Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska
Aktualizowano: 16.03.2022 Turystyczne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut.
5/5 - (1 vote)

Zima za pasem, a więc sezon narciarski czas zacząć. Pojawia się jednak pytanie o cel podróży – gdzie na narty w Polsce? Które miejsca mają najbardziej zróżnicowane trasy, a które są kultowe? Zapraszamy do naszego mini zestawienia. 

Lubimy stoki we Włoszech, Austrii czy Czechach, tak przynajmniej pokazują rokrocznie badania narciarskich celów Polaków. Mniej więcej połowa z nas w sezonie korzysta też z polskich tras, które często niczym nie ustępują zagranicznym. Przed wami nasz wybór na dobre miejsca na narty w Polsce. 

Gdzie jechać na narty – największe ośrodki

Białka Tatrzańska 

Dlaczego warto: Jeśli zastanawiasz się, gdzie jechać na narty, by mieć zapewnioną profesjonalną infrastrukturę, Białka Tatrzańska jest numerem jeden. Znajdziesz tam dobrze przygotowane trasy, profesjonalnie zaśnieżane, o zróżnicowanym stopniu trudności. Odkąd trzy główne stacje – Bania, Kaniówka i Kotelnica – zostały połączone wyciągiem orczykowym, z jednego parkingu masz dostęp do wszystkich 23 tras oraz do dyspozycji 10 kolejek krzesłkowych. Dzięki sztucznemu oświetleniu możesz szusować także po zmroku. 

Z kolei fani narciarstwa biegowego mogą korzystać z 5 tras. 

Długość tras zjazdowych:  ponad 16 km

Liczba tras zjazdowych: 23

Wady: Dobra infrastruktura i duża liczba tras sprawiają, że w sezonie w Białce jest tłoczno, zarówno na stokach, jak i poza nimi. Kolejki do wyciągów są raczej pewne. 

Czarna Góra

Dlaczego warto: Gdzie w Polsce na narty nocą? Polecamy Czarną Górę w Sudetach.  W miejscowości położonej u stóp Śnieżnika masz do dyspozycji 13 tras zjazdowych od najprostszych do bardziej wymagających. Za sprawą sztucznego oświetlenia na miejscowych stokach można szusować do 22.00. Jedną z najciekawszych tras po zmroku jest Sienna, dzięki doskonałemu wyprofilowaniu. 

Tutaj też znajdziesz największą w Polsce sieć tras biegowych. Razem ze szlakami po czeskiej stronie masz do dyspozycji 400 km szlaków przygotowanych pod narty biegowe. 

Długość tras zjazdowych:  10 km

Liczba tras zjazdowych: 13

Wady: Pod koniec dnia trasy mogą być bardziej wymagające. Ratraki nie zawsze spełniają swoje zadanie i na stokach zdarzają się nieprzyjemne muldy. 

Duszniki Zdrój – Zieleniec

Dlaczego warto: Zieleniec w Dusznikach Zdrój jest największym ośrodkiem narciarskim w Polsce i najbardziej górskim… bo najgłębiej położonym w górach. Do tego masz tam unikalny, alpejski mikroklimat. Do dyspozycji dostajesz aż 34 trasy, w tym jedną czarną i jedną 3 km. Na stok dowiezie cię jeden 29 wyciągów. Cały ośrodek można przejechać z jednego miejsca, bo stacje połączone są trasami i wyciągami. A na zwolenników narciarstwa biegowego czeka 200 km dobrze przygotowanych szlaków. 

Długość tras zjazdowych:  22 km

Liczba tras zjazdowych: 34

Wady: Nie ma.

Gdzie na narty w Polsce – kultowe miejsca

Kasprowy Wierch

Dlaczego warto: Nie dla każdego narciarza Kasprowy Wierch jest pierwszym czy nawet dziesiątym wyborem. Ale to jedyne miejsce w Polsce, w którym masz wysokogórskie trasy z zapierającymi dech widokami.  Kasprowy Wierch to miejsce dla doświadczonych narciarzy. Trasy zaczynają się niemal na 2 tys. m n.p.m., są wymagające, a przy złej pogodzie bardzo trudne. Warto też wiedzieć, że to tutaj właśnie pojawiły się pierwsze w Polsce stoki dla narciarzy. 

Długość tras zjazdowych:  15 km

Liczba tras zjazdowych: 4

Wady: Przestarzała infrastruktura i zaledwie 3 wyciągi. Tylko trudne trasy, które nie są regularnie wyrównywane.

