Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz
Aktualizowano: 27.11.2024 Komunikacyjne
🕐 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut.
5/5 - (1 vote)

Przepisy i zdrowy rozsądek wymagają zachowania szczególnej ostrożności na drodze. Niestety przekraczanie prędkości to jeden z wielu problemów w ruchu drogowym. Ograniczenia dotyczące szybkości poruszania się pojazdami mechanicznymi zostały wprowadzone, by zwiększyć bezpieczeństwo na jezdni, w związku z tym liczne patrole mają za zadanie łapać piratów drogowych, jednak często nie zdają one egzaminu – policja zaczęła więc przeprowadzać kaskadowy pomiar prędkości. Co to takiego? Jak wygląda kaskadowy pomiar prędkości? Jakie są kary za jazdę z niedozwoloną szybkością?

<3
Uzupełnij tylko 2 pola i poznaj cenę OC/AC od razu!Poznaj cenę OC
X

Kaskadowy pomiar prędkości – dlaczego policja zwiększyła swoje wysiłki?

Kaskadowy pomiar prędkości

Policjanci mają pełne ręce roboty – niestety liczba wypadków w naszym kraju nadal jest bardzo wysoka, a jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest zbyt duża prędkość. Statystyki dotyczące nieprzepisowej jazdy są zatrważające – w 2020 roku, dzięki rejestracji przez fotoradar, polska policja wystawiła aż 656 tys. mandatów. W 2021 roku kierujący pojazdami spowodowali ponad 20 tys. wypadków. Tylko w pierwszym półroczu 2022 roku system zarządzany przez CANARD odnotował ponad pół miliona przypadków przekroczenia prędkości. To wstrząsająca liczba. Jak sytuacja wyglądała w poprzednich latach?

W 2019 roku tych mandatów było jeszcze więcej, bo aż 717 tys., jednak w porównaniu z rokiem 2018 (432 tys.) oraz 2017 (415 tys.) jest o wiele gorzej.

Statystyki uwzględniają również, w których rejonach kraju doszło do największej liczby naruszenia przepisów poprzez przekroczenie prędkości – do takich sytuacji najczęściej dochodziło w Warszawie, Gliwicach oraz Prandocinie. Kaskadowy pomiar prędkości ma kluczowe znaczenie w walce z miłośnikami brawurowej jazdy na polskich drogach, bo dzięki niemu policja jest w stanie wyłapać oraz ukarać sporą liczbę piratów drogowych, którzy za nic mają sobie przepisy obowiązujące na drodze. Na czym polega kaskadowy pomiar prędkości? Dlaczego w zmiejszeniu liczby piratów drogowych szczególną rolę odegrają policjanci z zespołu drogówki?

Czytaj także: Przedawnienie mandatu

Kaskadowy pomiar prędkości – czym jest?

Kaskadowy pomiar prędkości

Spora część kierowców wie już, na jakich odcinkach drogi znajdują się fotoradary i w tych miejscach specjalnie zdejmuje nogę z gazu. Patrol drogowy z ręcznym miernikiem również często nie jest w stanie wyłapać piratów drogowych – kierowcy po zauważeniu kontroli ostrzegają się nawzajem. W miejscu, gdzie znajduje się patrol, zwalniają, aby ponownie docisnąć pedał gazu, gdy tylko znikną jego z zasięgu. Policjanci są świadomi tego, że wielu kierowców uważa na drodze wyłącznie na odcinkach, gdzie znajduje się fotoradar lub kontrola drogowa.

Kaskadowy pomiar prędkości polega na ustawieniu na tym samym odcinku drogi nie jednego, ale kilku oddalonych od siebie patroli – każdy z nich wyposażony jest w miernik prędkości, a kierowca po minięciu pierwszego patrolu jest przekonany, że może ponownie jechać szybciej.

Kaskadowy pomiar prędkości pomaga wyłapać tych piratów drogowych, którzy przyśpieszają, gdyż nie spodziewają się kolejnej kontroli.

Kaskadowy pomiar prędkości – gdzie można się spodziewać kontroli?

Zazwyczaj nie ma dokładnych informacji, kiedy i gdzie policja będzie przeprowadzać kaskadowy pomiar prędkości w ramach działań prewencyjnych. Najczęściej są one organizowane w miejscach, w których często dochodzi do wypadków drogowych. Uważnie obserwowane są także drogi, na których kierowcy bardzo często przekraczają dozwoloną prędkość. Według statystyk, najwięcej wypadków dochodzi na prostych odcinkach dróg – w miejscach, które pozwalają rozwinąć najwyższe prędkości.

