycieli za moment rozpoczęcia liczenia czasu uznaje chwilę, gdy właściciel pojazdu zobaczy, że powstała szkoda,  czyli na przykład zauważył, że jego samochód został uszkodzony lub w momencie, gdy doszło do wypadku lub kolizji. Zawsze najlepszym rozwiązaniem jest zgłoszenie ubezpieczycielowi informacji o szkodzie jak najszybciej. Dzięki temu zawsze zmieścimy się w terminie i nie zdarzy się tak, że zapomnimy wykonać telefon lub wysłać maila i nie otrzymamy wypłaty rekompensaty lub zostanie ona pomniejszona. 

PODSUMOWANIE:

  • Każdy ubezpieczyciel sam określa czas, w którym jego klient powinien poinformować go o zdarzeniu.
  • Wszystkie informacje na temat czasu na zgłoszenie kradzieży pojazdu lub uszkodzenia go znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia swojej polisy.
  • Jeżeli nie zgłosisz szkody w terminie rekompensata może zostać pomniejszona, a w niektórych wypadkach, ubezpieczyciel ma prawo nie wypłacić Ci nic z odszkodowania.
  • Pamiętaj! Zgłoś szkodę towarzystwu ubezpieczeniowemu jak najszybciej.
Weronika Cichocka

Weronika Cichocka

Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Od lat pisząca o ubezpieczeniach, ekonomii i zdrowiu. Specjalista ds. PR i marketingu internetowego.