Zgodnie z polskimi przepisami każdy zarejestrowany pojazd powinien mieć ważną polisę OC. Co, jednak jeśli maszyna stoi nieużywana w garażu albo od dawna jest niesprawna? Jak i kiedy nie trzeba płacić za OC?
Pojawienie się pandemii koronawirusa wraz z czasowym lockdownem spowodowały, że większość samochodów stała nieużywana. Część z nas zaczęła się więc zastanawiać, czy muszę mieć ubezpieczenia OC skoro nie jeżdżę. Odpowiedź jest jedna: tak muszę i to bez dnia przerwy w tym ubezpieczeniu. Polskie prawo nie dopuszcza czasowego wycofania pojazdu z ruchu i co za tym idzie zwolnienia z OC. Co więcej, obowiązek ubezpieczeniowy dotyczy też nieużywanych czy niesprawnych, ale zarejestrowanych maszyn.
Z tego artykułu dowiesz się...
Nieużywane auto a przepisy
Każdy zarejestrowany pojazd musi mieć zachowaną ciągłość OC. Taki obowiązek wynika z Kodeksu Drogowego oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Jeśli właściciel pojazdu z jakiegoś powodu nie dopełni obowiązku i nie ma ważnego OC lub miał w tym ubezpieczeniu przerwę, grozi mu kara ze strony UFG. Może ona wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
Dlaczego tak? Chodzi o to, by poszkodowany w zdarzeniu drogowym miał gwarancję wypłaty odszkodowania. Idea słuszna, ale ci z nas, którzy mają nieużywane (z różnych powodów) auta nie rozumie, dlaczego ich też ona dotyczy. Ano dlatego, że nietrudno sobie wyobrazić sytuację, gdy ktoś z naszego nieużywanego samochodu skorzysta bez naszej wiedzy i spowoduje wypadek.
No dobrze, ale co z niesprawnym samochodem? OC działa także przy szkodach, które nie są spowodowane w czasie jazdy. Przykładowo auto stoi na kołkach na parkingu, ale przy otwieraniu drzwi uszkodziłeś pojazd obok. Albo twój niesprawny samochód stoczył się na inne, bo stał na górce i nie zadziałał hamulec.
Jak i kiedy nie trzeba płacić OC?
Wyrejestrowanie pojazdu lub przerejestrowanie go jako zabytkowy to jedyne przypadki, kiedy nie trzeba płacić za OC. Wyrejestrowanie pojazdu możliwe jest w określonych sytuacjach:
- sprzedaż pojazdu w kraju lub za granicą,
- zezłomowanie pojazdu w kraju lub za granicą,
- kradzież,
- utrata pojazdu, np. w czasie pożaru.
Szczególnym przypadkiem jest przerejestrowanie pojazdu na zabytkowy, czyli taki, który ma minimum 25 lat, w 75 proc. składa się z oryginalnych części i jest wpisany na listę zabytków przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jeśli jednak takim zabytkiem chcemy pojeździć, na ten czas musimy kupić krótkoterminowe OC (minimum na 30 dni). Z podobnego rozwiązania – czasowego OC – mogą skorzystać właściciele komisów.
Jak wyrejestrować pojazd?
Wyrejestrowanie pojazdu załatwiamy w wydziale komunikacji, w którym go wcześniej rejestrowaliśmy na siebie. Do wniosku dołączamy:
- zaświadczenie o przekazaniu pojazdu do składnicy złomu wyznaczonej przez wojewodę,
- dowód, tablice rejestracyjne, ewentualnie karę pojazdu, jeśli była wydana,
- potwierdzenie opłaconej składki OC lub umowy ubezpieczenia.
Tylko w teorii możliwe jest zezłomowanie pojazdu bez OC. W praktyce zapłacimy karę za brak obowiązkowego ubezpieczenia. Podobnie skończy się wyrejestrowanie pojazdu bez obowiązkowej polisy.
W przypadku kradzieży przed wyrejestrowaniem robisz zgłoszenie na policję. Z kolei gdy sprzedajesz auto, to w ciągu 30 od podpisania umowy powinieneś złożyć stosowne zawiadomienie w wydziale komunikacji.
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu
Istnieje opcja czasowego wyrejestrowania pojazdów, ale nie dotyczy aut osobowych i motocykli. Procedurą mogą być objęte:
- autobusy,
- ciągniki samochodowe,
- ciężarówki,
- pojazdy specjalne,
- przyczepy o masie powyżej 3,5 tony.
Czasowe wyrejestrowanie może trwać od 3 do 24 miesięcy i może być przedłużone do 48 miesięcy. Nie jest to jednak czas, kiedy nie trzeba płacić OC. Właściciele wyżej wymienionych pojazdów muszą mieć OC, ale powinni się zwrócić do swojego ubezpieczyciela o obniżenie składki za okres wycofania maszyn z ruchu. Zniżka wyniesie minimum 95 proc. składki.
Co z niewykorzystaną składką?
Kiedy nie trzeba płacić OC, bo zezłomowałeś auto lub je trwale straciłeś, należy ci się zwrot niewykorzystanej części składki. W tym celu skontaktuj się ze swoim towarzystwem i przedstaw dokumenty poświadczające kradzież, utratę wozu lub jego złomowanie. Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę niewykorzystanej części składki za OC.
Nieco inaczej zwrot składki wygląda przy sprzedaży auta. W ciągu 14 dni zawiadamiasz ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu, ale jeśli nie wypowiesz umowy OC, przechodzi ona na nowego właściciela. Zwrot wtedy ci się nie należy i koszt ten możesz ująć np. w cenie samochodu. Zwrot niewykorzystanej części składki za OC dostaniesz tylko wtedy, jeśli wypowiesz umowę tego ubezpieczenia w związku ze sprzedażą pojazdu.
PODSUMOWANIE
- Wyrejestrowanie pojazdu lub zarejestrowanie go jako zabytku to dwie sytuacje, kiedy nie trzeba płacić OC.
- Nawet w przypadku czasowego wyrejestrowania pojazdów z uprzywilejowanej grupy, muszą mieć one ważne OC, ale mogą liczyć na zniżkę składki.
- Uszkodzenie pojazdu lub jego nieużywanie nie zwalania właściciela z zakupu OC. Przy baku OC grozi nam kara z UFG za brak ciągłości w ubezpieczeniu obowiązkowym.
Przeczytaj więcej na temat: brak ubezpieczenia OC
Podwyżka kar za brak OC
Podwyżka kar za brak OC
Ubezpieczenie OC niezarejestrowanego auta
Ubezpieczenie OC niezarejestrowanego auta
Kiedy wygasa OC
Kiedy wygasa OC
Opłata OC po terminie
Opłata OC po terminie
Czy trzeba mieć ubezpieczenie auta przy sobie
Czy trzeba mieć ubezpieczenie auta przy sobie
Kara za brak OC motocykla
Kara za brak OC motocykla