Jak już wspomniano, kaskadowy pomiar prędkości nie jest wcześniej ogłaszany, czasami jednak takie informacje można znaleźć na oficjalnej stronie Policji lub dedykowanych wojewódzkich podstronach służb bezpieczeństwa.

Na przykład policja zapowiedziała kaskadowy pomiar prędkości podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności, który odbywał się w drugiej połowie września br. Nawet, jeśli pojawiają się zapowiedzi, nie są to jednak dokładnie określone lokalizacje – kaskadowego pomiaru prędkości trzeba spodziewać się w dowolnym miejscu i wzmożona czujność niezbędna jest wszędzie. Dzięki temu policja ma większe szanse na złapanie i ukaranie piratów drogowych.

Kaskadowy pomiar prędkości – krytyka akcji policyjnych

Kaskadowy pomiar prędkości

Rzecz jasna nie wszyscy kierowcy są zachwyceni z powodu istnienia kaskadowego pomiaru prędkości. W opinii niektórych z nich, ten rodzaj kontroli drogowej jest elementem reperowania budżetu państwa i nie ma on nic wspólnego z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kierowcy dodają również, że kaskadowy pomiar prędkości paradoksalnie przyczynia się także do zwiększenia liczby wypadków i kolizji. Dlaczego? Kierowca widząc kolejny patrol, zaczyna gwałtownie hamować i niejednokrotnie dochodzi do zderzenia z pojazdem, który jedzie za nim.

Odcinkowy pomiar prędkości – na czym to polega?

Kaskadowy pomiar prędkości jest przeprowadzany w kilkunastu lokalizacjach w Polsce, przez co policja może skuteczniej wyłapywać piratów drogowych. Szczególnym nadzorem zostaną objęte miejsca, w których najczęściej dochodzi do wypadków. Odcinkowy pomiar prędkości wykonywany jest przez fotoradary, z kolei kamery, które są umiejscowione na wjeździe oraz wyjeździe z danego odcinka, rejestrują pojazd i na podstawie czasu, w którym przebył trasę, wyliczają jego prędkość.

W których miejscowościach trzeba szczególnie uważać, ponieważ przeprowadzany jest tam odcinkowy pomiar prędkości? Lista lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości w 2025 r. prezentuje się następująco:

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to system monitorujący średnią prędkość pojazdów na określonych odcinkach dróg, mający na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Poniżej przedstawiono lokalizacje OPP w Polsce, podzielone według województw:

Województwo dolnośląskie:

  • Kostomłoty – Kąty Wrocławskie (A4): Odcinek o długości 8 km.
  • Szlichtyngowa – Górczyna (droga nr 12): Odcinek o długości 2,5 km.

Województwo kujawsko-pomorskie:

  • Autostrada A1 w okolicach Ciechocinka: Odcinek o długości 12 km.

Województwo lubelskie:

  • Łuszczów Pierwszy (droga nr 82): Odcinek o długości 2,88 km.
  • Łęczna – Turowola (droga nr 82): Odcinek o długości 3,9 km.

Województwo lubuskie:

  • Sulechów (droga nr 32): Odcinek o długości 3 km.

Województwo łódzkie:

  • Tomaszów Mazowiecki (droga nr 48): Odcinek o długości 2,15 km.
  • Kluki (droga nr 74): Odcinek o długości 1,4 km.
  • Głuchów (droga nr 72): Odcinek o długości 3,3 km.

Województwo małopolskie:

  • Tunel na Zakopiance (droga nr 7): Odcinek o długości 2,06 km.
  • Tarnów (droga nr 94): Odcinek o długości 4,38 km.

Województwo mazowieckie:

  • Strachówka (droga nr 50): Odcinek o długości 2,7 km.
  • Sochaczew (droga nr 50): Odcinek o długości 2,9 km.
  • Karniewo (droga nr 60): Odcinek o długości 1,8 km.
  • Regut (droga nr 50): Odcinek o długości 2,75 km.
  • Sulejówek (droga nr 92): Odcinek o długości 1,5 km.
  • Falęcice – Nowy Gózd (S7): Odcinek o długości 14 km.
  • Warszawa, Południowa Obwodnica Warszawy – tunel (S2): Odcinek o długości 2,8 km.
  • Warszawa, S8, Konotopa – Bemowo: Odcinek o długości 3 km.
  • Warszawa, S8, Łabiszyńska – Piłsudskiego: Odcinek o długości 4 km.

Województwo opolskie:

  • Łosiów (droga nr 94): Odcinek o długości 2,2 km.

