Zmiana samochodu to oprócz sporych emocji także kilka ważnych formalności do załatwienia. Sprzedaż auta nie powinna jednak nikogo przerażać. Zdecydowanie najważniejszą kwestią jest spisanie umowy kupna – sprzedaży. Jednak co dokładnie należy do każdej ze stron biorących udział w transakcji? Oto szczegóły. 

Umowa kupna i sprzedaży samochodu   

Warunki omówione, cena ustalona? Wobec tego czas przejść do transakcji. Podstawowym obowiązkiem obu stron czyli sprzedającego i kupującego jest w tej sytuacji spisanie umowy. Prawo nie określa dokładnie, w jakiej formie taka umowa musi zostać zawarta, ale za to dokładnie precyzuje, co dokument musi zawierać.

Oczywiste wydaje się jednak, że dla bezpieczeństwa umowa powinna zostać sporządzona na piśmie i podpisana zarówno przez sprzedającego jak i nabywcę. Wtedy dopiero sprzedający otrzymuje zapłatę, a kupujący kluczyki. 

Co musi zawierać umowa kupna sprzedaży samochodu?

Jeśli ktoś zastanawia się, jak sporządzić odpowiedni dokument, nie musi się martwić. Wzór umowy kupna – sprzedaży samochodu bez problemu odnajdziesz w Internecie. Każda dodatkowa informacja może się przydać, jednak kilka z nich jest niezbędnych, aby umowa była wiążąca.

Oto, co musi zawierać dokument:   

  • datę i miejsce zawarcia umowy 
  • cenę auta
  • dane obu stron transakcji, czyli imiona i nazwiska, PESEL-e, numery dowodu oraz adresy sprzedającego i kupującego 
  • informacje dotyczące samochodu, w tym: marka, model, rok produkcji, kolor, numer nadwozia (VIN), numer rejestracyjny, numer karty pojazdu, aktualny przebieg
  • datę przekazania auta kupującemu
  • własnoręczne podpisy (również ewentualnych współwłaścicieli samochodu).

Bardzo rozsądnym krokiem jest także sporządzenie w umowie oświadczenia, że auto spełnia warunki techniczne do poruszania się po drodze. Będzie to korzystne dla nowego właściciela.   

Sprzedałem auto – co dalej? 

Jeśli ktoś zadaje sobie to pytanie, to musi mieć świadomość, że czekają go trzy ważne kroki. Po pierwsze zaraz po spisaniu umowy wraz z kluczykami sprzedający musi przekazać nabywcy dokument ubezpieczenia OC, który stwierdza, że dotychczasowy właściciel miał ważną polisę. 

W związku z tym czeka sprzedającego kolejne zadanie. Otóż musi on w ciągu 14 dni poinformować swojego dotychczasowego ubezpieczyciela o sprzedaży auta. Ten obowiązek wynika z art. 32 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK. Jeśli kierowca nie dotrzyma terminu, ubezpieczenie OC może zostać wznowione na kolejny rok i zaczną się kłopoty czyli wezwania do zapłaty, a nawet kara za niezapłaconą polisę. Warto więc dla własnego dobra pamiętać o tej formalności. Czego wymaga się w zawiadomieniu sporządzonym dla ubezpieczyciela o sprzedaży auta? Na pewno potrzebne są: kopia umowy sprzedaży, imię, nazwisko, adres i PESEL lub adres i numer REGON w przypadku firmy. 

I wreszcie ostatnia kwestia. Kiedy już mamy za sobą sprzedaż samochodu, formalności kończą się dla sprzedającego wizytą w wydziale komunikacji, w którym musi zgłosić sprzedaż auta. Obowiązek ten wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 78 ust. 2 pkt 1) i chroni w sytuacji, gdyby dopiero co sprzedane auto stało się powodem problemów. Mandat, spowodowanie kolizji, udział w przestępstwie – ścigany za to mógłby być właśnie poprzedni właściciel, gdyby nie zgłosił zbycia pojazdu. Na zgłoszenie tego faktu mamy 30 dni. Wzór formularza można otrzymać w urzędzie lub znaleźć w Internecie. Do zgłoszenia należy dołączyć kopię kupna – sprzedaży samochodu oraz dowód tożsamości.        

Kupno samochodu – formalności

A jakie formalności pozostają po stronie kupującego samochód? Także są to trzy ważne sprawy. Oczywiście nowy właściciel musi w pierwszej kolejności zarejestrować swój nabytek we właściwym sobie wydziale komunikacji. Ma na to 30 dni od daty kupna pojazdu.

Dla auta kupionego w naszym kraju do wniosku o zarejestrowanie auta musimy dołączyć:

  • umowę kupna – sprzedaży
  • dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym lub decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu
  • kartę pojazdu (w przypadku, gdy była wydana)
  • tablice rejestracyjne
  • ważną polisę OC.

Inna ważna kwestia, z którą wiąże się zakup samochodu, to zgłoszenie deklaracji PCC-3 w Urzędzie Skarbowym. Na tej podstawie należy opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych czyli 2% od wartości rynkowej samochodu. Na załatwienie tej formalności kupujący ma 14 dni. Ostatnia formalność dotyczy polisy OC. Jakie możliwości ma nowy w związku z nią nowy właściciel? 

Zakup samochodu a polisa OC

Wraz ze sprzedażą auta polisa OC przechodzi na nowego właściciela. Po otrzymaniu dokumentu z aktualną polisą nabywca ma dwa wyjścia. Może oczywiście korzystać z OC poprzedniego właściciela zwłaszcza, gdy polisa jest jeszcze ważna przez kilka miesięcy. Musi tylko przepisać ubezpieczenie na siebie i liczyć się z ewentualną rekalkulacją składki. A także pamiętać, że taka polisa nie wznowi się automatycznie.

Jeśli jednak z różnych powodów chcemy zmienić ubezpieczyciela, nie ma z tym żadnego problemu. Wystarczy tylko złożyć pisemne wypowiedzenie w poprzedniej firmie ubezpieczeniowej i wykupić nową polisę OC.

Więcej dowiesz się z artykułu: Przerejestrowanie samochodu a OC

Dorota Bajorek

Dorota Bajorek

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka tekstów w Internecie. Dzięki pisaniu łączy przyjemne z pożytecznym. Miłośniczka natury, dobrej książki i sudoku.