Szczyrk

Dlaczego warto: Miejsce znane narciarzom od pokoleń, ale przez pewien czas mocno zaniedbane. Na szczęście to już przeszłość. Stolica Beskidu Śląskiego ma 3 ośrodki narciarskie – Beskid Sport Aren, Skrzyczne i Szczyrk Mountain Resort połączony ze stacją słowacką. W tym ostatnim można więc w pakiecie skorzystać też z kompleksu Basenova, Legendii i Tatralandii. W mieście działa wspólny dla wszystkich stacji darmowy skibus. Miłośnicy nocnego szusowania mają do dyspozycji 8 km tras zjazdowych. Jest tu też jedna czarna trasa. 

Długość tras zjazdowych:  40 km

Liczba tras zjazdowych: 30

Wady: Stosunkowo mało rozbudowane stacje . 

Koszty pobytu na nartach w Polsce

Szacunkowy koszt weekendowego pobytu 4-osobowej rodziny na nartach w Polsce to ok. 2000-2500 zł licząc z dojazdem i karnetami. Jeśli dorzucimy do tego wypożyczenie lub zakup sprzętu, koszta te wzrosną. Niemniej zdecydowaną większość fanów białego szaleństwa na polskie stoki przyciągają niższe niż w zagranicznych kurortach ceny. W wielu przypadkach karnety są tańsze przynajmniej o połowę i wynoszą ok. 100 zł za dzień. Do tego dochodzą lepsze ceny noclegów i gastronomii.

Narty w Polsce – co z ubezpieczeniem?

Na szusowanie po polskich stokach nie potrzebujemy typowego ubezpieczenia turystycznego. Pomoc ratowników, opiekę medyczną i leczenie ewentualnych urazów mamy zagwarantowane w ramach obowiązkowego ubezpieczenia NFZ. Przydadzą nam się jednak dwa rodzaje polis: OC w życiu prywatnym i NNW, których koszt to kilka złotych dziennie.  

Wjechanie w kogoś lub coś na stoku jest dość typowym zdarzeniem i może być kosztowe. Zabezpieczenie w postaci polisy OC w życiu prywatnym da ci pewność, że nie zapłacisz odszkodowania z własnej kieszeni.  Natomiast NNW gwarantuje wypłatę świadczenia, gdy na stoku sobie coś uszkodzisz i dojdzie do tzw. trwałego uszczerbku na zdrowiu. Wysokość wypłaty określana jest procentowo od wartości sumy ubezpieczenia. Dokładną tabelę znajdziesz w OWU ubezpieczenia

PODSUMOWANIE:

  • Na narty w Polsce rok rocznie wyjeżdża mniej więcej połowa Polaków. 
  • Nietrudno o dobre miejsca na narty w Polsce – do wyboru mamy kilkadziesiąt większych i mniejszych ośrodków narciarskich. 
  • Planując, gdzie jechać na narty w Polsce, nie zapomnij o odpowiednim ubezpieczeniu. Przyda ci się OC w życiu prywatnym oraz NNW.
Agata Wiśniewska
Agata Wiśniewska

Pasjonatka komunikacji i dobrego contentu na temat ubezpieczeń. Od ponad 10 lat wspiera różne marki w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Jest przekonana, że o ubezpieczeniach można mówić prosto i ciekawie. Po godzinach: pochłania książki w każdej ilości i planuje kolejne podróże (backpaker to jej drugie imię ;) ). Pasjami chodzi po górach i odwiedza stare, często zrujnowane budynki, czyli … zamki wszelkiej maści.

Dołącz do dyskusji

Budowa DK9
Budowa DK9 Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
GDDKiA zapowiedziała budowę nowego odcinka drogi krajowej DK9, który będzie kluczowym elementem poprawy ruchu na osi północ-południe w okolicach Rzeszowa. Ten imponujący fragment trasy rozciągnie się na 60 kilometrów, stanowiąc znaczący krok w ułatwieniu podróży dla kierowców w tym...
Czytaj dalej
Które auta mogą jeździć na E10
Które auta mogą jeździć na E10? Autor Weronika Cichocka Komunikacyjne
Od 1 stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw wprowadzają rewolucyjną zmianę - benzynę silnikową 95-oktanową zawierającą do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ta przełomowa inicjatywa zastąpi obecną benzynę E5 o tej samej liczbie oktanowej. Co to oznacza dla kierowców i jak wpłynie...
Czytaj dalej