Województwo podkarpackie:

  • Kolbuszowa (droga nr 9): Odcinek o długości 3,4 km.
  • Iskrzynia (droga nr 19): Odcinek o długości 1,4 km.
  • Stalowa Wola – Jamnica (droga nr 871): Odcinek o długości 6,5 km.

Województwo podlaskie:

  • Zwierki – Zabłudów (droga nr 19): Odcinek o długości 3,8 km.

Województwo pomorskie:

  • Reda (droga nr 216): Odcinek o długości 1,6 km.
  • Żukowo (droga nr 211): Odcinek o długości 1,3 km.
  • Żukowo (droga nr 20): Odcinek o długości 2,7 km.

Województwo śląskie:

  • Gorzyce (droga nr 78): Odcinek o długości 1 km.
  • Wilcza (droga nr 78): Odcinek o długości 2,2 km.
  • Tarnowskie Góry (droga nr 11): Odcinek o długości 1 km.
  • Katowice, Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ): Odcinek o długości 1,5 km.

Województwo świętokrzyskie:

  • Radlin (droga nr 74): Odcinek o długości 4 km.

Województwo warmińsko-mazurskie:

  • Gniazdowo (droga nr 59): Odcinek o długości 5,6 km.
  • Gietrzwałd (droga nr 16): Odcinek o długości 5 km.

Województwo zachodniopomorskie:

  • Babigoszcz – Gniazdowo (droga nr 3): Odcinek o długości 4,82 km.

Wszystkie odcinki, na których prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości, są wyraźnie oznaczone, a kierowcy są ostrzegani przed taką sytuacją. Warto też wiedzieć, że co najmniej dwa punkty pomiaru prędkości są wyznaczane z reguły na trasie, gdzie jest jedno, określone ograniczenie prędkości, np. 50 km/h. Dzięki temu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) może łatwiej wyliczyć średnią prędkość danego pojazdu.

Przekroczenie prędkości – ograniczenia i mandaty

Kaskadowy pomiar prędkości

Kaskadowy pomiar prędkości ma na celu wyłapywanie piratów drogowych, co w konsekwencji przełoży się na bezpieczniejszą jazdę oraz mniejszą liczbę wypadków na drodze. Znajomość przepisów ruchu drogowego wymagana jest od każdego, kto przystępuje do egzaminu na prawo jazdy.

Co jakiś czas prawo to ulega nowelizacji, dlatego warto być na bieżąco, jeśli chodzi o dopuszczalne prędkości w danych miejscach (informacje na ten temat znajdują się w art. 20 i 21 Dziennika Ustaw – Prawo o ruchu drogowym).

Limity prędkości na polskich drogach

Trzeba również nadmienić, że poszczególne dopuszczalne prędkości uzależnione są nie tylko od rodzaju drogi, lecz także pojazdu. W przypadku samochodów osobowych, motocykli oraz pojazdów ciężarowych, których masa nie przekracza 3,5 tony, ograniczenia wynoszą:

  • strefa zamieszkania – do 20 km/h;
  • teren zabudowany – do 50 km/h;
  • pozostałe drogi – do 90 km/h;
  • drogi dwujezdniowe o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku jazdy – do 100 km/h;
  • drogi ekspresowe jednojezdniowe – do 100 km/h;
  • drogi ekspresowe dwujezdniowe – do 120 km/h;
  • autostrady – do 140 km/h.

W przypadku pojazdów, których masa przekracza 3,5 tony, ograniczenia są nieco inne – na drogach ekspresowych, autostradach oraz drogach dwujezdniowych, które mają przynajmniej dwa pasy dla każdego kierunku ruchu, maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi do 80 km/h, zaś na innych drogach do 70 km/h. Należy też pamiętać, że niektóre drogi oraz miejsca są objęte zakazem wjazdu dla pojazdów o określonej masie całkowitej.

Wysokość mandatów i konsekwencje za przekraczanie prędkości

Przekroczenie prędkości w Polsce grozi nie tylko karą finansową, ale również otrzymaniem punktów karnych, a w skrajnych przypadkach może się zakończyć nawet odebraniem prawa jazdy. Warto więc wiedzieć, jakie kary są przewidziane w różnych sytuacjach:

  • przekroczenie prędkości do 10 km/h – 50 zł;
  • od 11 do 20 km/h – 50-100 zł i 2 pkt karne;
  • od 21 do 30 km/h – 100-200 zł i 4 pkt karne;
  • od 31 do 40 km/h – 200-300 zł i 6 pkt karnych;
  • od 41 do 50 km/h – 300-400 zł i 8 pkt karnych;
  • powyżej 50 km/h – 400-500 zł i 10 pkt karnych (jeśli do takiej sytuacji dojdzie w obszarze zabudowanym, policjant jest zobligowany do odebrania kierowcy prawa jazdy na okres trzech miesięcy).

Czasami policjanci mają do czynienia z sytuacją, gdy przepisy są rażąco naruszone – wówczas mają prawo skierować sprawę do sądu. Kierowca, który dopuścił się poważnych uchybień od przepisów, może spodziewać się kary grzywny oraz sądowego zakazu prowadzenia pojazdów. Gdyby został on złamany, trzeba się liczyć z karą pozbawienia wolności.

Kiedy policjanci mogą skierować sprawę do sądu?

Mówi o tym art. 86 Kodeksu wykroczeń. W punkcie pierwszym możemy przeczytać: „Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podlega karze grzywny”. Przekroczenie prędkości i niedostosowanie prędkości do warunków atmosferycznych z pewnością zalicza się do niezachowania należytej ostrożności.

Kaskadowy pomiar prędkości – podsumowanie

Niestety kierowcy nadal nie dostosowują się do obowiązujących limitów prędkości na polskich drogach. Kaskadowy pomiar prędkości to działanie kontrolno-prewencyjne, które ma na celu ograniczenie ryzykownych zachowań kierujących. Pamiętaj, że bezpieczna prędkość dostosowana do natężenia ruchu i warunków na drodze zapewnia kierującemu panowanie nad pojazdem. Przygotowaliśmy któtkie podsumowanie, w którym znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat:

  • liczba mandatów wystawionych dzięki zdjęciom z fotoradarów jest nadal bardzo wysoka; w 2020 r. odnotowano 656 tysięcy takich kar;
  • kaskadowy pomiar prędkości ma na celu wyłapanie piratów drogowych, którzy po minięciu jednego patrolu przyśpieszają, nie spodziewając się kolejnej kontroli;
  • kaskadowy pomiar prędkości organizowany jest przez policję i nie ogłasza się go wcześniej – ma to być element zaskoczenia dla piratów drogowych;
  • odcinkowy pomiar prędkości jest oznakowany – specjalne fotoradary znajdują się w kilkunastu lokalizacjach w Polsce;
  • ograniczenia dotyczące prędkości w Polsce różnią się w zależności od rodzaju drogi oraz typu pojazdów;
  • taryfikator kar za przekroczenie prędkości jest zróżnicowany i zależy od tego jak znacząco przekroczymy prędkość. Za nadmierną prędkość grozi w Polsce kara finansowa, otrzymanie punktów karnych, a w skrajnych przypadkach nawet odebranie prawa jazdy.

Najczęściej zadawane pytania

Czy policja może mierzyc prędkość od tyłu?

Policja może mierzyć prędkość pojazdów, które są przed radiowozem lub za nim. Zależy to od miejsca, w którym funkcjonariusze zamontują rada (z tyłu czy z przodu pojazdu).

Po jakim czasie przychodzi mandat z fotoradaru?

Mandatu, który przyjdzie drogą pocztową, możesz spodziewać się po kilkunastu dniach od zrobienia zdjęcia.

Czy odcinkowy pomiar prędkości działa w nocy?

System odcinkowego pomiaru prędkości działa w dzień i w nocy. System nie ma flesza i nie pstryka, ale gdy jest ciemno, wykrywa kierowców przekraczających prędkość dzięki podczerwieni.

Anna Rychlewicz
Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Nieustannie poszerza horyzonty podejmując się tematów z zakresu turystyki, językoznawstwa czy tematyki kryminalnej. Od kilku lat związana z branżą ubezpieczeń. W wolnym czasie eksploruje otoczenie czytając i prowadząc bloga.

Dołącz do dyskusji

napęd FWD
Napęd FWD Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Napęd FWD (Front Wheel Drive), czyli napęd na przednią oś, to jeden z najczęściej stosowanych układów w nowoczesnych samochodach osobowych. Oznacza to, że moc silnika przenoszona jest bezpośrednio na przednie koła pojazdu, co wpływa na charakterystykę jazdy, zwłaszcza w warunkach miej...
Czytaj dalej
mandat na raty
Mandat na raty Autor Katarzyna Matusiak Komunikacyjne
Mandaty drogowe są jednym z najczęstszych sposobów karania kierowców za naruszenie przepisów ruchu drogowego w Polsce. Choć większość mandatów należy opłacić w wyznaczonym terminie, wielu kierowców znajduje się w sytuacji, w której jednorazowa spłata kary stanowi duże obciążenie...
Czytaj dalej